Decyzja 1999/698/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 października 1999 r.
ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym *

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 3278)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/698/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 października 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 880/92 z dnia 23 marca 1992 r. w sprawie programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 880/92 stanowi, iż warunki przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego są określane według grup produktów.

(2) Artykuł 10 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 880/92 stanowi, iż wpływ produktu na środowisko jest oceniany poprzez odniesienie do szczegółowych kryteriów określonych dla grup produktów.

(3) Właściwym jest dokonywanie przeglądu kryteriów w odstępach dwuletnich w celu dostosowania wymogów dotyczących zużycia energii do innowacji technologicznych oraz zmian zachodzących na rynku.

(4) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 880/92 Komisja skonsultowała się z głównymi grupami interesu w ramach forum konsultacyjnego.

(5) Działania przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego zgodnie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 880/92,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "komputery przenośne" (w dalszej części niniejszego dokumentu zwana "grupą produktów") oznacza:

– dostępne na rynku komputery przenośne, wyposażone w urządzenia wejścia i wyjścia, które są autonomiczne w takim znaczeniu, że ich właściwe funkcjonowanie nie jest zależne od stałego połączenia z zewnętrznym źródłem oprogramowania, mocy obliczeniowej, ani energii elektrycznej, i których podstawowym przeznaczeniem jest przetwarzanie danych.

Artykuł  2

Wpływ na środowisko oraz stopień przydatności do użycia grupy produktów są oceniane poprzez odniesienie do szczególnych kryteriów ekologicznych przedstawionych w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Definicja grupy produktów oraz szczegółowe kryteria ekologiczne dla grupy produktów mają moc obowiązującą przez okres dwóch lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu, w którym zostały przyjęte kryteria. Jeśli zrewidowane kryteria ekologiczne nie zostaną przyjęte przed upływem tego okresu, moc obowiązujących kryteriów jest przedłużona na okres następnego roku lub do daty przyjęcia nowych kryteriów, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Artykuł  4

Dla celów administracyjnych, tej grupie produktów nadaje się kod "018".

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 października 1999 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 99 z 11.4.1992, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

Aby otrzymać oznakowanie ekologiczne komputer przenośny spełnia kryteria zawarte w niniejszym załączniku, które mają na celu promowanie:

zmniejszania szkód wyrządzanych środowisku naturalnemu oraz ryzyka wiążącego się z wykorzystaniem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, wyczerpywanie nieodnawialnych zasobów) poprzez redukcję zużycia energii;

zmniejszenia szkód wyrządzanych środowisku naturalnemu wiążących się z wykorzystaniem naturalnych zasobów poprzez zachęcanie do stosowania komponentów wymienialnych, odzyskiwalnych, umożliwiających dłuższą eksploatację komputera;

zmniejszenia szkód wyrządzanych środowisku naturalnemu lub ryzyka wiążącego się z wykorzystaniem niebezpiecznych substancji poprzez ograniczenie użycia takich substancji.

Ponadto, kryteria zachęcają do wdrażania najlepszych praktyk oraz pogłębiają świadomość ekologiczną konsumentów.

Co więcej, oznaczenie komponentów plastikowych zachęca do ich powtórnego przetworzenia.

Zaleca się, aby właściwe organy brały pod uwagę możliwość wdrożenia uznanych systemów zarządzania środowiskowego, takich jak EMAS lub ISO 14001, przy ocenie wniosków oraz monitorowaniu zgodności z kryteriami zawartymi w niniejszym załączniku. (Uwaga: wprowadzanie takich systemów zarządzania nie jest obowiązkowe).

KLUCZOWE KRYTERIA

1. Oszczędność energii

Maksymalny pobór energii przez komputer przenośny w czasie czuwania wynosi 5 W.

Maksymalny pobór energii przez wyłączony komputer przenośny wynosi 3 W.

Domyślnie ustawiony czas przełączenia z trybu operacyjnego na czas czuwania wynosi nie więcej niż 15 minut bezczynności. Producent musi zapewnić takie ustawienia, choć użytkownik winien mieć możliwość ich dezaktywacji.

2. Przedłużenie okresu używania

Producent oferuje gwarancję handlową w celu zapewnienia, że komputer będzie funkcjonował przez okres co najmniej trzech lat. Gwarancja obowiązuje od daty dostarczenia komputera do klienta.

Dostępność części zamiennych oraz obsługi serwisowej jest zagwarantowana przez okres pięciu lat od daty dostawy.

Ponadto, komputer przenośny spełnia następujące kryteria:

1. Budowa modułowa, pozwalająca na łatwy dostęp do poszczególnych elementów składowych.

2. Możliwość rozszerzenia pamięci RAM. Możliwość wymiany przynajmniej procesora, dysku twardego oraz, jeśli jest dostępny, napędu CD ROM. Wymiany procesora można dokonać poprzez wymianę całej płyty głównej.

3. Dostępność co najmniej jednego wolnego gniazda do modułów rozszerzających.

KRYTERIA NAJLEPSZEJ PRAKTYKI

3. Zwrot oraz powtórne przetworzenie

Producent oferuje, bez opłat, usługę odbioru zużytych komputerów przenośnych oraz ich komponentów pozostałych po wymianie na nowe, do powtórnego przetworzenia, poza częściami zanieczyszczonymi przez użytkowników (np. wskutek wykorzystania do celów medycznych lub nuklearnych).

Ponadto komputer przenośny spełnia następujące kryteria:

1. Jedna kompetentna osoba jest w stanie go samodzielnie zdemontować.

2. Producent przeprowadza kontrolę procesu demontażu jednostki systemowej i dostarcza sprawozdanie z demontażu. Sprawozdanie zawiera między innymi potwierdzenie, iż połączenia są:

– łatwe do znalezienia i dostępne,

– w najwyższym możliwym stopniu zgodne z normą,

– dostępne przy użyciu powszechnie osiągalnych narzędzi.

3. Problemowe lub niebezpieczne materiały są łatwe do usunięcia.

4. Co najmniej 90 % (objętościowo) materiałów plastikowych i metalowych w obudowie i ramie jest technicznie odzyskiwalne. Odzyskiwalność w tym kontekście odnosi się do powtórnego użycia, powtórnego przetworzenia materiału lub przetworzenia chemicznego (np. piroliza, zgazowanie). Dopuszcza się metalizację części plastikowych.

5. Jeśli wymagane są etykiety, to powinny one być łatwe do usunięcia lub stanowić integralną część komputera.

6. Części plastikowe:

– nie zawierają celowo dodanego ołowiu ani kadmu,

– są z jednego polimeru lub kompatybilnych polimerów, oprócz obudowy, która składa się z nie więcej niż dwóch rodzajów polimerów możliwych do rozdzielenia,

– nie zawierają metalowych inkrustacji, których nie można oddzielić od reszty.

7. Części plastikowe cięższe niż 25 g., kable, plastikowe kształtki wtyczek i gniazd do podłączenia źródeł energii, baterie oraz inne wyposażenie peryferyjne:

a) nie zawierają następujących substancji opóźniających spalanie:

Nazwa Nr CAS
dekabromobifenyl 13654-09-6
monobromo difenyloeter 101-55-3
dibromo difenyloeter 2050-47-7
tribromo difenyloeter 49690-94-0
tetrabromo difenyloeter 40088-47-9
pentabromo difenyloeter 32534-81-9
heksabromo difenyloeter 36483-60-0
heptabromo difenyloeter 68928-80-3
oktabromo difenyloeter 32536-52-0
nonabromo difenyloeter 63936-56-1
dekabromo difenyloeter 1163-19-5
Chloroparafina z łańcuchem o długości 10 do 13 atomów i zawartością chloru > 50 % wagi 85535-84-8

b) nie zawierają substancji opóźniających spalanie ani preparatów zawierających substancje, którym przypisuje się, lub którym można przypisać którykolwiek z rodzajów ryzyka R45 (mogą powodować choroby nowotworowe), R46 (mogą powodować dziedziczne uszkodzenia genetyczne), R50 (bardzo toksyczne dla organizmów wodnych), R51 (toksyczne dla organizmów wodnych), R52 (szkodliwe dla organizmów wodnych), R53 (mogą powodować długotrwałe niekorzystne zmiany w środowisku wodnym), R60 (mogą upośledzać płodność) lub R61 (mogą być szkodliwe dla nienarodzonego dziecka), zdefiniowanych w dyrektywie Rady 67/548/EWG(1), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 98/98/WE(2);

c) posiadają trwałe oznaczenie identyfikujące materiał, zgodnie z ISO 11469. Kryterium to nie obejmuje wytłaczanych materiałów plastikowych ani światłowodu płaskich ekranów.

8. Baterie nie zawierają więcej niż 0,0001 % rtęci, 0,001 % kadmu, ani 0,01 % ołowiu w stosunku do wagi baterii.

9. Podświetlenie tła ekranów płaskich:

a) nie zawiera więcej niż 5 mg rtęci w przypadku ekranów mniejszych niż 12 cali (30,48 cm mierzone po przekątnej aktywnej powierzchni ekranu),

b) nie zawiera więcej niż 10 mg rtęci w przypadku ekranów o większych rozmiarach.

4. Instrukcje dla użytkownika

Każdy sprzedawany komputer przenośny jest opatrzony odpowiednią informacją dla użytkownika, zawierającą rady dotyczące właściwego używania komputera w kontekście ochrony środowiska, a w szczególności:

1. Zalecenie korzystania z możliwości sterowania zużyciem energii, w tym informację, że dezaktywowanie takich możliwości może prowadzić do zwiększonego zużycia energii, a tym samym do podniesienia kosztów użytkowania komputera.

2. Informacje dotyczące maksymalnego i minimalnego poboru energii przez komputer przenośny w trakcie pracy, czuwania, i kiedy jest wyłączony, a także wskazanie, że energia pobierana z sieci (kontaktu) może być zredukowana do zera, jeśli komputer zostanie odłączony od zasilania poprzez wyciągnięcie wtyczki lub jeśli kontakt w ścianie zostanie odłączony od sieci zasilającej.

3. Informacje dotyczące gwarancji i dostępności części zamiennych; kiedy użytkownik powinien zaktualizować lub wymienić komponenty; należy podać informacje dotyczące stosownych procedur.

4. Informację o fakcie, że produkt został zaprojektowany z myślą o ponownym wykorzystaniu części oraz powtórnym przetworzeniu i użytkownik nie powinien go wyrzucać.

5. Rady, w jaki sposób konsument może skorzystać z oferty zwrotu zużytego komputera do producenta.

5. Deklaracja środowiskowa

Dla użytkownika:

Do produktu jest dołączona deklaracja środowiskowa dostępna dla użytkownika. Dokument ten pozostaje w zgodzie z zaleceniami sprawozdania technicznego nr 70 ECMA "Cechy produktu o znaczeniu środowiskowym".

Dla właściwego organu:

Właściwemu organowi przedkłada się deklarację dotyczącą wszystkich płynnych lub gazowych substancji, których zawartość w baterii i w ekranie ciekłokrystalicznym przekracza 0,1 mg, którym przypisuje się, lub którym można przypisać którykolwiek z rodzajów ryzyka R45 (mogą powodować choroby nowotworowe), R46 (mogą powodować dziedziczne uszkodzenia genetyczne), R50 (bardzo toksyczne dla organizmów wodnych), R51 (toksyczne dla organizmów wodnych), R52 (szkodliwe dla organizmów wodnych), R53 (mogą powodować długotrwałe niekorzystne zmiany w środowisku wodnym), R60 (mogą upośledzać płodność) lub R61 (mogą być szkodliwe dla nienarodzonego dziecka), zdefiniowanych w dyrektywie 67/548/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 98/98/WE.

BADANIA

6. Laboratoria przeprowadzające badania

Jeśli wymagane jest przeprowadzenie badań, ich koszty ponosi wnioskodawca, a badania są przeprowadzane przez laboratoria spełniające ogólne wymagania normy EN 45001.

INFORMACJA KONSUMENTA

Poniższy tekst jest wyraźnie widoczny dla konsumentów (zawsze, gdy jest to możliwe, umieszczony obok etykiety).

Produkt ten spełnia wymogi oznakowania ekologicznego Unii Europejskiej, ponieważ jest energooszczędny i został zaprojektowany tak, aby umożliwić wymianę jego komponentów, naprawę, powtórne przetworzenie oraz jego likwidację w sposób przyjazny dla środowiska.

Dodatkowe informacje jak zminimalizować wpływ na środowisko znajdują się w informacji użytkownika.

______

(1) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(2) Dz.U. L 355 z 30.12.1998, str. 1.

* Z dniem notyfikacji decyzji nr 2001/687/WE z dnia 28 sierpnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.242.11) okres obowiązywania nin. decyzji przedłuża się o rok od dnia wejścia w życie decyzji zmieniającej zgodnie z jej art. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.276.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/698/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego komputerom przenośnym
Data aktu: 13/10/1999
Data ogłoszenia: 26/10/1999
Data wejścia w życie: 14/10/1999