Decyzja 86/474/EWG w sprawie wprowadzania w życie inspekcji na miejscu przeprowadzanych w odniesieniu do przywozu bydła i trzody chlewnej oraz świeżego mięsa z państw trzecich

DECYZJA KOMISJI
z dnia 11 września 1986 r.
w sprawie wprowadzania w życie inspekcji na miejscu przeprowadzanych w odniesieniu do przywozu bydła i trzody chlewnej oraz świeżego mięsa z państw trzecich
(86/474/EWG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów zdrowotnych i inspekcji weterynaryjnej przed przywozem z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa (1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85 (2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/96/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie badań świeżego mięsa wieprzowego na włośnie (trichinella spiralis) przed przywozem z państw trzecich (3), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (EWG) nr 3768/85, w szczególności jej art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

w decyzji 83/196/EWG z dnia 8 kwietnia 1983 r. dotyczącej przeprowadzanych na miejscu inspekcji w odniesieniu do przywozu z państw trzecich bydła, trzody chlewnej i świeżego mięsa (4), Komisja ustanowiła tymczasowo warunki dla inspekcji Wspólnoty; w świetle zadowalających doświadczeń nabytych podczas inspekcji na miejscu celowym wydaje się definitywne ustalenie metod kontroli;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Działając pod kierunkiem Komisji, biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji przeprowadzają inspekcje weterynaryjne na miejscu w celu zweryfikowania, czy przepisy dyrektywy 72/462/EWG, w szczególności jej art. 3 ust. 2, są stosowane w praktyce. Inspekcje te są przeprowadzane co trzy lata w każdym państwie znajdującym się na wykazie sporządzonym zgodnie z art. 3 ust. 1 wspomnianej dyrektywy.

Jednakże, z powodów uzasadnionych zdrowiem zwierząt, Komisja po konsultacji z Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego może odroczyć lub przyśpieszyć niektóre inspekcje lub przeprowadzić dodatkowe inspekcje.

2.
Biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierunkiem Komisji, przeprowadzają inspekcje weterynaryjne w określonym państwie lub państwach zanim propozycja decyzji o uzupełnieniu wykazu sporządzonego zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG zostanie przedłożona Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu.
3.
Na szczególne żądanie Państwa Członkowskiego biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierownictwem Komisji, mogą przeprowadzać inspekcje weterynaryjne w danym państwie lub państwach przed dostarczeniem do Stałego Komitetu Weterynaryjnego propozycji decyzji:

– zmieniającej wykaz sporządzony zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG;

– zezwalającej na wznowienie przywozu zwierząt lub świeżego mięsa zgodnie z art. 28 ust. 4 dyrektywy 72/462/EWG;

– dotyczącej środków, które mają zostać podjęte, jeśli obserwacje poczynione podczas inspekcji weterynaryjnych przed przywozem bydła lub trzody chlewnej na podstawie art. 12 lub świeżego mięsa na podstawie art. 23 i 24 dyrektywy 72/462/EWG albo inne informacje uzyskane przez Komisję wskazują, że przepisy wspomnianej powyżej dyrektywy lub jej środki wykonawcze nie są spełniane lub poddają w wątpliwość, czy wydane zezwolenie powinno być utrzymane.

Artykuł  2
1.
Działając pod kierownictwem Komisji, biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji przeprowadzają na miejscu inspekcje zdrowotne dla zweryfikowania, czy przepisy dyrektywy 72/462/EWG, w szczególności jej art. 4 ust. 2 i 3, i dyrektywy 77/96/EWG są stosowane w praktyce. Inspekcje te są przeprowadzane przynajmniej raz w roku we wszystkich ubojniach, wszystkich zakładach rozbioru i wszystkich chłodniach składowych zlokalizowanych poza ubojnią lub zakładach rozbioru, które znajdują się na wykazie sporządzonym zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG lub art. 4 dyrektywy 77/96/EWG.

Jednakże z przyczyn zdrowotnych po konsultacji z Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego Komisja może,

– odroczyć lub przyśpieszyć niektóre inspekcje lub przeprowadzić dodatkowe inspekcje,

– zastąpić inspekcje systematyczne inspekcjami wyrywkowymi.

2.
Biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierownictwem Komisji, poddają dany zakład lub zakłady inspekcjom zdrowotnym przeprowadzanym na miejscu zanim propozycja decyzji o uzupełnieniu wykazów sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG lub art. 4 dyrektywy 77/96/EWG zostanie przedłożona Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu.
3.
Na szczególny wniosek Państwa Członkowskiego biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich i Komisji, działając pod kierownictwem Komisji, mogą poddać dany zakład lub zakłady inspekcji zdrowotnej przeprowadzanej na miejscu przed przedłożeniem Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu propozycji decyzji:

– zmieniającej jeden z wykazów sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG lub art. 4 dyrektywy 77/96/EWG;

– dotyczącej środków, które mają zostać podjęte, jeśli obserwacje poczynione podczas inspekcji zdrowotnych związanych z przywozem na podstawie art. 24 dyrektywy 72/462/EWG albo inne informacje uzyskane przez Komisję wskazują, że przepisy dyrektyw 72/462/EWG i 77/96/EWG lub ich przepisów wykonawczych nie są spełniane i poddają w wątpliwość, czy wydane zezwolenie powinno być utrzymane.

Artykuł  3

W każdym przypadku i, jeśli to konieczne, po konsultacji z Państwami Członkowskimi Komisja ustala liczbę i kwalifikacje biegłych lekarzy weterynarii, których powołuje do przeprowadzania inspekcji określonych w art. 1, 2 i 4. Przynajmniej jeden ekspert z Państwa Członkowskiego uczestniczy w misjach podejmowanych w celu przeprowadzenia inspekcji przewidzianych w art. 1, 2 i art. 4 ust. 2.

Artykuł 4
1.
Przewidziane w art. 1 i 2 inspekcje mogą być przeprowadzane przez biegłych lekarzy weterynarii rezydujących za granicą maksymalnie przez okres trzech lat.
2.
Przynajmniej jeden raz w roku są oni wspomagani przez innych ekspertów weterynaryjnych przy przeprowadzaniu części wyżej wspomnianych inspekcji.
Artykuł  5
1.
Biegli lekarze weterynarii z Państw Członkowskich, wyznaczani przez Komisję zgodnie z art. 5 akapit trzeci dyrektywy 72/462/EWG, pracują pod przewodnictwem Komisji. W żadnych okolicznościach nie mogą oni wykorzystać informacji zdobytych podczas inspekcji do celów osobistych ani ujawnić takich informacji jakiejkolwiek osobie spoza właściwych służb.
2.
Komisja pokrywa koszty podróży i utrzymania biegłych lekarzy weterynarii z Państw Członkowskich, zgodnie z przepisami dotyczącymi zwrotu kosztów podróży i utrzymania poniesionych przez osoby spoza Komisji, które zostały wezwane przez Komisję do działania w roli biegłych.
Artykuł  6

Komisja powiadamia Państwa Członkowskie w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego, w formie pisemnego sprawozdania o ustaleniach inspekcji, szczególnie w przypadkach kiedy wskazują one, że wykaz lub wykazy określone w art. 3 ust. 1 i art. 4 ust. 1 dyrektywy 72/462/EWG i art. 4 ust. 2 dyrektywy 77/96/EWG powinny być uzupełnione lub zmienione zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 30 dyrektywy 72/462/EWG.

W nagłych przypadkach Państwa Członkowskie mogą także być powiadomione ustnie lub teleksem.

Artykuł 7

Niniejsza decyzja zostanie ponownie poddana przeglądowi przed dniem 1 stycznia 1992 r.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 września 1986 r.
W imieniu Komisji
Frans ANDRIESSEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(2) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 8.

(3) Dz.U. L 26 z 31.01.1977, str. 67.

(4) Dz.U. L 108 z 26.04.1983, str. 18.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1986.279.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 86/474/EWG w sprawie wprowadzania w życie inspekcji na miejscu przeprowadzanych w odniesieniu do przywozu bydła i trzody chlewnej oraz świeżego mięsa z państw trzecich
Data aktu: 11/09/1986
Data ogłoszenia: 30/09/1986
Data wejścia w życie: 16/09/1986, 01/05/2004