Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Rems Kargins (przedstawiciel: O. Behrends, Rechtsanwalt)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Rada Unii Europejskiej
Żądania wnoszącego odwołanie
- uchylenie zaskarżonego wyroku;
- stwierdzenie, że Komisja ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną Remsowi Karginsowi w wyniku jej ingerencji w postępowanie przed sądem krajowym;
- zasądzenie od Komisji na rzecz Remsa Karginsa odszkodowania za tę szkodę;
- ustalenie, że szkoda majątkowa wynosi co najmniej 15 028 841,93 EUR, do czego należy naliczyć odsetki w wysokości 12 % rocznie od dnia 23 czerwca 2016 r. do dnia całkowitej zapłaty; oraz
- obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez Remsa Karginsa w obu instancjach oraz, w zakresie, w jakim Trybunał nie jest w stanie orzec co do istoty, odesłanie sprawy do rozstrzygnięcia przez Sąd.
Zarzuty i główne argumenty
Wnoszący odwołanie podnosi dwa zarzuty.
Zarzut pierwszy dotyczy tego, że Sąd popełnił błąd w ocenie w odniesieniu do sposobu, w jaki Komisja interweniowała w niniejszej sprawie, jak również poprzez oczywiste przeinaczenie okoliczności faktycznych i niewystarczające uzasadnienie w zaskarżonym wyroku oddalenia podniesionych przez Remsa Karginsa zarzutów i głównych argumentów. Główne argumenty dotyczą błędu, jakiego miał dopuścić się Sąd w odniesieniu do oceny wymogu określonego w art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589 1 , zgodnie z którym Komisja "dział[a] z własnej inicjatywy"; ponadto błędnie miał powołać się on na krajowe przepisy proceduralne, podczas gdy zachowanie Komisji jest regulowane prawem Unii, czysto formalnie i błędnie ujął pojęcie niezawisłości sędziowskiej, błędnie nie uwzględnił ingerencji w mające czysto krajowy charakter postępowanie sądowe, a także nie przeprowadził rzeczywistego procesu na poziomie Unii, błędnie kwalifikując oświadczenia złożone przez Komisję jako amicus curiae obiektywne i neutralne w tonie, podczas gdy w rzeczywistości oświadczenia te miały charakter groźby i nie dotyczyły spójnej wykładni art. 107 ust. 1 i art. 108 TFUE; Sąd miał też przyjąć błędne założenie odnośnie do braku racjonalnych ograniczeń przysługującego Komisji uprawnienia do wzięcia udziału, na wniosek jednej ze stron prywatnoprawnego postępowania przed sądem krajowym, w tym postępowaniu krajowym.
Zarzut drugi dotyczy tego, że Sąd popełnił błąd, oddalając podniesiony przez Remsa Karginsa zarzut niezgodności z prawem art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589, również ze względu na to, że, zamiast odnieść się do konkretnej podstawy prawnej art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589, poprzestał on na odniesieniu się do "użyteczności" odgrywanej przez Komisję roli; Sąd dopuścił się też błędu w ocenie zgodności art. 29 ust. 2 rozporządzenia 2015/1589 z art. 267 TFUE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3878 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-362/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (druga izba) wydanego w dniu 19 marca 2025 r. w sprawie T-350/23 Kargins/Komisja, wniesione w dniu 29 maja 2025 r. przez Remsa Karginsa |
| Data aktu: | 21/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2025 |