Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Energia elektryczna dostarczana przez BEH.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Energia elektryczna dostarczana przez BEH
(AT.39767)

(2016/C 334/05)

(Dz.U.UE C z dnia 10 września 2016 r.)

(1)
W dniu 27 listopada 2012 r. Komisja Europejska ("Komisja") wszczęła postępowanie zgodnie z art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 2 i art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 3 przeciwko Bulgarian Energy Holding EAD ("BEH") w sprawie domniemanego naruszenia art. 102 TFUE na rynku hurtowej dostawy energii elektrycznej po cenach swobodnie wynegocjowanych w Bułgarii.
(2)
W dniu 12 sierpnia 2014 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Według pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń BEH zajmuje pozycję dominującą na rynku właściwym i włączanie ograniczenia terytorialnego odsprzedaży do umów sprzedaży energii elektrycznej przez spółki zależne BEH, do których należą NEK EAD, elektrociepłownia Maritsa East 2 EAD oraz elektrownia jądrowa Kozłoduj EAD stanowi nadużycie pozycji dominującej.
(3)
W dniu 25 sierpnia 2014 r. przedsiębiorstwo BEH uzyskało dostęp do akt Komisji, a następnie przekazało swoją odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 25 listopada 2014 r., po przedłużeniu pierwotnego okresu 9 tygodni wyznaczonego przez Komisję o cztery tygodnie. W swojej pisemnej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przedsiębiorstwo BEH poprosiło o umożliwienie przedstawienia swoich argumentów na spotkaniu wyjaśniającym.
(4)
Ustne złożenie wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym odbyło się w dniu 16 stycznia 2015 r.
(5)
Dnia 15 maja 2015 r. przedsiębiorstwo BEH zaproponowało zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w celu uwzględnienia zastrzeżeń Komisji przestawionych w pisemnym zgłoszeniu. Dnia 19 czerwca 2015 r. Komisja opublikowała komunikat na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, w którym streszczono zastrzeżenia zgłoszone przez Komisję oraz przedstawiono zobowiązania zaproponowane przez BEH dnia 15 maja 2015 r. oraz wezwano zainteresowane strony do przedłożenia swoich uwag w terminie jednego miesiąca od daty publikacji komunikatu 4 . Łącznie otrzymano 7 odpowiedzi merytorycznych.
(6)
Dnia 8 września 2015 r. Komisja poinformowała BEH o wynikach testu rynkowego. W dniu 16 października 2015 r. przedsiębiorstwo BEH przedstawiło zmienioną wersję zobowiązań.
(7)
W projekcie decyzji określono te zmienione zobowiązania za wiążące dla BEH i wszelkich podmiotów prawnych znajdujących się pod jego kontrolą i stwierdzono, że w świetle tych zobowiązań nie ma już podstaw do podejmowania przez Komisję dalszych działań i że postępowanie w tej sprawie powinno zostać zamknięte.
(8)
Nie otrzymałem żadnych wniosków ani skarg dotyczących przedłożonych zobowiązań 5 .
(9)
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk, i stwierdziłem, że tak właśnie było.
(10)
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 2 grudnia 2015 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
4 Dz.U. C 202 z 19.6.2015, s. 2.
5 Zgodnie z art. 15 ust. 1 decyzji 2011/695/UE strony postępowania, które proponują zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, mogą na każdym etapie procedury zwrócić się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, aby zapewnić sobie możliwość skutecznego wykonywania praw procesowych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.334.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Energia elektryczna dostarczana przez BEH.
Data aktu: 02/12/2015
Data ogłoszenia: 10/09/2016