POMOC PAŃSTWA - WŁOCHYPomoc państwa nr SA.33037 (2012/C) (ex 2011/N) - Przyznana z mocą wsteczną rekompensata dla SIMET SpA z tytułu świadczenia usług transportu publicznego w okresie od 1987 do 2003 r.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 216/03)
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2012 r.)
Pismem z dnia 30.5.2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Nr faksu: +32 2 296.12.42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
1. PROCEDURA
Dnia 18 maja 2011 r., zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), władze włoskie zgłosiły drogą elektroniczną potencjalny środek pomocy państwa. Zgłoszenie zostało zarejestrowane pod numerem sprawy SA.33037. Następnie Włochy dostarczyły pewne dodatkowe wyjaśnienia.
2. OPIS ŚRODKA
Simet SpA (zwany dalej "Simet") jest prywatnym przedsiębiorstwem świadczącym usługi rozkładowego autobusowego transportu pasażerskiego na podstawie koncesji przyznanych przez państwo włoskie na mocy ustawy nr 1822/1939. Simet zapewnia w szczególności międzyregionalne rozkładowe połączenia autobusowe między regionem Kalabria i innymi regionami Włoch. Simet świadczy ponadto inne usługi, w tym w zakresie przewozów międzynarodowych, turystyki i wynajmu autobusów.
W 1999 r. Simet wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu o przyznanie z mocą wsteczną rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych za swoje międzyregionalne przewozy autobusowe w odniesieniu do okresu od 1987 r. Ponieważ władze włoskie odrzuciły ten wniosek, Simet wniósł sprawę do włoskich sądów administracyjnych.
Po szeregu późniejszych odwołań, Consiglio di Stato (włoski najwyższy sąd administracyjny), wyrokiem z dnia 9 marca 2010 r. (decisione 1450/2010), uznał prawo przedsiębiorstwa Simet do otrzymania płatności z tytułu świadczonych usług rozkładowego transportu autobusowego (głównie międzyregionalnego), objętych koncesjami udzielonymi przez państwo włoskie na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69(1). Dokładna kwota rekompensaty miała być ustalona na podstawie wiarygodnych danych ze sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa. Ekspert zewnętrzny, w oparciu o sprawozdania przedsiębiorstwa oraz szereg założeń, ustalił wysokość rekompensaty na 59,4 mln EUR za okres od 1987 r. do 2003 r.
Przed przystąpieniem do wypłaty, władze włoskie przedstawiły Komisji zgłoszenie pomocy państwa dotyczące tej rekompensaty.
3. OCENA
Obecność pomocy
Na tym etapie Komisja nie może wykluczyć, że zgłoszony środek stanowi pomoc państwa na rzecz Simet. Komisja ma zwłaszcza wątpliwości co do przestrzegania czterech kryteriów określonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Altmark.
Zgodność pomocy
Jako że rekompensata zarządzona przez Consiglio di Stato odnosi się do obowiązku świadczenia usługi publicznej nałożonego na Simet w latach od 1987 do 2003 r., powstaje pytanie, czy w przedmiotowym przypadku ma zastosowanie rozporządzenie (EWG) nr 1191/69 lub rozporządzenie (WE) nr 1370/2007.
Zasadność zastosowania rozporządzenia (EWG) nr 1191/69 w niniejszym przypadku zależy, po pierwsze, od faktu, czy obowiązek świadczenia usługi publicznej został w rzeczywistości jednostronnie nałożony na Simet przez władze włoskie, a po drugie, czy rekompensata wypłacana z tytułu tego obowiązku jest zgodna z wymogami rozporządzenia (EWG) nr 1191/69. Wynika to z faktu, że zgodnie z art. 17 ust. 2 tego rozporządzenia, rekompensata wypłacana z tytułu obowiązku świadczenia usługi publicznej jest zwolniona z wymogu zgłoszenia na mocy art. 108 ust. 3 TFUE. Jednakże, jeżeli którykolwiek z tych warunków nie zostanie spełniony, zgłoszony środek będzie oceniany na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1370/2007(2).
Komisja sprawdzi zatem, między innymi, czy władze włoskie w rzeczywistości jednostronnie nałożyły obowiązek świadczenia usługi publicznej na Simet lub czy między Simet a tymi organami istniały zobowiązania umowne, oraz - niezależnie od przypadku - jaki był dokładny zakres przedmiotowej usługi publicznej. Będzie musiała również sprawdzić, niezależnie od mającej zastosowanie podstawy prawnej, czy rekompensata zarządzona przez Consiglio di Stato wyklucza możliwość nadmiernej rekompensaty, zważywszy na fakt, że Simet wprowadził odrębną rachunkowość dopiero w 2000.
Komisja przypomina Włochom o obowiązku wstrzymania się z przyznaniem pomocy wynikającym z art. 108 ust. 3 TFUE.
TEKST PISMA
grafika
______(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczącego zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.