UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY,
ZDECYDOWANE przyjąć porozumienie w celu ustanowienia procesu służącego wspieraniu opracowywania ogólnych regulacji technicznych zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, efektywności energetycznej oraz zabezpieczenia przed kradzieżą pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych;
ZDECYDOWANE, że taki proces zachęca również do harmonizacji istniejących regulacji technicznych, uznając prawo lokalnych, krajowych i regionalnych organów do przyjmowania i utrzymywania regulacji technicznych w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, efektywności energetycznej i zabezpieczenia przed kradzieżą, które są bardziej rygorystyczne niż te ustanowione na poziomie ogólnym;
POSIADAJĄC upoważnienie do zawarcia takiego Porozumienia na mocy ustępu 1 litera a) Zakresu Uprawnień EKG/ONZ i rozdziału XIII regulaminu EKG/ONZ, reguła 50;
UZNAJĄC, że niniejsze Porozumienie nie narusza praw i obowiązków Umawiających się Stron wynikających z obowiązujących porozumień międzynarodowych w sprawie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego;
UZNAJĄC, że niniejsze Porozumienie nie narusza praw i obowiązków Umawiających się Stron wynikających z porozumień zawartych w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO), łącznie z Porozumieniem w sprawie barier technicznych w handlu (BTH), i zamierzając ustanowić w ramach niniejszego porozumienia ogólne regulacje techniczne, w sposób zgodny z tymi porozumieniami, jako podstawę dla ich regulacji technicznych;
PLANUJĄC stosowanie przez Umawiające się Strony niniejszego Porozumienia, ogólnych regulacji technicznych ustanowionych w niniejszym Porozumieniu jako podstawy ich regulacji technicznych;
UZNAJĄC wagę, jaką dla zdrowia publicznego, bezpieczeństwa i dobrobytu ma nieustanne ulepszanie i dążenie do wysokiego poziomu bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, efektywności energetycznej i zabezpieczenia przed kradzieżą pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych, oraz potencjalną wartość, jaką dla handlu międzynarodowego, wyboru oferowanego konsumentom i cenowej dostępności produktów mają coraz większe zbieżności w obecnych i przyszłych regulacjach technicznych i związanych z nimi normach;
UZNAJĄC prawo rządów do poszukiwania i wprowadzania ulepszeń na poziomie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego i do stwierdzenia, czy ogólne regulacje techniczne, ustanowione w niniejszym Porozumieniu, odpowiadają ich potrzebom;
UZNAJĄC doniosłe prace harmonizacyjne wykonane w ramach Porozumienia z 1958 roku;
UZNAJĄC zainteresowanie i wiedzę ekspercką w różnych regionach geograficznych, dotyczące problemów związanych z bezpieczeństwem, ochroną środowiska naturalnego, energetyką i zapobieganiem kradzieży i metod rozwiązywania tych problemów oraz wartość, jaką to zainteresowanie i wiedza ekspercka w kwestii opracowywania ogólnych regulacji technicznych ma dla pomocy w osiąganiu tych ulepszeń i minimalizowaniu rozbieżności;
PRAGNĄC wspierać przyjęcie ustanowionych ogólnych regulacji technicznych w krajach rozwijających się, biorąc pod uwagę specjalne kwestie i okoliczności charakterystyczne dla tych krajów, w szczególności krajów najsłabiej rozwiniętych;
PRAGNĄC, aby regulacje techniczne stosowane przez Umawiające się Strony były wnikliwie rozpatrywane za pomocą przejrzystych procedur podczas opracowywaniu ogólnych regulacji technicznych oraz aby takie rozpatrywanie obejmowało analizę porównawczą korzyści i opłacalności;
UZNAJĄC, że ustanawianie ogólnych regulacji technicznych, zapewniających wysoki poziom ochrony, zachęci poszczególne kraje do wnioskowania, iż postanowienia te zapewnią ochronę i wydajność konieczne w ramach ich jurysdykcji;
UZNAJĄC wpływ jakości paliw na zmniejszenie wpływu pojazdów na środowisko naturalne, na zdrowie ludzkie i wydajność paliwa; oraz
UZNAJĄC, że stosowanie przejrzystych procedur jest szczególnie ważne przy opracowywaniu ogólnych regulacji technicznych w ramach niniejszego Porozumienia oraz że ten proces opracowywania musi być zgodny z procesami opracowywania regulacji prawnych przez Umawiające się Strony niniejszego Porozumienia,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.35.14 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Porozumienie dotyczące ustanowienia ogólnych regulacji technicznych w sprawie pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w pojazdach kołowych. |
| Data aktu: | 25/06/1998 |
| Data ogłoszenia: | 10/02/2000 |
| Data wejścia w życie: | 31/01/2000, 01/05/2004 |