Rozporządzenie 2320/89 w sprawie minimalnych wymogów jakości dla brzoskwiń w syropie i brzoskwiń w naturalnym soku owocowym w celu zastosowania systemu pomocy produkcyjnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2320/89
z dnia 28 lipca 1989 r.
ustanawiające minimalne wymagania jakościowe dla brzoskwiń w syropie i/lub naturalnym soku owocowym objętych systemem pomocy produkcyjnej 1

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione przez rozporządzenie (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 6 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 ustanowił system pomocy produkcyjnej dla niektórych produktów; art. 6 ust. 1 lit. b) stanowi, że pomoc ma być przyznana wyłącznie dla produktów spełniających minimalne wymogi jakości, które zostaną określone w przyszłości;

celem takich minimalnych wymogów jakości jest zapobieżenie wytwarzaniu produktów, na które nie ma zapotrzebowania lub które mogą spowodować zakłócenia rynku; wymogi te muszą być oparte na tradycyjnych, rzetelnych procedurach produkcyjnych;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1290/85(3) ustanowiło minimalne normy jakości brzoskwiń w syropie; przepisy w nim ustanowione należy dostosować, tak by uwzględnić rozszerzenie programu pomocy również na brzoskwinie konserwowane w naturalnym soku owocowym, jak przewidziano w wymienionym wyżej rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1125/89, dla jasności, przyjęte w ten sposób minimalne wymagania jakości powinny zostać przedstawione w nowym tekście;

wymogi jakości ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są dodatkowymi przepisami odnoszącymi się do zastosowania przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1599/84 z dnia 5 czerwca 1984 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej dla przetworów owocowych i warzywnych(4), ostatnio zmienionego przez rozporządzenie (EWG) nr 2260/89(5);

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 2

Niniejsze rozporządzenie ustanawia minimalne wymagania jakościowe, które muszą spełniać brzoskwinie konserwowane w syropie i/lub naturalnym soku owocowym, określone w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 449/2001.

Artykuł  2

Do produkcji brzoskwiń w syropie i/lub brzoskwiń w naturalnym soku owocowym wykorzystywać można wyłącznie brzoskwinie z gatunku Prunus persica L, z wyłączeniem nektarynek. Surowiec musi być świeży, zdrowy, czysty i nadający się do przetwórstwa.

Przed wykorzystaniem do produkcji brzoskwiń w syropie surowiec może być schłodzony.

Artykuł 3
1.
Brzoskwinie w syropie i/lub brzoskwinie w naturalnym soku owocowym muszą być produkowane w jednej z postaci określonych w ust. 2.
2.
Dla celu niniejszego rozporządzenia postacie te określone są jak następuje:

a) "cały owoc" oznacza cały owoc z pestką;

b) "połówki" oznacza owoc pozbawiony pestki, pokrojony pionowo, w przybliżeniu, na dwie równe części;

c) "ćwiartki" oznacza owoc pozbawiony pestki, pocięty, w przybliżeniu, na cztery równe części;

d) "plasterki" oznacza owoc pozbawiony pestki, pokrojony na więcej niż cztery klinowate części;

e) "kostka" oznacza owoc pozbawiony pestki, pokrojony na części o kształcie sześciennych kostek.

3.
Każde opakowanie z brzoskwiniami w syropie i/lub brzoskwiniami w naturalnym soku owocowym może zawierać brzoskwinie tylko w jednej postaci, a zawarte w nim owoce lub ich części będą praktycznie tej samej wielkości. Opakowanie nie może zawierać innego rodzaju owoców.
4.
Barwa brzoskwiń w syropie powinna być charakterystyczna dla użytej odmiany. Uważa się, że części w zdecydowanej bliskości zagłębienia po pestce, które po zamknięciu w pojemniku uległy nieznacznemu odbarwieniu, posiadają charakterystyczny kolor.

W opakowaniach z brzoskwiniami w syropie i/lub brzoskwiniami w naturalnym soku owocowym nie mogą znajdować się brzoskwinie częściowo zielone.

5.
W brzoskwiniach w syropie nie stwierdza się obecności ciał obcych pochodzenia nieroślinnego ani też obcych posmaków i zapachów. Owoce powinny być mięsiste i mogą mieć różna kruchość z tym, że nie mogą być ani nadmiernie miękkie ani nadmiernie twarde.
6.
W brzoskwiniach w syropie praktycznie nie stwierdza się obecności:

a) ciał obcego pochodzenia roślinnego,

b) skórki,

c) brzoskwiń ze skazami,

W przypadku całych owoców, ich połówek i ćwiartek, elementy te praktycznie nie mają mechanicznych uszkodzeń.

Artykuł  4
1.
Owoce lub ich części uważa się za praktycznie jednorodne pod względem wielkości, jeśli w pojemniku waga największego owocu lub jego części nie jest większa niż dwukrotna waga najmniejszego.

Jeśli w opakowaniu znajduje się mniej niż 20 elementów, jeden z nich można pominąć. Przy określaniu największych i najmniejszych elementów, sztuk uszkodzonych nie bierze się pod uwagę.

2.
Dla celów art. 3 ust. 4 następujące barwy uważa się za prawidłowe dla typu:

– żółta, włącznie z typami odmian, dla których dominujący kolor waha się w granicach między jasnożółtym a ciemnopomarańczowym,

– biała, włącznie z typami odmian, dla których dominujący kolor waha się w granicach między białym a żółtobiałym.

3.
Brzoskwinie w syropie i/lub brzoskwinie w naturalnym soku owocowym uważa się za spełniające wymagania art. 3 ust. 6, jeżeli nie przekraczają poniższych tolerancji:
Postać
Całe owoce, połówki i ćwiartki Pozostałe
Pestka lub materiał pestki

Sztuki z plamami

Sztuki z uszkodzeniem mechanicznym

Skórka

Obcy materiał pochodzenia roślinnego

Dwie pestki

10% liczbowo

5% liczbowo

150 cm2 całkowitej powierzchni

20 sztuk

Dwie pestki

1.500 g

nie dotyczy

150 cm2 całkowitej powierzchni

20 sztuk

Dopuszczalne tolerancje, poza określonymi procentowo w odniesieniu do ilości, podano na 10 kg wagi netto odsączonego surowca.

W przypadku całych brzoskwiń w syropie i/lub brzoskwiń w naturalnym soku owocowym pestek nie uważa się za wadę.

4.
Dla celów ust. 3:

a) "pestka lub materiał pestki" oznacza całe pestki i części, które są twarde i ostre

Fragmenty pestki nie przekraczające 5 mm w najszerszej części oraz nieposiadające ostrych punktów i krawędzi pomija się. Fragmenty pestki uważa się za całą pestkę, jeżeli:

– jedna część jest większa od połowy pestki, lub

– łącznie znaleziono trzy części;

b) "sztuka z plamami" oznacza owoc posiadający odbarwienie na powierzchni lub plamki, które wyraźnie różnią się od ogólnej barwy, i które mogą przenikać do miąższu, w szczególności dotyczy to stłuczeń, parchów i ciemnych przebarwień;

c) "sztuki z uszkodzeniem mechanicznymi" oznacza sztuki, które zostały rozerwane na kilka kawałków, a wszystkie te kawałki razem są równe wielkością sztuce o pełnych wymiarach, i uważa się je za jedną sztukę lub sztuki, w których występują nadmierne zniekształcenia i duże zagłębienia na ich powierzchni, co znacznie pogarsza ich wygląd. Połówki przekrojone inaczej niż pionowo również traktuje się jako uszkodzone mechanicznie;

d) "skórka" oznacza zarówno skórkę przylegającą do miąższu brzoskwini, jak również skórkę znajdującą się luzem w pojemniku;

e) "obcy materiał pochodzenia roślinnego" oznacza materiał roślinny, ale nie pochodzący z owocu lub, który stanowił część świeżego owocu i powinien zostać usunięty w trakcie procesu przetwórczego; dotyczy to w szczególności szypułek, liści lub ich części. Jednakże, z wyłączeniem skórki i materiału pestki.

Artykuł  5
1.
Brzoskwinie i syrop i/lub naturalny sok owocowy zajmują co najmniej 90% pojemności pojemnika.
2.
Przeciętnie, waga netto odsączonych owoców średniostanowi co najmniej określoną w procentach następującą część pojemności pojemnika wyrażoną w gramach:
Postać Pojemniki o pojemności nominalnej
425 ml i więcej mniej niż 425 ml
Cały owoc

Połówki

Ćwiartki

Plasterki

Kostka

52

55

58

58

58

50

50

50

50

55

3.
W przypadku gdy brzoskwinie w syropie i /lub brzoskwinie w naturalnym soku owocowym pakowane są do pojemników szklanych, pojemność przyjmowaną do obliczenia części procentowych określonych w ust. 1 i 2 zmniejsza się o 20 ml.
4.
Każdy pojemnik musi być oznakowany w sposób umożliwiający określenie daty i roku produkcji oraz producenta przetworu. Oznakowanie, które może być w postaci kodowej, zatwierdza się przez właściwe władze Państwa Członkowskiego, w którym ma miejsce produkcja, a władze te mogą ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące samego oznakowania.
Artykuł  6

Codziennie i w regularnych odstępach czasu podczas produkcji producent przetworu sprawdza, czy brzoskwinie w syropie i/lub naturalnym soku owocowym spełniają wymogi kwalifikujące do uzyskania pomocy. Wyniki takiej kontroli rejestruje się.

Artykuł 7

Rozporządzenie (EWG) nr 1290/85 niniejszym traci moc.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się z mocą od dnia 1 lipca 1989 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1998 r.
W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.

(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.

(3) Dz.U. L 133 z 22.5.1985, str. 8.

(4) Dz.U. L 152 z 8.6.984, str. 16.

(5) Dz.U. L 216 z 27.7.1989, str. 46.

1 Tytuł zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 996/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2001 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 996/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2001 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.220.54

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2320/89 w sprawie minimalnych wymogów jakości dla brzoskwiń w syropie i brzoskwiń w naturalnym soku owocowym w celu zastosowania systemu pomocy produkcyjnej
Data aktu: 29/07/1989
Data ogłoszenia: 29/07/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/07/1989, 01/07/1989