Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Rems Kargins (przedstawiciel: O. Behrends, Rechtsanwalt)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszącego odwołanie
- uchylenie zaskarżonego wyroku;
- stwierdzenie, że Komisja ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną Remsowi Karginsowi w wyniku jej ingerencji w postępowanie przed sądem krajowym;
- zasądzenie od Komisji na rzecz Remsa Karginsa odszkodowania za tę szkodę;
- ustalenie, że szkoda majątkowa wynosi co najmniej 15 028 841,93 EUR, do czego należy naliczyć odsetki w wysokości 12 % rocznie od dnia 23 czerwca 2016 r. do dnia całkowitej zapłaty; oraz
- obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez Remsa Karginsa w obu instancjach oraz, w zakresie, w jakim Trybunał nie jest w stanie orzec co do istoty, odesłanie sprawy do rozstrzygnięcia przez Sąd.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie podnosi dwa zarzuty.
Zarzut pierwszy dotyczy tego, że Sąd popełnił błąd w ocenie w odniesieniu do sposobu, w jaki Komisja interweniowała w niniejszej sprawie, jak również poprzez oczywiste przeinaczenie okoliczności faktycznych i niewystarczające uzasadnienie w zaskarżonym wyroku oddalenia podniesionych przez Remsa Karginsa zarzutów i głównych argumentów. Główne argumenty dotyczą błędu, jakiego miał dopuścić się Sąd w odniesieniu do oceny wymogu określonego w art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589 1 , zgodnie z którym Komisja "dział[a] z własnej inicjatywy"; ponadto błędnie miał powołać się on na krajowe przepisy proceduralne, podczas gdy zachowanie Komisji jest regulowane prawem Unii, czysto formalnie i błędnie ujął pojęcie niezawisłości sędziowskiej, błędnie nie uwzględnił ingerencji w mające czysto krajowy charakter postępowanie sądowe, a także nie przeprowadził rzeczywistego procesu na poziomie Unii, błędnie kwalifikując oświadczenia złożone przez Komisję jako amicus curiae obiektywne i neutralne w tonie, podczas gdy w rzeczywistości oświadczenia te miały charakter groźby i nie dotyczyły spójnej wykładni art. 107 ust. 1 i art. 108 TFUE; Sąd miał też przyjąć błędne założenie odnośnie do braku racjonalnych ograniczeń przysługującego Komisji uprawnienia do wzięcia udziału, na wniosek jednej ze stron prywatnoprawnego postępowania przed sądem krajowym, w tym postępowaniu krajowym.
Zarzut drugi dotyczy tego, że Sąd popełnił błąd, oddalając podniesiony przez Remsa Karginsa zarzut niezgodności z prawem art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589, również ze względu na to, że, zamiast odnieść się do konkretnej podstawy prawnej art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589, poprzestał on na odniesieniu się do "użyteczności" odgrywanej przez Komisję roli; Sąd dopuścił się też błędu w ocenie zgodności art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589 z art. 267 TFUE.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3878 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-362/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-350/23 Kargins/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Remsa Karginsa |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |