Dyrektywa 89/130/EWG,Euratom w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 13 lutego 1989 r.
w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych

(89/130/EWG, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Rady nr 88/376/EWG, Euratom z dnia 24 czerwca 1988 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot (1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

utworzenie dodatkowych środków własnych dla Wspólnot opartych na produkcie narodowym brutto w cenach rynkowych (zwanym dalej PNBcr) Państw Członkowskich czyni niezbędnym wzmocnienie porównywalności i wiarygodności tego agregatu;

urzeczywistnienie rynku wewnętrznego zwiększy potrzebę dysponowania danymi dotyczącymi agregatu PNBcr oraz jego składników, porównywalnymi w skali międzynarodowej; dane te stanowią także ważne narzędzie analityczne w celu koordynacji polityk gospodarczych;

dane dotyczące PNBcr muszą być porównywalne pod względem pojęciowym i praktycznym oraz reprezentatywne dla gospodarek Państw Członkowskich;

PNBcr może być porównywalny pod względem pojęciowym, tylko jeżeli stosowane są odpowiednie definicje i zasady rachunkowości Europejskiego systemu zintegrowanych rachunkowości gospodarczych (ESA);

porównywalność PNBcr w praktyce zależy od stosowanych procedur oceny oraz dostępnych danych podstawowych; poprawa pokrycia PNBcr zakłada rozwój baz statystycznych i procedur oceny;

należy ustanowić procedurę sprawdzającą i oceniającą porównywalność i reprezentatywność PNBcr; w tym celu należy utworzyć komitet, w ramach którego zostanie zapewniona ścisła współpraca między Państwami Członkowskimi a Komisją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

TYTUŁ  1

Definicja produktu narodowego brutto w cenach rynkowych

Artykuł  1

PNBcr jest definiowany w sposób zgodny z obowiązującym Europejskim Systemem Zintegrowanych Rachunkowości Gospodarczych (ESA).

PNBcr jest obliczany poprzez dodanie do produktu krajowego brutto w cenach rynkowych (PKBcr, kod ESA: N 1) wynagrodzenia pracowników (R 10) oraz dochodów z tytułu własności i przedsiębiorczości (R 40) otrzymanych z zagranicy po odjęciu odpowiednich przepływów dokonywanych za granicę.

Artykuł  2

PKBcr stanowi końcowy rezultat działalności produkcyjnej miejscowych jednostek produkcyjnych. PKBcr może być przedstawiany w odniesieniu do ESA w trzech aspektach:

1. Strona produkcji

PKBcr (N 1) jest różnicą między produkcją towarów i usług (P 10) i konsumpcją pośrednią (P 20) powiększoną o VAT nałożony na produkty (R 21) oraz o podatki netto dotyczące towarów przywiezionych (z wyłączeniem podatku od wartości dodanej (VAT)) (R 29).

2. Strona wydatków

PKBcr (N 1) jest sumą spożycia ostatecznego (P 30) na terytorium gospodarczym, gospodarstw domowych oraz prywatnych instytucji o charakterze non profit i administracji centralnej, środków trwałych brutto (P 41), zmiany zapasów (P 42) oraz różnicy między wywozem (P 50) a przywozem (P 60).

3. Strona dochodów

PKBcr (N 1) jest sumą wynagrodzeń pracowników (R 10), nadwyżki gospodarczej brutto (N 2) oraz podatków dotyczących produkcji i przywozu (R 20), z wyłączeniem subsydiów (R 30).

TYTUŁ  II

Przepisy dotyczące metody obliczania PNBcr i przesyłania anych dotyczących PNBcr

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie ustalają PNBcr zgodnie z art. 1 w ramach krajowych procedur księgowych.
2.
Przed dniem 1 października każdego roku Państwa Członkowskie dostarczą Komisji (Urzędowi Statystycznemu Wspólnot Europejskich), w ramach krajowych procedur księgowych, dane dotyczące agregatu PNBcr i jego składników, zgodnie z definicjami ESA, określonymi w art. 1 i 2. Państwa Członkowskie dostarczą ponadto informacje konieczne do wykazania sposobu uzyskania agregatu. Dostarczone dane dotyczą roku poprzedniego oraz jakichkolwiek zmian wniesionych do tych danych w zakresie wcześniejszych lat budżetowych.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie dostarczą Komisji (Urzędowi Statystycznemu Wspólnot Europejskich), zgodnie z ustaleniami przez nią ustanowionymi, po konsultacji z komitetem określonym w art. 6, stopniowo, lecz nie później niż w ciągu 18 miesięcy od notyfikacji niniejszej dyrektywy, wykaz procedur i podstawowych statystyk stosowanych do obliczania PNBcr i jego składników.

Artykuł  5

W trakcie przekazywania danych przewidzianych w art. 3, Państwa Członkowskie powiadomią Komisję (Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich) o jakichkolwiek zmianach w stosowanych procedurach i podstawowych statystykach.

TYTUŁ  III

Przepisy dotyczące kontroli obliczeń PNBcr

Artykuł  6 1
1.
Komisję wspomaga Komitet.
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(3) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Komitet określony w art. 6 zbada sprawy wniesione przez przewodniczącego, z jego inicjatywy lub na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego, dotyczące wykonania niniejszej dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do:

a) corocznej zgodności z definicjami określonymi w art. 1 i 2;

b) corocznego badania danych przekazanych na mocy art. 3 oraz informacji przekazanych zgodnie z art. 4 i 5, dotyczących źródeł statystycznych oraz procedur obliczania PNBcr i jego składników.

Komitet rozpatruje również sprawy odnoszące się do korekty danych dotyczących PNBcr oraz kompletności PNBcr.

W razie konieczności, komitet zaproponuje Komisji środki mające na celu uczynienie danych dotyczących PNBcr bardziej porównywalnymi i reprezentatywnymi.

TYTUŁ  IV

Przepisy finansowe

Artykuł  8

W trakcie pierwszych kilku lat wykonywania niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie otrzymają wsparcie finansowe ze strony Wspólnoty do celów prac prowadzonych w zakresie poprawy porównywalności i reprezentatywności danych dotyczących PNBcr. Kwota uznana za niezbędną dla takiego wsparcia wynosi 6 milionów ECU.

TYTUŁ  V

Przepisy końcowe

Artykuł  9

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w ciągu 12 miesięcy od jej notyfikacji (4).

Artykuł  10

Przed końcem 1991 r., w związku z rewizją decyzji 88/376/EWG, Euratom, Komisja przedłoży sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  11

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 lutego 1989 r.

W imieniu Rady
C. SOLCHAGA CATALAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 24.

(2) Dz.U. C 187 z 18.7.1988, str. 142.

(3)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

(4) Niniejsza dyrektywa została notyfikowana Państwom Członkowskim dnia 16 lutego 1989 r.

1 Art. 6 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.49.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/130/EWG,Euratom w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych
Data aktu: 13/02/1989
Data ogłoszenia: 21/02/1989
Data wejścia w życie: 16/02/1989, 01/05/2004