Rozporządzenie 58/97 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE, EURATOM) NR 58/97
z dnia 20 grudnia 1996 r.
w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

1) W uchwale z dnia 14 listopada 1989 r. w sprawie handlu wewnętrznego w kontekście rynku wewnętrznego(4) Rada zwróciła się do Komisji, w szczególności o poprawę statystyki handlowej poprzez uczynienie jej zgodnej z definicjami wspólnotowymi oraz zintensyfikowanie, w niezbędnym zakresie, dostarczania danych do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich.

2) W decyzji nr 92/326/EWG(5) Rada przyjęła dwuletni program (1992-1993) na rzecz rozwoju europejskiej statystyki usług; wspomniany program zawiera opracowanie jednolitej statystyki na poziomach krajowym i regionalnym, szczególnie w zakresie handlu dystrybucyjnego.

3) W dyrektywie nr 78/660/EWG(6) Rada przyjęła środki w celu poprawy koordynacji przepisów prawa krajowego, dotyczących przedstawiania, treści oraz publikacji rocznych sprawozdań finansowych i rachunków, jak również stosowanych w nich metod wyceny używanych w różnych rodzajach spółek.

4) Wspólnota dokonała znacznego postępu w kierunku integracji; nowa polityka oraz kierunki w dziedzinie gospodarki, konkurencji, polityki społecznej, środowiska i w dziedzinie przedsiębiorstw wzywają do podejmowania inicjatyw i decyzji opartych na wiarygodnej statystyce; informacje dostarczane w ramach istniejącego ustawodawstwa wspólnotowego lub dostępne w Państwach Członkowskich są niewystarczające, nieadekwatne lub niewystarczająco porównywalne, aby służyć pracom Komisji za wiarygodną podstawę.

5) Na mocy decyzji nr 93/379/EWG(7) Rada przyjęła wieloletni program środków wspólnotowych w celu zintensyfikowania rozwoju priorytetowych dziedzin oraz zapewnienia ciągłości i konsolidacji polityki dotyczącej przedsiębiorczości, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw, we Wspólnocie; statystyki są potrzebne, aby ocenić wpływ środków podjętych dla osiągnięcia celów ustanowionych przez wspomnianą decyzję, w szczególności ważne jest, aby posiadać statystyki, które są porównywalne dla przedsiębiorstw we wszystkich sektorach, statystyki dotyczące krajowych i międzynarodowych umów podwykonawstwa pomiędzy przedsiębiorstwami oraz udoskonalone statystyki dotyczące małych i średnich przedsiębiorstw; obowiązek przedkładani takich statystyk nie może spowodować nieuzasadnionych kosztów dla małych i średnich przedsiębiorstw.

6) W decyzji 93/464/EWG(8) Rada przyjęła ramowy program działań priorytetowych w dziedzinie informacji statystycznej na lata 1993-1997.

7) Istnieje zapotrzebowanie na statystyki dla polityki dotyczącej przedsiębiorstw, szczególnie w dziedzinie badań, rozwoju i innowacji, ochrony środowiska naturalnego, inwestycji, ekologicznych technologii przemysłowych, turystyki i wysoko zaawansowanych technologicznie gałęzi przemysłu; rozwój Wspólnoty i funkcjonowanie rynku wewnętrznego zwiększa zapotrzebowanie na porównywalne dane na temat struktury zarobków pracowników, kosztów pracy oraz na temat szkoleń.

8) Istnieje zapotrzebowanie na kompletne oraz wiarygodne źródła statystyczne, aby umożliwić właściwe stosowanie dyrektywy Rady 89/130/EWG, Euratom z dnia 13 lutego 1989 r. w sprawie harmonizacji ustalania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych(9).

9) Ustanowienie rachunków krajowych i regionalnych zgodnie z Europejskim systemem zintegrowanych rachunkowości gospodarczych (ESA) wymaga rozwoju porównywalnych, kompletnych oraz wiarygodnych źródeł informacji statystycznej.

10) Istnieje zapotrzebowanie na regionalne wskaźniki i sprawozdania finansowe.

11) W celu wykonania zadań powierzonych jej w ramach Traktatów, szczególnie w odniesieniu do rynku wewnętrznego, Komisja musi być w posiadaniu wyczerpujących, aktualnych, wiarygodnych oraz porównywalnych informacji na temat struktury, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw we Wspólnocie.

12) Standaryzacja jest wymagana, aby móc sprostać zapotrzebowaniu Wspólnoty na informacje dotyczące spójności gospodarczej.

13) Przedsiębiorstwa oraz ich związki potrzebują tego rodzaju informacji w celu zrozumienia właściwych im rynków oraz porównania ich działalności i funkcjonowania z działalnością i funkcjonowaniem konkurentów na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

14) Tworzenie wspólnych norm statystycznych, które pozwalają na tworzenie zharmonizowanych danych, jest działaniem, które może zostać przeprowadzone skutecznie jedynie na poziomie wspólnotowym; owe normy zostaną wdrożone w każdym Państwie Członkowskim w ramach uprawnień organów i instytucji odpowiedzialnych za tworzenie statystyki urzędowej.

15) Najlepszą metodą oceniania struktur, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw we Wspólnocie stanowi tworzenie statystyk zgodnie ze wspólnymi zasadami metodologicznymi oraz wspólnymi definicjami cech charakterystycznych; jedynie skoordynowane sporządzanie statystyki może doprowadzić do wiarygodnych, szybkich, elastycznych i szczegółowych rezultatów odpowiadających potrzebom Komisji i przedsiębiorstw.

16) 1 Definicja "jednostki działalności gospodarczej" (JDG) odpowiada jednemu lub kilku operacyjnym poddziałom przedsiębiorstwa; aby JDG mogła być przestrzegana, system informacyjny przedsiębiorstwa musi być zdolny do wskazania lub wyliczenia dla każdej JDG przynajmniej wartości produkcji, konsumpcji pośredniej, kosztów siły roboczej, zysku przedsiębiorstwa oraz zatrudnienia i środków trwałych brutto; JDG przyporządkowane określonej pozycji w statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczych we Wspólnocie Europejskiej (NACE REV. 2) mogą wytwarzać produkty spoza grupy jednorodnej, charakteryzującej ich działalności ze względu na działalność drugoplanową, związaną z tymi JDG, która nie może zostać określona jako oddzielna na podstawie dostępnej dokumentacji rachunkowej; można wyciągnąć wniosek, że przedsiębiorstwo i JDG są identyczne, jeżeli okazuje się niemożliwe dla przedsiębiorstwa wskazanie bądź obliczenie danych dotyczących wszystkich wyżej wymienionych parametrów relacji dla jednego lub wielu poddziałów operacyjnych.

17) Dane statystyczne zestawione wewnątrz systemu wspólnotowego muszą mieć odpowiednią jakość, która wraz z wynikającymi obciążeniami musi być porównywalna we wszystkich Państwach Członkowskich; konieczne jest wspólne ustalenie kryteriów umożliwiających spełnienie tych wymogów.

18) Konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw, między innymi przez wspieranie nowych technologii gromadzenia danych oraz tworzenia statystyk; wciąż może być konieczne gromadzenie bezpośrednio od przedsiębiorstw danych koniecznych dla opracowania statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw, przy użyciu metod i technik zapewniających, że dane te są wyczerpujące, wiarygodne i aktualne i nie powodujących dla zainteresowanych stron, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, obciążeń, które byłyby nieproporcjonalne w stosunku do rezultatów, których oczekują użytkownicy tych statystyk.

19) Podpisanie Układu Ogólnego w sprawie Handlu Usługami (GATS) doprowadziło w konsekwencji do zapotrzebowania na informację na temat wielkości rynków sygnatariuszy oraz ich udziałów w tych rynkach, do celów zarządzania i rozwijania Układu.

20) Konieczne jest stworzenie ram prawnych wspólnych dla statystyk przedsiębiorstw dotyczących wszystkich rodzajów i dziedzin działalności gospodarczej obejmujących również te rodzaje i dziedziny działalności gospodarczej, dla których statystyki jeszcze się nie rozwinęły.

21) Dyrektywa nr 64/475/EWG(10) oraz dyrektywa nr 72/221/EWG(11), które miały na celu stworzenie zespołu spójnych statystyk, nie były w stanie uwzględnić zmian gospodarczych i technicznych, które miały miejsce od czasu ich przyjęcia i dlatego powinny zostać uchylone.

22) W celu umożliwienia, aby zasady dotyczące gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych oraz dotyczące przetwarzania i przesyłania rezultatów były dalej precyzowane, konieczne jest przyznanie Komisji wspomaganej przez Komitet ds. programu statystycznego, powołanego na mocy decyzji 89/382 EWG, Euratom(12), uprawnień do podejmowania środków w celu stosowania niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych ram dla gromadzenia, tworzenia, przekazywania oraz oceny statystyk wspólnotowych dotyczących struktury, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw we Wspólnocie.

Artykuł  2

Tworzenie statystyk powinno mieć głównie na celu analizowanie:

i) struktury i ewolucji działalności przedsiębiorstw;

ii) wykorzystywanych czynników produkcji oraz innych elementów umożliwiających pomiar działalności gospodarczej, funkcjonowania oraz konkurencyjności;

iii) rozwoju na poziomie regionalnym, krajowym, wspólnotowym i międzynarodowym przedsiębiorstw i rynków;

iv) kierowania przedsiębiorstwem;

v) małych i średnich przedsiębiorstw;

vi) specyficznych cech przedsiębiorstw z uwagi na szczególne grupy działalności.

Artykuł  3
1. 2
Niniejsze rozporządzenie obejmuje wszystkie rodzaje działalności gospodarczej wymienione w sekcjach B do N oraz P do S statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE Rev. 2).
2.
Jednostki statystyczne typów wymienionych w sekcji I Załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) nr 696/93 w sprawie statystycznych jednostek do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie Europejskiej(13), i które są sklasyfikowane w ramach jednej z działalności określonej w ust. 1 mieszczą się w zakresie niniejszego rozporządzenia.

Korzystanie z konkretnych jednostek w celu tworzenia statystyk zostanie szczegółowo omówione w załącznikach do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4
1.
Statystyki, które mają być tworzone dla obszarów, określonych w art. 2, są zgrupowane w modułach. Moduły są zdefiniowane w załącznikach do niniejszego rozporządzenia.
2.
Każdy moduł zawiera następujące informacje:

i) rodzaje działalności, dla których należy sporządzić statystykę, odpowiadają określonemu w art. 3 ust. 1 obszarowi odniesienia;

ii) rodzaje jednostek statystycznych wykorzystanych przy tworzeniu statystyk, odpowiadają wykazowi jednostek statystycznych, określonych w art. 3 ust. 2;

iii) wykazy cech charakterystycznych, dla których mają być sporządzane statystyki

iv) dotyczące dziedzin wymienionych w art. 2 oraz okresy sprawozdawcze dla tych cech;

v) wykaz danych, odnośnie do demografii przedsiębiorstw; częstotliwość sporządzania statystyk, co roku lub co kilka lat. W przypadku sporządzania statystyki co kilka lat, statystyka musi być sporządzana przynajmniej raz na dziesięć lat;

vi) harmonogram pokazujący pierwsze lata sprawozdawcze dla statystyki, która zostanie sporządzona,

vii) standardy oceny reprezentatywności i jakości;

viii) termin biegnący od końca okresu sprawozdawczego, w ciągu którego statystyki muszą zostać przekazane;

ix) maksymalna długość okresu przejściowego, który może zostać przyznany.

Artykuł  5 3

Moduły w niniejszym rozporządzeniu to:

– wspólny moduł dla rocznych statystyk strukturalnych, określony w załączniku 1,

– moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w przemyśle, określony w załączniku 2,

– moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w handlu, określony w załączniku 3,

– moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w budownictwie, określony w załączniku 4,

– moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w ubezpieczeniach, określony w załączniku 5.

– moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w instytucjach kredytowych, określony w załączniku 6,

– moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w funduszach emerytalnych, określony w załączniku 7.

Artykuł  6
1.
Państwa Członkowskie uzyskują dane konieczne dla przestrzegania cech wymienionych w wykazach, określonych w modułach w art. 5.
2.
Państwa Członkowskie, stosując zasadę uproszczenia procedur administracyjnych, mogą uzyskać konieczne dane korzystając z rozmaitych źródeł wymienionych poniżej:

– obowiązkowe badania statystyczne: osoby prawne, do których należą jednostki statystyczne powołane przez Państwa Członkowskie lub z których się one składają, są zobowiązane do podania dokładnej i wyczerpującej informacji w określonych terminach,

– inne źródła, które są co najmniej równoważne pod względem dokładności i jakości,

– procedury oceny statystycznej, jeśli niektóre z cech charakterystycznych nie są przestrzegane u wszystkich jednostek.

3.
W celu zmniejszenia obciążenia obowiązkiem odpowiedzi, władze krajowe oraz władze Wspólnoty - w ramach ograniczeń i warunków ustalonych przez każde Państwo Członkowskie oraz przez Komisję, w ramach ich odpowiednich kompetencji - mają dostęp do źródeł danych administracyjnych, obejmujących dziedziny działalności ich własnej administracji publicznej, w takim stopniu, w jakim dane te muszą spełniać wymagania dokładności określone w art. 7.
4.
Państwa Członkowskie oraz Komisja, w ramach ich odpowiednich kompetencji, wspierają warunki umożliwiające zwiększone wykorzystanie elektronicznego systemu przesyłania danych oraz automatycznego przetwarzania danych.
Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie podejmą konieczne środki w celu zapewnienia, że przekazane dane odzwierciedlają strukturę grupy jednostek statystycznych określonych w załącznikach.
2.
Ocena jakości powinna być przeprowadzana przez porównanie korzyści płynących z dostępności danych z kosztami gromadzenia i obciążeniem przedsiębiorstw, szczególnie małych przedsiębiorstw.
3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji, na jej żądanie, wszelkie informacje konieczne do oceny, określonej w ust. 2.
Artykuł  8
1.
Na podstawie zgromadzonych i oszacowanych danych, Państwa Członkowskie przedstawiają porównywalne wyniki, otrzymane w wyniku analizy składnikowej poszczególnych części każdego modułu, określonego w art. 5.
2. 4
W celu tworzenia statystyk na poziomie wspólnotowym, Państwa Członkowskie przedstawiają wyniki krajowe według poziomów NACE REV. 2, określonych w modułach znajdujących się w załącznikach, bądź określonymi zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13.
Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie przekazują wyniki, określone w art. 8 niniejszego rozporządzenia, włącznie z danymi poufnymi, do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wspólnotowego w sprawie poufności informacji statystycznych. Przepisy te stosuje się do przetwarzania wyników zawierających dane poufne.
2.
Wyniki przekazywane są w odpowiednim formacie technicznym oraz w terminie biegnącym od zakończenia okresu sprawozdawczego, który określony jest dla każdego modułu, określonego w art. 5 i nie może być dłuższy niż 18 miesięcy.

Ponadto, niewielka liczba wyników wstępnych jest przekazywana w terminie biegnącym od końca okresu sprawozdawczego, który określony jest dla każdego modułu, wymienionego w art. 5 i nie może być dłuższy niż 10 miesięcy.

Artykuł  10

Państwa Członkowskie przekazują Komisji, na jej żądanie, wszelkie istotne informacje dotyczące wykonania niniejszego rozporządzenia w Państwach Członkowskich.

Artykuł  11
1.
W okresach przejściowych mogą być przyznane odstępstwa od przepisów załączników, jeżeli krajowe systemy statystyczne wymagają istotnych dostosowań.
2.
Dodatkowy okres przejściowy na tworzenie statystyk może być przyznany Państwu Członkowskiemu, o ile niemożliwe jest sprostanie przepisom niniejszego rozporządzenia z powodu udzielonej zgody na odstępstwa na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2186/93 z dnia 22 lipca 1993 r. w sprawie koordynacji we Wspólnocie przygotowywania rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych(14).
3.
Zobowiązania wynikające z niniejszego rozporządzenia stosuje się w całości w Państwach Członkowskie do końca okresu przejściowego.
Artykuł  12

Komisja określa, w ramach procedury ustanowionej w art. 13, procedury dotyczące wykonania niniejszego rozporządzenia, włącznie ze środkami dla dostosowania do gospodarczego i technicznego rozwoju dotyczącego gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych, przetwarzania i przekazywania wyników, mając na uwadze zasadę, według której korzyści płynące ze stosowania środków muszą przewyższać ich koszty oraz z zastrzeżeniem, że ich wprowadzanie w życie nie oznacza dla Państw Członkowskich lub przedsiębiorstw zaangażowania znacznych, dodatkowych zasobów w porównaniu z sytuacją uregulowaną pierwotnymi przepisami niniejszego rozporządzenia, w szczególności:

i) aktualizowanie wykazów cech charakterystycznych, statystyk dotyczących demografii przedsiębiorstw oraz wyników wstępnych, tak dalece, na ile takie aktualizowanie - po dokonaniu oceny ilościowej nie powoduje wzrostu ilości badanych jednostek ani obciążania jednostek, które byłoby nieproporcjonalne do spodziewanych rezultatów (art. 4 i 9);

ii) częstotliwość zestawiania statystyk (art. 4);

iii) definicje cech charakterystycznych i ich znaczenie dla niektórych działalności (art. 4);

iv) określenie okresu sprawozdawczego (art. 4);

v) pierwszy rok sprawozdawczy dla zestawiania wyników wstępnych (art. 9);

vi) kryteria oceny jakości (art. 7);

vii) oszacowanie wyników, szczególnie klasyfikacji, które mają być używane oraz kombinacje klas wielkości (art. 8);

viii) odpowiedni format techniczny dla przekazywania wyników (art. 9);

ix) aktualizowanie terminów przekazywania danych (art. 9);

x) okres przejściowy oraz odstępstwa od przepisów niniejszego rozporządzenia, przyznanych podczas tego okresu (art. 11).

Artykuł  13 5
1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją 89/382/EWG, Euratom, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(15) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  14
1.
Komisja w ciągu trzech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie, co trzy lata przedkłada sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat zestawionych statystyk, na mocy niniejszego rozporządzenia i, w szczególności, co do ich jakości i obciążenia przedsiębiorstw.
2.
W sprawozdaniach, określonych w ust. 1, Komisja może zaproponować wszelkie zmiany, które uzna za konieczne.
Artykuł  15

Dyrektywy 64/475/EWG i 72/221/EWG przestają obowiązywać po przekazaniu wszystkich danych za rok sprawozdawczy 1994.

Artykuł  16

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, 20 grudnia 1996 r.

W imieniu Rady
S. BARRETT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 146 z 13.6.1995, str. 6.

(2) Dz.U. C 96 z 1.4.1996, str. 236.

(3) Dz.U. C 236 z 11.9.1995, str. 61.

(4) Dz.U. C 297 z 25.11.1989, str. 2.

(5) Dz.U. L 179 z 1.7 1992, str. 131.

(6) Dz.U. L 222 z 14.8.1978, str. 11. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/8/WE (Dz.U. L 82 z 25.3.1994, str. 33).

(7) Dz.U. L 161 z 2.7. 1993, str. 68.

(8) Dz.U. L 219 z 28.8. 1993, str. 1.

(9) Dz.U. L 49 z 21.2. 1989, str. 26.

(10)Dyrektywa Rady 64/475/EWG z dnia 30 lipca 1964 r. dotycząca skoordynowanych rocznych badań statystycznych odnośnie do inwestycji w przemyśle (Dz.U. L 131 z 13.8. 1964, str. 2193). Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1985 r.

(11)Dyrektywa Rady 72/221/EWG z dnia 6 czerwca 1972 r. dotycząca skoordynowanych rocznych badań statystycznych w zakresie działalności przemysłowej (Dz.U. L 133 z 10.6. 1972, str. 57). Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1985 r.

(12) Dz.U. L 181 z 28.6. 1989, str. 47.

(13) Dz.U L 76 30.3.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.

(14) Dz.U. L 196 z 5.8.1993, str. 1.

(15)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1 6

WSPÓLNY MODUŁ DLA ROCZNYCH STATYSTYK STRUKTURALNYCH

ZAŁĄCZNIK  2 7

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH W PRZEMYŚLE

ZAŁĄCZNIK  3 8

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH GAŁĘZI HANDLU DYSTRYBUCYJNEGO

ZAŁĄCZNIK  4 9

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH W BUDOWNICTWIE

ZAŁĄCZNIK  5 10

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH W UBEZPIECZENIACH

Sekcja  1

Cele

Celem niniejszego załącznika jest ustanowienie wspólnych ram dla gromadzenia, tworzenia, przekazywania oraz oceny statystyk Wspólnoty dotyczących struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania usług ubezpieczeniowych.

Moduł ten zawiera szczegółowy wykaz cech charakterystycznych, w stosunku do których należy opracowywać dane statystyczne w celu polepszenia stanu wiedzy na temat rozwoju krajowego, wspólnotowego oraz międzynarodowego sektora ubezpieczeń.

Sekcja  2

Zakres

Opracowywane statystyki odnoszą się do dziedzin określonych w art. 2 i), ii) oraz iii) niniejszego rozporządzenia, zwłaszcza do:

1. szczegółowej analizy struktury, działalności, konkurencyjności oraz wyników zakładów ubezpieczeń;

2. rozwoju i rozkładu całkowitej działalności oraz działalności według produktu, profilu klienta, działalności międzynarodowej, zatrudnienia, inwestycji, kapitału i rezerw oraz przepisów technicznych.

Sekcja  3

Przedmiot

1. Dane statystyczne należy opracować w odniesieniu do wszystkich rodzajów działalności objętej zakresem działu 65, z wyłączeniem grupy 65.3 NACE Rev.2.

2. Opracowanie danych statystycznych obejmuje następujące zakłady:

– zakłady ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie: wszystkie określone w art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 91/674/EWG(1),

– zakłady ubezpieczeń na życie: wszystkie określone w art. 2 ust. 1 lit. b) dyrektywy 91/674/EWG,

– specjalistyczne przedsiębiorstwa reasekuracyjne: wszystkie określone w art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy 91/674/EWG,

– gwarancji emisji towarzystwa ubezpieczeniowego Lloyd's: wszystkie określone w art. 4 dyrektywy 91/674/EWG,

– zakłady ubezpieczeń mieszanych: wszystkie prowadzące działalność gospodarczą w zakresie ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie.

3. Ponadto oddziały zakładów ubezpieczeń, określonych w tytule III dyrektyw 73/239/EWG(2) oraz 79/267/EWG(3), których działalność mieści się w zakresie jednej z klas NACE Rev. 2, określonych w ust. 1, należy zaliczyć do odpowiednich zakładów określonych w ust. 2.

4. Do celów zharmonizowanych statystyk wspólnotowych Państwa Członkowskie mogą swobodnie wyłączać zakłady wymienione w art. 3 dyrektywy 73/239/EWG oraz w art. 2 ust. 2 i 3 oraz art. 3 i 4 dyrektywy 79/267/EWG.

Sekcja  4

Cechy

1. Cechy charakterystyczne i statystyki podane w wykazie A, określonym w ust. 3 oraz w wykazie B, określonym w ust. 4, należy opracować zgodnie z sekcją 5. W przypadku gdy cechy charakterystyczne pochodzą bezpośrednio z rocznych sprawozdań finansowych, lata obrachunkowe kończące się w roku referencyjnym należy zaliczyć do wspomnianego roku referencyjnego.

2. W wykazach A i B cechy charakterystyczne odnoszące się do zakładów ubezpieczeń na życie oznaczone są numerem 1, odnoszące się do zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie - numerem 2; odnoszące się do zakładów ubezpieczeń mieszanych - numerem 3; odnoszące się do specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych - numerem 4; odnoszące się do działalności ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczeń na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych - numerem 5, a odnoszące się do działalności ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie (łącznie z działalnością reasekuracyjną) zakładów ubezpieczeń mieszanych - numerem 6.

3. Wykaz A obejmuje następujące informacje:

i) cechy charakterystyczne wymienione w art. 6 dyrektywy 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie, zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, zakładów ubezpieczeń mieszanych oraz specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych; po stronie aktywów w bilansie: pozycje C I (z wyodrębnieniem gruntu i budynków zajmowanych przez zakład ubezpieczeniowy z przeznaczeniem na jego działalność), C II, C II 1 + C II 3 jako wartość zagregowana; C II 2 + C II 4 jako wartość zagregowana; C III, C III 1, C III 2, C III 3, CIII 4, C III 5, C III 6 + C III 7 jako wartość zagregowana; C IV, D; po stronie pasywów w bilansie: pozycje A, A I, A II + A III + A IV jako wartość zagregowana; B, C 1 a (odrębnie dla ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych); C 2 a (odrębnie dla ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych); C 3 a (odrębnie dla ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych); C 4 a, C 5, C 6 a, D a, G III (bez oddzielnego uwzględnienia pożyczek konwertowalnych), G IV;

ii) cechy charakterystyczne wymienione w art. 34 część I dyrektywy 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie oraz specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych oraz działalności w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych: pozycje 1 a, 1 b, 1 c, 1 d, 2, 4 a aa, 4 a bb, 4 b aa, 4 b bb, 7 (kwota brutto), 7 d, 9, 10 (osobno kwota brutto i netto);

iii) cechy charakterystyczne wymienione w art. 34 część II dyrektywy r 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie oraz działalności w zakresie ubezpieczeń na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych: pozycje 1 a, 1 b, 1 c (odrębnie dla wartości brutto oraz udziału reasekuracji), 2, 3, 5 a aa, 5 a bb, 5 b aa, 5 b bb, 6 a aa, 6 a bb, 8 (kwota brutto), 8 d, 9, 10, 12, 13 (osobno kwota brutto i netto);

iv) cechy charakterystyczne wymienione w art. 34 część III dyrektywy 91/674EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie, zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, zakładów ubezpieczeń mieszanych oraz specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych: pozycje 3, 4 (wyłącznie dla zakładów ubezpieczeń na życie oraz zakładów ubezpieczeń mieszanych), 5, 6 (wyłącznie dla zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, zakładów ubezpieczeń mieszanych oraz specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych), 7, 8, 9 + 14 + 15 jako wartość zagregowana, 10 (przed opodatkowaniem), 13, 16;

v) cechy charakterystyczne określone w art. 63 dyrektywy 91/674/EWG:

– dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie, zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie oraz działalności w zakresie ubezpieczeń na życie a także ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych: składki przypisane brutto z działalności bezpośredniej według (pod)-kategorii CPA (poziom 5-cyfrowy i podkategorie 66.03.21, 66.03.22),

– dotyczące zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie oraz działalności w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów mieszanych: odszkodowania i świadczenia wypłacone brutto, działalność bezpośrednia, koszty operacyjne brutto, bilans działalności bezpośredniej i reasekuracyjnej, działalność bezpośrednia, wszystkie zmienne według (pod)kategorii CPA (poziom 5-cyfrowy i podkategorie 06.03.21, 66.03.22),

– dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie oraz działalności w zakresie ubezpieczeń na życie zakładów mieszanych: przypisane składki brutto w podziale jak w numerze II pozycja I;

vi) cechy charakterystyczne określone w art. 64 dyrektywy 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie, zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, zakładów ubezpieczeń mieszanych oraz specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych: prowizja od bezpośredniej działalności ubezpieczeniowej (z wyjątkiem specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych) oraz od całkowitej działalności ubezpieczeniowej;

vii) dodatkowe cechy charakterystyczne wyszczególnione poniżej:

Kod Tytuł Zakład/działalność
Dane strukturalne
11 11 0 Liczba zakładów (1, 2, 3, 4)
11 11 1 Liczba zakładów w podziale według statusu prawnego (1, 2, 3, 4)
11 11 2 Liczba zakładów w podziale według klasy wielkości przypisanych składek brutto (1, 2, 3)
11 11 3 Liczba zakładów w podziale według klasy wielkości rezerw technicznoubezpieczeniowych brutto (1)
11 11 5 Liczba zakładów w podziale według państw siedziby przedsiębiorstwa dominującego (1, 2, 3, 4)
11 41 0 Łączna liczba i umiejscowienie oddziałów w innych państwach (1, 2, 3)
Dane księgowe/część techniczna rachunku zysków i strat
32 11 4 Składki przypisane brutto w podziale według statusu prawnego (1, 2, 4, 5, 6)
32 11 5 Składki przypisane brutto z ubezpieczeń bezpośrednich w podziale według państwa siedziby przedsiębiorstwa dominującego (1, 2, 4, 6)
32 11 6 Przyjęte składki reasekuracyjne brutto, składki przypisane w podziale według państwa siedziby przedsiębiorstwa dominującego (1, 2, 4, 6)
32 18 2 Udział reasekuratorów w składkach przypisanych brutto w podziale według państwa siedziby przedsiębiorstwa dominującego (1, 2, 4, 5, 6)
32 16 0 Inne pozycje rachunku technicznego, brutto (1, 2, 4, 5, 6)
32 18 0 Udział reasekuratorów w wyniku (1, 2, 4, 5, 6)
32 18 8 Udział reasekuratorów w innych pozycjach rachunku technicznego brutto (1, 2, 4, 5, 6)
Dane księgowe/pozatechniczna część rachunku zysków i strat
32 19 0 Suma częściowa II (wynik techniczny na udziale własnym) (3)
Dodatkowe dane dotyczące rachunku zysków i strat
32 61 4 Koszty zewnętrzne towarów i usług (1, 2, 3, 4)
13 31 0 Koszty osobowe (1, 2, 3, 4)
32 61 5 Zewnętrzne i wewnętrzne koszty zarządzania odszkodowaniami i świadczeniami (1, 2, 4, 5, 6)
32 61 6 Koszty uzyskania (1, 2, 4, 5, 6)
32 61 7 Koszty administracyjne (1, 2, 4, 5, 6)
32 61 8 Pozostałe koszty techniczne brutto (1, 2, 4, 5, 6)
32 61 9 Koszty zarządzania działalnością lokacyjną (1, 2, 4, 5, 6)
32 71 1 Przychody z udziału kapitałowego (1, 2, 4, 5, 6)
32 71 3 Przychody z nieruchomości (grunt i budynki) (1, 2, 4, 5, 6)
32 71 4 Przychody z pozostałych lokat (1, 2, 4, 5, 6)
32 71 5 Wynik dodatni z korekty wartości lokat (1, 2, 4, 5, 6)
32 71 6 Zyski z realizacji lokat (1, 2, 4, 5, 6)
32 72 1 Koszty zarządzania lokatami, włącznie z odsetkami (1, 2, 4, 5, 6)
32 72 2 Wynik ujemny z rewaloryzacji lokat (1, 2, 4, 5, 6)
32 72 3 Straty z realizacji lokat (1, 2, 4, 5, 6)
Dane według produktu według (pod)kategorii CPA
32 12 1 Udział reasekuratorów w składkach bezpośrednich przypisanych brutto (poziom 5-cyfrowy, podkategorie 66.03.21, 66.03.22) (1, 2, 5, 6)
Dane na temat umiędzynarodowienia (geograficzny przekrój działalności na podstawie prawa przedsiębiorczości)
34 31 1 Składki bezpośrednie przypisane brutto według kategorii CPA (poziom 5-cyfrowy) oraz według Państwa Członkowskiego (1, 2, 5, 6)
Dane na temat umiędzynarodowienia (geograficzny przekrój działalności na podstawie swobody świadczenia usług)
34 32 1 Składki bezpośrednie przypisane brutto według kategorii CPA (poziom 5-cyfrowy) oraz według Państwa Członkowskiego (1, 2, 5, 6)
Dane na temat zatrudnienia
16 11 0 Liczba osób zatrudnionych (1, 2, 3, 4)
Dane na temat bilansu (aktywa/pasywa)
36 30 0 Suma bilansowa (1, 2, 3, 4)
37 33 1 Rezerwa brutto na niewypłacone odszkodowania i świadczenia z ubezpieczeń bezpośrednich (2, 6)
37 30 1 Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe łącznie na udziale własnym (1, 2, 3, 4)

4. Wykaz B obejmuje następujące informacje:

i) cechy charakterystyczne wymienione w art. 34 część I dyrektywy 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie oraz specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych, a także działalności w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych: pozycje 3, 5, 6, 8;

ii) cechy charakterystyczne wymienione w art. 34 część II dyrektywy 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie oraz działalności w zakresie ubezpieczeń na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych: pozycje 4, 6 b, 7, 11;

iii) cechy charakterystyczne określone w art. 63 dyrektywy 91/674/EWG, dotyczące zakładów ubezpieczeń na życie i zakładów ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, a także działalności w zakresie ubezpieczeń na życie oraz ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie zakładów ubezpieczeń mieszanych: geograficzny przekrój składek bezpośrednich przypisanych brutto w Państwie Członkowskim, w którym znajduje się siedziba zarządu zakładu, innych Państw Członkowskich, innych państw EOG, Szwajcarii, USA, Japonii lub państw trzecich;

iv) dodatkowe cechy charakterystyczne wymienione poniżej:

Kod Tytuł Zakład/działalność Uwagi
Dane księgowe/część techniczna rachunku zysków i strat
32 13 2 Odszkodowania i świadczenia brutto wypłacone w bieżącym roku obrachunkowym (2, 4, 6)
Działalność międzynarodowa (ogólnie)
34 12 0 Przekrój geograficzny według przyjętych składek reasekuracyjnych brutto, składki przypisane (1, 2, 4, 5, 6)
34 13 0 Przekrój geograficzny według udziału reasekuratorów w składkach przypisanych brutto (1, 2, 4, 5, 6)
Dane na temat bilansu (aktywa/pasywa)
36 11 2 Grunty i budynki (wartość rynkowa) (1, 2, 3, 4)
36 12 3 Lokaty w przedsiębiorstwach powiązanych oraz udziały kapitałowe (wartość rynkowa) (1, 2, 3, 4)
36 13 8 Pozostałe lokaty finansowe (wartość rynkowa) (1, 2, 3, 4)
36 21 0 Lokaty na rachunek i ryzyko ubezpieczonego - grunt i budynki (1,3)
36 22 0 Lokaty na rachunek i ryzyko ubezpieczonego - pozostałe lokaty finansowe (1, 3)
37 10 1 Całkowity kapitał i rezerwy w podziale według statusu prawnego (1, 2, 3, 4)
37 33 3 Rezerwa brutto naniewypłacone odszkodowania i świadczenia z ubezpieczeń bezpośrednich według (pod)kategorii CPA (poziom 5-cyfrowowy) i podkategorie 66.03.21, 66.03.22 (2, 6)
Pozostałe dane
39 10 0 Liczba umów pozostających do spłaty na koniec roku obrachunkowego w odniesieniu do ubezpieczeń bezpośrednich w zakresie wszystkich indywidualnych umów ubezpieczenia na życie oraz następujących (pod)kategorii CPA: 66.01.1, 66.03.1, 66.03.4 oraz 66.03.5 (1, 2, 5, 6)
39 20 0 Liczba osób ubezpieczonych na koniec roku obrachunkowego, w odniesieniu do ubezpieczeń bezpośrednich w zakresie wszystkich indywidualnych umów ubezpieczenia na życie oraz następującej podkategorii CPA: 66.03.1 (1, 2, 5, 6)
39 30 0 Liczba pojazdów ubezpieczonych na koniec roku obrachunkowego, w odniesieniu do ubezpieczeń bezpośrednich, w zakresie następującej podkategorii CPA: 66.03.2 (2, 6) Nieobowiązkowe
39 40 0 Suma ubezpieczona brutto na koniec roku obrachunkowego, w odniesieniu do ubezpieczeń bezpośrednich, w zakresie następujących podkategorii CPA: 66.01.1 oraz 66.01.4 (1, 5) Nieobowiązkowe
39 50 0 Liczba zobowiązań zaciągniętych w roku obrachunkowym, w odniesieniu do ubezpieczeń bezpośrednich, w zakresie następujących podkategorii CPA: 66.03.2. (2, 6) Nieobowiązkowe

Sekcja  5

Pierwszy rok referencyjny

Pierwszym rokiem referencyjnym, dla którego należy opracować roczne dane statystyczne, jest rok kalendarzowy 1996 dla cech charakterystycznych i danych statystycznych z wykazu A oraz rok kalendarzowy 2000 dla cech charakterystycznych i danych statystycznych z wykazu B.

Sekcja  6

Opracowanie wyników

Wyniki należy przedstawić w podziale na poziomie 4-cyfrowym NACE Rev. 2 (klasy).

Sekcja  7

Przekazywanie wyników

Wyniki należy przekazywać w terminie 12 miesięcy od końca roku referencyjnego w odniesieniu do zakładów, określonych w sekcji 3, z wyjątkiem specjalistycznych przedsiębiorstw reasekuracyjnych, których wyniki należy przekazywać w terminie 18 miesięcy od końca okresu odniesienia.

Sekcja  8

Komitet ds. Ubezpieczeń

Komisja zawiadamia Komitet ds. Ubezpieczeń, powołany na mocy dyrektywy 91/675/EWG(4), o wprowadzeniu tego modułu oraz o wszelkich innych takich środkach służących dostosowaniu do rozwoju gospodarczego i technicznego dotyczących gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych oraz przetwarzania i przekazywania wyników, które przyjmuje zgodnie z art. 13 niniejszego rozporządzenia.

Sekcja  9

Okres przejściowy

Do celów niniejszego modułu szczegółowego okres przejściowy nie będzie przekracza trzech lat od początku pierwszego roku referencyjnego, w stosunku, do którego opracowuje się dane statystyczne wymienione w sekcji 5.

ZAŁĄCZNIK  6 11

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH DOTYCZĄCYCH INSTYTUCJI KREDYTOWYCH

Sekcja  1

Cel

Celem niniejszego załącznika jest ustanowienie wspólnych ram gromadzenia, tworzenia, przekazywania oraz oceny statystyk Wspólnoty w zakresie struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania sektora instytucji kredytowych. Niniejszy moduł obejmuje szczegółową listę cech, według których należy tworzyć statystyki w celu poprawy poziomu wiedzy na temat krajowego, wspólnotowego i międzynarodowego rozwoju sektora instytucji kredytowych.

Sekcja  2

Zakres

Statystyki, które należy tworzyć, dotyczą dziedzin określonych w art. 2 i), ii) i iii) niniejszego rozporządzenia, w szczególności:

1. szczegółowej analizy struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania instytucji kredytowych;

2. rozwoju i dystrybucji działalności handlowej w całości i w rozbiciu na produkt, działalność międzynarodową, zatrudnienie, kapitał i rezerwy i pozostałe aktywa i pasywa.

Sekcja  3

Przedmiot

1. Statystyki powinny być tworzone dla działalności instytucji kredytowych w ramach klas 64.19 i 64.92 NACE Rev.2.

2. Statystyki powinny być tworzone dla działalności wszystkich instytucji kredytowych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 2 ust. 2 dyrektywy Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych(5, z wyłączeniem banków centralnych.

3. Oddziały instytucji kredytowych określone w art. 24 dyrektywy 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. odnoszącej się do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez instytucje kredytowe(6), których działalność objęta jest klasami 64.19 i 64.92 NACE Rev.2, powinny zostać powiązane z instytucjami kredytowymi określonymi w ust. 2.

Sekcja  4

Cechy

Wykaz cech została przedstawiona poniżej. Cechy drukowane kursywą znajdują się również we wspólnym module w załączniku 1. Kiedy cechy pochodzą bezpośrednio z rocznych sprawozdań finansowych, wówczas lata rozliczeniowe zakończone w roku sprawozdawczym zostają powiązane ze wspomnianym rokiem sprawozdawczym.

Wykaz obejmuje:

i) cechy wymienione w art. 4 dyrektywy 86/635/EWG: strona aktywów bilansu: pozycja 4; strona pasywów bilansu: pozycje 2a) + 2b) łącznie, pozycje 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14 łącznie;

ii) cechy wymienione w art. 27 dyrektywy 86/635/EWG: pozycja 2, pozycje 3a) + 3b) + 3c) łącznie, pozycja 3a), pozycja 4, pozycja 5, pozycja 6, pozycja 7, pozycje 8a) + 8b) łącznie, pozycja 8b), pozycja 10, pozycje 11 + 12 łącznie, pozycje 9 + 13 + 14 łącznie, pozycje 15 + 16 łącznie, pozycja 19, pozycje 15 + 20 + 22 łącznie, pozycja 23;

iii) poniższe cechy dodatkowe:

Symbol Tytuł Uwagi
Dane strukturalne
11 11 0 Liczba przedsiębiorstw
11 11 1 Liczba przedsiębiorstw w podziale według statusu prawnego
11 11 4 Liczba przedsiębiorstw w podziale według stałej siedziby przedsiębiorstwa macierzystego
11 11 6 Liczba przedsiębiorstw w podziale według klas wielkości sumy bilansowej
11 11 7 Liczba przedsiębiorstw w podziale według kategorii instytucji kredytowych
11 21 0 Liczba jednostek lokalnych
11 41 1 Całkowita ilość oddziałów w podziale według lokalizacji w krajach nienależących do EOG
11 51 0 Całkowita ilość zależnych przedsiębiorstw finansowych w podziale według lokalizacji w pozostałych krajach
Dane rachunkowe: rachunek zysków i strat
42 11 0 Dochody z tytułu odsetek i podobne dochody
42 11 1 Dochody z tytułu odsetek i podobne dochody wynikające z papierów wartościowych o stałym dochodzie
42 12 1 Zobowiązania z tytułu odsetek i podobne opłaty związane z emitowanymi dłużnymi papierami wartościowymi
12 12 0 Wartość produkcji
13 11 0 Całkowite zakupy towarów i usług
13 31 0 Koszty personelu
12 14 0 Wartość dodana w cenach podstawowych Dowolnie
12 15 0 Wartość dodana we współczynniku kosztów
15 11 0 Inwestycje brutto w dobra rzeczowe
Dane rachunkowe: bilans
43 30 0 Suma bilansowa (CI)
43 31 0 Suma bilansowa w podziale według stałej siedziby przedsiębiorstwa macierzystego
43 32 0 Suma bilansowa w podziale według statusu prawnego
Dane w podziale według produktu
44 11 0 Dochody z tytułu odsetek i podobne dochody w podziale według (pod-) kategorii CPA Dowolnie
44 12 0 Zobowiązania z tytułu odsetek i podobne opłaty w podziale według (pod) kategorii CPA Dowolnie
44 13 0 Dochody z tytułu prowizji w podziale według (pod-)kategorii CPA Dowolnie
44 14 0 Zobowiązania z tytułu prowizji w podziale według (pod-)kategorii CPA Dowolnie
Dane dotyczące rynku wewnętrznego i działalności międzynarodowej
45 11 0 Podział geograficzny całkowitej ilości oddziałów EOG
45 21 0 Podział geograficzny dochodów z tytułu odsetek i podobnych dochodów
45 22 0 Podział geograficzny sumy bilansowej
45 31 0 Podział geograficzny dochodów z tytułu odsetek i podobnych dochodów wynikający ze swobody świadczenia usług (w innych krajach EOG) Dowolnie
45 41 0 Podział geograficzny dochodów z tytułu odsetek i podobnych dochodów pochodzących z działalności oddziałów (w krajach nienależących do EOG) Dowolnie
45 42 0 Podział geograficzny należności z tytułu odsetek i podobnego dochodu wynikający ze swobody świadczenia usług (w krajach nienależących do EOG) Dowolnie
Dane o zatrudnieniu
16 11 0 Liczba osób zatrudnionych
16 11 1 Liczba osób zatrudnionych w podziale według kategorii instytucji kredytowych
16 11 2 Liczba zatrudnionych kobiet
16 13 0 Liczba pracowników
16 13 1 Liczba personelu żeńskiego
16 14 0 Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty
Pozostałe dane
47 11 0 Liczba rachunków w podziale według (pod-)kategorii CPA Dowolnie
47 12 0 Liczba pożyczek i zaliczek przyznanych klientom w podziale według (pod) kategorii CPA Dowolnie
47 13 0 Liczba bankomatów stanowiących własność instytucji kredytowych

iv) cechy, dla których należy tworzyć roczne regionalne statystyczne:

11 21 0 Liczba jednostek lokalnych
13 32 0 Płace i pobory Dowolnie
16 11 0 Liczba zatrudnionych osób

Sekcja  5

Pierwszy rok sprawozdawczy

Pierwszym rokiem sprawozdawczym, w którym należy stworzyć roczne statystyki dla cech wymienionych w sekcji 4, jest rok kalendarzowy 2001.

Sekcja  6

Opracowywanie wyników

1. Wyniki należy rozbić do następujących klas 64.19 i 64.92 NACE Rev.2.

2. Wyniki regionalnych statystyk należy rozbić do poziomu czterocyfrowego (klas) NACE REV.2 i poziomu 1 nomenklatury jednostek terytorialnych (NUTS).

Sekcja  7

Przekazywanie wyników

Opóźnienie w przekazaniu wyników zostaje określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia. Nie może być ono jednak dłuższe niż 10 miesięcy od zakończenia roku sprawozdawczego.

Sekcja  8

Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego

Komisja powiadamia Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego o wdrożeniu niniejszego modułu oraz o wszystkich środkach dotyczących dostosowania do rozwoju ekonomicznego i technicznego dotyczących gromadzenia i przetwarzania statystycznego danych, przetwarzania i przekazywania wyników.

Sekcja  9

Badania pilotażowe

1. W odniesieniu do działalności objętych niniejszym załącznikiem Komisja ustanowi następujące badania pilotażowe, których przeprowadzenie powierzy Państwom Członkowskim:

a) informacje na temat pochodnych i pozycji pozabilansowych;

b) informacje o sieciach dystrybucji;

c) informacje potrzebne do dokonania podziału transakcji instytucji kredytowych według cen i wielkości.

2. Badania pilotażowe powinny być przeprowadzane w celu ustalenia przydatności i wykonalności uzyskiwanych danych, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z dostępności danych w odniesieniu do kosztów ich gromadzenia i obciążenia dla przedsiębiorstw.

Sekcja  10

Okres przejściowy

W celach objętych modułem szczegółowym omawianym w niniejszym załączniku okres przejściowy nie potrwa dłużej niż trzy lata od początku pierwszego roku sprawozdawczego w celu utworzenia statystyk opisanych w sekcji 5.

ZAŁĄCZNIK  7 12

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH DOTYCZĄCYCH FUNDUSZY EMERYTALNYCH

Sekcja  1

Cel

Celem niniejszego załącznika jest ustanowienie wspólnych ram gromadzenia, tworzenia, przekazywania i oceny statystyk Wspólnoty w zakresie struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania sektora funduszy emerytalnych. Niniejszy moduł obejmuje szczegółowy wykaz cech, według których należy tworzyć statystyki w celu poprawy poziomu wiedzy o krajowym, wspólnotowym i międzynarodowym rozwoju sektora funduszy emerytalnych.

Sekcja  2

Zakres

Statystyki, które należy tworzyć, dotyczą dziedzin określonych w art. 2 i) ii) i iii) niniejszego rozporządzenia, w szczególności:

1. szczegółowej analizy struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania funduszy emerytalnych;

2. rozwoju i dystrybucji wszystkich działalności gospodarczych, modeli członków funduszy emerytalnych, działalności międzynarodowej, zatrudnienia, inwestycji i zobowiązań.

Sekcja  3

Przedmiot

1. Statystyki powinny być tworzone w odniesieniu do wszystkich działalności w ramach grupy 65.3 NACE Rev.2. Ta klasa obejmuje działalność autonomicznych funduszy emerytalnych.

2. Niektóre statystyki należy tworzyć dla przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi prowadzonymi w ramach działalności dodatkowej.

Sekcja  4

Cechy

1. Lista cech określonych poniżej wskazuje, gdzie to konieczne, rodzaj jednostki statystycznej, dla której należy tworzyć statystyki. Cechy wydrukowane kursywą znajdują się również we wspólnym module w załączniku 1. Kiedy cechy pochodzą bezpośrednio z rocznych sprawozdań finansowych, lat rozliczeniowych kończących się w roku sprawozdawczym, wówczas powinny zostać powiązane ze wspomnianym rokiem sprawozdawczym.

2. Cechy demograficzne i przedsiębiorstwa, dla których należy tworzyć roczne statystyki (wyłącznie dla przedsiębiorstw z niezależnymi funduszami emerytalnymi):

Symbol Tytuł Uwagi
Dane strukturalne
11 11 0 Liczba przedsiębiorstw
11 11 8 Liczba przedsiębiorstw w podziale według wielkości inwestycji
11 11 9 Liczba przedsiębiorstw w podziale według klas wielkości członków
11 61 0 Liczba systemów emerytalnych Dowolnie
Dane rachunkowe: rachunek zysków i strat (dochód i wydatki)
12 11 0 Obrót
48 00 1 Należności z tytułu składek emerytalnych od członków
48 00 2 Należności z tytułu składek emerytalnych od pracodawców
48 00 3 Wpływające przelewy
48 00 4 Pozostałe składki emerytalne
48 00 5 Składki w systemie składkowym o określonym poziomie świadczeń
48 00 6 Składki w systemie o określonym poziomie składek
48 00 7 Składki w mieszanym systemie emerytalnym
48 01 0 Dochód z inwestycji (PF)
48 01 1 Zyski i straty z tytułu przyrostu wartości kapitału
48 02 1 Należności z tytułu ubezpieczenia
48 02 2 Pozostałe dochody (PF)
12 12 0 Wartość produkcji
12 14 0 Wartość dodana w cenach podstawowych Dowolnie
12 15 0 Wartość dodana we współczynniku kosztów
48 03 0 Ogółem wydatki na emerytury
48 03 1 Stałe wypłaty emerytur
48 03 2 Zryczałtowane wypłaty emerytur
48 03 3 Przelewy wychodzące
48 04 0 Zmiana netto w zabezpieczeniach technicznych (rezerwach)
48 05 0 Należne składki ubezpieczenia
48 06 0 Całkowite wydatki operacyjne
13 11 0 Całkowite zakupy towarów i usług
13 31 0 Koszty personelu
15 11 0 Inwestycje brutto w dobra rzeczowe
48 07 0 Wszystkie podatki
Dane bilansu: aktywa
48 11 0 Grunty i budynki (PF)
48 12 0 Inwestycje w przedsiębiorstwach zależnych oraz partycypacja (PF)
48 130 Akcje i inne papiery wartościowe przynoszące dochód zmienny
48 13 1 Akcje w obrocie na rynku regulowanym
48 13 2 Akcje w obrocie na rynku regulowanym specjalizującym się w MŚP
48 13 3 Akcje w obrocie niepublicznym
48 13 4 Pozostałe papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu
48 14 0 Jednostki uczestnictwa w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe
48 15 0 Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałym dochodzie
48 15 1 Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałym dochodzie emitowane przez administrację publiczną Dowolnie
48 15 2 Pozostałe dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałym dochodzie Dowolnie
48 16 0 Udział w konsorcjum inwestycyjnym (PF)
48 17 0 Pożyczki zabezpieczone hipotekami i inne pożyczki nieobjęte innymi pozycjami
48 18 0 Pozostałe inwestycje
48 10 0 Łącznie inwestycje funduszy emerytalnych
48 10 1 Całkowite inwestycje w »przedsiębiorstwo uczestniczące«
48 10 4 Całkowite inwestycje w wartości rynkowej
48 20 0 Pozostałe aktywa
Dane bilansu: pasywa
48 30 0 Kapitał i rezerwy
48 40 0 Zabezpieczenia techniczne netto (PF)
48 50 0 Pozostałe zobowiązania
Dane dotyczące rynku wewnętrznego i internacjonalizacji
48 61 0 Obrót w podziale według lokalizacji
48 62 0 Akcje i inne papiery wartościowe przynoszące dochód zmienny w podziale według lokalizacji Dowolnie
48 63 0 Całkowite inwestycje w podziale według lokalizacji Dowolnie
48 64 0 Całkowite inwestycje w podziale na składniki euro i inne niż euro
Dane o zatrudnieniu
16 11 0 Liczba zatrudnionych osób
Pozostałe dane
48 70 0 Liczba członków
48 70 1 Liczba członków systemów świadczeń składkowych o określonym poziomie
48 70 2 Liczba członków systemów o określonym poziomie składek
48 70 3 Liczba członków mieszanych systemów składkowych
48 70 4 Liczba członków aktywnych
48 70 5 Liczba członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte
48 70 6 Liczba emerytów

3. Cechy przedsiębiorstw, dla których należy tworzyć roczne statystyki (wyłącznie dla przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi):

Symbol Tytuł Uwagi
11 15 0 Ilość przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi
48 08 0 Obrót nieautonomicznych funduszy emerytalnych Dowolnie

Sekcja  5

Pierwszy rok sprawozdawczy

Pierwszy rok sprawozdawczy, dla którego należy tworzyć roczne statystyki dla cech wymienionych w sekcji 4, to rok kalendarzowy 2002.

Sekcja  6

Opracowywanie wyników

1. Wyniki (statystyk) cech wymienionych w sekcji 4 ust. 2 należy rozbić do czterocyfrowego poziomu (klasy) NACE REV.2.

2. Wyniki (statystyk) cech wymienionych w sekcji 4 ust. 3 należy rozbić do sekcji, NACE REV.2.

Sekcja  7

Przekazywanie wyników

Wyniki należy przekazywać w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku sprawozdawczego.

Sekcja  8

Komitet ds. Ubezpieczenia

Komisja powiadamia Komitet ds. Ubezpieczenia o wdrożeniu tego modułu i wszystkich środkach dotyczących dostosowania do rozwoju ekonomicznego i technicznego dotyczących gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych, przetwarzania i przekazywania wyników.

Sekcja  9

Badania pilotażowe

W odniesieniu do działalności objętych niniejszym załącznikiem Komisja ustanowi następujące badania pilotażowe, których przeprowadzenie powierzy Państwom Członkowskim:

1. Bardziej szczegółowe informacje na temat działalności transgranicznej funduszy emerytalnych:

Symbol Tytuł Uwagi
11 71 0 Liczba przedsiębiorstw z członkami w innych krajach EOG
11 72 0 Liczba przedsiębiorstw z aktywnymi członkami w innych krajach EOG
48 65 0 Podział geograficzny liczby członków z podziałem na płeć
48 65 1 Podział geograficzny liczby członków systemów składkowych o określonym poziomie świadczeń
48 65 2 Podział geograficzny liczby członków systemów o określonych składkach
48 65 3 Podział geograficzny liczby członków systemów mieszanych
48 65 4 Podział geograficzny liczby członków aktywnych
48 65 5 Podział geograficzny liczby członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte
48 65 6 Podział geograficzny liczby emerytów
48 65 7 Podział geograficzny liczby osób otrzymujących emeryturę
48 70 7 Liczba członków płci żeńskiej

2. Informacje dodatkowe dotyczące nieautonomicznych funduszy emerytalnych:

Symbol Tytuł Uwagi
11 15 1 Liczba przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi, w podziale według klas wielkości członków
48 40 1 Zabezpieczenia techniczne netto nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 72 0 Liczba członków nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 66 1 Podział geograficzny liczby aktywnych członków nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 66 2 Podział geograficzny liczby członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte w nieautonomicznych funduszach emerytalnych
48 66 3 Podział geograficzny liczby emerytów otrzymujących emeryturę z nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 66 4 Podział geograficzny liczby osób otrzymujących emeryturę z nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 09 0 Wypłaty emerytur przez nieautonomiczne fundusze emerytalne

3. Informacje na temat pochodnych i pozycji pozabilansowych.

Badania pilotażowe są przeprowadzane w celu ustalenia przydatności i wykonalności uzyskiwanych danych, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z dostępności danych w odniesieniu do kosztów ich gromadzenia i obciążenia dla przedsiębiorstw.

Sekcja  10

Okres przejściowy

Do celów objętych modułem szczegółowym omawianym w niniejszym Załączniku okres przejściowy nie potrwa dłużej niż trzy lata od początku pierwszego roku sprawozdawczego w celu tworzenia statystyk opisanych w sekcji 5. Ten okres może być przedłużony o dalszy okres do trzech lat, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia.

______

(1) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 7.

(2) Dz.U. L 228 z 16.8.1973, str. 3.

(3) Dz.U. L 63 z 13.3.1979, str. 1.

(4) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 32.

(5) Dz.U. L 372 z 31.12.1986, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 283 z 27.10.2001, str. 28).

(6) Dz.U. L 126 z 26.5.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/28/WE (Dz.U. L 275 z 27.10.2000, str. 37).

1 Motyw 16 zmieniony przez art. 11 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
2 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 11 pkt 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
3 Art. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 410/98 z dnia 16 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.52.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2056/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.317.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2002 r.

4 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 11 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
5 Art. 13 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.
6 Załacznik 1:

-zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Komisji nr 1614/2002 z dnia 6 września 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.244.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 października 2002 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2056/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.317.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2002 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 11 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

7 Załącznik 2:

-zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Komisji nr 1614/2002 z dnia 6 września 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.244.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 października 2002 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2056/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.317.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2002 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1667/2003 z dnia 1 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.244.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 19 października 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 963/2007 z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.213.7) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowaniana lata sprawozdawcze 2005-2008 z dniem 4 września 2007 r.

- zmieniony przez art. 11 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.Zmiany nie zostały nanieisone na tekst.

8 Załącznik 3:

-zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Komisji nr 1614/2002 z dnia 6 września 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.244.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 października 2002 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 11 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

9 Załącznik 4:

-zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Komisji nr 1614/2002 z dnia 6 września 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.244.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 października 2002 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez art. 11 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

10 Załącznik 5:

-zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 410/98 z dnia 16 lutego 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.52.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1112/2001 z dnia 6 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.151.17) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 27 czerwca 2001 r.

- zmieniony przez art. 11 pkt 1 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.

11 Załącznik 6:

-dodanyprzez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2056/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.317.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2002 r.

-zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 1667/2003 z dnia 1 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.244.1) wprowadzającegoodstępstwo od jego stosowania z dniem 19 października 2003 r.

- zmieniony przez art. 11 pkt 1 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.

12 Załącznik 7:

-dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2056/2002 z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.317.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Komisji nr 1667/2003 z dnia 1 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.244.1) wprowadzającegoodstępstwo od jego stosowania z dniem 19 października 2003 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Komisji nr 963/2007 z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.213.7) wprowadzającegoodstępstwo od jego stosowaniana lata sprawozdawcze 2005-2007 z dniem 4 września 2007 r.

- zmieniony przez art. 11 pkt 1 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024