Dyrektywa 97/61/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy 91/492/EWG ustanawiającej warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu żywych małży dwuskorupowych

DYREKTYWA RADY 97/61/WE
z dnia 20 października 1997 r.
zmieniająca Załącznik do dyrektywy 91/492/EWG ustanawiającej warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu żywych małży dwuskorupowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/492/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu żywych małży dwuskorupowych(1), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

rozdział V Załącznika do dyrektywy 91/429/EWG określa dopuszczalne wartości graniczne dla dwóch typów toksyn morskich, które stanowią zagrożenie dla zdrowia publicznego;

istnieją dowody naukowe, że nowa toksyna morska "Amnesic Shellfish Poisoning" (ASP), która mogłaby zagrozić zdrowiu konsumenta, pojawiła się na obszarach, gdzie produkowane są małże dwuskorupowe;

wymagania w zakresie zdrowia publicznego dotyczące żywych małży dwuskorupowych, określone w rozdziale V Załącznika do dyrektywy 91/429/EWG muszą zostać dostosowane w celu uwzględnienia tej nowej toksyny morskiej;

w celu ochrony zdrowia publicznego musi zostać określona dopuszczalna wartość graniczna dla tej nowej toksyny morskiej;

jak wykazało doświadczenie, dokument rejestracyjny pozwalający na identyfikację partii małży, przewidziany w Załączniku do dyrektywy 91/492/EWG rozdział II pkt 6, powinien zawierać informacje dotyczące stanu obszaru pochodzenia i wszelkich czynności oczyszczania lub umieszczania, którym zostały poddane małże;

musi być możliwe określenie pochodzenia małży dwuskorupowych wprowadzanych do obrotu; w tym celu możliwe powinno być powiązanie informacji umieszczonej w dokumencie rejestracyjnym z każdą partią wprowadzaną do obrotu w rejestrze prowadzonym przez zakład wysyłkowy;

standardowy dokument rejestracyjny byłby bardziej zrozumiały dla podmiotów gospodarczych i służb inspekcyjnych bez względu na język, w jakim byłby sporządzony; taki standardowy dokument powinien zostać wprowadzony przez Komisję;

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 91/492/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale II pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Dokument rejestracyjny pozwalający na identyfikację partii żywych małży dwuskorupowych podczas transportu z obszaru produkcyjnego do zakładu wysyłkowego, zakładu oczyszczania, obszaru umieszczenia lub zakładu przetwórczego musi być wydany przez właściwy organ na wniosek dokonującego zbioru. Dla każdej partii dokonujący zbioru musi wypełnić czytelnie i w nieusuwalny sposób odpowiednie części dokumentu rejestracyjnego, które muszą zawierać następujące informacje:

- tożsamość i adres dokonującego zbioru;

- data zbioru;

- lokalizacja obszaru produkcyjnego, opisana tak szczegółowo jak to jest przyjęte w praktyce, lub wyrażona numerem kodowym,

- status zdrowotny obszaru produkcyjnego określonego w rozdziale I,

- gatunki skorupiaków i mięczaków oraz ich ilość, określone tak szczegółowo, jak to jest przyjęte w praktyce;

- numer identyfikacyjny i miejsce pakowania, umieszczenia, oczyszczania lub przetwarzania.

Dokument rejestracyjny musi być opatrzony datą i podpisany przez dokonującego zbioru.

Dokumenty rejestracyjne otrzymują na bieżąco kolejne numery. Właściwy organ musi prowadzić rejestr wskazujący numery dokumentów rejestracyjnych wraz z nazwiskami osób zbierających żywe małże dwuskorupowe, którym dokumenty zostały wydane. Dokument rejestracyjny dla każdej partii żywych małży dwuskorupowych musi być opieczętowany datownikiem, przy dostarczeniu partii do zakładu wysyłkowego, zakładu oczyszczania, obszaru umieszczenia lub zakładu przetwórczego i musi być przechowywany przez podmioty gospodarcze prowadzące takie zakłady lub eksploatujące takie obszary przez co najmniej dwanaście miesięcy. Dodatkowo osoba zbierająca jest również zobowiązana do przechowywania dokumentu rejestracyjnego przez taki sam okres.

Jednakże jeśli ten sam personel pracuje przy zbieraniu, w zakładzie wysyłkowym, obszarze umieszczenia lub zakładzie przetwórczym miejsca przeznaczenia, dokument rejestracyjny może być zastąpiony przez stałe zezwolenie transportowe, wydane przez odpowiedni organ. Standardowy dokument rejestracyjny, zawierający odniesienia do różnych wymagań, które mają być w nim zawarte, i które są wymienione w rozdziałach II, III i IV niniejszego Załącznika, zostanie wprowadzony przez Komisję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 niniejszej dyrektywy."

2) rozdział III pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Po zebraniu z obszaru umieszczenia, podczas transportu z obszaru umieszczenia do zatwierdzonego zakładu wysyłkowego, zakładu oczyszczania lub zakładu przetwórczego, partiom musi towarzyszyć dokument rejestracyjny, którego wzór zostanie opracowany przez Komisję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 niniejszej dyrektywy, który to dokument, oprócz informacji określonych w rozdziale II pkt 6 niniejszego Załącznika, wskazuje między innymi lokalizację i numer identyfikacyjny obszaru umieszczenia i czas trwania umieszczenia, łącznie z wszelkimi innymi informacjami, potrzebnymi do odtworzenia pochodzenia i zidentyfikowania produktu.

Jednakże powyższe wymagania nie muszą być spełnione, jeżeli ten sam personel obsługuje obszar umieszczenia oraz zakład wysyłkowy, zakład oczyszczania lub zakład przetwórczy."

3) rozdział IV sekcja III pkt 13 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Zakłady oczyszczania, wysyłające partie żywych małży dwuskorupowych do zakładów wysyłkowych, muszą dostarczyć dokument rejestracyjny, którego wzór zostanie opracowany przez Komisję, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12 niniejszej dyrektywy. Dokument ten, oprócz informacji określonych w rozdziale II pkt 6 niniejszego Załącznika, powinien zawierać między innymi numer identyfikacyjny i adres zakładu oczyszczania, okres trwania oczyszczania, datę przyjęcia i opuszczenia zakładu oczyszczania, łącznie z wszelkimi innymi informacjami, potrzebnymi do odtworzenia pochodzenia i zidentyfikowania produktu."

4) rozdział IV sekcja IV pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zakłady wysyłkowe muszą przechowywać następujące dane do dyspozycji właściwego organu:

- wyniki badań mikrobiologicznych żywych małży dwuskorupowych z zatwierdzonych obszarów produkcyjnych lub obszarów umieszczenia lub zakładów oczyszczania,

- daty i ilości żywych małży dwuskorupowych dostarczonych do zakładu wysyłkowego, łącznie z odpowiednimi dokumentami rejestracyjnymi,

- szczegóły wysyłki, łącznie z nazwami i adresami odbiorców, datami i ilościami wysłanych żywych małży dwuskorupowych, łącznie z odpowiednimi numerem(-ami) wejściowego dokumentu rejestracyjnego. Dane te muszą być uporządkowane chronologicznie i przechowywane przez okres przewidziany przez właściwy organ, lecz nie krótszy niż dwanaście miesięcy."

5) w rozdziale V dodaje się punkt w brzmieniu:

"7a. Całkowita zawartość toksyny »Amnesic Shellfish Poison« (APS), ustalana w jadalnych częściach mięczaków (w całym ciele lub oddzielnie w każdej jadalnej części) przy użyciu metody HPLC, nie może przekraczać 20 mikrogramów kwasu domoikowego na gram."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 lipca 1998 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 20 października 1997 r.
W imieniu Rady
F. BODEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 1. Dyrektywa zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.295.35

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/61/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy 91/492/EWG ustanawiającej warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu żywych małży dwuskorupowych
Data aktu: 20/10/1997
Data ogłoszenia: 29/10/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/10/1997