uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/99 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 509/2002(2), w szczególności jego art. 31 ust. 10 tiret trzecie i art. 31 ust. 14,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 31 ust. 10 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 1255/1999 przewiduje, że w przypadku refundacji zróżnicowanych refundację wypłaca się po przedstawieniu dowodu, że produkty dotarły do miejsca przeznaczenia wskazanego na pozwoleniu lub do innego miejsca przeznaczenia, dla którego została ustalona refundacja. Możliwe są wyjątki od tej zasady, z zastrzeżeniem, że ustanowiono warunki zapewniające równoważne gwarancje.
(2) W przypadku zróżnicowania refundacji wywozowych zależnie od miejsca przeznaczenia, art. 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych dla produktów rolnych(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1253/2002(4), przewiduje, że część refundacji, obliczoną z zastosowaniem najniższej stawki refundacji, wypłaca się na wniosek eksportera, po dostarczeniu dowodu, że produkt opuścił obszar celny Wspólnoty.
(3) Na mocy szczególnych ustaleń z niektórymi państwami trzecimi stawka refundacji stosowana w przypadku wywozu do tych krajów niektórych przetworów mlecznych może być niższa, a w niektórych przypadkach dużo niższa niż refundacje powszechnie stosowane. Możliwy jest także brak ustalenia refundacji, w związku z czym najniższa stawka refundacji stanowi również wynik braku jej ustalenia.
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1151/2002 z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiające określone koncesje w formie kontyngentów taryfowych Wspólnoty w odniesieniu do niektórych produktów rolnych i przewidujące autonomiczny i przejściowy środek polegający na dostosowaniu niektórych koncesji w zakresie rolnictwa, przewidzianych w Układzie Europejskim z Estonią(5), ustanawia koncesje w formie obustronnych kontyngentów taryfowych, obejmujące zniesienie refundacji wspólnotowych do określonych przetworów mlecznych. Podobne koncesje wprowadzono w wyniku uzgodnień poczynionych z Łotwą i Litwą. W wyniku tego zniesiono refundacje do przedmiotowych produktów z tych trzech krajów nadbałtyckich, z mocą od dnia 4 lipca 2002 r.
(5) Zniesienie dopłat skutkuje zróżnicowaniem dopłat w odniesieniu do niektórych przetworów mlecznych. Aby nie wymagać od eksporterów dostarczania dowodu przybycia do miejsca przeznaczenia, w celu przyznania refundacji zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1255/1999, władze krajów objętych koncesjami zobowiązały się zapewnić, aby kraje te przyjmowały w ramach przywozu ze Wspólnoty wyłącznie partie produktów nieobjętych refundacjami. W tym celu przedmiotowe kraje i produkty objęto przepisami mającymi zastosowanie w odniesieniu do Polski na mocy art. 20 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 174/1999(6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1368/2002(7). W związku z tym należy wprowadzić odstępstwo od przepisów art. 31 ust. 10 rozporządzenia (WE) nr 1255/1999.
(6) Artykuł 20 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 174/1999 zobowiązuje podmioty gospodarcze do przedstawiania właściwym władzom uwierzytelnionego odpisu pozwolenia na wywóz odpowiadającego mu zgłoszenia wywozowego w przypadku wywozu produktów określonych w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 174/1999 do miejsc przeznaczenia określonych w tym załączniku. Pozwolenie na wywóz musi zostać opatrzone specjalnym oznaczeniem stanowiącym gwarancję, że dane produkty nie zostały objęte refundacją wywozową. Władze zainteresowanych państw trzecich zobowiązane są sprawdzić zgodność z przepisami art. 20 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 174/1999.
(7) W przypadku stosowania rozporządzeń (WE) nr 1255/1999 i (WE) nr 800/1999 należy mieć na uwadze szczegółowe regulacje, aby uniknąć nakładania na eksporterów zbędnych opłat w trakcie przeprowadzania przez nich transakcji handlowych z państwami trzecimi. W związku z tym, w przypadku gdy określona jest najniższa stawka refundacji, nie należy uwzględniać stawek ustalonych na określonych warunkach i dla danego miejsca przeznaczenia.
(8) Celem zapewnienia jasności traci moc rozporządzenie Komisji (WE) nr 2886/2000 z dnia 27 grudnia 2000 r. wprowadzające odstępstwa od przepisów art. 31 ust. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w zakresie dowodu przybycia do miejsca przeznaczenia w przypadku zróżnicowanych refundacji i ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania najniższej stawki refundacji wywozowej dla niektórych przetworów mlecznych(8), które ustanawia podobne przepisy w odniesieniu do wywozu niektórych produktów do Polski. Przepisy tego rozporządzenia obejmuje się zakresem niniejszego rozporządzenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lipca 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48.
(2) Dz.U. L 79 z 22.3.2002, str. 15.
(3) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(4) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, str. 12
(5) Dz.U. L 170 z 29.6.2002, str. 15.
(6) Dz.U. L 20 z 27.1.1999, str. 8.
(7) Dz.U. L 198 z 27.7.2002, str. 33.
(8) Dz.U. L 333 z 29.12.2000, str. 79.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.198.37 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1369/2002 wprowadzające odstępstwa od przepisów art. 31 ust. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/99 w zakresie dowodu przybycia do miejsca przeznaczenia w przypadku refundacji zróżnicowanych oraz ustanawiające szczegółowe zasady stosowania najniższej stawki refundacji wywozowej w odniesieniu do niektórych przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 26/07/2002 |
| Data ogłoszenia: | 27/07/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/07/2002 |