Dyrektywa 2001/90/WE dostosowująca po raz siódmy do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady nr 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (kreozot)

DYREKTYWA KOMISJI 2001/90/WE
z dnia 26 października 2001 r.
dostosowująca po raz siódmy do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady nr 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (kreozot)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 października 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady nr 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (1), ostatnio zmienioną dyrektywą nr 2001/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2), w szczególności jej art. 2a, wprowadzony dyrektywą Rady nr 89/678/EWG (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 94/60/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. zmieniająca po raz czternasty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzeniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (4) wprowadza niektóre ograniczenia dotyczące wprowadzenia do obrotu i stosowania kreozotu.

(2) Ostatnie badania (5) wykazały, iż kreozot ma większy potencjał wywoływania nowotworu niż dotychczas uważano.

(3) Badania zostały przeprowadzone przez Komitet Naukowy ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska Naturalnego (CSTEE) w celu dokonania głębokiej analizy (6). Komitet CSTEE uznał, iż badania były dobrze zaplanowane i że są naukowe dowody, aby wesprzeć opinię oraz że występuje zagrożenie nowotworem dla konsumentów z powodu kreozotu z benzo-a-pirenem (BaP) zawierającym wagowo poniżej 0,005 % oraz/lub z powodu drewna zawierającego taki kreozot, oraz iż rozmiar zagrożenia stwarza konieczność rozważenia problemu.

(4) Analiza korzyści i niedociągnięć dla dalszych ograniczeń dotyczących wprowadzania na rynek i stosowania kreozotu (7) wykazały między innymi, iż większość przemysłowego zastosowania kreozotu we Wspólnocie już zawiera wagowo poniżej 0,005 % BaP i pokazuje że zagrożenie dla zdrowia wywołane takim kreozotem i/lub drewnem zawierającym taki kreozot są prawdopodobnie niskie w zastosowaniach przemysłowych.

(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 98/8/WE z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów zawierających biocydy (8) zharmonizuje dopuszczenie biocydów na poziomie europejskim, a rozporządzenie Komisji (WE) nr 1896/2000 z dnia 7 września 2000 r. w sprawie pierwszej fazy programu określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/8/WE w sprawie produktów zawierających biocydy (9) uznaje oszacowanie konserwantów do drewna za priorytet w programie przeglądu ustalonym według dyrektywy nr 98/8/WE. Oczekiwana harmonizacja zasad według dyrektywy nr 98/8/WE o ograniczeniach dotyczących kreozotu powinna być przystosowana do postępu technicznego.

(6) Niniejsza dyrektywa nie narusza dyrektywy Rady nr 89/391/EWG z dnia 2 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (10) ustanawiającej minimalne wymagania dotyczące ochrony pracowników i jej pojedynczych dyrektyw w rozumieniu art. 16 ust. 1 wymienionej dyrektywy, w szczególności dyrektywy Rady nr 90/394/EWG z dnia 28 czerwca 1990 r. w sprawie ochrony pracowników przed zagrożeniem dotyczącym narażenia na działanie czynników rakotwórczych podczas pracy (11) i dyrektywy Rady nr 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym ze środkami chemicznymi w miejscu pracy (12).

(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie pozostają w zgodności z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w sprawie Zniesienia Barier Technicznych w Handlu w zakresie Substancji i Preparatów Niebezpiecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy nr 76/769/EWG jest niniejszym przystosowany do postępu technicznego według ustaleń wymienionych w Załączniku poniżej.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2002 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Zastosują te przepisy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2003 r.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierać będą odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszyć im będzie przy okazji ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie ustalą jak odniesienie takie należy poczynić.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 października 2001 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str.24.

(2) Dz.U. L 194 z 18.7.2001, str. 36.

(3) Dz.U. L 398 z 30.12.1989, str. 24.

(4) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 1.

(5) Badania nad rakotwórczością dermatologiczną produktów smoły dwuwęglowej poprzez zastosowanie w stałym cyklu na męskich osobnikach myszy CD-1 (78 tygodni), sprawozdanie końcowe Fraunhoferskiego Instytutu Badania Toksyczności i Aerozolu (Hanower, Niemcy).

(6) Opinia w sprawie zagrożenia konsumentów rakiem z powodu kreozotu zawierającego mniej niż 50 ppm benzo-[a]-pirenu i/lub drewna z obróbki takim kreozotem oraz oszacowanie względnego rozmiaru, wyrażonego na ósmym spotkaniu plenarnym CSTEE. Bruksela, dnia 4 marca 1999 r.

Internet: http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/sct/out29-en.html

(7) Analiza zalet i niedociągnięć ograniczeń dotyczących wprowadzania na rynek i stosowania kreozotu, Firma: Risk and Policy Analysts Limited (Norfolk, Zjednoczone Królestwo).

(8) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, str. 1.

(9) Dz.U. L 228 z 8.9.2000, str. 6.

(10) Dz.U. L 183 z 29.6.1989, str. 1.

(11) Dz.U. L 196 z 26.7.1990, str. 1.

(12) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.

ZAŁĄCZNIK 

Załącznik I do dyrektywy nr 76/769/EWG, punkt 32 otrzymuje brzmienie
"32. Substancje i

preparaty

zawierające jedną

lub więcej z

następujących

substancji:

a) Kreozot

EINECS nr 232-287-5

CAS nr 2001-58-9

b) olej kreozotowy

EINECS nr 263-047-8

CAS nr 61789-28-4 c) destylaty (węgiel

smoła), oleje

naftalenowe EINECS

nr 283-484-8 CAS nr

84650-04-4

d) olej kreozotowy,

frakcja acenaftenu

EINECS nr 292-605-3

CAS nr 90640-84-9

e) destylaty (smoła

węglowa), wyższe

EINECS nr 266-026-1

CAS nr 65996-91-0

f) olej antracenowy

EINECS nr 292-602-7

CAS nr 90640-80-5

g) kwas dziegciowy,

węgiel, surowy

EINECS nr 266-019-3

CAS nr 65996-85-2

h) kreozot, do drewna

EINECS nr 232-419-1

CAS nr 8021-39-4

i) niska temperatura

olej dziegciowy,

zasadowy

EINECS nr 310-191-5

CAS nr 122384-78-5

1. Nie może być stosowana w obróbce drewna. Co

więcej, drewno po takiej obróbce nie może być

wprowadzone na rynek

2. Jednakże w drodze odstępstwa:

i) W odniesieniu do substancji i preparatów:

mogą one zostać zastosowane do obróbki drewna

w instalacjach przemysłowych lub przez

profesjonalistów objętych ustawodawstwem

Wspólnoty dotyczącym ochrony pracowników przy

a) benzo-a-piren w stężeniu wagowym poniżej

0,005 %

b) oraz fenole zdolne do ekstrakcji w wodzie

w stężeniu wagowym poniżej 3 %.

Substancje i preparaty takie w celu

stosowania w obróbce drewna w instalacjach

przemysłowych lub przez profesjonalistów:

- mogą być wprowadzone na rynek jedynie w

opakowaniach o pojemności większej lub równej

niż 20 litrów,

- nie może zostać sprzedany konsumentom.

Nie naruszając zastosowania innych przepisów

prawa wspólnotowego w sprawie klasyfikacji,

pakowania i etykietowania substancji

niebezpiecznych oraz preparatów, pakowania

takich substancji i preparatów są czytelne i

czytelnie oznaczone »Do użytku jedynie w

instalacjach przemysłowych lub profesjonalnej

obróbce«.

ii) W odniesieniu do drewna po obróbce w

instalacjach przemysłowych lub przez

profesjonalistów i), które wprowadza się na

rynek po raz pierwszy lub wycofywanych w

miejscu pierwotnym: jest to dozwolone jedynie

dla użytku profesjonalnego i przemysłowego,

np. na kolejach, w transmisji energii

elektrycznej i telekomunikacji, do ogrodzeń,

dla celów rolniczych (np. słupy podtrzymujące

drzewo) oraz w portach i drogach wodnych.

iii) W odniesieniu do drewna po obróbce

substancjami wymienionymi w ust. 32 lit. a)

-i) przed stosowaniem niniejszej dyrektywy:

zakaz z ust. 1 wprowadzania na rynek nie ma

zastosowania w przypadku, gdy jest ono

wprowadzone na rynek wtórny do ponownego

użycia

3. Jednakże drewno po obróbce, o którym mowa w pkt

2 ppkt ii) i iii), nie może być używane:

- w budynkach, niezależnie od ich przeznaczenia,

- w zabawkach,

- na placach zabaw,

- w parkach, ogrodach oraz otwartym ośrodkach

rekreacyjnych i wypoczynkowych, w przypadku

gdy istnieje ryzyko częstego kontaktu ze

skórą,

- w produkcji mebli ogrodowych takich jak stoły

do pikników,

- do produkcji i stosowania oraz wszelkiej

ponownej obróbki:

- pojemników przeznaczonych do celów uprawy,

- opakowań, które mogą wejść w kontakt z

materiałami otwartymi, produktów pośrednich

lub gotowych przeznaczonych do konsumpcji

przez ludzi i/lub zwierzęta,

- inne materiały mogące zatruć wyżej

wymienione produkty".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.283.41

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/90/WE dostosowująca po raz siódmy do postępu technicznego załącznik I do dyrektywy Rady nr 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (kreozot)
Data aktu: 26/10/2001
Data ogłoszenia: 27/10/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/10/2001