Dyrektywa 83/574/EWG zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 października 1983 r.
zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

(83/574/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 1983 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 11 dyrektywy 76/768/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/496/EWG(5), przewiduje, iż Komisja przedstawi Radzie, w oparciu o wyniki ostatnich badań naukowych i technicznych, stosowne propozycje ustanawiające wykazy dopuszczonych substancji;

w oparciu o wyniki ostatnich badań naukowych i technicznych możliwe jest ustanowienie wykazu substancji dopuszczonych jako filtry ultrafioletowe;

zmiany konieczne do dostosowania do postępu technicznego załącznika VII muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą Komitetu ustanowioną dyrektywą 76/768/EWG;

wskazanie terminu ważności na produktach kosmetycznych, których stabilność wynosi mniej niż trzy lata, przewidziane w art. 6 ust. 1 lit. c) dyrektywy 76/768/EWG, nie jest uzasadnione dla produktów kosmetycznych, które mogą być w dalszym ciągu stosowane po tym okresie, a więc wskazanie minimalnego terminu ważności jest tu bardziej wskazane,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) dodaje się załącznik VII w postaci Załącznika do niniejszej dyrektywy. Wymienia się w nim filtry ultrafioletowe, które mogą być zawarte w produktach kosmetycznych, na warunkach w nim określonych;

2) w art. 4 dodaje się litery g) i h) w brzmieniu:

"g) inne filtry ultrafioletowe niż te wymienione w części 1 załącznika VII;

h) filtry ultrafioletowe wymienione w części 1 załącznika VII poza ograniczeniami i wymienionymi tam warunkami.";

3) w art. 5 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Do dnia 31 grudnia 1988 r., Państwa Członkowskie dopuszczą do obrotu produkty kosmetyczne zawierające filtry ultrafioletowe wymienione w części 2 załącznika VII, na warunkach i z ograniczeniami, jakie są w nim określone.

Do dnia 1 stycznia 1989 r. te filtry ultrafioletowe muszą być:

- definitywnie dopuszczone (część 1 załącznika VII),

- ostatecznie zakazane (załącznik II),

- zachowane w części 2 załącznika VII przez określony okres czasu, lub

- wyłączone ze wszystkich załączników.";

4) w art. 6 ust. 1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) minimalny termin ważności. Minimalny termin ważności produktu kosmetycznego to jest data, do której produkt ten, w odpowiednich warunkach, zachowuje swoją pierwotną funkcję i pozostaje zgodny z przepisami art. 2.

Minimalny termin ważności określony jest w następujący sposób: »Najlepiej zużyć do......«, określone:

- albo datą,

- albo wskazanie miejsca na etykietowaniu, w którym jest ona określona.

Jeżeli jest to konieczne, informacje te są dodatkowo opatrzone wskazówkami dotyczącymi poprawnego przechowywania produktu, które zapewniają utrzymanie wskazanego minimalnego terminu ważności.

Data składa się, w sposób wyraźny, najpierw z miesiąca, a potem z roku. Dla produktów kosmetycznych, których trwałość minimalna przekracza 30 miesięcy, wskazanie terminu ważności nie jest obowiązkowe;"

5) a) W art. 6 ust. 1 lit. d): "załączniki III, IV i VI", zastępuje się: "załączniki III, IV, VI i VII";

b) W art. 8 ust. 2 akapit pierwszy: "załączniki II-VI", zastępuje się: "załączniki II-VII";

c) W art. 8 ust. 2 akapit drugi: "załączniki III-VI", zastępuje się: "załączniki III-VII".

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne w celu zapewnienia, że od dnia 1 stycznia 1987 r. ani producenci ani importerzy mający siedzibę na terytorium Wspólnot nie będą wprowadzali do obrotu produktów, które nie spełniają wymogów niniejszej dyrektywy.
2.
Państwa Członkowskie przyjmują środki niezbędne, aby zapewnić, że produkty, określone w ust. 1 nie będą sprzedawane ani przekazywane konsumentowi końcowemu po dniu 31 grudnia 1988 r.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1984 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 października 1983 r.

W imieniu Rady
G. MORAITIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. nr C 32 z 9.2.1982, str. 2.

(2) Dz.U. nr C 307 z 14.11.1983, str. 105.

(3) Dz.U. nr C 310 z 30.11.1981, str. 5.

(4) Dz.U. nr L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(5) Dz.U. nr L 275 z 8.10.1983, str. 20.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK VII

Wykaz filtrów ultrafioletowych w produktach kosmetycznych

Do celów niniejszej dyrektywy filtry ultrafioletowe są to substancje, które są zawarte w produktach kosmetycznych do opalania, specyficznie przeznaczone do filtrowania pewnego typu promieniowania ultrafioletowego w celu ochrony skóry przed szkodliwym działaniem tego promieniowania.

Te filtry ultrafioletowe stosuje się w innych produktach kosmetycznych, zgodnie z ograniczeniami i wymaganiami podanymi w niniejszym Załączniku.

Inne filtry ultrafioletowe stosowane w produktach kosmetycznych wyłącznie w celu zabezpieczenia produktu przed działaniem promieniowania ultrafioletowego nie są włączone do niniejszego wykazu.

CZĘŚĆ 1

Wykaz dopuszczonych filtrów ultrafioletowych w produktach kosmetycznych

Numer porządkowy Substancje Maksymalne dopuszczalne stężenie Inne ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
1 Kwas 4-aminobenzoesowy 5 %
2 Siarczan metylo-N,N,N-trimetylo-4-(2-oksoborn-3-ylidenometylo) aniliny 6 %
3 Homosalat (INN) 10 %
4 Oksybenzon (INN) 10 % Zawiera oksybenzon(1)
5 Kwas 3-imidazol-4-iloakrylowy i jego ester etylowy 2 % (wyrażony jako kwas)
6 Kwas 2-fenylenobenzimidazolo-5-sulfonowy i jego sole: potasu, sodu, trietanoloaminy 8,0 % (wyrażone jako kwas)
(1) Niewymagane, jeśli stężenie jest 0,5 % lub mniej oraz gdy stosowany tylko

w celu zabezpieczenia produktu.

CZĘŚĆ 2

Wykaz filtrów ultrafioletowych tymczasowo dozwolonych w produktach kosmetycznych

Numer porządkowy Substancje Maksymalne dopuszczalne stężenie Inne ograniczenia i wymagania Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
a b c d e
1 Etylo-4-bis(hydroksypropylo)aminobenzoesan, mieszanina izomerów 5 %
2 Kwas 4-aminobenzoesowy etoksylowany 10 %
3 Padymat (INN) 5 % Zawiera padymat(1)
4 1-(4-aminobenzoesan) gliceryny 5 % Wolny od benzokainy (INN)
5 4-dimetyloaminobenzoesan 2-etyloheksylu 8 %
6 Salicylan 2-etyloheksylu 5 %
7 3,3,5-trimetylocykloheksylo-2-acetamidobenzoesan 2 %
8 Cynamonian potasu 2 %
9 Sole kwasu 4-metoksycynamonowego (sole potasowa, sodowa i dietanoloaminowa) 8 % (wyrażone jako kwas)
10 Propyl 4-metoksycynamonianu 3 %
11 Sole kwasu salicylowego (potasu, sodu i trietanolaminy) 2 % (wyrażone jako kwas) pH końcowego produktu musi być takie, aby nie uwalniał się kwas Nie stosować u dzieci poniżej trzeciego roku życia
12 4-metoksycynamonian amylu, mieszanina izomerów 10 %
13 4-metoksycynamonian 2-etyloheksylu 10 %
14 Cynoksat (INN) 5 %
15 Kwas 3,4-dihydroksy-5-(3,4,5-trihydroksybenzoiloksy)benzoesowy, trioleinian 4 %
16 Meksenon (INN) 4 % Zawiera meksenon(1)
17 Sulisobenzon (INN) i sulisobenzon sodu (INN) 5 % (wyrażone jako kwas)
18 2-ethyloheksyl 2-(4-fenylobenzoilo) benzoesanu 10 %
19 5-metylo-2-fenylobenzoksazol 4 %
20 3,4-dimetoksyfenyloglioksylat sodu 5 %
21 1,3-bis(4-metoksyfenylo)propano-1,3-dion 6 %
22 5-(3,3-dimetylo-8,9,10-trinorborn-2-ylideno)pent-3-en-2-on 3 %
23 Kwas alfa-(2-oksobor-3-ylideno)-p-ksyleno-2-sulfonowy 6 %
24 Kwas alfa-(2-oksoborn-3-ylodeno)-tolueno-4-sulfonowy i jego sole 6 % (wyrażony jako kwas)
25 3(4-metylobenzylideno)bornan-2-on 6 %
26 3-benzylidenobornan-2-on 6 %
27 Kwas alfa-cyjano-4-metoksycynamonowy i jego ester heksylowy 5 %
28 1-p-kumenylo-3-fenylopropano-1,3-dion 5 %
29 Salicylan 4-izopropylobenzylu 4 %
30 4-metoksycynamonian cykloheksylu 1 %
31 1-(4-tert-butylofenylo)-3-(4-metoksyfenylo)propano-1,3-dion 5 %
(1) Niewymagane, jeśli stężenie jest 0,5 % lub mniej oraz gdy stosowany tylko w celu

zabezpieczenia produktu."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.332.38

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/574/EWG zmieniająca po raz trzeci dyrektywę 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych
Data aktu: 26/10/1983
Data ogłoszenia: 28/11/1983
Data wejścia w życie: 04/11/1983, 01/05/2004