Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 marca 2012 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/38.695 - Chloran sodu).

Streszczenie decyzji Komisji

z dnia 27 marca 2012 r.

dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa COMP/38.695 - Chloran sodu)

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 1965 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 162/07)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2012 r.)

W dniu 27 marca 2012 r. Komisja przyjęła decyzję zmieniającą decyzję C(2008) 2626 wersja ostateczna z dnia 11 czerwca 2008 r. dotyczącą postępowania na mocy art. 81 Traktatu WE (obecnie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) oraz art. 53 Porozumienia EOG w zakresie, w jakim była ona skierowana do spółki Uralita SA. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003(1)Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WSTĘP

(1)
Decyzja skierowana jest do 1 osoby prawnej: Uralita SA.
(2)
Pełen tekst decyzji w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności dostępny jest na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji, pod adresem: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html

2. OPIS SPRAWY

2.1. Procedura

(3)
W decyzji C(2008) 2626 wersja ostateczna (dalej zwanej "decyzją z 2008 r.") Komisja nałożyła grzywnę w wysokości 9,9 mln EUR solidarnie na spółki Aragonesas Industrías y Energía S.A.U. ("Aragonesas") oraz Uralita SA ("Uralita"), ponieważ stwierdziła, że uczestniczyły one w naruszeniu w okresie od dnia 16 grudnia 1996 r. do dnia 9 lutego 2000 r.
(4)
Sąd w swoim wyroku z dnia 25 października 2011 r. w sprawie T-348/08 Aragonesas przeciwko Komisji(2) ("wyrok w sprawie dotyczącej Aragonesas") w oparciu o materiał dowodowy znajdujący się w jego dyspozycji uznał, że spółka Aragonesas uczestniczyła w kartelu od dnia 28 stycznia 1998 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. Wprawdzie Sąd podtrzymał decyzję z 2008 r. w kwestii udziału spółki Aragonesas w kartelu przez ten krótszy okres i oddalił wszelkie roszczenia dotyczące obliczenia grzywny (z wyjątkiem tego, które odnosiło się do mnożnika czasu trwania naruszenia), ale unieważnił w całości grzywnę nałożoną na spółkę Aragonesas.
(5)
Jednocześnie w sprawie T-349/08 Uralita przeciwko Komisji(3) ("wyrok w sprawie dotyczącej Uralita") Sąd oddalił w całości skargę wniesioną przez spółkę Uralita na decyzję z 2008 r. Utrzymał w związku z tym w mocy grzywnę w wysokości 9,9 mln EUR nałożoną tą decyzją na spółkę Uralita.
(6)
W dniu 12 grudnia 2011 r. Komisja otrzymała informację, że spółka Aragonesas przestała istnieć z dniem 31 maja 2010 r. po połączeniu się ze spółką Ercros SA. Pismem z dnia 23 stycznia 2012 r. spółka Uralita poinformowała Komisję m.in. o tym, że zgadza się być jedynym adresatem ewentualnej decyzji zmieniającej.
(7)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 12 marca 2012 r.

2.2. Streszczenie decyzji

(8)
Decyzja skraca okres naruszenia w przypadku spółki Uralita do okresu od dnia 28 stycznia 1998 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. w świetle wyroku w sprawie dotyczącej Aragonesas oraz pomimo oddalenia skargi spółki Uralita o unieważnienie decyzji z 2008 r. w wyroku w sprawie dotyczącej Uralita.
(9)
Grzywnę nakładaną na spółkę Uralita ustala się na podstawie tych samych parametrów, które zastosowano i wyjaśniono przy ustalaniu pierwotnej grzywny w decyzji z 2008 r., z wyjątkiem mnożnika czasu trwania naruszenia, który ustalono na poziomie 0,91, aby odzwierciedlić krótszy okres naruszenia.
(10)
Jeżeli chodzi o odsetki narosłe od pierwotnej kwoty 9,9 mln EUR tymczasowo uiszczonej przez spółkę Uralita w dniu 16 września 2008 r., w decyzji stwierdza się, że skoro Sąd potwierdził udział spółki Uralita w naruszeniu w okresie od dnia 28 stycznia 1998 r. do dnia 31 grudnia 1998 r., korzyści z odsetek od kwoty grzywny, jaka ma zostać nałożona na spółkę Uralita na mocy tej decyzji (tj. odsetki od kwoty 4.231.000 EUR) przysługują Komisji i w związku z tym Komisja te odsetki zatrzymuje.

3. DECYZJA

(11)
w decyzji z 2008 r. wprowadza się następujące zmiany:
1)
w artykule 1 litera h) otrzymuje następujące brzmienie:

"h) Uralita SA, od dnia 28 stycznia 1998 r. do dnia 31 grudnia 1998 r.";

2)
w artykule 2 akapit pierwszy litera f) otrzymuje brzmienie:

"f) Uralita SA: 4.231.000 EUR.".

(12)
Korzyści z odsetek narosłych od kwoty 4.231.000 EUR od czasu jej wstępnego uiszczenia w dniu 16 września 2008 r. przysługują Komisji, która te odsetki zatrzymuje.
______

(1) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

(2) Sprawa T-348/08 Aragonesas Industria y Energía SAU przeciwko Komisji Europejskiej, dotychczas nieopublikowana, wyrok z dnia 25 października 2011 r. Spółka Aragonesas ani Komisja nie odwołały się od tego wyroku, który obecnie jest prawomocny.

(3) Sprawa T-349/08 Uralita SA przeciwko Komisji Europejskiej, dotychczas nieopublikowana, wyrok z dnia 25 października 2011 r. Spółka Uralita nie odwołała się od tego wyroku, który obecnie jest prawomocny.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.162.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 marca 2012 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa COMP/38.695 - Chloran sodu).
Data aktu: 08/06/2012
Data ogłoszenia: 08/06/2012