Projekt budżetu korygującego nr 2/2015: zmiana wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 (07660/2015 - C8-0098/2015 - 2015/2013(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 2/2015: zmiana wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020

P8_TA(2015)0098

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 2/2015 na rok budżetowy 2015, sekcja 3 - Komisja (07660/2015 - C8-0098/2015 - 2015/2013(BUD))

(2016/C 346/21)

(Dz.U.UE C z dnia 21 września 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 17 grudnia 2014 r. 2 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 ("rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych"),
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2015 przyjęty przez Komisję dnia 20 stycznia 2015 r. (COM(2015)0016),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2015 przyjęte przez Radę dnia 21 kwietnia 2015 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w dniu 22 kwietnia 2015 r. (07660/2015),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2015/623 z dnia 21 kwietnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 5 ,
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinię Komisji Rozwoju Regionalnego (A8-0138/2015),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2015 odnosi się do wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie w sprawie WRF (COM(2015)0015) zgodnie z jego art. 19;
B.
mając na uwadze, że art. 19 rozporządzenia w sprawie WRF przewiduje rewizję wieloletnich ram finansowych w przypadku późnego przyjęcia zasad lub programów w ramach zarządzania dzielonego celem przeniesienia środków niewykorzystanych w 2014 r. na kolejne lata, powyżej odnośnych pułapów wydatków;
C.
mając na uwadze, że w 2014 r. wygasły środki na zobowiązania w kwocie 21 043 639 478 EUR w cenach bieżących przeznaczone na programy objęte zarządzaniem dzielonym w rozumieniu art. 19 rozporządzenia w sprawie WRF, co odpowiada transzom programów na 2014 r., które nie mogły zostać rozdysponowane w 2014 r. ani przeniesione na 2015 r.;
D.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 2/2015 przewiduje się przesunięcie największej części tych środków do budżetu na 2015 r. i mniejsze przesunięcia do projektów budżetów na lata 2016 i 2017;
E.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 2/2015 zaproponowano zwiększenie środków na zobowiązania w 2015 r. o 16 476,4 mln EUR w odniesieniu do poszczególnych funduszy objętych zarządzaniem dzielonym w poddziale 1b, dziale 2 i 3;
F.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 2/2015 zaproponowano również zwiększenie środków na Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) w dziale 4 o 2,5 mln EUR w celu utrzymania podobnego traktowania wkładów z działu 4 i poddziału 1b na rzecz programów w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) - Europejskiej współpracy terytorialnej;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 2/2015 przedłożony przez Komisję oraz stanowisko Rady w sprawie tego projektu;
2.
przypomina, że taka rewizja rozporządzenia w sprawie WRF to standardowa procedura na początku każdego okresu WRF oraz że odnośny projekt budżetu korygującego należy dostosować do tej rewizji;
3.
przypomina, jak ważne jest dla obywateli europejskich i dla gospodarek wszystkich państwach członkowskich, by niewykorzystane środki na 2014 r. można było przesunąć na kolejne lata w celu wsparcia wzrostu i tworzenia miejsc pracy;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że niewykorzystane środki na 2014 r. zostały przesunięte w największym możliwym zakresie na rok budżetowy 2015, ponieważ umożliwi to uniknięcie niesprawiedliwego potraktowania niektórych państw członkowskich, regionów i programów operacyjnych, przyspieszenie wdrażania i realizacji polityki spójności oraz uniknięcie koncentracji płatności pod koniec okresu WRF;
5.
jest jednak zaniepokojony długoterminowym wpływem tego jednorocznego odroczenia na ogólną sytuację w zakresie płatności; dlatego wzywa Komisję do ścisłego monitorowania wdrażania i do dołożenia wszelkich starań, aby uniknąć efektu kuli śnieżnej dotyczącego niezapłaconych rachunków dzięki przedstawianiu w razie potrzeby odpowiednich wniosków o dostosowanie rocznych poziomów środków na płatności, zgodnie z odnośnymi przepisami rozporządzenia w sprawie WRF;
6.
zwraca uwagę na fakt, że decyzja o przesunięciu większości niewykorzystanych środków z 2014 na 2015 r. może wymagać od Komisji elastycznego podejścia w celu pokonania ewentualnych trudności wynikających z nierównego profilu finansowego, co mogłoby skutkować niewykorzystaniem środków na zobowiązania w okresie 2014-2020; wzywa Komisję do zaproponowania odpowiednich środków, na wypadek gdyby taka sytuacja zaistniała, w oparciu o podobne doświadczenia z późnym zatwierdzeniem programów z przeszłości;
7.
podkreśla potrzebę uzgodnienia tego projektu budżetu korygującego w odpowiednim czasie, aby umożliwić szybkie przyjęcie wszystkich odnośnych programów;
8.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2015;
9.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2015 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu, Komitetowi Regionów oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
5 Dz.U. L 103 z 22.4.2015, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024