Rozporządzenie 1873/2002 wyznaczające granice finansowania przez Wspólnotę programów działalności uznanych organizacji podmiotów gospodarczych sektora oliwek przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1638/98 i określające odstępstwa od rozporządzenia (EWG) nr 136/66

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1873/2002
z dnia 14 października 2002 r.
wyznaczające granice finansowania przez Wspólnotę programów działalności uznanych organizacji podmiotów gospodarczych sektora oliwek przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1638/98 i określające odstępstwa od rozporządzenia (EWG) nr 136/66

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 4a ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniającego rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(3) Państwa Członkowskie produkujące oliwę z oliwek mogą wstrzymać, w pewnych granicach, część pomocy płatnej na rzecz producentów oliwy z oliwek i/lub oliwek stołowych w celu zapewnienie finansowania przez Wspólnotę programów działalności sporządzonych przez organizacje uznanych producentów, uznane organizacje międzysektorowe lub inne organizacje uznanych podmiotów gospodarczych lub przez ich związki w jednym lub kilku dziedzinach, określonych w niniejszym ustępie. W zastosowaniu art. 4a ust. 3 tiret pierwsze tego rozporządzenia powinny być określone pułapy tej pomocy.

(2) Skuteczna realizacja programów działalności wymaga prognozy budżetowej, czego powodem nie jest wielkość rocznej produkcji oliwy z oliwek i, w zależności od przypadku, oliwek stołowych w każdym z Państw Członkowskich. Należy więc ustalić pułap finansowania przez Wspólnotę na podstawie ustalonych parametrów, takich jak jednostkowa cena pomocy produkcyjnej określonej w art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 136/66/EWG(2), i krajowych ilości gwarantowanych, określonych w ust. 3 tego artykułu.

(3) W celu zapobieżenia zaburzeniom rynku należy wprowadzić system zapobiegający sytuacji, gdy suma kwot potrąconych przez Państwa Członkowskie z pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, zgodnie z art. 5 ust. 9 i art. 20d ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG oraz art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 przekroczy granicę wyznaczoną niniejszym rozporządzeniem, zgodnie z art. 4 a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98.

(4) W celu wspierania programów działalności uznanych organizacji w latach gospodarczych 2002/2003 i 2003/2004 Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość przeznaczenia na wymienione programy środków z innych kwot przyznanych na pomoc produkcyjną, określoną w art. 5 ust. 9 i art. 20d ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG. W tym celu należy zezwolić Państwom Członkowskim na zmniejszanie, a nawet zniesienie kwot, pod warunkiem zwiększenia środków dostępnych na programy działalności uznanych organizacji. Komisja powinna być upoważniona do wyznaczenia terminu, w którym można korzystać z takiej opcji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Począwszy od roku gospodarczego 2002/2003, pułap udziału pomocy zarezerwowanej zgodnie z art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 w stosunku do każdego Państwa Członkowskiego będzie równa 3 % kwoty będącej wynikiem pomnożenia gwarantowanej ilości krajowej, ustalonej w art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 136/66/EWG, przez kwotę jednostkową, wyrażoną w EUR na tonę, pomocy produkcyjnej, ustalonej w art. 5 ust. 2 tego rozporządzenia.

Artykuł  2 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 1, od roku gospodarczego 2002/03, wartość 3 % określoną w tym artykule obniża się, w zależności od przypadku, po zastosowaniu art. 3, o punkty procentowe ustanowione w art. 5 ust. 9 i art. 20d ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG.

Artykuł  3 2

Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 5 ust. 9 i art. 20d ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG od roku gospodarczego 2002/03 każde Państwo Członkowskie może przed datą, która zostanie wyznaczona, bądź obniżyć wartości procentowe przewidziane we wspomnianych ustępach, bądź nie stosować tych przepisów, pod warunkiem że w ten sposób zwolnione środki zostaną przydzielone na pomoc zarezerwowaną na podstawie art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98.

Data, określona w akapicie pierwszym, ustalana jest zgodnie z procedurą określoną w art. 38 rozporządzenia nr 136/66/EWG.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 października 2002 r.

W imieniu Rady
M. FISCHER BOEL
Przewodniczący

______

(1) Wniosek z dnia 1 lipca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001 (Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4).

1 Art. 2 zmieniony przez art. 23 pkt 1 rozporządzenia nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 827/68 (Dz.U.UE.L.04.161.97) z dniem 1 listopada 2004 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 23 pkt 2 rozporządzenia nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 827/68 (Dz.U.UE.L.04.161.97) z dniem 1 listopada 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.284.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1873/2002 wyznaczające granice finansowania przez Wspólnotę programów działalności uznanych organizacji podmiotów gospodarczych sektora oliwek przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1638/98 i określające odstępstwa od rozporządzenia (EWG) nr 136/66
Data aktu: 14/10/2002
Data ogłoszenia: 22/10/2002
Data wejścia w życie: 29/10/2002, 01/05/2004, 01/11/2002