Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40181 - Philips (ograniczenia wertykalne)) (notyfikowana jako dokument numer C(2018)4797 final).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 24 lipca 2018 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40181 - Philips (ograniczenia wertykalne))

(notyfikowana jako dokument numer C(2018)4797 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 340/07)

(Dz.U.UE C z dnia 24 września 2018 r.)

Dnia 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1) Niniejsza decyzja skierowana jest do Koninklijke Philips N.V. oraz Philips France S.A.S. (zwanych razem "Philips"). Koninklijke Philips N.V. jest przedsiębiorstwem technologicznym z siedzibą w Niderlandach. W okresie naruszenia przedsiębiorstwo Philips France S.A.S. było spółką zależną należącą w całości do Koninklijke Philips N.V.

(2) Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE"). Naruszeniem art. 101 TFUE było wdrożenie przez Philips France S.A.S. praktyk w odniesieniu do produktów sprzedawanych przez dział Consumer Lifestyle, które to praktyki miały służyć ograniczeniu zdolności sprzedawców detalicznych we Francji do samodzielnego ustalania cen odsprzedaży.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura

(3) Sprawa przeciwko Philipsowi zapoczątkowana została niezapowiedzianymi kontrolami w pomieszczeniach spółki Philips w Niderlandach oraz Philips S.p.A. we Włoszech, przeprowadzonymi dnia 3 grudnia 2013 r. w związku z podejrzeniem o narzucanie cen odsprzedaży produktów Philipsa z działu Consumer Lifestyle. W następstwie kontroli Philips wykazał zainteresowanie współpracą z Komisją i przedłożył dalsze dowody dotyczące przedmiotowych praktyk.

(4) W dniu 10 marca 2015 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedzianą kontrolę w siedzibie internetowego sprzedawcy detalicznego we Francji, który sprzedawał między innymi produkty Philipsa.

(5) W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie celem podjęcia decyzji w ramach rozdziału III rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(6) Następnie Philips złożył formalną ofertę współpracy w świetle przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.

(7) W dniu 7 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do spółki Philips. W dniu 15 czerwca 2018 r. Philips przekazał odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.

(8) Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał w tym zakresie pozytywną opinię w dniu 10 lipca 2018 r.

(9) Komisja przyjęła decyzję w dniu 24 lipca 2018 r.

2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów

(10) Poniższe przedsiębiorstwo naruszyło art. 101 TFUE poprzez udział, we wskazanym poniżej okresie, w praktykach antykonkurencyjnych:

Przedsiębiorstwo Czas trwania
Philips France S.A.S. Od dnia 21 listopada 2011 r. do dnia 20 listopada 2013 r.
2.3.
Krótki opis naruszenia

(11) Podmiot zajmujący się sprzedażą lokalną, którego dotyczy postępowanie, to należący do Philipsa dział Consumer Lifestyle, prowadzony w okresie naruszenia przez spółkę Philips France S.A.S.

(12) Pracownicy i kadra kierownicza wyższego szczebla działu Consumer Lifestyle spółki Philips regularnie monitorowali ceny odsprzedaży przez sprzedawców detalicznych i regularnie zwracali się do sprzedawców detalicznych o podwyższenie ich cen odsprzedaży, co było przez tych ostatnich realizowane. Osiągano to, wywierając presję handlową na sprzedawców detalicznych oferujących najniższe ceny, a w niektórych przypadkach - podejmując środki odwetowe wobec sprzedawców detalicznych, którzy nie chcieli się dostosować.

(13) Do tych interwencji przyczyniały się również skargi sprzedawców detalicznych dotyczące cen odsprzedaży stosowanych przez konkurentów.

(14) Ściśle monitorując ceny odsprzedaży stosowane przez swoich sprzedawców detalicznych oraz nakłaniając sprzedawców detalicznych stosujących najniższe ceny do ich podwyższenia, dział Consumer Lifestyle spółki Philips we Francji dążył do uniknięcia lub spowolnienia "erozji" cen w internecie w obrębie całej swojej (internetowej) sieci sprzedaży detalicznej.

2.4.
Środki ochrony prawnej

(15) W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .

2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny

(16) Określając kwotę grzywien, Komisja uwzględniła wartość sprzedaży w 2012 r., który jest ostatnim pełnym rokiem obrotowym, w którym w naruszeniu uczestniczył dział Consumer Lifestyle prowadzony przez Philips France S.A.S.

(17) Komisja wzięła pod uwagę fakt, że narzucanie cen odsprzedaży z samej swojej istoty ogranicza konkurencję w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE, oraz że porozumienia wertykalne i uzgodnione praktyki ze względu na swój charakter nierzadko w mniejszym stopniu naruszają konkurencję niż porozumienia horyzontalne. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy stosunek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 7 %.

(18) Jak wspomniano powyżej, Komisja uwzględniła czas trwania pojedynczego i ciągłego naruszenia.

2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej

(19) W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.

2.4.3.
Zastosowanie limitu 10 % obrotów

(20) Obliczona grzywna nie przekracza 10 % światowego obrotu spółki Philips.

2.4.4.
Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy

(21) Komisja uznaje, że w celu odzwierciedlenia faktu, że spółka Philips skutecznie współpracowała z Komisją w zakresie wykraczającym ponad jej prawny obowiązek, grzywna, która w przeciwnym wypadku zostałaby nałożona zgodnie z pkt 37 wytycznych, powinna zostać obniżona o 40 %.

3. 

WNIOSEK

(22) W świetle powyższego ostateczna kwota grzywny nałożonej na spółkę Philips zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za pojedyncze i ciągłe naruszenie wynosi 29 828 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.340.10

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40181 - Philips (ograniczenia wertykalne)) (notyfikowana jako dokument numer C(2018)4797 final).
Data aktu: 24/09/2018
Data ogłoszenia: 24/09/2018