Dyrektywa 96/64/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 77/389/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI 96/64/WE
z dnia 2 października 1996 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 77/389/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 77/389/EWG dnia z 17 maja 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych(1), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 77/389/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionych dyrektywą 70/156/EWG(2), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/27/WE(3); przepisy zawarte w dyrektywie 70/156/EWG odnoszące się do układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych pojazdów stosuje się do niniejszej dyrektywy;

dyrektywa 70/156/EWG, w szczególności jej art. 3 ust. 4, oraz 4 ust. 3 wymaga, aby do każdej odrębnej dyrektywy został załączony dokument informacyjny zawierający istotne punkty załącznika I do tej dyrektywy oraz świadectwo homologacji oparte na załączniku VI do tej dyrektywy w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego;

te zmiany odnoszą się jedynie do przepisów administracyjnych zawartych w tej dyrektywie; dlatego też nie jest konieczne unieważnianie istniejących już homologacji dokonanych na podstawie tej dyrektywy ani też zabranianie rejestracji, sprzedaży i wprowadzania do użytkowania nowych pojazdów objętych takimi homologacjami;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego na mocy dyrektywy 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
W dyrektywie 77/389/EWG wprowadza się następujące zmiany:

artykuł 1 otrzymuje brzmienie: "...z wyjątkiem pojazdów szynowych i ciągników rolniczych i leśnych oraz wszystkich maszyn samobieżnych."

– w art. 2 wyraz "Załącznik" zastępuje się wyrażeniem "załącznik 2"

– w art. 3 wyraz "Załącznik" zastępuje się wyrażeniem "załącznik 2"

– w art. 4 wyrażenie "niniejszy Załącznik" zastępuje się wyrazem "załączniki"

2.
Do Załącznika do dyrektywy 77/389/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2

Z mocą od 1 października 1997 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, oraz

– mogą odmówić krajowej homologacji typu

nowego typu pojazdu ze względu na urządzenia holownicze, jeżeli nie są one zgodne z przepisami dyrektywy 77/389/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.

Niniejsza dyrektywa nie będzie unieważniać jakiejkolwiek homologacji przyznanej wcześniej na podstawie dyrektywy 77/389/EWG ani też zabraniać rozszerzenia homologacji zgodnie z dyrektywą, na podstawie której pierwotnie ją przyznano.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywa do 1 października 1997 i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty określające zasadniczą procedurę zawartą w przepisach prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 października 1996 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 41.

(2) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(3) Dz.U. L 169 z 8.7.1996, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA DO DYREKTYWY 77/389/EWG

1. Między artykułami a Załącznikiem dodaje się wykaz załączników:

"WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik I: Przepisy administracyjne dotyczące homologacji

Dodatek 1: Dokument informacyjny

Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu

Załącznik II: Urządzenia holownicze"

2. Dodaje się załącznik I w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU POJAZDU WE

1.1. Wniosek o homologację typu pojazdu WE, w związku z jego urządzeniami holowniczymi, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG składa producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Następujące elementy muszą być przedstawione placówkom technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzanie badań homologacyjnych:

1.3.1. przedstawiciel typu pojazdu, który ma być homologowany

2. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA TYPU POJAZDU

2.1. Jeżeli odpowiednie wymagania zostaną spełnione typ pojazdu jest homologowany na podstawie art. 4 ust. 3 oraz art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

2.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE został podany w dodatku 2.

2.3. Każdemu homologowanemu typowi pojazdu przyznaje się numer identyfikacyjny zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

3. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

3.1. W przypadku zmian typu homologowanego zgodnie z niniejszą dyrektywą stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

4. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

4.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji przyjmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG."

3. Dodaje się dodatki 1 i 2 w brzmieniu:

grafika

4. Niniejszy załącznik otrzymuje oznaczenie załącznik II

W sekcji 1.2. wyrażenie "załącznik I" zastępuje się wyrażeniem "załącznik II A".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.258.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 96/64/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 77/389/WE w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do urządzeń holowniczych pojazdów silnikowych
Data aktu: 02/10/1996
Data ogłoszenia: 11/10/1996
Data wejścia w życie: 31/10/1996