Dyrektywa 1999/101/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI 1999/101/WE
z dnia 15 grudnia 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 grudnia 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 98/91/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 96/20/WE(4), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach homologacji typu WE układów wydechowych jako samodzielnych zespołów technicznych (wymiennych układów wydechowych) niezmiernie trudne okazuje się wyselekcjonowanie pojazdu spełniającego bieżące wymagania. Dlatego konieczne jest przyjęcie definicji przedstawiciela typu pojazdu w celu zapewnienia, że przedstawiony pojazd spełnia wymagania zgodności produkcji odnoszące się do dopuszczalnego poziomu hałasu.

(2) Niektóre odniesienia wprowadzone przez dyrektywę Rady 92/97/EWG(5), zmieniającą dyrektywę 70/157/EWG, wymagają uaktualnienia.

(3) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do załączników II i III do dyrektywy 70/157/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 kwietnia 2000 r. z przyczyn odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu oraz układu wydechowego Państwa Członkowskie nie mogą:

– odmówić w odniesieniu do typu pojazdu lub typu układu wydechowego udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu

lub

– zabronić rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do użytkowania pojazdów lub sprzedaży lub wprowadzenia do użytkowania układów wydechowych,

jeżeli te pojazdy lub układy wydechowe spełniają wymagania dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 października 2000 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają homologacji typu WE

i

– odmawiają udzielenia krajowej homologacji typu

dla typu pojazdu lub typu układu wydechowego, jeśli nie są spełnione wymagania dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Bez względu na ust. 2 do celów części zamiennych Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji typu WE i zezwalają na sprzedaż lub wprowadzenie do użytkowania układów wydechowych, zgodnie z wcześniejszymi wersjami dyrektywy 70/157/EWG, jeżeli takie układy wydechowe:

– mają być zainstalowane w pojazdach będących już w użytkowaniu

i

– spełniają wymagania tej dyrektywy, która była stosowana, kiedy te pojazdy były rejestrowane po raz pierwszy.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 marca 2000 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy te stosuje się z mocą od dnia 1 kwietnia 2000 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(4) Dz.U. L 92 z 13.4.1996, str. 23.

(5) Dz.U. L 371 z 19.12.1992, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

1. Do załącznika II do dyrektywy 70/157/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) ppkt 2.3.3 otrzymuje brzmienie:

"2.3.3. Przedstawiciel typu pojazdu, do którego ma być zainstalowany układ wydechowy, spełniający wymagania ppkt 4.1 załącznika III część I";

b) dodaje się ppkt 5.1.3:

"5.1.3. Układy wydechowe są starannie instalowane w pojazdach. W szczególności sprawdza się, czy po instalacji cały układ wydechowy nie będzie wykazywał dostrzegalnego wycieku."

2. Do załącznika III do dyrektywy 70/157/EWG wprowadza się następujące zmiany:

a) w części I pkt 1 wyrazy: "zgodnie z ppkt 7.3.5 i 7.4.3 załącznika I" zastępuje się przez: "zgodnie z pkt 7 załącznika I";

b) w części II pkt 1 wyrazy: "zgodnie z ppkt 6.3.5 i 6.4.3 załącznika II" zastępuje się przez: "zgodnie z pkt 7 załącznika II".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.334.41

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/101/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 15/12/1999
Data ogłoszenia: 28/12/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/01/2000