Ogłoszenie o konkursie otwartym EPSO/AD/177/10 - Administratorzy (AD 5).

OGŁOSZENIE O KONKURSIE OTWARTYM EPSO/AD/177/10 - ADMINISTRATORZY (AD 5) 1

(2010/C 64 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 marca 2010 r.)

Czy jesteś zainteresowany pracą w naszych instytucjach?

Twój profil odpowiada naszym kryteriom?

Zgłoś się

Wykorzystaj wszystkie możliwości, aby odnieść sukces

Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO) organizuje testy wstępne oraz konkurs otwarty w formie egzaminów w celu stworzenia listy rezerwowej, z której rekrutowani będą pracownicy na stanowiska administratorów(*).

EPSO/AD/177/10 - ADMINISTRATORZY (AD 5)

w następujących dziedzinach:

1. EUROPEJSKA ADMINISTRACJA PUBLICZNA

2. PRAWO

3. EKONOMIA

4. AUDYT

5. TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE (ICT)

Celem konkursu jest stworzenie list rezerwowych, z których rekrutowani będą pracownicy na wolne stanowiska w instytucjach Unii Europejskiej.

Przed zgłoszeniem kandydatury należy dokładnie zapoznać się z przewodnikiem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym C 270 A z dnia 7 września 2012 r., a także na stronie internetowej EPSO, oprócz pkt 6.3 i 6.4, które zastępuje się tekstem umieszczonym w części VIII "Informacje dodatkowe".
Przewodnik ten, stanowiący integralną część ogłoszenia o konkursie, pomaga kandydatom zrozumieć zasady dotyczące procedury konkursowej i składania zgłoszenia.

I. INFORMACJE OGÓLNE

1. Liczba laureatów dla danej dziedziny 1. = 105
2. = 43
3. = 39
4. = 64
5. = 72
2. Uwagi Można zgłaszać się tylko do jednej z powyższych pięciu dziedzin.

Wyboru należy dokonać w momencie zgłoszenia elektronicznego. Po zatwierdzeniu i przesłaniu formularza zgłoszeniowego drogą elektroniczną nie ma możliwości zmiany wybranej dziedziny.

II. ZAKRES OBOWIĄZKÓW

Grupa AD 5 jest grupą zaszeregowania, na której poziomie absolwenci rozpoczynają pracę zawodową w instytucjach europejskich. Administratorzy zatrudnieni w tej grupie zaszeregowania mogą podjąć, pod nadzorem, trzy główne rodzaje pracy w instytucjach: formułowanie strategii politycznych, zapewnianie ich realizacji oraz zarządzanie zasobami. Poszukujemy zwłaszcza kandydatów pragnących wykorzystać możliwości awansu zawodowego.

Szczegółowy opis poszczególnych dziedzin umieszczono w załączniku.

Ogólny profil kandydatów do pracy w instytucjach europejskich opisano też w pkt 1.2 przewodnika dotyczącego konkursów otwartych.

III. WARUNKI UDZIAŁU W KONKURSIE

W momencie upływu terminu zgłoszeń drogą elektroniczną kandydat musi spełniać wszystkie następujące warunki ogólne i szczegółowe:

1. Warunki ogólne
- Posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
- korzystać z pełni praw obywatelskich,
- mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej,
- posiadać odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków.
2. Warunki szczegółowe
2.1. Dyplom: zob. załącznik
2.2. Doświadczenie zawodowe
Doświadczenie zawodowe nie jest wymagane.
2.3. Znajomość języków
Języki urzędowe Unii Europejskiej to:
BG (bułgarski) FI (fiński) NL (niderlandzki)
CS (czeski) FR (francuski) PL (polski)
DA (duński) GA (irlandzki) FT (portugalski)
DE (niemiecki) HU (węgierski) RO (rumuński)
EL (grecki) IT (włoski), SK (słowacki)
EN (angielski) LT (litewski) SL (słoweński)
ES (hiszpański) LV (łotewski) SV (szwedzki)
ET (estoński) MT (maltański)
a) Język 1 Język podstawowy:
doskonała znajomość jednego z języków urzędowych Unii Europejskiej
i
b) język 2 Drugi język (obowiązkowo inny niż język 1):
zadowalająca znajomość języka angielskiego, francuskiego lub niemieckiego
Zgodnie z wyrokiem Trybunału UE (wielka izba) w sprawie C-566/10 P, Republika Włoska przeciwko Komisji, instytucje UE mają obowiązek wskazania powodów ograniczenia w niniejszym konkursie wyboru drugiego języka do mniejszej liczby języków urzędowych UE.

W związku z tym niniejszym informujemy kandydatów, że możliwości wyboru drugiego języka w ramach niniejszego konkursu zostały określone zgodnie z interesem służby, który wymaga, aby nowo zatrudnione osoby były niezwłocznie zdolne do wykonywania obowiązków i do skutecznej komunikacji w codziennej pracy. W przeciwnym razie wydajność pracy w instytucjach poważnie by ucierpiała.

Zgodnie z długoletnią praktyką dotyczącą komunikacji wewnętrznej w instytucjach UE, a także z uwagi na potrzeby służb w zakresie komunikacji zewnętrznej i prowadzenia dokumentacji, językami najpowszechniej wykorzystywanymi są angielski, francuski i niemiecki. Ponadto angielski, francuski i niemiecki są językami zdecydowanie najczęściej wybieranymi przez kandydatów w kategorii »język 2«, o ile można dokonać w tym zakresie swobodnego wyboru. Taka sytuacja odzwierciedla obecne standardy edukacyjne i zawodowe, na podstawie których od kandydatów na stanowiska w instytucjach Unii Europejskiej można oczekiwać znajomości przynajmniej jednego z tych trzech języków. W związku z tym, uwzględniając interes służby oraz potrzeby i wiedzę kandydatów, a także dziedzinę niniejszego konkursu, uzasadnione jest przeprowadzenie testów w trzech wspomnianych językach. Ma to zagwarantować, że wszyscy kandydaci, niezależnie od tego, jaki język jest ich językiem pierwszym, będą władać przynajmniej jednym ze wspomnianych trzech języków urzędowych na poziomie umożliwiającym wykonywanie obowiązków służbowych. Ponadto w interesie równego traktowania kandydatów wszyscy kandydaci mają obowiązek przystąpienia do testów w swoim drugim języku, wybranym spośród trzech wskazanych.

Dotyczy to również kandydatów, których pierwszym językiem jest jeden ze wskazanych trzech języków. Przeprowadzane w taki sposób testy szczególnych kompetencji kandydatów umożliwiają instytucjom dokonanie oceny zdolności kandydatów do bezzwłocznego wykonywania zadań w środowisku, które jest bardzo zbliżone do prawdziwego środowiska pracy. Powyższe pozostaje bez uszczerbku dla możliwości odbywania w późniejszym terminie szkoleń językowych w celu osiągnięcia zdolności do pracy w trzecim języku, zgodnie z art. 45 ust. 2 regulaminu pracowniczego.

IV. TESTY WSTĘPNE

Testy wstępne przeprowadzane są na komputerach, a ich organizacją zajmuje się EPSO. Poziom trudności testów określa komisja konkursowa i zatwierdza ich treść na podstawie propozycji EPSO.

1. Kandydat zostanie zaproszony do udziału w testach jeśli w chwili zgłoszenia drogą elektroniczną oświadczył, że spełnia warunki ogólne i szczegółowe określone w tytule III.
2. Rodzaj testów i punktacja Zestaw testów składających się z pytań wielokrotnego wyboru mających na celu ocenę ogólnych umiejętności i kompetencji kandydata w zakresie:
Test a) rozumienia tekstu pisanego punktacja: od 0 do 20 pkt wymagane minimum: 10 pkt
Test b) operowania danymi liczbowymi punktacja: od 0 do 10 pkt
Test c) myślenia abstrakcyjnego punktacja: od 0 do 10 pkt
Wymagane minimum wynosi 10 pkt w testach b) i c) łącznie
3. Język, w którym przeprowadzane są testy Język 2 (angielski, francuski lub niemiecki)

V. KONKURS OTWARTY

1. Kandydat zostanie dopuszczony* do etapu oceny zintegrowanej jeśli uzyskał(1) jeden z najlepszych wyników(2) oraz wymagane minimum w testach wstępnych oraz jeśli dane przedstawione w chwili zgłoszenia drogą elektroniczną wskazują, że spełnia on warunki ogólne i szczegółowe ujęte w tytule III.
(*)Dopuszczenie zostanie potwierdzone po uprzednim zweryfikowaniu dokumentów zawartych w dokumentacji zgłoszeniowej kandydata. Dokumenty kandydatów, którzy spełniają warunki udziału w konkursie i którzy uzyskali najlepsze wyniki w ocenie zintegrowanej, będą sprawdzane po kolei, począwszy od kandydatów z największą liczbą punktów, aż do osiągnięcia liczby laureatów wskazanej w niniejszym ogłoszeniu o konkursie.
Dokumenty kandydatów, którzy uzyskali liczbę punktów poniżej tego progu, nie będą sprawdzane.
2. Ocena zintegrowana Kandydaci zostaną zaproszeni do wzięcia udziału w ocenie zintegrowanej, która odbędzie się w Brukseli w ciągu jednego dnia. Oceniana będzie specjalistyczna wiedza w dziedzinie, którą kandydaci wybrali, oraz następujące umiejętności ogólne:
- umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów,
- zdolności komunikacyjne,
- jakość i wydajność pracy,
- nauka i rozwój osobisty,
- ustalanie priorytetów i organizacja,
- odporność,
- umiejętność pracy w zespole,
- zdolności przywódcze.
Definicje tych umiejętności znajdują się w pkt 1.2 przewodnika dotyczącego konkursów otwartych.
Ocena tych umiejętności będzie obejmować(3):
a) studium przypadku(4) odnoszące się do dziedziny wybranej przez kandydata;
b) zadania do wykonania w zespole;
c) prezentację ustną;
d) ustrukturyzowaną rozmowę.
3. Języki oceny zintegrowanej Język 2 (angielski, francuski lub niemiecki)
Podczas studium przypadku (element a)) będzie także sprawdzona znajomość języka podstawowego (język 1) kandydata.
4. Punktacja Umiejętności specjalistyczne w dziedzinie
od 0 do 20 punktów
wymagane minimum: 10 pkt
Znajomość języka podstawowego (język 1)
od 0 do 10 punktów
wymagane minimum: 8 pkt
Od 0 do 10 pkt za każdą z umiejętności ogólnych
Wymagane minimum:
- 3 pkt za każdą umiejętność; oraz
- 50 pkt na 80 ze wszystkich 8 umiejętności ogólnych.

VI. LISTY REZERWOWE

1. Wpis na listę rezerwową Komisja konkursowa umieszcza na liście rezerwowej nazwiska kandydatów(3), którzy uzyskali jeden z najlepszych wyników za wszystkie elementy oceny zintegrowanej oraz wymagane minimum (zob. liczba laureatów, tytuł I pkt 1) i którzy zgodnie z dokumentami zawartymi w dokumentacji zgłoszeniowej, spełniają wszystkie warunki udziału w konkursie.
2. Klasyfikacja Lista zawiera nazwiska laureatów w danej dziedzinie konkursu, z podziałem na grupy według uzyskanego wyniku (maksymalnie 4), a w każdej z grup nazwiska zamieszcza się w porządku alfabetycznym.

VII. JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO KONKURSU?

1. Zgłoszenie elektroniczne Należy zgłosić się drogą elektroniczną zgodnie z procedurą opisaną na stronie internetowej EPSO.

Termin: 15 kwietnia 2010 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli.

2. Dokumentacja zgłoszeniowa Kandydaci, którzy zostali dopuszczeni do etapu oceny zintegrowanej, muszą w momencie przystępowania do testów oceny zintegrowanej przedstawić(5) kompletną dokumentację zgłoszeniową (podpisany elektroniczny formularz zgłoszeniowy wraz z wymaganymi dokumentami).

Zasady: zob. pkt 6.1 przewodnika dotyczącego konkursów otwartych.

VIII. INFORMACJE DODATKOWE

Bez uszczerbku dla skargi przewidzianej w art. 90 i 91 regulaminu pracowniczego, możliwe jest złożenie wniosku o ponowne sprawdzenie w następujących przypadkach:

- w przypadku gdy EPSO nie przestrzegało przepisów regulujących przebieg konkursu,

- w przypadku gdy komisja konkursowa nie przestrzegała przepisów regulujących przebieg jej prac.

Kandydaci powinni zwrócić uwagę na fakt, że komisja konkursowa ma szerokie uprawnienia dyskrecjonalne co do uznania odpowiedzi kandydatów za poprawne lub niepoprawne.

Jeżeli wniosek kandydata będzie wchodził w zakres kompetencji komisji konkursowej, EPSO przekaże pismo jej przewodniczącemu, a odpowiedź zostanie przesłana kandydatowi w możliwie najkrótszym terminie.

Należy złożyć należycie uzasadniony wniosek w terminie 10 dni kalendarzowych, licząc od dnia wysłania przez EPSO drogą elektroniczną pisma do kandydata:

- posługując się formularzem do kontaktu z EPSO dostępnym na jego stronie internetowej,

- faksem na następujący numer: +32 22979611.

W przedmiocie pisma należy podać:

- numer konkursu,

- numer kandydata,

- że wniosek dotyczy ponownego sprawdzenia, zamieszczając stosowną wzmiankę w jednym z trzech języków: "demande de réexamen", "request for review", "Antrag auf Überprüfung" (do wyboru),

- etap konkursu, którego dotyczy wniosek (np. testy wstępne, niedopuszczenie do konkursu, ocena zintegrowana itp.); nazwę etapu należy podać wyłącznie w jednym z trzech języków: po angielsku, francusku lub niemiecku.

______

(1) W przypadku gdy na ostatnim miejscu uplasuje się kilku kandydatów z jednakowym wynikiem, uwzględnieni będą wszyscy ci kandydaci.

(2) Liczba kandydatów dopuszczonych do etapu oceny zintegrowanej jest w przybliżeniu trzykrotnie większa niż liczba laureatów wskazana w niniejszym ogłoszeniu o konkursie i będzie ogłoszona na stronie internetowej EPSO (http://blogs.ec.europa.eu/eu-careers.info/).

(3) Elementy składowe są zatwierdzane przez komisję konkursową.

(4) Ze względów organizacyjnych studium przypadku (które stanowi integralną część oceny zintegrowanej) może zostać przeprowadzone w ośrodkach egzaminacyjnych w państwach członkowskich lub innych krajach, niezależnie od pozostałych testów oceny zintegrowanej.

(5) O terminie testów oceny zintegrowanej kandydaci zostaną powiadomieni w odpowiednim czasie za pośrednictwem konta EPSO.

(*) W niniejszym ogłoszeniu wszelkie odniesienia do osoby płci męskiej uznaje się jednocześnie za odniesienia do osoby płci żeńskiej.

ZAŁĄCZNIK 

1. EUROPEJSKA ADMINISTRACJA PUBLICZNA

1. Zadania

Ogólna rola administratorów w dziedzinie europejskiej administracji publicznej polega na wspieraniu decydentów w realizacji zadań ich instytucji lub organu.

Do podstawowych zadań, które mogą się różnić miedzy poszczególnymi instytucjami, należy:

– opracowywanie i wdrażanie programów i planów działania, podejmowanie działań następczych oraz kontrola,

– zarządzanie zasobami, w tym personelem, finansami i sprzętem,

– wspieranie decydentów za pośrednictwem opracowań w formie pisemnej i ustnej,

– sporządzanie informacji dotyczących analizy politycznej,

– komunikacja zewnętrzna oraz wewnętrzne sprawozdawstwo i komunikacja,

– koordynacja działań między służbami i między instytucjami, prowadzenie z nimi konsultacji oraz stosunki z podmiotami zewnętrznymi.

2. Wykształcenie

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów.

2. PRAWO

1. Zadania

Ogólna rola administratorów w dziedzinie prawa polega na wspieraniu decydentów w realizacji zadań ich instytucji lub organu, przygotowywaniu ekspertyz prawnych i udzielaniu porad kierownictwu lub działom operacyjnym w ramach ich departamentu, przy zapewnieniu zgodności z prawem europejskim i krajowym.

Do podstawowych zadań, które mogą się różnić między poszczególnymi instytucjami, należy:

– wspieranie decydentów za pośrednictwem opracowań w formie pisemnej i ustnej,

– analiza prawna, wyszukiwanie informacji, doradztwo i udzielanie wsparcia oraz nadzór w sprawach prawnych,

– sporządzanie dokumentów prawnych,

– wewnętrzne sprawozdawstwo i komunikacja w sprawach prawnych,

– koordynacja i konsultacje kwestii prawnych z innymi służbami,

– zarządzanie zasobami, w tym personelem, finansami i sprzętem,

– opracowywanie i wdrażanie programów i planów działania, podejmowanie działań następczych oraz kontrola.

2. Wykształcenie

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem w dziedzinie prawa.

lub

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu prawnika.

3. EKONOMIA

1. Zadania

Ogólna rola administratorów w dziedzinie ekonomii polega na wspieraniu decydentów w realizacji zadań ich instytucji lub organu, przygotowywaniu ekspertyz ekonomicznych lub statystycznych koniecznych do zainicjowania i opracowania polityki europejskiej, zarządzania nią, a także do jej oceny.

Do podstawowych zadań, które mogą się różnić miedzy poszczególnymi instytucjami, należy:

– wspieranie decydentów za pośrednictwem opracowań w formie pisemnej i ustnej,

– analiza strategiczna oraz określanie i stosowanie metod analitycznych i badawczych, a zwłaszcza metod empirycznych w dziedzinie ekonomii,

– komunikacja zewnętrzna dotycząca polityki oraz wewnętrzne sprawozdawstwo i komunikacja,

– stosunki z pozostałymi instytucjami i pozostałymi departamentami oraz stosunki z podmiotami zewnętrznymi,

– koordynacja i konsultacje kwestii politycznych z innymi departamentami,

– ocena wpływu i ryzyka,

– opracowywanie i wdrażanie programów i planów działania, podejmowanie działań następczych oraz kontrola,

– zarządzanie zasobami, w tym personelem, finansami i sprzętem.

2. Wykształcenie

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem w dziedzinie ekonomii.

lub

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów oraz wykształcenie podyplomowe w dziedzinie ekonomii.

4. AUDYT

1. Zadania

Ogólna rola administratorów w dziedzinie audytu polega na wspieraniu decydentów w realizacji zadań ich instytucji lub organu.

W tej grupie zaszeregowania pracują oni w takich dziedzinach jak kontrola finansowa, kontrola wykonania zadań i kontrola wewnętrzna. Audytorzy udzielają poświadczeń wiarygodności i świadczą usługi doradcze we wszystkich dziedzinach działań operacyjnych Unii Europejskiej, mając na uwadze poprawę sprawowania władzy i zarządzania. Może pociągać to działania we wszystkich 27 państwach członkowskich, a także w krajach trzecich.

Do podstawowych zadań, które mogą się różnić między poszczególnymi instytucjami, należy:

– kontrola zewnętrzna, zarówno kontrole finansowe jak i kontrola należytego zarządzania finansami, w tym wdrażania i sprawozdawczości,

– kontrola zewnętrzna i przeprowadzanie inspekcji, usprawnianie systemów kontroli,

– kontrola wewnętrzna, wsparcie metodologiczne, doradztwo i szkolenia,

– koordynacja i konsultacje między służbami w kwestiach kontroli,

– informacja i doradztwo w kwestiach kontroli.

2. Wykształcenie

Kandydaci powinni posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem w dziedzinie związanej z zakresem obowiązków lub mieć ukończony kurs/ posiadać kwalifikacje zawodowe na równorzędnym poziomie, związane z zakresem obowiązków.

Aby ułatwić komisji konkursowej ocenę, czy kandydaci mają odpowiednie kwalifikacje, mogą oni zostać poproszeni o przedstawienie oficjalnych dokumentów potwierdzających zakres przedmiotowy studiów.

5. TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE (ICT)

1. Zadania

Ogólna rola administratorów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych polega na wspieraniu decydentów w realizacji zadań ich instytucji lub organu. W szczególności określają oni i wdrażają strategię, politykę, procedury, systemy/infrastrukturę i projekty w zakresie ICT i zarządzają nimi, a także podejmują działania następcze w tym zakresie. Wspierają także swoją wiedzą fachową działy pomocy technicznej i zarządzania umowami.

Do podstawowych zadań, które mogą się różnić miedzy poszczególnymi instytucjami, należy:

– zarządzanie projektami i procesami,

– monitorowanie i analiza produktów i procesów ICT w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami wewnątrz instytucji i poza nią, a także zarządzanie tymi produktami i procesami,

– analiza techniczna i doradztwo techniczne, w tym wsparcie pracowników pracujących przy projektach,

– koordynacja i konsultacje miedzy służbami,

– zarządzanie umowami i wykonywanie budżetu,

– zarządzanie zasobami, w tym personelem, finansami i sprzętem.

2. Wykształcenie

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

lub

Kandydaci muszą posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym trwającym co najmniej trzy lata, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów oraz wykształcenie podyplomowe w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

1 Ogłoszenie:

- zmienione przez sprostowanie z dnia 23 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.C.10.201A.1).

- zmienione przez sprostowanie z dnia 21 marca 2013 r. (Dz.U.UE.C.13.82A.1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024