Sprawa T-644/25: Skarga wniesiona w dniu 21 września 2025 r. - Générations futures/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 21 września 2025 r. - Générations futures/Komisja
(Sprawa T-644/25)

(C/2025/5972)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Association Générations futures (Ons-en-Bray, Francja) (przedstawiciel: F. Lafforgue, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej [sygn. Ares (2025) 5633039] z dnia 11 lipca 2025 r. odrzucającej wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej braku przyjęcia przez Komisję rozporządzenia wykonawczego cofającego zatwierdzenie substancji czynnej tebukonazol do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych TP 07, TP 08 i TP 10;

- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczy błędu w ocenie i naruszenia prawa przez Komisję Europejską poprzez uznanie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej za niedopuszczalny. Komisja utrzymuje, że wniosek jest niedopuszczalny ze względu na to, że nie miała ona ani obowiązku przeprowadzenia procedury przeglądu, w odniesieniu do której dysponuje szerokim zakresem uznania, ani wiążącego terminu na jej przeprowadzenie. Niemniej, chociaż zamiarem ustawodawcy było przyznanie Komisji szerokiego zakresu uprawnień dyskrecjonalnych w ramach jej roli jako podmiotu zarządzającego ryzykiem, to jednak utrzymanie zatwierdzenia substancji czynnej, która stwarza niedopuszczalne ryzyko dla zdrowia i środowiska, jest sprzeczne z duchem prawa. Określenie kryteriów wyłączenia stanowi bowiem sytuację kompetencji związanej dla Komisji, której uprawnienia dyskrecjonalne są ograniczone do zbadania przesłanek z art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 528/2012 1 .

2. Zarzut drugi dotyczy oczywistego błędu w ocenie i naruszenia prawa przez Komisję w zakresie, w jakim utrzymuje ona, że nie można stwierdzić żadnego naruszenia rozporządzenia nr 1107/2009 2 . Komisja utrzymuje, że nie doszło do naruszenia rozporządzenia nr 528/2012, ponieważ zharmonizowana klasyfikacja tebukonazolu nie została zakończona, a opinia Komitetu ds. Oceny Ryzyka nie stanowi końcowego etapu tej zharmonizowanej klasyfikacji. Jako że tebukonazol spełnia kryteria wyłączenia, Komisja powinna była dokonać przeglądu i wycofania zatwierdzenia tej substancji, mimo że procedura dotycząca zharmonizowanej klasyfikacji nie została zakończona i mimo że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) nie wydał jeszcze swojej oceny.

3. Zarzut trzeci dotyczy oczywistego błędu w ocenie i naruszenia prawa w zakresie, w jakim Komisja stwierdziła brak naruszenia zasady ostrożności. Komisja zamierza ograniczyć podejście ostrożnościowe, mimo że rozporządzenie nr 528/2012 nie uzależnia wdrożenia procedury przeglądu, która bezsprzecznie odpowiada podejściu ostrożnościowemu, od wejścia w życie zharmonizowanej klasyfikacji substancji. Poprzez odmowę wszczęcia procedury przeglądu po otrzymaniu wniosku skarżącej o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie.

4. Zarzut czwarty dotyczy oczywistego błędu w ocenie i naruszenia prawa przez Komisję w zakresie, w jakim stwierdza ona brak niezgodności między zaniechaniem przeglądu zatwierdzenia substancji czynnej tebukonazol a europejskimi celami w zakresie ochrony zdrowia i środowiska. Niedokonanie przeglądu substancji czynnej, której warunki zatwierdzenia nie są już spełniane, jeżeli spełnia ona kryteria pozwalające sklasyfikować ją jako substancję reprotoksyczną, jest sprzeczne z celem polegającym na zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. 2012, L 167, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. 2009, L 309, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5972

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-644/25: Skarga wniesiona w dniu 21 września 2025 r. - Générations futures/Komisja
Data aktu: 17/11/2025
Data ogłoszenia: 17/11/2025