Dyrektywa 97/32/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/539/EWG odnoszącą się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 97/32/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/539/EWG odnoszącą się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13. ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/539/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 77/539/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw w procedurze homologacji typu EWG ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części i oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny, a także świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; należy odpowiednio zmienić świadectwo(a) homologacji typu przewidziane w dyrektywie 77/539/EWG;

procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim w tym celu zmienić dyrektywę 77/539/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami Regulaminu nr 23 na zasadzie odniesień; należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/28/WE(5) oraz do dyrektywy Rady 76/761/EWG(6); ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/539/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji EWG części dla każdego typu świateł cofania, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione we właściwych załącznikach.";

2) W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Państwa Członkowskie, dla każdego typu kierunkowskazów, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji EWG części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I, dodatek 3.";

3) Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji, której udzieliły, którą wycofały lub której udzielenia odmówiły na mocy niniejszej dyrektywy.";

4) Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.";

5) Załączniki zastępuje się załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do świateł cofania:

– odmówić, ze względu na typ pojazdu lub typ wyżej wspomnianego światła, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów, lub sprzedaży, lub dopuszczenia do eksploatacji świateł cofania,

pod warunkiem że światła są zgodne z wymogami dyrektywy 77/539/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą oraz że, w zakresie, w jakim dotyczy to pojazdów, są zainstalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

2.
Od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla każdego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do świateł cofania, oraz dla każdego typu światła cofania, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 77/539/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 1999 r. wymogi dyrektywy 77/539/EWG odnoszące się do świateł cofania jako części składowych, zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
Bez względu na powyższe ust. 2 i 3, dla części zamiennych, Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji WE dla świateł cofania oraz zezwalają na ich sprzedaż i eksploatację zgodnie z poprzednimi wersjami dyrektywy 77/539/EWG, pod warunkiem że takie światła

– są przeznaczone do zamontowania w pojazdach już użytkowanych, oraz

– są zgodne z wymogami tej dyrektywy, obowiązującymi w czasie, gdy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł  3

Punkty oraz załączniki do Regulaminu nr 23 EKG-ONZ określone w ppkt 2.1 załącznika II zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r.; jednakże jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po rzeczywistej publikacji tych tekstów i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po ich rzeczywistej publikacji.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dokonywania takiego odniesienia określana jest przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.

(3) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 72.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 1.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 96.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu świateł cofania wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za prowadzenie badań homologacyjnych przedkłada się:

1.3.1. dwie próbki, wyposażone w zalecane światło lub światła. Jeśli urządzenia nie są identyczne, ale są symetryczne i właściwe do montażu jedno po lewej i jedno po prawej stronie pojazdu, dwie przedłożone próbki mogą być identyczne i właściwe do montażu tylko z prawej lub tylko z lewej strony pojazdu.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia przedstawione do homologacji WE części, muszą być opatrzone:

2.1.1. nazwą handlową lub znakiem towarowym producenta;

2.1.2. jeśli to konieczne, aby zapobiec pomyłkom w instalowaniu świateł cofania w pojeździe, umieszcza się słowo »TOP« (wierzchołek) oznakowane poziomo w najwyższej części soczewki;

2.1.3. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(-y) zalecanej żarówki;

2.1.4. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Oznakowania musza być widoczne z zewnątrz po zamontowaniu urządzenia do pojazdu.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE

3.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE, na podstawie art. 4 ust. 3 i jeżeli ma zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

3.3. Numer homologacji na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu światła cofania. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu światła cofania.

3.4. W przypadku gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego światło cofania i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części pod warunkiem że światło cofania jest zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie szczegółową dyrektywą.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 2.1. każde światło cofania zgodne z typem homologowanym stosownie do niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

4.2. Znak ten składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego małą literę »e«, po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji3

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

IRL dla Irlandii

4.2.2. w pobliżu prostokąta »bazowego numeru identyfikacyjnego«, zawartego w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzonego dwoma cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym w odpowiednim załączniku do dyrektywy 77/539/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnym numerem jest 00;

4.2.3. dodatkowego symbolu składającego się z liter »A« i »R«, umieszczonych jak pokazano na rysunku 1 w dodatku 3.

4.2.4. Na światłach, których kąty pola widzenia są asymetryczne w odniesieniu do osi odniesienia w kierunku poziomym, strzałka skierowana w stronę, na której spełnione są specyfikacje fotometryczne, aż do konta 45º H.

4.3. Znak homologacji WE części musi zostać naniesiony na soczewkę światła lub jedną z soczewek w taki sposób, aby był nieusuwalny i wyraźnie czytelny, także po zamontowaniu świateł na pojeździe.

4.4. Przykłady znaków homologacji WE części znajdują się w dodatku 3 rysunek 1.

4.5. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4. powyżej dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi światło cofania i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego małą literę »e«, po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji typu (patrz ppkt 5.2.1);

4.5.2. kolejnego numeru (patrz ppkt 5.2.2, pierwsza część zdania);

4.5.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.6. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest on widoczny po instalacji świateł;

4.6.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.7. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie, na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2, druga część zdania), a także, tam gdzie to konieczne, litera »D« i wymagana strzałka, zostaną zaznaczone:

4.7.1. na właściwej powierzchni wysyłającej światło;

4.7.2. w zespole, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.8. Wymiary części składowych niniejszego q znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary wymienione dla pojedynczych znaków w dyrektywach, na podstawie których została przyznana homologacja WE części.

4.9. Przykłady znaków homologacji WE części dla świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych są zamieszczone w dodatku 3 rysunek 2.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Co do zasady, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Każde światło cofania spełnia warunki fotometryczne określone w pkt 6 i 8(*) Jednakże w przypadku światła cofania wybranego losowo z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 7(*) ograniczone są w każdym odpowiednim kierunku do 80 % minimalnej wartości określonej w pkt 6(*).

______

(*) Dokumentu określonego w ppkt 2.1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

Dodatek 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Dodatek 2

grafika

Dodatek 3

PRZYKŁADY ZNAKÓW HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

grafika

ZAŁĄCZNIK II

ZAKRES I WYMOGI TECHNICZNE

1. ZAKRES

Niniejszy dyrektywa stosuje się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep.

2. WYMOGI TECHNICZNE

2.1. Wymogi techniczne wymienione są w pkt 1, 5-8 oraz w załącznikach 3 i 4 Regulaminu nr 23 EKG-ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- Regulaminu w jego pierwotnej formie (00) zawierającego suplementy 1-4 do Regulaminu nr 23 i sprostowanie(1);

- suplementu 5 do Regulaminu nr 23(2)

z wyjątkiem:

2.1.1. odniesienia do »Regulaminu nr 48«, należy rozumieć jako odniesienia do »dyrektywy 76/756/EWG«.

2.1.2. odniesienia do »Regulaminu nr 37«, należy rozumieć jako odniesienia do »załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG«.

2.1.3. W ppkt 6.4 sekcja przedostatnia zdanie »(patrz pkt 2 niniejszego Regulaminu)« należy rozumieć jako »(patrz dodatek 1 do załącznika I do niniejszej dyrektywy)«.

2.1.4. W ppkt 6.4 sekcja ostatnia zdanie »oświadczenie w pkt 11« Uwagi »formularza komunikatu (patrz załącznik I do niniejszego Regulaminu)« należy rozumieć jako »oświadczenie w uzupełnieniu do świadectwa homologacji (patrz dodatek 2 do załącznika I do niniejszej dyrektywy)«.".

______

(1) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 22/Rev. 1

E/ECE/TRANS/505 )

(2) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 22/Rev. 1/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.171.63

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/32/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/539/EWG odnoszącą się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 11/06/1997
Data ogłoszenia: 30/06/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/07/1997