dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji
(2010/C 338/17)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2010 r.)
WPROWADZENIE
1. Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (zwana dalej Agencją), z siedzibą w Luksemburgu, została ustanowiona na mocy decyzji Komisji nr 2004/858/WE(1) zmienionej decyzją Komisji nr 2008/544/WE(2). Agencję ustanowiono na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. i kończący się w 2013 r. Agencja zarządza działaniami Unii w dziedzinie polityki zdrowia i ochrony konsumentów(3).
2. Budżet administracyjny Agencji na 2009 r. wyniósł 6,4 mln euro w porównaniu z 4,4 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Liczba zatrudnionych przez Agencję pracowników wyniosła na koniec roku 48 w porównaniu z 42 w roku poprzednim.
| POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI |
| 3. Na mocy postanowień art. 287 ust. 1 akapit drugi Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Trybunał zbadał roczne sprawozdanie finansowe(4) Agencji obejmujące "sprawozdanie finansowe"(5) oraz "sprawozdanie z wykonania budżetu"(6) za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., jak również zbadał legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
| 4. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003(7). |
| Zadania dyrektora |
| 5. Jako urzędnik zatwierdzający, dyrektor realizuje dochody i wydatki budżetu zgodnie z przepisami finansowymi Agencji, na własną odpowiedzialność oraz w granicach zatwierdzonych środków(8). Dyrektor odpowiada za ustanowienie(9) struktury |
| organizacyjnej oraz systemów i procedur zarządzania i kontroli wewnętrznej, związanych ze sporządzaniem ostatecznego sprawozdania finansowego(10), które jest wolne od istotnych nieprawidłowości wynikających z nadużyć lub błędów, a także za zapewnianie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
| Zadania Trybunału |
| 6. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. |
| 7. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej wydanymi przez IFAC i Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI)(11) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki. Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest przestrzegać wymogów etycznych oraz zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe nie zawiera istotnych nieprawidłowości, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe. |
| 8. W ramach kontroli Trybunał stosuje procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolerów Trybunału, podobnie jak ocena ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym lub nielegalnych bądź nieprawidłowych transakcji, wynikających z nadużyć lub błędów. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej danej organizacji związany ze sporządzaniem i prezentacją jej sprawozdania finansowego. Kontrola Trybunału obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad rachunkowości oraz racjonalność szacunków księgowych sporządzonych przez kierownictwo, jak również ocenę ogólnej prezentacji sprawozdania finansowego. |
| 9. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli są wystarczające i właściwe, aby stanowić podstawę do wydania poniższych opinii. |
| Opinia na temat wiarygodności rozliczeń |
| 10. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji(12) rzetelnie przedstawia, we wszystkich istotnych aspektach, jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyniki transakcji i przepływów pieniężnych za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego. |
| Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń |
| 11. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2009 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach. |
12. Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.
UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI
13. W tytule III - wydatki operacyjne Agencji - 1,1 mln euro, czyli 61 % zaciągniętych zobowiązań, przeniesiono na rok budżetowy 2010. Według informacji księgowych około 0,8 mln euro przeniesionych środków odpowiada działaniom niezrealizowanym do końca roku. Świadczy to o opóźnieniach w realizacji działań finansowanych z tytułu III budżetu Agencji i stanowi naruszenie zasady jednoroczności budżetu.
14. Środki przeniesione z 2008 r. w wysokości 0,3 mln euro (35 % całości przeniesionych środków) musiano anulować. Również wysoki poziom anulowania środków świadczy o potrzebie bardziej rygorystycznego stosowania przez Agencję zasady jednoroczności.
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Igors LUDBORŽS, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniach 14 i 16 września 2010 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
| Prezes |
______
(1) Dz.U. L 369 z 16.12.2004, s. 73.
(2) Dz.U. L 173 z 3.7.2008, s. 27.
(3) Do celów informacyjnych w tabeli skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
(4) Do sprawozdania tego dołączone jest sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w danym roku, zawierające między innymi wskaźnik wykorzystania środków oraz zestawienie informacji o przesunięciach środków pomiędzy różnymi pozycjami budżetowymi.
(5) Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz rachunku dochodów i wydatków, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale oraz załącznika, zawierającego opis istotnych zasad rachunkowości i inne informacje dodatkowe.
(6) Sprawozdanie z wykonania budżetu zawiera rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
(7) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(8) Art. 25 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. (Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6).
(9) Art. 29 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004.
(10) Zasady dotyczące przedstawiania przez agencje sprawozdania finansowego oraz prowadzenia przez nie rachunkowości określone są w rozdziale 1 tytułu VI rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 651/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 181 z 10.7.2008, s. 15).
(11) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).
(12) Ostateczna wersja sprawozdania finansowego została sporządzona w dniu 8 czerwca 2010 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 30 czerwca 2010 r. Ostateczna wersja rocznego sprawozdania finansowego skonsolidowana ze sprawozdaniem Komisji publikowana jest w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do dnia 15 listopada następnego roku. Znajduje się ona na następującej stronie internetowej: http://eca.europa.eu lub http://ec.europa.eu/eahc/ about/about.html.
Tabela
Agencja Wykonawcza ds. Zdrowia i Konsumentów (Luksemburg)
| Zakres kompetencji Unii według Traktatu | Kompetencje Agencji określone w decyzji Komisji 2004/858/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. zmienionej decyzją Komisji nr 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. | Zarządzanie | Środki udostępnione Agencji w 2009 r. | Produkty i usługi w 2009 r. | |
| Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Unii, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii, poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej, a także monitorowanie poważnych transgranicznych zagrożeń dla zdrowia, wczesne ostrzeganie w przypadku takich zagrożeń oraz ich zwalczanie. | Cele | Zadania | 1. Komitet Sterujący | Budżet | 1. Monitorowanie umów o dotację realizowanych w ramach programu zdrowia publicznego, zawartych w wyniku zaproszeń do składania wniosków z 2005, 2006, 2007 i 2008 r. oraz dotacji i umów realizowanych w wyniku zaproszenia do składania wniosków i przetargów z 2008 r. w ramach programu ochrony konsumentów 2007-2013, a także projektów realizowanych w wyniku zaproszeń do składania ofert z 2007, 2008 i 2009 r. w ramach programu szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności. |
| (art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) |
Agencja jest odpowiedzialna za realizację zadań w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/ WE, programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE oraz za realizację działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i w dyrektywie 2000/29/WE. Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji działań przekazanych jej w ramach programu działań Unii w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją nr 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r. |
Program zdrowia publicznego 2003-2008 - decyzja nr 1786/2002/WE |
Składa się z pięciu członków mianowanych przez Komisję Europejską. Członkowie Komitetu Sterującego są mianowani na okres dwóch lat. Komitet przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności. |
Ostateczny budżet administracyjny Agencji na 2009 r. 6,4 mln euro. |
2. Realizacja zaproszenia do składania wniosków 2009 w ramach programu zdrowia publicznego oraz programu prac na 2009 r. w ramach programu ochrony konsumentów 2007-2013. Organizacja 17 dni informacyjnych i przeprowadzenie oceny złożonych wniosków. Podpisanie 56 umów o dotację, w tym w ramach: wspólnych działań - 5, dotacji operacyjnych - 1, dotacji dla Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC) - 28 oraz wkładów finansowych przeznaczonych na pokrycie kosztów podróży i pobytu, w formie dotacji, na wymianę pracowników odpowiednich władz - 22. Ponadto podpisanie 9 umów o zamówienia publiczne w ramach programu ochrony konsumentów o łącznej wartości 4,2 mln euro. Podpisanie sześciu umów na usługi w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" o łącznej wartości 5,4 mln euro. |
|
Program zdrowia publicznego 2008-2013 - decyzja nr 1350/2007/WE |
2. Dyrektor | Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2009 r. | 3. Przygotowywanie i rozpowszechnianie informacji na temat programu zdrowia publicznego, programu ochrony konsumentów, projektów finansowanych w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" oraz działalności Agencji w 2009 r. | ||
| Program ochrony konsumentów 2007-2013 - decyzja nr 1962/2006/WE | Mianowany przez Komisję Europejską na cztery lata. | 4. Organizacja spotkań ekspertów. Organizacja siedmiu spotkań ekspertów dla DG SANCO. W spotkaniach uczestniczyli koordynatorzy projektów z tej samej dziedziny (np. projekty w zakresie ogólnej gotowości). W styczniu 2009 r. zorganizowano spotkanie koordynatorów projektów dotyczących żywienia i aktywności fizycznej współfinansowanych w latach 2005-2008. Zaproszono na nie 35 osób uczestniczących w 25 projektach. Spotkanie to oceniono bardzo pozytywnie, w związku z czym podobne odbędzie się ponownie w | |||
| Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa żywności - rozporządzenie (WE) nr 882/ 2004 i dyrektywa 2000/29/WE: | 3. Kontrola zewnętrzna | 48 pracowników etatowych, w tym 11 pracowników zatrudnionych na czas określony i 37 pracowników kontraktowych. | 2010 r. dnia 21 września 2009 r. na Minorce odbyło się spotkanie krajowych punktów kontaktowych połączone z seminarium szkoleniowym zorganizowanym wspólnie ze szkołą letnią w dziedzinie zdrowia publicznego na Minorce i hiszpańskim instytutem Carlosa III. | ||
| a) zarządzanie wszystkimi etapami realizacji projektów (na potrzeby monitoringu i upowszechniania Agencja podejmuje niezbędne kroki celem stworzenia bazy danych projektów lub też podtrzymuje działanie istniejącej bazy, która obejmuje opisy projektów oraz ich końcowe wyniki); | 5. Na koniec 2009 r. Agencja zarządzała w ramach programu zdrowia publicznego portfelem 361 projektów o kosztach dzielonych, z których w 287 przypadkach podpisano umowę; wkład UE w te projekty wyniósł 156 mln euro. Podpisano 10 umów o zamówienia publiczne w ramach programu zdrowia publicznego o łącznej wartości 1,5 mln euro. Działania w ramach programu ochrony konsumentów prowadzono za pomocą dotacji i umów o zamówienia publiczne. Na koniec roku budżetowego Agencja zarządzała portfelem 90 umów o dotację, w większości obejmujących jednego beneficjenta, na łączną kwotę 14,4 mln euro. | ||||
| b) monitorowanie projektów realizowanych w ramach tych programów i działań wraz z przeprowadzaniem niezbędnych kontroli; | Trybunał Obrachunkowy. | ||||
| c) zbieranie, przetwarzanie i dystrybuowanie danych, a w szczególności gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i działań; wspieranie koordynacji i synergii z innymi programami Unii, państw członkowskich oraz organizacji międzynarodowych; | 4. Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu | ||||
| d) organizowanie spotkań, seminariów, rozmów i szkoleń; | Parlament działający na zalecenie Rady. | ||||
| e) pomoc w ocenie oddziaływania programu, szczególnie w rocznej i/lub okresowej ocenie realizacji programów, a także wdrażanie działań następczych dotyczących ocen, na podstawie decyzji Komisji; | |||||
| f) upowszechnianie wyników działań informacyjnych zaplanowanych i przeprowadzonych przez Komisję; | |||||
| g) przygotowywanie całościowych danych dotyczących kontroli i nadzoru; | |||||
| h) uczestnictwo w pracach przygotowawczych dotyczących decyzji o finansowaniu. | |||||
|
Źródło: Informacje przekazane przez Agencję. (1) Decyzja Komisji z dnia 9 września 2008 r. w sprawie przekazania Agencji uprawnień. | |||||
ODPOWIEDZI AGENCJI
13. Agencja przyznaje, że należy w większym stopniu zmniejszać kwoty przeniesień. Pomimo pozytywnej tendencji od 2007 r., w 2010 r. zostanie zwrócona szczególna uwaga na terminowe planowanie i wdrażanie wykonania budżetu, zwłaszcza w tytule III. Na 2010 r. Agencja wprowadziła już ustrukturyzowane metody sprawozdawczości, które pozwolą na lepsze monitorowanie wykonania budżetu i regularną sprawozdawczość dla posiedzeń zarządu odbywających się co dwa miesiące.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.338.96 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Konsumentów za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji. |
| Data aktu: | 16/09/2010 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2010 |