Sprawa T-280/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - JA/EUSPA

Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - JA/EUSPA
(Sprawa T-280/25)

(C/2025/3313)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: JA (przedstawiciele: M. Chomé, G. Ryelandt i H. Verschueren, adwokaci)

Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności art. 4 zaskarżonej decyzji, aby w konsekwencji EUSPA nie mogła zarejestrować strony skarżącej w systemie wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES);

- zasądzenie od EUSPA na rzecz strony skarżącej prowizorycznie określonej kwoty jednego(1) EUR tytułem odszkodowania za poniesioną przez nią szkodę;

- obciążenie EUSPA kosztami postepowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi przeciwko art. 4 decyzji 310882/2025 EUSPA z dnia 21 lutego 2025 r. o wykluczeniu RHEA SYSTEM SA z procedury udzielania zamówień uregulowanej w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2024/2509 i z selekcji w celu wykonania środków finansowych Unii oraz o nałożeniu kary finansowej strona skarżąca podnosi siedem zarzutów:

1. Zarzut pierwszy, dotyczący braku podstawy prawnej do zarejestrowania strony skarżącej w bazie danych EDES i, wobec tego, braku kompetencji EUSPA do takiego działania. Analiza rozporządzenia finansowego pozwala na stwierdzenie, po pierwsze, że do rejestracji w EDES niezbędne było uprzednie wykluczenie, a po drugie, że EUSPA mogła podjąć decyzję o wykluczeniu strony skarżącej, od czego odstąpiła. Wreszcie uzasadnienie, dążące do przedstawienia zasadności rejestracji mimo wszystko, jest niewystarczające i błędne.

2. Zarzut drugi, dotyczący niewystarczającego charakteru uzasadnienia zaskarżonej decyzji. Przede wszystkim szczegółowa analiza dokumentów wykorzystanych do kwalifikacji okoliczności faktycznych jako korupcji czynnej wykazuje, iż brak jest jakichkolwiek skutecznie uzasadnionych dowodów dotyczących owych zarzucanych czynów. Należy również zauważyć, że w sposób niewystarczający uzasadniono przypisanie odpowiedzialności za zarzucane czyny. Niewystarczający charakter uzasadnienia EUSPA widoczny jest jeszcze bardziej w świetle okoliczności, że nie odpowiada ono uzasadnieniu przytoczonemu w sprawozdaniu OLAF-u.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia art. 142 i 136 rozporządzenia finansowego(1) w zakresie, w jakim EUSPA powinna była oprzeć się na "faktach i ustaleniach" OLAF-u w celu zarejestrowania strony skarżącej w EDES. Tymczasem konkretnie w odniesieniu do strony skarżącej OLAF stwierdził niemożność zarzucenia jej jakiejkolwiek kontrowersyjnej okoliczności faktycznej.

4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia procedury w postępowaniu prowadzonym przez OLAF, ponieważ brakowało uprzedniej zgody organu sądowego, zakres dochodzenia rozszerzono niezgodnie z prawem, w sprawozdaniu OLAF-u nie uwzględniono w jakikolwiek sposób argumentów na obronę strony skarżącej, a dochodzenie OLAF-u prowadzono wyłącznie przeciwko stronie, co powoduje wadliwość zaskarżonej decyzji, ponieważ opiera się ona wyłącznie na dochodzeniu OLAF-u.

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. 2018, L 193, s. 1).

5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ zaskarżona decyzja odbiegała od ustaleń OLAF-u i nie uzasadniała wystarczająco powodów, z których stwierdzono w niej, iż to, co zakwalifikowane zostało wcześniej jako konflikt interesów bez udziału strony skarżącej, powinno się w rzeczywistości zakwalifikować jako korupcję czynną z udziałem strony skarżącej.

6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia prawa do obrony oraz art. 143 ust. 5 i 6 rozporządzenia finansowego. Części załączników, na podstawie których OLAF przedstawił swoje sprawozdanie, nie przekazano stronie skarżącej, tak by ta mogła bronić się przed ewentualnym zarejestrowaniem jej w EDES. Strona skarżąca twierdzi, że okoliczność, iż zespół, o którym mowa w art. 143 rozporządzenia finansowego, również nie otrzymał owych nieprzekazanych jej załączników, nie może skutkować ograniczeniem jej prawa do obrony, ale także, że zespół ten nie mógł skutecznie wydać zaleceń na podstawie niekompletnej dokumentacji. Strona skarżąca podnosi również, że nie mogła bronić się przed zarzutem uchybienia obowiązkowi zachowania należytej staranności lub ostrożności, ponieważ zarzut ten nie widnieje w zaleceniach zespołu.

7. Zarzut siódmy, dotyczący naruszenia art. 143 ust. 6 rozporządzenia finansowego i braku uzasadnienia w zakresie, w jakim w zaskarżonej decyzji nieprawdziwie stwierdzono, że strona skarżąca nie wykazała środków naprawczych, na które się powołuje.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.3313

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-280/25: Skarga wniesiona w dniu 30 kwietnia 2025 r. - JA/EUSPA
Data aktu: 24/06/2025
Data ogłoszenia: 24/06/2025