uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/21/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") Zjednoczone Królestwo otrzymało 8 maja 1997 r. od spółki akcyjnej Bayer (zwanej dalej "wnioskodawcą") wniosek o włączenie substancji czynnej KBR 2738 (fenheksamid) do załącznika I do dyrektywy.
(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisji zatwierdzonymi jej decyzją 98/398/WE(3), można uznać, że dokumentacja przedłożona dla KBR 2738 (fenheksamid), zasadniczo spełnia wymogi załącznika II dotyczące danych i informacji, a dla środka ochrony roślin zawierającego tę substancję czynną - wymogi załącznika III do dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 5 ust 1 dyrektywy, substancja czynna powinna zostać włączona do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, jeżeli można oczekiwać, że ani stosowanie, ani pozostałości środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną nie wywołają żadnych szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla wód gruntowych, ani jakiegokolwiek niedopuszczalnego wpływu na środowisko.
(4) Skutki wywołane przez KBR 2738 (fenheksamid) dla zdrowia ludzi i dla środowiska, zostały ocenione zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 4 dyrektywy dla zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. Zjednoczone Królestwo działając jako wybrane Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, przedłożyło Komisji 15 października 1998 r. projekt sprawozdania oceniającego, dotyczącego tej substancji.
(5) Sprawozdanie oceniające zostało zbadane przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia roślin. Kontrolę zakończono 19 października 2000 r. sporządzeniem sprawozdania kontrolnego Komisji na temat KBR 2738 (fenheksamid). Jeżeli sprawozdanie kontrolne musi zostać uaktualnione w celu uwzględnienia postępu technicznego i naukowego, należy także zmienić warunki dotyczące włączenia KBR 2738 (fenheksamid) do załącznika I do dyrektywy, zgodnie z tą dyrektywą.
(6) Dokumentację i informacje z kontroli przedłożono 31 marca 2000 r. do zaopiniowania Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. Komitet przedstawił opinię 20 lipca 2000 r. w protokole spotkania (SCP/REPT/021, wersja ostateczna)(4), w którym stwierdzono, że Komitet nie ma żadnych zastrzeżeń w odniesieniu do tej substancji czynnej. Komitet zauważył także, że krajowe zezwolenia wymagać będą specjalnego zarządzania ryzykiem, zgodnego z załącznikiem VI(5) (jednolite zasady) dyrektywy.
(7) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające substancję czynną, o której mowa, zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) i art. 5 ust. 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i sprecyzowane w jej sprawozdaniach kontrolnych. W związku z tym należy włączyć tę substancję czynną do załącznika I w celu zapewnienia, aby zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną były przyznawane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami tej dyrektywy.
(8) Po włączeniu Państwom Członkowskim należy przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid), w szczególności w celu dokonania w tym czasie kontroli istniejących tymczasowych zezwoleń lub, najpóźniej do końca tego okresu, przyznania nowych zezwoleń zgodnych z przepisami dyrektywy. Może być wymagany także dłuższy okres dla środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid) i inne substancje czynne włączone do załącznika I.
(9) Należy zapewnić, aby zakończone sprawozdanie kontrolne (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) było dostępne lub było udostępniane przez Państwa Członkowskie wszystkim zainteresowanym stronom do konsultacji.
(10) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne do prawidłowego wdrożenia przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, jeżeli te zasady odnoszą się do oceny danych przedłożonych w celu włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin wydaną 19 października 2000 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 17.
(3) Dz.U. L 176 z 20.6.1998, str. 34.
(4) Protokół 21 spotkania Komitetu Naukowego ds. Roślin, Bruksela, 20 lipca 2000 r.
(5) Dz.U. L 265 z 27.9.1997, str. 87.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2001.113.5 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2001/28/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia KBR 2738 (fenheksamid) jako substancję czynną |
| Data aktu: | 20/04/2001 |
| Data ogłoszenia: | 24/04/2001 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/06/2001 |