Rozporządzenie 1216/2003 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego wskaźnika kosztów pracy

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1216/2003
z dnia 7 lipca 2003 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego wskaźnika kosztów pracy 1

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 lutego 2003 r. dotyczące wskaźnika kosztów pracy 2 , w szczególności jego art. 11,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dostosowanie sezonowe i dotyczące liczby dni roboczych wskaźnika kosztów pracy jest zasadniczą częścią ustalania wskaźnika. Serie dostosowań umożliwiają porównanie i interpretację wskaźnika w zrozumiały sposób.

(2) Wcześniej ustalone sposoby przekazu minimalizują problemy, wynikające z przesyłania danych oraz, wraz ze standardowymi sprawozdaniami dotyczącymi jakości, usprawniają interpretację i szybkie wykorzystywanie wskaźnika kosztów pracy.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego.

(4) Na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 450/2003, powinny zostać przyznane niektóre odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 450/2003,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Procedury przekazywania i dostosowania

1. 
Przekazane wskaźniki i metadane wysyłane są w formie elektronicznej przez Państwa Członkowskie Komisji (Eurostat). Przekazywanie odpowiada właściwym standardom wymiany zatwierdzonym przez Komitet ds. Programu Statystycznego. Eurostat udostępnia szczegółową dokumentację w związku z zatwierdzonymi standardami i dostarcza wytycznych, dotyczących wprowadzania w życie tych standardów.
2. 
Przekazane wskaźniki i metadane przygotowane są w taki sposób, aby umożliwić dokładną interpretację wyników i skuteczne zastosowanie procedur dostosowania sezonowego Komisji (Eurostat) zagregowanych danych europejskich.

Serie indeksów przekazywane są w następujących formach:

a)
niedostosowane;
b)
dostosowane według dni roboczych;
c)
dostosowane według dni roboczych i sezonowo.
Artykuł  2

Jakość

1. 
Kryteria jakości, określone w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 450/2003 są następujące:
a)
przydatność;
b)
dokładność;
c)
terminowość i punktualność;
d)
dostępność i przejrzystość;
e)
porównywalność;
f)
spójność;
g)
kompletność.

Władze krajowe zapewniają, że wyniki odzwierciedlają rzeczywistą sytuację dotyczącą rodzajów działalności gospodarczej przy zachowaniu odpowiedniego poziomu reprezentatywności.

2. 
Sprawozdania dotyczące jakości, określone w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 450/2003 przekazywane są do Komisji najpóźniej do dnia 31 sierpnia każdego roku i odnoszą się do danych kończących się na czwartym kwartale poprzedniego roku kalendarzowego. Pierwsze sprawozdanie składa się najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2004 r.
3. 
Treść rocznych sprawozdań dotyczących jakości w odniesieniu do wskaźnika kosztów pracy wymieniona jest w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3

Okresy przejściowe

Szczegóły, odnoszące się do okresów przejściowych, przewidzianych w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 450/2003 wymienione są w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4 3

Objęcie NACE Rev. 2 sekcje O-S

1. 
Państwa członkowskie inne niż wymienione w ust. 2 opracowują i przekazują dane dotyczące wskaźnika kosztów pracy dla NACE Rev. 2. sekcje O-S za pierwszy kwartał 2007 r., a następnie za każdy kolejny kwartał.
2. 
Następujące państwa członkowskie tworzą i przekazują dane za pierwszy kwartał 2009 r., a następnie za każdy kolejny kwartał: Belgia, Dania, Grecja, Hiszpania, Francja, Irlandia, Cypr, Luksemburg, Malta, Austria, Polska i Szwecja.
3. 
W drodze wyjątku od ust. 1 i 2, szeregi dostosowane sezonowo i dostosowane pod względem dnia pracy są opracowywane i przekazywane wówczas, gdy dostępne są szeregi obejmujące cztery lata danych.
Artykuł  5 4

Łańcuch wskaźnika

Formuła łańcucha wskaźnika Laspeyresa, która ma być stosowana do obliczania wskaźnika kosztów pracy dla kombinacji sekcji NACE Rev. 2, określonych w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 450/2003, określona jest w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Odstępstwa

Odstępstwa od przepisów art. 1 ust. 2 przyjęte na podstawie art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 450/2003, wymienione są w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lipca 2003 r.
W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  5

Roczne sprawozdania dotyczące jakości wskaźnika kosztów pracy zawierają następujące elementy:
a)
dowody przydatności do celów użytkownika:
podsumowanie uwzględniające opis użytkowników, pochodzenie i spełnienie oczekiwań użytkowników i istotność statystyki dla użytkowników.
b)
dowody dokładności (informacje w podziale według sekcji NACE Rev. 2):
historia przeglądów: tabela ukazująca przeglądy w publikowanych, co roku stopach wzrostu całkowitych kosztów pracy przy wykorzystaniu serii niedostosowanych za ostatnie dwanaście kwartałów; skrót przyczyn dokonywania przeglądów,
pokrycie: tabela ukazująca procent pracowników reprezentowanych w przykładowym(-ch) rejestrze(-ach), opartym(-ch) na liczbie pracowników zgodnie z ESA 95; jeżeli pozycje dotyczące kosztów pracy pobierane są z różnych źródeł, tabela w podziale według pozycji dotyczących kosztów pracy, zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 450/2003,
częstotliwość: tabela ukazująca częstotliwość pobierania/uaktualniania różnych informacji o pozycjach dotyczących kosztów,
szacowania: opis metod stosowanych do oceny/odtwarzania brakujących informacji (brakujące grupy pracowników, przedsiębiorstwa, rodzaje działalności gospodarczej oraz pozycje dotyczące kosztów); ocena, możliwie jak najbardziej ilościowa, wpływu ostatecznych liczb dotyczących brakujących informacji (brakujące grupy pracowników, przedsiębiorstwa, rodzaje działalności gospodarczej i pozycje dotyczące kosztów),
przepracowane godziny: opis metod obliczania przepracowanych godzin; lub opis środków przewidywania ilości przepracowanych godzin i ocena, możliwie jak najbardziej ilościowa, wpływu przewidywanej ilości na ostateczne liczby,
dane administracyjne: w przypadku gdy stosuje się dane administracyjne, uwagi, dotyczące zależności i różnic między koncepcjami administracyjnymi a teoretycznymi koncepcjami statystycznymi;
c)
terminowość i punktualność
tabela ukazująca opóźnienia w dniach w przekazywaniu danych za ostatnie dwanaście kwartałów, objętych sprawozdaniem oraz zależność między planowanymi i rzeczywistymi terminami przekazu;
d)
dostępność i przejrzystość
opis sposobów publikowania danych i metadanych w Państwach Członkowskich;
e)
porównywalność:
opis wszelkich różnic w koncepcjach i metodach między każdą parą kolejnych kwartałów począwszy od pierwszego kwartału roku 1996. Ponadto, opis różnic i ocena, możliwie jak najbardziej ilościowa, skutków zmian w prognozach. Wszelkie różnice porównywalności między sekcjami NACE Rev. 2 powinny również zostać określone;
f)
spójność:
wykres i tabela ukazujące roczne, niedostosowane stopy wzrostu całkowitego wskaźnika kosztów pracy (sekcje NACE Rev. 2) oraz rekompensaty pracowników ESA 95 za godziny przepracowane (podział A6) wraz z wyjaśnieniem różnic w stopach wzrostu za ostatnie dwanaście kwartałów;
g)
kompletność:
sprawozdanie z postępu wykonania rozporządzenia (WE) nr 450/2003 wraz ze szczegółowym planem i harmonogramem ukończenia wykonania; skrót pozostałych różnic od koncepcji UE.

Pierwsze sprawozdanie dotyczące jakości, wymagalne w dniu 31 sierpnia 2004 r., zawiera również następujące pozycje dla danych wstecznych:

opis źródeł wykorzystywanych dla danych wstecznych i stosowana metodologia,
opis zależności między pokryciem (rodzaje działalności gospodarczej, pracownicy, pozycje kosztów) danych wstecznych i danych bieżących,
opis porównywalności danych wstecznych i danych bieżących.

ZAŁĄCZNIK  II

OKRESY PRZEJŚCIOWE ODNOSZĄCE SIĘ DO WPROWADZENIA W ŻYCIE ROZPORZĄDZENIA

Państwo Członkowskie Poszczególne przepisy Artykuł Okres przejściowy
Belgia 70-dniowe opóźnienie przekazania 6 2 lata
Koszty pracy za przepracowaną godzinę 2 2 lata
Niemcy Sekcje NACE: H, I oraz Κ 3 2 lata
Grecja Wszystkie przepisy 2 lata
Hiszpania 70-dniowe opóźnienie przekazania 6 2 lata
Francja Wszystkie przepisy 2 lata
Irlandia Wszystkie przepisy 2 lata
Włochy Koszty pracy za przepracowaną godzinę 2 1 rok
Dane wsteczne oparte na przepracowanej godzinie 2,5 1 rok
70-dniowe opóźnienie przekazania 6 1 rok
Składki na ubezpieczenie społeczne pracodawców plus podatki opłacane przez pracodawcę pomniejszone o uzyskane subwencje 4 2 lata
- bez odliczania podatków i subwencji

(D4 i D5)

Luksemburg Wszystkie przepisy 2 lata
Niderlandy Dane wsteczne 1996-2002 r. 5 2 lata
Składki na ubezpieczenie społeczne pracodawców plus podatki opłacane przez pracodawcę pomniejszone o uzyskane subwencje 4 2 lata
- bez odliczania podatków i subwencji

(D4 i D5)

Austria Sekcje NACE: C, D, Ε oraz F 3 1 rok
Sekcje NACE: G, H, I, J oraz Κ 3 2 lata
Portugalia 70-dniowe opóźnienie przekazania 6 1 rok
Finlandia Wszystkie przepisy 2 lata
Szwecja Wszystkie przepisy 2 lata
Zjednoczone Królestwo Przedstawianie Irlandii Północnej 3 2 lata
Przedstawianie jednostek z mniej niż 20 pracownikami 3 2 lata
Dane wsteczne 5 1 rok
Dostosowanie według dni roboczych 11 2 lata

ZAŁĄCZNIK  III  6

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  IV  7

Formuła łańcucha indeksu Laspeyresa, stosowana do obliczania wskaźnika kosztów pracy (LCI) w odniesieniu do kombinacji sekcji NACE Rev. 2:
1.
Określa:

= koszty pracy za przepracowaną godzinę pracowników w sekcji i NACE Rev. 2 w kwartale t, w roku j

= koszty pracy za przepracowaną godzinę pracowników w sekcji i NACE Rev. 2 w roku k

= godziny przepracowane przez pracowników w sekcji i NACE Rev. 2 sekcja w roku k

= koszty pracy pracowników w sekcji i NACE Rev. 2 w roku k.

2.
Podstawowa formuła Laspeyresa stosowana do obliczania LCI za kwartał t w roku j, z rokiem podstawowym k jest określona jako:

gdzie 1 ≤ t ≤ 4.

3.
Wskaźniki stosowane do obliczania indeksu określone są jako:

gdzie , i oraz k określone są w ust. 1 niniejszego załącznika.

4.
Roczne połączenie dla roku l z rokiem l + 1, gdzie 0 ≤ l < l + 1 < j określone jest przez:

5.
Formuła łańcucha wskaźnika Laspeyresa za kwartał t w roku j z odnośnym rokiem k = 0 oraz interwałem m, wymaganym do przetworzenia i zastosowania niezbędnych wskaźników rocznych, gdzie 1 ≤ m ≤ 2, określona jest jako:

6.
Pierwszym rokiem referencyjnym wskaźnika jest rok 2000, w którym roczny wskaźnik kosztu pracy jest równy 100. Jeżeli wskaźniki dla NACE sekcje O-S za rok 2000 nie są dostępne, należy określić pierwsze dostępne indeksy na poziomie zbliżonym do średniej rocznej NACE sekcje B-N.

ZAŁĄCZNIK  V

Odstępstwa

Dania, Niemcy, Francja i Szwecja: seria wskaźnika dostarczana jest wyłącznie jako b) dostosowana według dnia roboczego oraz c) dostosowana według dnia roboczego i sezonowo. Metody dostosowawcze według dnia roboczego i według sezonu są w pełni rejestrowane i udostępniane dla Komisji (Eurostat).

1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 26 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.199.18).
2 Dz.U. L 69 z 13.3.2003, str. 1.
3 Art. 4:

- zmieniony przez art 1 pkt 1 rozporządzenia nr 224/2007 z dnia 1 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.64.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2007 r.

- zmieniony przez art. 4 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 973/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

4 Art. 5 zmieniony przez art. 4 pkt 1 rozporządzenia nr 973/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
5 Załącznik I zmieniony przez art. 4 pkt 1 rozporządzenia nr 973/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
6 Załącznik III skreślony przez art 1 pkt 2 rozporządzenia nr 224/2007 z dnia 1 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.64.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2007 r.
7 Załącznik IV:

- zmieniony przez art 1 pkt 3 rozporządzenia nr 224/2007 z dnia 1 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.64.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 marca 2007 r.

- zmieniony przez art. 4 pkt 1-3 rozporządzenia nr 973/2007 z dnia 20 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.216.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.169.37

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1216/2003 w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego wskaźnika kosztów pracy
Data aktu: 07/07/2003
Data ogłoszenia: 08/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/07/2003