Decyzja 2003/425/WE ustanawiająca grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 czerwca 2003 r.
ustanawiająca grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu

(2003/425/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 czerwca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) We wszystkich rodzajach transportu wymaga się zapewnienia wysokiego i jednakowego poziomu bezpieczeństwa obywateli europejskich, należy wprowadzić strategię w celu zmniejszenia liczby wypadków. Jedną z dróg poprawy bezpieczeństwa są niezależne badania techniczne zdarzeń i wypadków transportowych w celu identyfikacji ich przyczyn, umożliwiające dzięki temu zapobieganie ich powstawaniu.

(2) Badania przyczyn wypadków nie należy wiązać z odszkodowaniami za szkody lub z określeniem winy. Z tego też powodu badania te powinny być prowadzone niezależnie od śledztw prowadzonych przez organy sądowe, firmy ubezpieczeniowe, branże, podmioty gospodarcze i organy nadzorujące, ani też przez inne strony, których interesy mogą kolidować z zadaniem powierzonym organowi lub podmiotowi śledczemu.

(3) W swej Białej Księdze o europejskiej polityce transportowej na 2010 r.: Czas decyzji(1), Komisja wskazała rosnącą potrzebę niezależnych badań technicznych ukierunkowanych na wykrywanie przyczyn wypadków i dróg poprawy prawodawstwa. W tym celu Komisja zaleciła w Białej Księdze utworzenie "grupy niezależnych ekspertów działających w ramach Komisji, których zadaniem będzie poprawa obowiązującego prawodawstwa i przyjęcie (europejskiej) metodologii, między innymi w odniesieniu postępu technicznego".

(4) Do badania wszystkich spraw objętych niezależnymi badaniami technicznymi wypadków Komisja zamierza ustanowić grupę ekspertów doradzających jej w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu.

(5) Ustanowienie tej grupy przyczyni się do unowocześnienia polityki Wspólnoty w zakresie niezależnych badań wypadków oraz innych odpowiednich procedur konsultacji. Grupa będzie doradzać Komisji odnośnie do dziedziny poprawy obowiązującego ustawodawstwa i, w miarę potrzeby, proponować nowe inicjatywy dla wszystkich rodzajów transportu, w tym również transportu energii (rurociągi naftowe i gazowe),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Powołuje się niniejszym grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawach strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu, zwaną dalej "grupą ekspertów".

Artykuł  2

Zadanie

Grupa ekspertów doradza Komisji w sprawie potrzeb w zakresie poprawy obowiązującego prawodawstwa oraz, w miarę potrzeby, proponuje nowe inicjatywy dla wszystkich rodzajów transportu, w tym również transportu energii (rurociągi naftowe i gazowe), z wyłączeniem jednak aspektów związanych z bezpieczeństwem pracy i ochroną zdrowia personelu.

Artykuł  3

Skład

Grupa ekspertów składa się z wykwalifikowanych osób, kompetentnych, tak aby mogły rozpatrywać zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa transportu, w szczególności niezależnych badań technicznych wypadków we wszystkich rodzajach transportu, włączając transport energii (rurociągi naftowe i gazowe). Grupa składa się z 12 członków a przewodniczy jej przedstawiciel Komisji.

Artykuł  4

Powoływanie

1.
Członkowie grupy ekspertów są powoływani indywidualnie przez Komisję na podstawie obiektywnych kryteriów sprawdzonej kompetencji i doświadczenia. Mandat członka trwa dwa i pół roku i jest odnawialny w drodze decyzji Komisji.
2.
Z chwilą upłynięcia terminu swych mandatów członkowie grupy ekspertów pełnią swoje funkcje do czasu mianowania następców lub odnowienia mandatów.
3.
Mandat członka wygasa w terminie wcześniejszym w razie jego rezygnacji lub śmierci. W takim przypadku Komisja powołuje następcę członka, stosując procedurę wymienioną w ust. 2.
4.
Wezwania do składania wniosków o członkostwo są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Komisja wybiera członków na podstawie wniosków otrzymanych w wyniku tego wezwania. Kryteria wyboru biorą pod uwagę kompetencje i doświadczenie kandydatów, ich reprezentatywność i zdolność do brania udziału w dyskusjach strategicznych, zapewniając też zrównoważoną obecność specjalistów z różnych dziedzin transportu.
5.
Komisja publikuje listę członków w informacjach Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Kadencje, grupy robocze i eksperci dodatkowi

1.
Grupa ekspertów zapraszana przez Komisję zbiera się dwa razy do roku na posiedzenia plenarne w siedzibie Komisji.
2.
Wypełniając swoje zadania określone w art. 2, grupa ekspertów może powoływać doraźne grupy robocze.
3.
Na życzenie członka lub z własnej inicjatywy przewodniczący grupy może podjąć decyzję o zaproszeniu innych ekspertów w celu wyjaśnienia spraw szczegółowych.
4.
Członkom grupy ekspertów oraz ekspertom zaproszonym na mocy z ust. 3 zwraca się wydatki na podróż i utrzymanie zgodnie z obowiązującymi w Komisji przepisami.
Artykuł  6

Poufność

Bez uszczerbku dla postanowień art. 287 Traktatu WE, członkowie grupy ekspertów nie ujawniają żadnych informacji uzyskanych podczas pracy w grupie ekspertów lub jej grupach roboczych.

Artykuł  7

Regulamin wewnętrzny i sekretariat

1.
Grupa ekspertów przyjmuje swój regulamin.
2.
Sekretariat grupy ekspertów jest zapewniany przez Komisję.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2001) 370 z dnia 12 września 2001 r., str. 69.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.144.10

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/425/WE ustanawiająca grupę ekspertów doradzających Komisji w sprawie strategii postępowania z wypadkami w sektorze transportu
Data aktu: 11/06/2003
Data ogłoszenia: 12/06/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/06/2003