Dyrektywa 2001/28/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia KBR 2738 (fenheksamid) jako substancję czynną

DYREKTYWA KOMISJI 2001/28/WE
z dnia 20 kwietnia 2001 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia KBR 2738 (fenheksamid) jako substancję czynną

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/21/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") Zjednoczone Królestwo otrzymało 8 maja 1997 r. od spółki akcyjnej Bayer (zwanej dalej "wnioskodawcą") wniosek o włączenie substancji czynnej KBR 2738 (fenheksamid) do załącznika I do dyrektywy.

(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisji zatwierdzonymi jej decyzją 98/398/WE(3), można uznać, że dokumentacja przedłożona dla KBR 2738 (fenheksamid), zasadniczo spełnia wymogi załącznika II dotyczące danych i informacji, a dla środka ochrony roślin zawierającego tę substancję czynną - wymogi załącznika III do dyrektywy.

(3) Zgodnie z art. 5 ust 1 dyrektywy, substancja czynna powinna zostać włączona do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, jeżeli można oczekiwać, że ani stosowanie, ani pozostałości środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną nie wywołają żadnych szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi lub zwierząt lub dla wód gruntowych, ani jakiegokolwiek niedopuszczalnego wpływu na środowisko.

(4) Skutki wywołane przez KBR 2738 (fenheksamid) dla zdrowia ludzi i dla środowiska, zostały ocenione zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i art. 6 ust. 4 dyrektywy dla zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. Zjednoczone Królestwo działając jako wybrane Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, przedłożyło Komisji 15 października 1998 r. projekt sprawozdania oceniającego, dotyczącego tej substancji.

(5) Sprawozdanie oceniające zostało zbadane przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia roślin. Kontrolę zakończono 19 października 2000 r. sporządzeniem sprawozdania kontrolnego Komisji na temat KBR 2738 (fenheksamid). Jeżeli sprawozdanie kontrolne musi zostać uaktualnione w celu uwzględnienia postępu technicznego i naukowego, należy także zmienić warunki dotyczące włączenia KBR 2738 (fenheksamid) do załącznika I do dyrektywy, zgodnie z tą dyrektywą.

(6) Dokumentację i informacje z kontroli przedłożono 31 marca 2000 r. do zaopiniowania Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. Komitet przedstawił opinię 20 lipca 2000 r. w protokole spotkania (SCP/REPT/021, wersja ostateczna)(4), w którym stwierdzono, że Komitet nie ma żadnych zastrzeżeń w odniesieniu do tej substancji czynnej. Komitet zauważył także, że krajowe zezwolenia wymagać będą specjalnego zarządzania ryzykiem, zgodnego z załącznikiem VI(5) (jednolite zasady) dyrektywy.

(7) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające substancję czynną, o której mowa, zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) i art. 5 ust. 3 dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i sprecyzowane w jej sprawozdaniach kontrolnych. W związku z tym należy włączyć tę substancję czynną do załącznika I w celu zapewnienia, aby zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną były przyznawane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami tej dyrektywy.

(8) Po włączeniu Państwom Członkowskim należy przyznać odpowiedni okres na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid), w szczególności w celu dokonania w tym czasie kontroli istniejących tymczasowych zezwoleń lub, najpóźniej do końca tego okresu, przyznania nowych zezwoleń zgodnych z przepisami dyrektywy. Może być wymagany także dłuższy okres dla środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid) i inne substancje czynne włączone do załącznika I.

(9) Należy zapewnić, aby zakończone sprawozdanie kontrolne (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) było dostępne lub było udostępniane przez Państwa Członkowskie wszystkim zainteresowanym stronom do konsultacji.

(10) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne do prawidłowego wdrożenia przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w załączniku VI do dyrektywy, jeżeli te zasady odnoszą się do oceny danych przedłożonych w celu włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin wydaną 19 października 2000 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG zmienia się tabelę w celu włączenia pozycji odnoszącej się do KBR 2738 (fenheksamid) określonej w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 1 sierpnia 2001 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do niej, termin ustanowiony w pierwszym ustępie przedłuża się dla istniejącego tymczasowego zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające KBR 2738 (fenheksamid) do 1 sierpnia 2002 r.
3.
Jednakże dla środków ochrony roślin zawierających KBR 2738 (fenheksamid) razem z inną substancją czynną, którą obejmuje załącznik I do dyrektywy 91/414/EWG, termin określony w ust. 1 przedłuża się tak, aby przepisy ustanowione dyrektywą zmieniającą załącznik I do dyrektywy 91/414/EWG zapewniały dłuższy okres wprowadzania w życie.
4.
Państwa Członkowskie zachowują sprawozdanie kontrolne na temat KBR 2738 (fenheksamid) (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) do konsultacji dla wszystkich zainteresowanych stron lub udostępniają je im na specjalne życzenie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie 1 czerwca 2001 r.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 2001 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 17.

(3) Dz.U. L 176 z 20.6.1998, str. 34.

(4) Protokół 21 spotkania Komitetu Naukowego ds. Roślin, Bruksela, 20 lipca 2000 r.

(5) Dz.U. L 265 z 27.9.1997, str. 87.

ZAŁĄCZNIK 

POZYCJA, KTÓRĄ NALEŻY DODAĆ DO TABELI W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 91/414/EWG

Nr Wspólna nazwa, identyfikacja Nazwa IUPAC Czystość(1) Wejście w życie Wygaśnięcie włączenia Postanowienia szczególne
"13 (fenheksamid) CAS nr 126833-17-8 CIPAC nr 603 N-(2,3-dichloro-4-hydroxyphenyl)-lmethyl-cyclohexanecarboxamide 950 g/kg 1 czerwca 2001 r. 31 maja 2011 r. Wyłącznie zastosowania jako środek grzybobójczy mogą być dozwolone.

Przy podejmowaniu decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami Państwa Członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na możliwy wpływ na organizmy wodne i muszą zapewnić, aby warunki zezwolenia zawierały w razie konieczności środki zmniejszające ryzyko.

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego przez Stały Komitet ds. zdrowia roślin: 19 października 2000 r.

(1) Dodatkowe informacje na temat identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w

sprawozdaniu kontrolnym (dok. 6797/VI/99 rev. 2)."

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.113.5

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/28/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia KBR 2738 (fenheksamid) jako substancję czynną
Data aktu: 20/04/2001
Data ogłoszenia: 24/04/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/06/2001