(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)(2018/C 418/05)
(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2018 r.)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności art. 40a,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 13 września 2017 r. Komisja Europejska przedłożyła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 2 .
(2) W dniu 9 kwietnia 2018 r. Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych ("Urząd") otrzymał wniosek o zarejestrowanie fundacji Europa Terra Nostra ("ETN") w charakterze europejskiej fundacji politycznej na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
(3) W dniu 24 kwietnia 2018 r. Urząd podjął decyzję o zarejestrowaniu ETN w charakterze europejskiej fundacji europejskiej ("decyzja o rejestracji"). Decyzja ta została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 31 maja 2018 r. ETN jest formalnie powiązana z europejską partią polityczną Przymierze na rzecz Pokoju i Wolności ("APF").
(4) W dniu 3 maja 2018 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE, Euratom) nr 2018/673 3 zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014. Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 2018/673 weszło w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tj. w dniu 4 maja 2018 r., i zmieniło m.in. warunki, jakie wnioskodawcy muszą spełnić w celu zarejestrowania w charakterze europejskiej partii politycznej.
(5) Zgodnie z art. 40a ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 europejskie partie polityczne zarejestrowane przed dniem 4 maja 2018 r. musiały przedłożyć dokumenty wykazujące spełnienie warunków określonych w art. 3 ust. 1 lit. b) i ba) zmienionego rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 ("zmienione warunki rejestracji") najpóźniej do dnia 5 lipca 2018 r. Zgodnie z art. 40a ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 Urząd usuwa europejską partię polityczną i powiązaną z nią europejską fundację polityczną z rejestru, jeżeli dana partia nie wykaże do dnia 5 lipca 2018 r., że spełnia zmienione warunki rejestracji.
(6) W dniu 4 maja 2018 r. Urząd skierował do wszystkich zarejestrowanych europejskich partii politycznych pismo informujące o zakończeniu procesu ustawodawczego prowadzącego do przyjęcia rozporządzenia (UE, Euratom) nr 2018/673 ("pismo z dnia 4 maja 2018 r."). W piśmie przedstawiono konsekwencje nowych ram prawnych i przypomniano europejskim partiom politycznym o obowiązku przedłożenia dokumentów wykazujących spełnienie zmienionych warunków rejestracji do dnia 5 lipca 2018 r.
(7) W dniu 22 czerwca 2018 r. Urząd otrzymał od partii Kotleba - L'udová Strana Naše Slovensko ("LSNS") dokumenty, z których wynika, że jest ona partią członkowską APF i posiada reprezentację w Radzie Narodowej Republiki Słowackiej.
(8) W dniu 2 lipca 2018 r. Urząd otrzymał od partii Nationaldemokratische Partei Deutschlands ("NPD") dokumenty, z których wynika, że jest ona partią członkowską APF i posiada reprezentację w Parlamencie Europejskim.
(9) Do Urzędu nie wpłynęła żadna dodatkowa dokumentacja ani bezpośrednio od APF, ani od krajowych partii politycznych w imieniu APF do celów wykazania, że APF spełniło zmienione warunki rejestracji do dnia 5 lipca 2018 r.
(10) W dniu 10 sierpnia 2018 r. Urząd przesłał APF i ETN wstępną ocenę, aby dać im okazję do przedstawienia uwag zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 w kwestii zmienionych warunków rejestracji i nieprzedłożenia przez APF wystarczających dokumentów do dnia 5 lipca 2018 r.
(11) Ani APF, ani ETN nie odniosły się do wstępnej oceny Urzędu z dnia 10 sierpnia 2018 r.
(12) Urząd stoi na stanowisku, że APF nie wykazało w terminie określonym przez europejskiego ustawodawcę, że spełniło zmienione wymogi rejestracji. Wynika to z faktu, że APF przedstawiło do dnia 5 lipca 2018 r. niewystarczające dokumenty, tzn. jedynie dokumenty pochodzące od LSNS (Słowacja) i NPD (Niemcy). Dokumenty obu partii nie wystarczają do wykazania, że APF spełniło zmienione wymogi rejestracji w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich.
(13) Urząd uważa też, że analiza dokumentów otrzymanych od LSNS i NPD nie jest konieczna, ponieważ nawet gdyby dokumenty te co do zasady potwierdzały w odpowiednim stopniu, że APF spełniło zmienione warunki rejestracji w dwóch państwach członkowskich, nie zmieniłoby to faktu, że do dnia 5 lipca 2018 r. APF przedłożyło niewystarczające dokumenty.
(14) Zgodnie z art. 40a ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 Urząd uważa, że APF nie zdołało wykazać, iż spełniło zmienione warunki rejestracji do dnia 5 lipca 2018 r., oraz że należy w związku z tym usunąć APF i ETN z rejestru,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2018 r.Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
M. ADAM
Dyrektor