Wspólne stanowisko 2001/869/WPZiB w sprawie uczestnictwa Unii Europejskiej w Organizacji Rozwoju Energetycznego Półwyspu Koreańskiego (KEDO)

WSPÓLNE STANOWISKO RADY
z dnia 6 grudnia 2001 r.
w sprawie uczestnictwa Unii Europejskiej w Organizacji Rozwoju Energetycznego Półwyspu Koreańskiego (KEDO)

(2001/869/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 8 grudnia 2001 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na posiedzeniu w dniach 24 i 25 czerwca 1994 r. na Korfu Rada Europejska podkreśliła szczególne znaczenie zgodności wszystkich stron z przepisami Układu o Nierozprzestrzenianiu Broni Jądrowej.

(2) W swoich konkluzjach Rada Europejska obradująca w Madrycie w dniach 15 i 16 grudnia 1995 r. podkreśliła znaczenie uczestnictwa, na ustalonych warunkach, Unii Europejskiej w Organizacji Rozwoju Energetycznego Półwyspu Koreańskiego (KEDO).

(3) Rada przyjęła swoje konkluzje w dniu 26 lutego 1996 r.

(4) Europejska Wspólnota Energii Atomowej (Euratom) wynegocjowała odnowienie swojego członkostwa w KEDO w związku ze wspieraniem celów KEDO, tym samym zapewniając znaczne fundusze przez okres pięciu lat.

(5) Szczegółowe uzgodnienia dotyczące reprezentowania Unii Europejskiej w Zarządzie KEDO muszą zostać ustalone. W związku z tym Rada i Komisja uzgodniły, że jeżeli Zarząd KEDO rozpatruje jakąkolwiek sprawę wykraczającą poza zakres kompetencji Euratomu, to w celu wyrażenia stanowiska w takich sprawach głos powinna zabrać Prezydencja Rady Unii Europejskiej.

(6) Wyniki analizy wspólnego działania 96/195/WPZiB(1) potwierdziły, że Unia Europejska wnosi znaczący wkład w realizację celów Unii Europejskiej, mianowicie w znalezienie sposobu całkowitego rozwiązania kwestii rozprzestrzeniania jądrowego na Półwyspie Koreańskim.

(7) Wkład finansowy Wspólnoty w KEDO może zostać zawieszony, jeżeli Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna (KRLD) nie wypełnia właściwie swoich zobowiązań dotyczących nierozprzestrzeniania jądrowego na mocy umowy ramowej zawartej w 1994 r. między Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej a KRLD lub nie pozwala Unii Europejskiej na wykonywanie nadzoru i/lub przeprowadzanie okresowych zewnętrznych kontroli przewidzianych do osiągnięcia tego celu.

(8) Wspólne działanie 96/195/WPZiB i wspólne stanowisko 97/484/WPZiB(2) powinny zostać uchylone i zastąpione nowym wspólnym stanowiskiem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Celem niniejszego wspólnego stanowiska jest przyczynienie się do znalezienia sposobu na całkowite rozwiązanie kwestii rozprzestrzeniania jądrowego na Półwyspie Koreańskim.

W tym celu oraz zgodnie z celami KEDO Unia Europejska przyłącza się do tej międzynarodowej działalności o wielkim znaczeniu w dziedzinie nierozprzestrzeniania jądrowego i bezpieczeństwa jądrowego.

Artykuł  2
1.
W stosunku do spraw wykraczających poza zakres kompetencji Euratomu, w szczególności w kwestii zawieszenia wkładów finansowych, w sytuacji gdy KRLD nie wypełnia właściwie swoich zobowiązań dotyczących nierozprzestrzeniania broni jądrowej na mocy Umowy Ramowej zawartej w 1994 r. między Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej a KRLD lub nie pozwala Unii Europejskiej na wykonywanie nadzoru i/lub przeprowadzanie okresowych zewnętrznych kontroli, przewidzianych do osiągnięcia tego celu, stanowisko w Zarządzie KEDO jest ustalane przez Radę, a wyrażane przez Prezydencję.
2.
W związku z tym Prezydencja ściśle współdziała w zakresie postępowań Zarządu KEDO i jest niezwłocznie powiadamiana o wszelkich sprawach z zakresu wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, które muszą zostać rozpatrzone na posiedzeniach Zarządu.
3.
Komisja na bieżąco składa sprawozdanie Radzie oraz, w razie zaistnienia potrzeby, z upoważnienia Prezydencji wspomaganej przez Sekretarza Generalnego Rady, Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB.
Artykuł  3

Wspólne działanie 96/195/WPZiB i wspólne stanowisko 97/484/WPZiB niniejszym tracą moc i zastępuje się je niniejszym wspólnym stanowiskiem.

Artykuł  4

Niniejsze wspólne stanowisko wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia. Wygasa z dniem 31 grudnia 2005 r.

Artykuł  5

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 2001 r.

W imieniu Rady
M. VERWILGHEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 63 z 13.3.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 213 z 5.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.325.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2001/869/WPZiB w sprawie uczestnictwa Unii Europejskiej w Organizacji Rozwoju Energetycznego Półwyspu Koreańskiego (KEDO)
Data aktu: 06/12/2001
Data ogłoszenia: 08/12/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/12/2001