Dyrektywa 97/30/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG odnoszącą się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 97/30/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG odnoszącą się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3) ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jego art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 76/758/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji WE, ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące układów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdów odnoszą się do niniejszej dyrektywy;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG przewidują wymóg, by do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo homologacji przewidziane w dyrektywie 76/758/EWG musi być odpowiednio zmienione;

procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 76/758/EWG w zakresie wymogów technicznych zastępując je wymogami Regulaminów nr 7, 87 i 91 na zasadzie odniesień;

konieczne jest objęcie świateł dziennych, trzecich świateł stopu i bocznych świateł obrysowych, zakresem dyrektywy 76/758/EWG;

należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/28/WE(5) oraz do dyrektywy Rady 76/761/EWG(6); ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/758/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Tytuł dyrektywy 76/758/EWG otrzymuje brzmienie:

"w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych pojazdów silnikowych i ich przyczep.";

2) W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie udzielają homologacji WE częściom w odniesieniu do każdego typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, które spełniają wymogi konstrukcyjne i dla badań ustanowione w załącznikach.";

3) Artykuł 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 2

Państwa Członkowskie, dla każdego typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, którym udzielają homologacji na podstawie art. 1, wydają producentowi znak homologacji WE części, zgodny ze wzorami przedstawionymi w załączniku III dodatek 3.

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki, w celu zapobieżenia używaniu znaków, które mogłyby prowadzić do mylenia świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, którym udzielono homologacji na podstawie art. 1, i innych urządzeń.

Artykuł 3

1. Żadne Państwo Członkowskie nie może zakazać wprowadzania do obrotu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, z przyczyn odnoszących się do ich konstrukcji lub sposobu funkcjonowania, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji WE części.

2. Jednakże Państwo Członkowskie może zakazać wprowadzania do obrotu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych opatrzonych znakiem homologacji WE części, jeżeli poważnie uchybiają zgodności z homologacją.

Państwo to powiadamia niezwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o podjętych środkach, przedstawiając powody swojej decyzji.

Artykuł 4

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji, której udzieliły, którą wycofały lub której udzielenia odmówiły na mocy niniejszej dyrektywy.";

4) W art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji WE części stwierdza, że określona liczba świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, opatrzonych tym samym znakiem homologacji WE części, nie jest zgodna z typem, który uzyskał homologację, państwo takie zobowiązane jest podjąć środki niezbędne w celu zapewnienia zgodności modeli seryjnych z homologacją. Właściwe władze danego państwa powiadamiają o podjętych środkach te z pozostałych Państw Członkowskich, które mogą, w przypadku stałego braku zgodności, wycofać homologację WE części. Wspomniane władze podejmują takie same środki, jeżeli zostaną powiadomione przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego o wystąpieniu takiego uchybienia w zakresie zgodności.";

5) Artykuły 6-9 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 6

Każda decyzja, podjęta w zastosowaniu przepisów przyjętych w drodze wykonania niniejszej dyrektywy i dotycząca odmowy udzielenia lub wycofania homologacji WE części dla świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, lub zakazu wprowadzania ich do obrotu lub użytku, zawiera szczegółowe uzasadnienie. Decyzje takie przekazuje się do wiadomości zainteresowanej stronie, wraz z informacją dotyczącą środków zaradczych, jakie ta strona może podjąć na mocy obowiązujących w Państwach Członkowskich przepisów ustawowych, oraz informację na temat terminów ustalonych na podjęcie takich środków.

Artykuł 7

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji typu WE lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji WE i są zamontowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł 8

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, dopuszczenia do ruchu lub eksploatacji dowolnego pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, jeśli opatrzone są znakiem homologacji WE części oraz są zamontowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.";

6) Załączniki zastępuje się załącznikami do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych:

– odmówić, ze względu na typ pojazdu lub typ wyżej wspomnianego światła, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów, lub sprzedaży, lub dopuszczenia do eksploatacji świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych,

pod warunkiem że spełniają one wymogi dyrektywy 76/758/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą oraz że, w zakresie, w jakim dotyczy to pojazdów, są zainstalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

2.
Od dnia 1 października 1998 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla każdego typu pojazdu, z przyczyn odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, oraz dla każdego typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 76/758/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 1999 r. wymogi dyrektywy 76/758/EWG odnoszące się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych jako części składowych, ostatnio zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
Bez względu na powyższe ust. 2 i 3, dla części zamiennych, Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji WE dla świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych oraz zezwalają na ich sprzedaż i eksploatację zgodnie z poprzednimi wersjami dyrektywy 76/758/EWG, pod warunkiem że takie światła

– są przeznaczone do zamontowania w pojazdach już użytkowanych; oraz

– są zgodne z wymogami tej dyrektywy, obowiązującymi w czasie, gdy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł  3

Punkty oraz załączniki Regulaminów nr 7, 87 i 91 EKG ONZ określone w załącznikach II, III i ppkt 2.1 załącznika IV zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 lipca 1997 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1998 r., jednakże jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po rzeczywistej publikacji tych tekstów. Bezzwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 1998 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3, nie nastąpi przed dniem 1 lipca 1997 r., sześć miesięcy po ich rzeczywistej publikacji.

Kiedy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub takie odniesienie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dotycząca takiego odniesienia przyjmowana jest przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 54.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 1.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 96.

ZAŁĄCZNIK

ZAŁĄCZNIK 1

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI TYPU

1. NINIEJSZY ZAŁĄCZNIK DOTYCZY HOMOLOGACJI CZĘŚCI DLA:

1.1. świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu przeznaczonych do użytkowania w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz spełniających wymogi wymienione w załączniku II;

1.2. świateł dziennych przeznaczonych do użytkowania w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz spełniających wymogi wymienione w załączniku III;

1.3. bocznych świateł obrysowych przeznaczonych do użytkowania w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz spełniających wymogi wymienione w załączniku IV.

2. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

2.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, wnosi producent.

2.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

2.3. Placówkom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie badań homologacyjnych należy przekazać:

2.3.1. dwie próbki, wyposażone w rekomendowane światło lub światła; jeśli homologacje stosuje się do urządzeń, które nie są identyczne, ale są symetryczne i właściwe do montażu jedno po lewej i jedno po prawej stronie i/lub, alternatywnie, jedno z przodu, jedno z tyłu, dwie przedłożone próbki mogą być identyczne i właściwe do montażu tylko z prawej lub tylko z lewej strony pojazdu i/lub, alternatywnie, tylko z przodu lub tylko z tyłu; w przypadku świateł stopu posiadających dwa poziomy natężenia światła, do wniosku dołącza się także dwie próbki części tworzących układ, który zapewnia dwa poziomy natężenia światła.

3. OZNAKOWANIE

3.1. Urządzenia zgłoszone do homologacji WE części muszą być opatrzone:

3.1.1. nazwą handlową lub znakiem towarowym producenta;

3.1.2. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typem(-ami) zalecanej żarówki;

3.1.3. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: mocą nominalną i napięciem nominalnym.

3.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Oznakowania musza być widoczne z zewnątrz po zamontowaniu urządzenia do pojazdu.

3.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

4. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE CZĘŚCI

4.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE, na podstawie art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

4.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

4.3. Numer homologacji, na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, dziennych świateł i bocznych świateł obrysowych.

4.4. W przypadku gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne), światła stopu, światła dzienne lub boczne światła obrysowe i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części, pod warunkiem że światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne), światła stopu, światła dzienne lub boczne światła obrysowe są zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie szczegółową dyrektywą.

5. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

5.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 3.1, każde światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne), światła stopu, światła dzienne i boczne światła obrysowe zgodne z typem homologowanym, stosownie do niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

5.2. Znak składa się z:

5.2.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

IRL dla Irlandii;

5.2.2. w pobliżu prostokąta "bazowy numer identyfikacyjny", zawartego w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII. do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzony dwoma cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym w odpowiednim załączniku do dyrektywy 76/578/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnymi numerami są:

- 02 dla załącznika II,

- 00 dla załącznika III,

- 00 dla załącznika IV;

5.2.3. dodatkowy(-e) symbol(-e) jest (są) następujący(-e):

5.2.3.1. litera "A", na urządzeniach spełniających wymogi niniejszej dyrektywy w odniesieniu do przednich świateł obrysowych i przednich świateł pozycyjnych (bocznych);

5.2.3.2. litera "R", na urządzeniach spełniających wymogi niniejszej dyrektywy w odniesieniu do tylnych świateł obrysowych i tylnych świateł pozycyjnych (bocznych);

5.2.3.3. litera "S", na urządzeniach spełniających wymogi niniejszej dyrektywy w odniesieniu do świateł stopu, po której następuje rysunek 1, jeśli urządzenie posiada jeden poziom natężenia światła, rysunek 2, jeśli urządzenie posiada dwa poziomy natężenia światła i rysunek 3, jeśli urządzenie spełnia specjalne wymogi dla świateł stopu kategorii S3;

5.2.3.4. litery "R" i "S1" lub "S2", w zależności od przypadku, oddzielone poziomą kreską, na urządzeniach składających się zarówno z tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) jak i świateł stopu spełniających wymogi niniejszej dyrektywy w odniesieniu do tych świateł;

5.2.3.5. litery "RL", na urządzeniach spełniających wymogi niniejszej dyrektywy w odniesieniu do świateł dziennych;

5.2.3.6. symbol "SM1" lub "SM2", w zależności od kategorii urządzenia, na urządzeniach spełniających wymogi niniejszej dyrektywy w odniesieniu do bocznych świateł obrysowych;

5.2.3.7. strzałka wskazująca stronę, dla której spełnione są specyfikacje fotometryczne dla kąta o wartości do 80º H, na przednich lub tylnych światłach pozycyjnych (bocznych), których geometryczne kąty widoczności są asymetryczne w stosunku do osi odniesienia w kierunku poziomym;

5.2.3.8. dodatkowa litera "D" na prawo od symboli określonych w ppkt 5.2.3.1-5.2.3.4 na światłach, które mogą być używane jako pojedyncze światła oraz jako część zestawu dwóch świateł.

5.3. Znak homologacji WE części musi zostać naniesiony na soczewkę światła lub jedną z soczewek w taki sposób, aby był nieusuwalny i wyraźnie czytelny, także po zamontowaniu świateł na pojeździe.

5.4. Rozmieszczenie znaku homologacji.

5.4.1. Światła niezależne:

Przykłady znaków homologacji WE części znajdują się w dodatku 3, rysunek 1.

5.4.2. Światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone:

5.4.2.1. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 4.4 dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzą światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne), światła stopu, światła dzienne lub boczne światła obrysowe, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

5.4.2.1.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji WE części (patrz ppkt 5.2.1);

5.4.2.1.2. kolejnego numeru (patrz ppkt 5.2.2, pierwsza część zdania);

5.4.2.1.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

5.4.2.2. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

5.4.2.2.1. jest on widoczny po instalacji świateł na pojeździe;

5.4.2.2.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

5.4.2.3. Symbol identyfikacyjny każdego światła, odpowiadający dyrektywie na podstawie której udzielono homologacji WE części, oraz kolejny numer (patrz ppkt 5.2.2, druga część zdania), a także, tam gdzie to konieczne, litera "D" i wymagana strzałka, zostaną zaznaczone:

5.4.2.3.1. albo na właściwej powierzchni wysyłającej światło;

5.4.2.3.2. albo w zespole, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

5.4.2.4. Wymiary części składowych niniejszego znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary wymienione dla najmniejszych pojedynczych znaków w dyrektywach na podstawie których została przyznana homologacja typu WE części.

5.4.2.5. Przykłady znaku homologacji WE części dla świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych z innymi światłami znajdują się w dodatku 3, rysunek 2.

5.4.3. Światła wzajemnie sprzężone z innymi światłami, których soczewki mogą być używane w innych typach reflektorów:

5.4.3.1. mają zastosowanie przepisy ustanowione w ppkt 5.4.2 powyżej;

5.4.3.2. dodatkowo, jeśli została użyta ta sama soczewka, reflektor może nosić inne znaki homologacji dla różnych typów reflektorów lub zespołów świetlnych, pod warunkiem że główny korpus reflektora, nawet jeśli nie może być oddzielony od soczewki, także zawiera powierzchnię opisaną w ppkt 3.3 i posiada znaki homologacji dla rzeczywistej funkcji;

5.4.3.3. jeśli różne typy reflektorów zbudowane są z tego samego korpusu, może on być opatrzony innymi znakami homologacji.

5.4.3.4. Przykłady znaku homologacji WE części dla świateł wzajemnie sprzężonych z reflektorem znajdują się w dodatku 3, rysunek 3.

6. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

6.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

7.1. Co do zasady, środki mające na celu zgodność produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

7.2. Każde urządzenie określone w ppkt 1.1, spełnia warunki fotometryczne i kalorymetryczne określone w pkt. 6 i 8(*). Jednakże w przypadku urządzenia wybranego losowo z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w ust. 7(*)), mogą zostać ograniczone w każdym odpowiednim kierunku do 80 % minimalnej wartości określonej w ppkt 6.1 i 6.2(*).

7.3. Każde urządzenie określone w ppkt 1.2, spełnia warunki określone w pkt 7, 8, 9 i 11(**). Jednakże w przypadku urządzenia wybranego losowo z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 10(**)) wynoszą co najmniej 80 % minimalnej wartości określonej w ppkt 7.1 i 7.2(**) i nie przekraczają 120 % maksymalnej wartości określonej w ppkt 7.3(**).

7.4. Każde urządzenie określone w ppkt 1.3, spełnia warunki określone w pkt 7 i 8(***). Jednakże w przypadku urządzenia wybranego losowo z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła wynoszą co najmniej 80 % minimalnej wartości i nie przekraczają 120 % maksymalnej wartości określonej w ppkt 7.1(***).

______

(*) Dokumentu określonego w ppkt 2.1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

(**) Dokumentu określonego w ppkt 2.1 załącznika III do niniejszej dyrektywy.

(***) Dokumentu określonego w ppkt 2.1 załącznika IV do niniejszej dyrektywy.

Dodatek 1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Dodatek 2

grafika

Dodatek 3

PRZYKŁADY ZNAKÓW HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

grafika

ZAŁĄCZNIK II

ZAKRES I WYMOGI TECHNICZNE

1. ZAKRES

Niniejszy załącznik stosuje się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep.

2. WYMOGI TECHNICZNE

2.1. Wymogi techniczne wymienione są w ust. 1 i 5-8 oraz w załącznikach 1, 4 i 5 Regulaminu nr 7 EKG ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- 01 i 02 serii poprawek włączających suplementy 1-02 i różnych korekt(1),

- erraty(2),

- suplementu 2-02 serii poprawek(3),

- sprostowania 1 do suplementu 2 i suplementu 3 do 02 serii poprawek(4),

z wyjątkiem:

2.1.1. Odniesienia do "Regulaminu nr 48", należy rozumieć jako odniesienie do "dyrektywy 76/756/EWG".

2.1.2. Odniesienie do "Regulaminu nr 37", należy rozumieć jako odniesienie do "załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG".

2.1.3. Przypis(1) w tabeli w ppkt 6.1 należy rozumieć jako:

"Instalacja określonych powyżej urządzeń w pojazdach silnikowych i ich przyczepach przewidziana jest w dyrektywie 76/756/EWG."

______

(1) E/ECE/324 } Add. 6/Rev. 2

E/ECE/505 )

(2) E/ECE/324 } Add. 6/Rev. 2/Corr. 1.

E/ECE/505 )

(3) E/ECE/324 } Add. 6/Rev. 2/Amend. 1.

E/ECE/505 )

(4) E/ECE/324 } Add. 6/Rev. 2/Amend. 2.

E/ECE/505 )

ZAŁĄCZNIK III

ZAKRES I WYMOGI TECHNICZNE

1. ZAKRES

Niniejszy Załącznik stosuje się do świateł dziennych pojazdów silnikowych.

2. WYMOGI TECHNICZNE

2.1. Wymogi techniczne wymienione są w ust. 2 i 6-11 oraz w załącznikach 2 i 4 do Regulaminu nr 87 EKG ONZ, które składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- Regulaminu w jego pierwotnej formie (00)(1)

- sprostowania 1 do rozporządzenia nr 87(2)

- suplementu 1 do rozporządzenia nr 87(3)

z wyjątkiem:

2.1.1. Odniesienia do "Regulaminu nr 48", należy rozumieć jako odniesienia do "dyrektywy 76/756/EWG".

______

(1) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 86.

E/ECE/505 )

(2) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 86/Corr. 1.

E/ECE/505 )

(3) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 86/Amend. 1.

E/ECE/505 )

ZAŁĄCZNIK IV

ZAKRES I WYMOGI TECHNICZNE

1. ZAKRES

Niniejszy załącznik stosuje się do bocznych świateł obrysowych pojazdów silnikowych i ich przyczep.

2. WYMOGI TECHNICZNE

2.1. Wymogi techniczne wymienione są w ust. 2 i 6-9 oraz w załącznikach 1, 4 i 5 Regulaminu nr 91 EKG ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- Regulaminu w jego pierwotnej formie (00)(1),

- suplementu 1 do Regulaminu nr 91(2),

z wyjątkiem:

2.1.1. Odniesienie do "Regulaminu nr 48", należy rozumieć jako odniesienie do "dyrektywy 76/756/EWG".

2.1.2. Odniesienie do "Regulaminu nr 37", należy rozumieć jako "załącznik VII do dyrektywy 76/761/EWG"."

______

(1) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 90.

E/ECE/505 )

(2) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 90/Amend. 1.

E/ECE/505 )

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.171.25

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 97/30/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG odnoszącą się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 11/06/1997
Data ogłoszenia: 30/06/1997
Data wejścia w życie: 20/07/1997, 01/05/2004