Decyzja 2003/493/WE nakładająca specjalne warunki na przywóz orzechów brazylijskich w łupinach pochodzących lub przesyłanych z Brazylii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 lipca 2003 r.
nakładająca specjalne warunki na przywóz orzechów brazylijskich w łupinach pochodzących lub przesyłanych z Brazylii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/493/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności i ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Okazuje się, że w wielu przypadkach orzechy brazylijskie w łupinach pochodzące lub przesyłane z Brazylii ("orzechy brazylijskie") są w stopniu nadmiernym zanieczyszczone aflatoksyną B1 oraz aflatoksyną ogółem.

(2) Komitet Naukowy ds. Żywności zwraca uwagę na fakt, że nawet w niewielkich stężeniach aflatoksyna B1 może powodować raka wątroby, a także jest genotoksyczna.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2001 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 563/2002(3), ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych substancji zanieczyszczających, w szczególności aflatoksyn w środkach spożywczych. W próbkach orzechów brazylijskich poziomy te są często i w znacznym stopniu przekraczane.

(4) Zanieczyszczenie takie stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego we Wspólnocie i dlatego właściwe jest przyjęcie środków ochronnych na poziomie wspólnotowym.

(5) W dniach od 25 stycznia do 9 lutego 2003 r. Biuro ds. Żywności i Weterynarii ("FVO") Komisji udało się do Brazylii z misją dokonania oceny systemów kontroli, aby zapobiec skażeniu aflatoksyną orzechów brazylijskich przeznaczonych do wywozu do Wspólnoty. W wyniku tej misji okazało się, między innymi, że:

- ustawodawstwo krajowe przewiduje niedostateczne procedury pobierania próbek,

- w odniesieniu do orzechów brazylijskich na miejscu brak jest odpowiedniego systemu wykrywania zarówno w łańcuchu przetwórczym, jak i w odniesieniu do procedury wywozu i wystawiania świadectw,

- kontrola nad próbkami w czasie wysyłki do laboratorium jest nieodpowiednia,

- niektóre laboratoria, uprawnione do przeprowadzania analiz do celów świadectw wywozowych, nie dostarczają dokładnych bądź pewnych wyników,

- na niektórych świadectwach, dotyczących aflotoksyny wydanych przez laboratoria prywatne, identyfikacja partii towaru jest często niedostateczna, by umożliwić pewne gwarancje w stosunku między próbką a partią towaru i świadectwem,

- urzędowe kontrole nad zwróconymi partiami towaru są niedostateczne.

Dlatego też właściwe jest, aby orzechy brazylijskie w łupinach pochodzące lub przesłanych z Brazylii podlegały specjalnym, surowym warunkom zapewniającym wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego.

(6) Konieczne jest także, aby zbieranie, sortowanie, przekazywanie, przetwarzanie, pakowanie i przewożenie orzechów brazylijskich odbywało się zgodnie z dobrymi praktykami sanitarnymi. Należy też ustanowić poziomy aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem w próbkach pobieranych z przesyłki niezwłocznie przed ich wysyłką z Brazylii. Pobierania próbek i analiz należy dokonywać zgodnie z dyrektywą Komisji 98/53/WE z dnia 16 lipca 1998 r. ustanawiającą metody pobierania próbek oraz metody analiz do celów urzędowej kontroli poziomów niektórych substancji zanieczyszczających w środkach spożywczych(4), zmienionej dyrektywą 2002/27/WE z dnia 13 marca 2002 r.(5)

(7) Brazylia powinna dostarczać dokumentację dowodową, która powinna towarzyszyć każdej przesyłce orzechów brazylijskich w odniesieniu do warunków zbierania, sortowania, przekazywania, przetwarzania, pakowania i przewozu, jak również wyniki laboratoryjnych analiz próbek pobranych z przesyłek na poziom aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem.

(8) Z ustaleń misji FVO można wywnioskować, że obecnie Brazylia nie jest w stanie dostarczać pewnych wyników analiz lub zagwarantować integralności partii towaru w odniesieniu do świadectwa przesyłki orzechów brazylijskich. Dlatego wszelkie świadectwa wydane dla brazylijskich orzechów z brazylijskich upraw budzą poważne wątpliwości co do ich wiarygodności. Ponadto można też stwierdzić, że bieżące urzędowe kontrole zwracanych partii są niedostateczne. Dlatego też właściwe jest nałożenie ścisłych warunków w sprawie zwrotu nieodpowiednich partii. W przypadku nie zastosowania się do tych ścisłychwarunków kolejne nieodpowiednie partie należy zniszczyć.

(9) Dlatego też dla ochrony zdrowia publicznego konieczne jest, aby właściwe władze importującego Państwa Członkowskiego poddawały wszystkie przywożone do Wspólnoty partie orzechów brazylijskich procedurze pobierania próbek i analiz na poziom aflatoksyny przed ich wprowadzeniem do obrotu.

(10) W interesie zdrowia publicznego, Państwa Członkowskie powinny dostarczać Komisji okresowe sprawozdania ze wszystkich wyników analiz, przeprowadzanych w ramach urzędowej kontroli w odniesieniu do przesyłek orzechów brazylijskich. Sprawozdania te należałoby załączać jako dodatek do obowiązków zgłoszenia w ramach Systemu Szybkiego Ostrzegania w odniesieniu do Żywności ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 178/2002.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ograniczenia w sprawie przywozu orzechów brazylijskich w łupinach pochodzących lub przesyłanych z Brazylii

1.
Państwa Członkowskie nie mogą przywozić orzechów brazylijskich w łupinach wchodzących w zakres kategorii kodu CN 0801 21 00 pochodzących lub przesyłanych z Brazylii ("orzechy brazylijskie"), jeśli przesyłce takiej nie towarzyszą:

a) sprawozdanie zawierające wyniki urzędowego pobrania próbek i analiz; oraz

b) świadectwo zdrowia wydane zgodnie z wzorem umieszczonym w załączniku 1 oraz wypełnione, podpisane i potwierdzone przez przedstawiciela właściwego organu brazylijskiego Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento - (MAPA).

2.
W drodze odstępstwa od ust. 1, Państwa Członkowskie dopuszczają przywóz przesyłek orzechów brazylijskich niespełniających warunków ust. 1 lit. a) i b), które opuściły Brazylię przed dniem 5 lipca 2003 r., pod warunkiem że podmiot gospodarczy może wykazać na podstawie pobrania próbek i analiz zgodnie przepisami dyrektywy 98/53/WE, że przesyłka jest zgodna z przepisami rozporządzenia (WE) nr 466/2001 w zakresie maksymalnego dozwolonego poziomu aflatoksyny B1 i aflotoksyny ogółem.
Artykuł  2

Pobieranie próbek i analizy orzechów brazylijskich przez właściwy organ brazylijski

Pobieranie próbek i analizy orzechów brazylijskich przewidziane w art. 1 ust. 1 lit. a) muszą przebiegać zgodnie z przepisami dyrektywy Komisji 98/53/WE.

Analizy należy przeprowadzać w urzędowym laboratorium kontrolnym zajmującym się analizami aflatoksyn w orzechach brazylijskich w Belo Horizonte, Brazylia, Laboratório de Controle de Qualidade de Segurança Alimentar - (LACQSA).

Artykuł  3

Kod i miejsce wprowadzenie przesyłek orzechów brazylijskich do Wspólnoty

1.
Każdą przesyłkę orzechów brazylijskich należy zidentyfikować za pomocą kodu odpowiadającego kodowi na sprawozdaniu i świadectwie zdrowia przewidzianym w art. 1 ust. 1 lit. a) i b).
2.
Przesyłki orzechów brazylijskich można tylko przywozić do Wspólnoty przez jedno z miejsc wprowadzania wymienionych w niniejszym załączniku 2.
Artykuł  4

Obowiązki Państw Członkowskich w odniesieniu do przywozu orzechów brazylijskich z Brazylii

1.
Właściwe organy każdego z Państw Członkowskich zapewniają, iż orzechy brazylijskie podlegają kontrolom dokumentacji w celu zapewnienia ich zgodność z wymogami w art. 1 ust. 1.
2.
Właściwe organy każdego z Państw Członkowskich pobierają próbki i przeprowadzają analizy każdej przesyłki orzechów brazylijskich na obecność aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem przed dopuszczeniem do obrotu z miejsca ich wprowadzenia do Wspólnoty.
3.
Co trzy miesiące Państwa Członkowskie przedkładają Komisji sprawozdanie ze wszystkich wyników analitycznych w ramach urzędowych kontroli przesyłek orzechów brazylijskich, jak przewiduje ust. 2. Sprawozdanie to przedkłada się w ciągu miesiąca po upływie każdego kwartału(6).
4.
Każdą z przesyłek orzechów brazylijskich, która ma być poddana pobraniu próbek i analizom należy przetrzymać przez najwyżej 15 dni roboczych przed dopuszczeniem jej do obrotu z miejsca wprowadzenia.

Właściwe organy importującego Państwa Członkowskiego wydają towarzyszący przesyłce urzędowy dokument zaświadczający, że przesyłka została poddana przez Państwo Członkowskie urzędowemu pobraniu próbek i analizom wraz ze wskazaniem wyników tych analiz.

Artykuł  5

Rozdzielenie przesyłki

W przypadku gdy przesyłka zostaje podzielona, kopie sprawozdania i świadectwa zdrowia, jak przewidziano w art. 1 ust. 1 lit. a) i b) oraz dokument towarzyszący, jak przewidziano w art. 4 ust. 4 towarzyszą każdej części rozdzielonej przesyłki. Kopie tych dokumentów muszą zostać poświadczone przez właściwy organ Państwa Członkowskiego, na którego terytorium nastąpił podział przesyłki.

Artykuł  6

Przesyłki orzechów brazylijskich, które nie odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem

Przesyłki orzechów brazylijskich, które nie odpowiadają najwyższym dopuszczalnym poziomom aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem, ustanowionym rozporządzeniem (WE) nr 466/2001 można zwrócić do kraju pochodzenia tylko wówczas, gdy do każdej z przesyłek, które nie spełniają warunków Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento - (MAPA), dołącza się na piśmie, co następuje:

a) wyraźnie wyrażoną zgodę na zwrot danej przesyłki ze wskazaniem kodu przesyłki;

b) zobowiązanie do poddania zwróconej przesyłki urzędowej kontroli z chwilą jej dotarcia na miejsce;

c) wyraźne wskazanie:

i) miejsca przeznaczenia zwróconej przesyłki;

ii) planowanego postępowania w odniesieniu do zwróconej przesyłki; oraz

iii) planowanego pobrania próbek i analiz, jakie zamierza się przeprowadzić w odniesieniu do zwróconej przesyłki.

Jednakże jeśli Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento - (MAPA) nie spełni warunków przewidzianych w lit. a), b) i c) wszystkie kolejne przesyłki, które przekraczają najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyny B1 i aflatoksyny ogółem, ustalone rozporządzeniem (WE) nr 466/2001 zostają zniszczone przez przywożące Państwo Członkowskie.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja zostaje poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 1 maja 2004 r. pod kątem dokonania oceny, czy warunki specjalne przewidziane w art. 1, 2, 3 i 4 zapewniają wystarczający stopień ochrony zdrowia publicznego we Wspólnocie. W ramach przeglądu ocenia się również, czy nadal istnieje potrzeba pobierania próbek i analiz w odniesieniu do każdej przesyłki przez właściwy organ importującego Państwa Członkowskiego, jak przewidziano w art. 4 ust. 2.

Artykuł  8

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 5 lipca 2003 r.

Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji i powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 lipca 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 86 z 3.4.2002, str. 5.

(4) Dz.U. L 201 z 17.7.1998, str. 93.

(5) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 44.

(6) Kwiecień, lipiec, październik, styczeń.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK  II 1

Wykaz miejsc wprowadzenia, przez które orzechy brazylijskie w łupinach pochodzące lub przesyłane z Brazylii mogą być przywożone do Wspólnoty

Państwo Członkowskie Miejsce wprowadzenia
Belgia Antwerpen, Zeebrugge, Brussel/Bruxelles, Aalst
Republika Czeska Celní úřad Praha D5
Dania Wszystkie duńskie porty morskie i lotniska
Niemcy HZA Lörrach - ZA Weil am Rhein - Autobahn, HZA Stuttgart - ZA Flughafen, HZA München - ZA München - Flughafen, Bezirksamt Reinickendorf von Berlin, Abteilung Finanzen, Wirtschaft und Kultur, Veterinär - und Lebensmittelaufsichtsamt, Grenzkontrollstelle, HZA Frankfurt (Oder) - ZA Autobahn, HZA Cottbus - ZA Forst - Autobahn, HZA Bremen - ZA Neustädter Hafen, HZA Bremen - ZA Bremerhaven, HZA Hamburg - Hafen - ZA Waltershof, HZA Hamburg-Stadt, HZA Itzehoe - ZA Hamburg - Flughafen, HZA Frankfurt-am-Main - Flughafen, HZA Braunschweig - Abfertigungsstelle, HZA Hannover-Hamburger Allee, HZA Koblenz - ZA Hahn - Flughafen, HZA Oldenburg - ZA Wilhelmshaven, HZA Bielefeld - ZA Eckendorfer Straße Bielefeld, HZA Erfurt - ZA Eisenach, HZA Potsdam - ZA Ludwigsfelde, HZA Potsdam - ZA Berlin - Flughafen Schönefeld, HZA Augsburg - ZA Memmingen, HZA Ulm - ZA Ulm (Donautal), HZA Karlsruhe - ZA Karlsruhe, HZA Berlin - ZA Dreilinden, HZA Gießen - ZA Gießen, HZA Gießen - ZA Marburg, HZA Singen - ZA Bahnhof, HZA Lörrach - ZA Weil am Rhein - Schusterinsel, HZA Hamburg - Stadt - ZA Oberelbe, HZA Hamburg-Stadt - ZA Oberelbe - Abfertigungsstelle Bill-brook, HZA Hamburg - Stadt - ZA Oberelbe - Abfertigungsstelle Großmarkt, HZA Potsdam - ZA Berlin -Flüghafen Schönefeld, HZA Düsseldorf - ZA Düsseldorf Nord
Estonia Muuga port BIP, Paljassaare port BIP, Paldiski - Lõuna port BIP, Dirhami port BIP, Luhamaa road BIP, Narva road BIP
Grecja Athina, Pireas, Elefsis, Aerodromio ton Athinon, Thessaloniki, Volos, Patra, Iraklion tis Kritis, Aerodromio tis Kritis, Euzoni, Idomeni, Ormenio, Kipi, Kakavia, Niki, Promahonas, Pithio, Igou-menitsa, Kristalopigi
Hiszpania Algeciras (Puerto), Alicante (Aeropuerto, Puerto), Almeria (Aeropuerto, Puerto), Asturias (Aeropuerto), Barcelona (Aeropuerto, Puerto, Ferrocarril), Bilbao (Aeropuerto, Puerto), Cadiz (Puerto), Cartagena (Puerto), Castellon (Puerto), Ceuta (Puerto), Gijón (Puerto), Huelva (Puerto), Irun (Carretera), La Coruña (Puerto), La Junquera (Carretera) Las Palmas de Gran Canaria (Aeropuerto, Puerto), Madrid (Aeropuerto, Ferrocarril), Malaga (Aeropuerto, Puerto), Marin (Puerto), Melilla (Puerto), Murcia (Ferrocarril), Palma de Mallorca (Aeropuerto, Puerto), Pasajes (Puerto), San Sebastián (Aeropuerto), Santa Cruz de Tenerife (Puerto), Santander (Aeropuerto, Puerto), Santiago de Compostela (Aeropuerto), Sevilla (Aeropuerto, Puerto), Tarragona (Puerto), Tenerife Norte (Aeropuerto), Tenerife Sur (Aeropuerto), Valencia (Aeropuerto, Puerto), Vigo (Aeropuerto, Puerto), Villagarcia (Puerto), Vitoria (Aeropuerto), Zaragoza (Aeropuerto)
Francja Marseille (Bouches-du-Rhone), Le Havre (Seine-Maritime), Rungis MIN (Val-de-Marne), Lyon Chassieu CRD (Rhône), Strasbourg CRD (Bas-Rhin), Lille CRD (Nord), Saint-Nazaire Montoir CRD (Loire-Atlantique), Agen (Lot-et-Garonne), Port de la Pointe des Galets à la Réunion
Irlandia Dublin - Port i lotnisko,
Cork - Port i lotnisko,
Shannon - lotnisko
Włochy Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Ancona
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Bari
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Genova
Ufficio Sanità Marittima di Livorno
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Napoli
Ufficio Sanità Marittima di Ravenna
Ufficio Sanità Marittima di Salerno
Ufficio Sanità Marittima ed Aerea di Trieste
Dogana di Fernetti - Interporto Monrupino (Trieste)
Ufficio di Sanità Marittima di La Spezia
Ufficio di Sanità Marittima e Aerea di Venezia
Ufficio di Sanità Marittima e Aerea di Reggio Calabria
Cypr Limassol Port, Larnaca lotnisko
Łotwa Grebneva - drogowe z Rosją
Terehova - drogowe z Rosją
Pātarnieki - drogowe z Białorusią
Silene - drogowe z Białorusią
Daugavpils - dworzec kolejowy
Rēzekne - dworzec kolejowy
Liepāja - port morski
Ventspils - port morski
Rīga - port morski
Rīga - lotnisko Riga
Rīga - Łotewska poczta
Litwa Drogi: Kybartai, Lavoriškės, Medininkai, Panemunė, Salčininkai
Lotniska: Vilnius
Porty morskie: Malkų įlankos, Molo, Pilies
Kolej: Kena, Kybartai, Pagėgiai
Luksemburg Centre Douanier, Croix de Gasperich, Luxembourg Administration des Douanes et Accises, Bureau Luxembourg - Aéroport, Niederanven
Węgry Ferihegy - Budapest - lotnisko
Záhony - Szabolcs-Szatmár-Bereg - drogowe
Eperjeske - Szabolcs-Szatmár-Bereg - kolejowe
Nagylak - Csongrád - drogowe
Lökösháza - Békés - kolejowe
Röszke - Csongrád - drogowe
Kelebia - Bács-Kiskun - kolejowe
Letenye - Zala - drogowe
Gyékényes - Somogy - kolejowe
Mohács - Baranya - port
Malta Malta Freeport, the Malta International Airport and the Grand Harbour
Niderlandy Wszystkie porty i lotniska oraz wszystkie punkty graniczne
Austria HZA Feldkirch, HZA Graz, Nickelsdorf, Spielfeld, HZA Wien, ZA Wels, ZA Kledering, ZA Flugh-afen Wien, HZA Salzburg, ZA Klingenbach/Zweigstelle Sopron, ZA Karawankentunnel, ZA Villach
Polska Bezledy - Warmińsko-Mazurskie - drogowy punkt graniczny
Kuźnica Białostocka - Podlaskie - drogowy punkt graniczny
Bobrowniki - Podlaskie - drogowy punkt graniczny
Koroszczyn - Lubelskie - drogowy punkt graniczny
Dorohusk - Lubelskie - drogowy i kolejowy punkt graniczny
Gdynia - Pomorskie - morski punkt graniczny
Gdańsk - Pomorskie - morski punkt graniczny
Medyka - Przemyśl - Podkarpackie - kolejowy punkt graniczny
Medyka - Podkarpackie - drogowy punkt graniczny
Korczowa - Podkarpackie - drogowy punkt graniczny
Jasionka - Podkarpackie - powietrzny punkt graniczny
Szczecin - Zachodniopomorskie - morski punkt graniczny
Świnoujście - Zachodniopomorskie - morski punkt graniczny
Kołobrzeg - Zachodniopomorskie - morski punkt graniczny
Portugalia Lisboa, Leixőes
Słowenia Obrežje - drogowe przejście graniczne
Koper - portowe przejście graniczne
Dobova - kolejowe przejście graniczne
Słowacja Vyšné Nemecké - drogowe, Čierna nad Tisou - kolejowe
Finlandia Wszystkie fińskie urzędy celne
Szwecja Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Landvetter, Arlanda, Norrköping
Zjednoczone Królestwo Belfast, Dover, Felixstowe, Gatwick Airport, Goole, Grimsby, Harwich, Heathrow Airport, Hull, Immingham, Ipswich, Leith, Liverpool, London (including Tilbury, Thamesport and Sheerness), Manchester Airport, Manchester Containerbase, Manchester International Freight Terminal, Manchester (including Ellesmere Port), Middlesbrough, Southampton.
1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2004/428/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.154.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.168.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/493/WE nakładająca specjalne warunki na przywóz orzechów brazylijskich w łupinach pochodzących lub przesyłanych z Brazylii
Data aktu: 04/07/2003
Data ogłoszenia: 05/07/2003
Data wejścia w życie: 05/07/2003, 01/05/2004