WSPÓLNOTA EUROPEJSKA,zwana dalej "Wspólnotą",
z jednej strony, oraz
BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII,
z drugiej strony,
zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",
UWZGLĘDNIAJĄC Umowę o współpracy między Wspólnotą Europejską a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii podpisaną w Luksemburgu dnia 29 kwietnia 1997 r., w szczególności jej artykuł 7;
UWZGLĘDNIAJĄC, że w kontekście sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego i wykonywania wspólnej polityki transportowej dla Wspólnoty istotne jest zapewnienie, by tranzyt towarów wspólnotowych przez niektóre państwa trzecie, w szczególności przez Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii, odbywał się bez przeszkód lub dyskryminacji;
UWZGLĘDNIAJĄC, że z uwagi na jej położenie geograficzne Była Jugosłowiańska Republika Macedonii jest krajem tranzytowym oraz że należy rozwijać obowiązujące, wzajemne prawa i obowiązki dotyczące dostępu do rynku i tranzytu;
UWZGLĘDNIAJĄC, że Umawiające się Strony uznają, iż podstawowe znaczenie ma możliwie najszybsze stworzenie i rozwój infrastruktury transportowej dostosowanej do ich wzajemnych wymogów oraz równorzędnych reguł rządzących dostępem do przewoźników;
UWZGLĘDNIAJĄC, że Umawiające się Strony wyrażają wolę przyczynienia się do stworzenia regionalnej infrastruktury transportowej, korzystnej dla współpracy oraz dobrosąsiedzkich stosunków z Europą Południowo-Wschodnią;
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że Układ Przejściowy z dnia 13 września 1995 r. roku przyczynia się do stabilizacji regionalnej i wspiera współpracę z Republiką Grecką oraz Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii;
UWZGLĘDNIAJĄC, że ogólne rozwiązanie przedmiotowych problemów można zapewnić w drodze bliskiej współpracy między Umawiającymi się Stronami, w szczególności przez wprowadzenie i rozwijanie pakietu uzgodnionych środków w sprawie transportu, tak aby zagwarantować wzajemny dostęp do rynków Wspólnoty i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz ułatwić ruch drogowy i kolejowy przez wprowadzenie właściwych środków opartych na zasadzie konkurencyjności;
UWZGLĘDNIAJĄC, że taki pakiet środków musi mieć na celu również ochronę środowiska;
UWZGLĘDNIAJĄC, że właściwy okres przejściowy zapewnia czas na dostosowanie do wszelkich, nowych postanowień, które mogą się okazać niezbędne,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE: