Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Association Générations futures (Ons-en-Bray, Francja) (przedstawiciel: F. Lafforgue, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej [sygn. Ares (2025) 5633039] z dnia 11 lipca 2025 r. odrzucającej wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej dotyczącej braku przyjęcia przez Komisję rozporządzenia wykonawczego cofającego zatwierdzenie substancji czynnej tebukonazol do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych TP 07, TP 08 i TP 10;
- obciążenie Komisji jej własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczy błędu w ocenie i naruszenia prawa przez Komisję Europejską poprzez uznanie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej za niedopuszczalny. Komisja utrzymuje, że wniosek jest niedopuszczalny ze względu na to, że nie miała ona ani obowiązku przeprowadzenia procedury przeglądu, w odniesieniu do której dysponuje szerokim zakresem uznania, ani wiążącego terminu na jej przeprowadzenie. Niemniej, chociaż zamiarem ustawodawcy było przyznanie Komisji szerokiego zakresu uprawnień dyskrecjonalnych w ramach jej roli jako podmiotu zarządzającego ryzykiem, to jednak utrzymanie zatwierdzenia substancji czynnej, która stwarza niedopuszczalne ryzyko dla zdrowia i środowiska, jest sprzeczne z duchem prawa. Określenie kryteriów wyłączenia stanowi bowiem sytuację kompetencji związanej dla Komisji, której uprawnienia dyskrecjonalne są ograniczone do zbadania przesłanek z art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 528/2012 1 .
2. Zarzut drugi dotyczy oczywistego błędu w ocenie i naruszenia prawa przez Komisję w zakresie, w jakim utrzymuje ona, że nie można stwierdzić żadnego naruszenia rozporządzenia nr 1107/2009 2 . Komisja utrzymuje, że nie doszło do naruszenia rozporządzenia nr 528/2012, ponieważ zharmonizowana klasyfikacja tebukonazolu nie została zakończona, a opinia Komitetu ds. Oceny Ryzyka nie stanowi końcowego etapu tej zharmonizowanej klasyfikacji. Jako że tebukonazol spełnia kryteria wyłączenia, Komisja powinna była dokonać przeglądu i wycofania zatwierdzenia tej substancji, mimo że procedura dotycząca zharmonizowanej klasyfikacji nie została zakończona i mimo że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) nie wydał jeszcze swojej oceny.
3. Zarzut trzeci dotyczy oczywistego błędu w ocenie i naruszenia prawa w zakresie, w jakim Komisja stwierdziła brak naruszenia zasady ostrożności. Komisja zamierza ograniczyć podejście ostrożnościowe, mimo że rozporządzenie nr 528/2012 nie uzależnia wdrożenia procedury przeglądu, która bezsprzecznie odpowiada podejściu ostrożnościowemu, od wejścia w życie zharmonizowanej klasyfikacji substancji. Poprzez odmowę wszczęcia procedury przeglądu po otrzymaniu wniosku skarżącej o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie.
4. Zarzut czwarty dotyczy oczywistego błędu w ocenie i naruszenia prawa przez Komisję w zakresie, w jakim stwierdza ona brak niezgodności między zaniechaniem przeglądu zatwierdzenia substancji czynnej tebukonazol a europejskimi celami w zakresie ochrony zdrowia i środowiska. Niedokonanie przeglądu substancji czynnej, której warunki zatwierdzenia nie są już spełniane, jeżeli spełnia ona kryteria pozwalające sklasyfikować ją jako substancję reprotoksyczną, jest sprzeczne z celem polegającym na zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5972 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-644/25: Skarga wniesiona w dniu 21 września 2025 r. - Générations futures/Komisja |
| Data aktu: | 17/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2025 |