(Dz.U.UE C z dnia 20 grudnia 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swoim komunikacie z dnia 6 grudnia 2012 r. 1 Komisja przedstawiła plan działania na rzecz wzmocnienia walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania. Komunikatowi towarzyszyły dwa zalecenia, jedno dotyczące agresywnego planowania podatkowego 2 oraz drugie dotyczące środków mających na celu zachęcanie państw trzecich do stosowania minimalnych norm w zakresie dobrych rządów w sprawach podatkowych 3 .
(2) Decyzją Komisji C(2013)2236 4 powołano Platformę na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania ("Platforma") - grupę ekspertów Komisji, która dokona przeglądu postępu różnych środków, w tym planu działania na 2012 r. dotyczącego oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz wdrożenia dwóch zaleceń. W swoim komunikacie w sprawie podwójnego opodatkowania w obrębie jednolitego rynku 5 , Komisja stwierdziła, że przeanalizuje potencjalne korzyści z utworzenia forum UE ds. podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę fakt, że podwójne nieopodatkowanie i podwójne opodatkowanie są często powiązane, uznano za stosowne, żeby kwestia podwójnego opodatkowania również została podjęta z przez Platformę. To założenie jest nadal aktualne.
(3) Na mocy decyzji Komisji C(2015)4095 6 Platformę powołano ponownie, a decyzja C (2013)2236 została uchylona. Decyzja C(2015)4095 przestała obowiązywać z dniem 17 czerwca 2019 r.
(4) Parlament Europejski 7 i Rada Unii Europejskiej 8 wezwały do dalszych wysiłków w walce z oszustwami podatkowymi i unikaniem opodatkowania. Rezultatem prac komisji TAXE Parlamentu Europejskiego ustanowionej na początku 2015 r. i powołanej bezpośrednio po niej specjalnej komisji TAX2, komisji śledczej do zbadania zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do prania pieniędzy, unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania, a także komisji TAX3, było wezwanie do dalszych działań w celu zwalczania niesprawiedliwych i nieskutecznych podatków oraz do podejmowania dalszych inicjatyw w zakresie dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych i przejrzystości podatkowej.
(5) Platforma jest skutecznym narzędziem zwiększania takiej przejrzystości w kształtowaniu polityki podatkowej i zachęca jednocześnie do konstruktywnego dialogu między Komisją a różnymi podmiotami podatkowymi, a także między samymi podmiotami podatkowymi. Komisja musi opierać się na wiedzy fachowej specjalistów i zainteresowanych stron. Platforma jest cennym źródłem wiedzy specjalistycznej w dziedzinie podatków.
(6) Komisja jest partnerem w inicjatywie podatkowej z Addis Abeby, w ramach której zainicjowano w 2015 r. wielostronne partnerstwo, którego celem jest usprawnienie mobilizacji dochodów krajowych w krajach rozwijających się, aby mogły one finansować swoje programy działań na rzecz rozwoju i osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju do 2030 r. Platforma powinna nadal doradzać Komisji i wspierać ją w jej bieżących działaniach opartych na inicjatywie podatkowej z Addis Abeby.
(7) Sprawiedliwe i skuteczne opodatkowanie jako polityczny priorytet Komisji doprowadziło do licznych inicjatyw prawnych oraz do prawa miękkiego i przypadków kwestionowania spraw dotyczących pomocy państwa. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja przyjęła pakiet w sprawie przejrzystości podatkowej 9 . W dniu 17 czerwca 2015 r. 10 Komisja przyjęła komunikat w sprawie sprawiedliwego i skutecznego systemu opodatkowania przedsiębiorstw w Unii (plan działania na 2015 r.), w którym przekazała dane na temat stosowania zaleceń z 2012 r. Uwzględniono w nim wkład Platformy. W komunikacie tym Komisja zapowiedziała, że mandat Platformy zostanie przedłużony jej zakres rozszerzony a jej metody pracy wzmocnione.
(8) W dniu 28 stycznia 2016 r. Komisja przyjęła komunikat w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania 11 w celu promowania dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na całym świecie. W komunikacie określono nowe obszary prac Platformy zwłaszcza w odniesieniu do unijnego programu w zakresie podatków i rozwoju oraz koordynacji krajowych wykazów jurysdykcji niechętnych współpracy. W związku z tym unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy w kwestiach podatkowych 12 pozostaje podstawowym narzędziem egzekwowania dobrego zarządzania podatkami na całym świecie.
(9) Jak wskazano w wytycznych politycznych na lata 2019-2024 przedstawionych w lipcu 2019 r. 13 , sprawiedliwe i efektywne opodatkowanie pozostanie jednym z priorytetów Komisji.
(10) Mając na uwadze dowiedzioną użyteczność Platformy jako forum, które miało i ma nadal duże znaczenie, przyczyniając się do opracowywania programu przejrzystości podatkowej i sprawiedliwego opodatkowania, mandat Platformy należy odnowić.
(11) Platforma powinna zapewniać Komisji doradztwo i pomoc. Platforma umożliwiłaby również dialog, wymianę doświadczeń, wiedzy fachowej oraz poglądów między wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(12) Platformie powinien przewodniczyć przedstawiciel Komisji, a w jej skład powinni wchodzić przedstawiciele organów podatkowych państw członkowskich, organizacje reprezentujące przedsiębiorców lub społeczeństwo obywatelskie i osoby zajmujące się zawodowo podatkami.
(13) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Platformy.
(14) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 14 .
(15) Aby zapewnić ciągłość działania Platformy, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie z mocą wsteczną.
(16) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Paolo GENTILONI | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.428.34 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Odnowienie składu grupy ekspertów Komisji Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania2019/C 428/08. |
| Data aktu: | 16/12/2019 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2019 |
| Data wejścia w życie: | 17/06/2019 |