Sprostowanie do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji
(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 303 z dnia 9 listopada 2010 r.)
(2010/C 334/02)
(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2010 r.)
Strony 158 i 159, załącznik 6.4 zastępuje się tabelą w brzmieniu:
"ZAŁĄCZNIK 6.4
DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z POPRZEDNIMI UWAGAMI W ZAKRESIE POMOCY ZEWNĘTRZNEJ, ROZWOJU I ROZSZERZENIA
| Uwagi Trybunału | Podjęte działania | Analiza Trybunału | Odpowiedź Komisji | ||||
| Stosunki zewnętrzne i rozwój | |||||||
| 1. Monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE | |||||||
|
Jeżeli chodzi o kontrole ex ante, odnotowano uchybienia, takie jak niewystarczające monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22 i 8.35). |
Opracowanie pakietu narzędzi zarządzania finansami dla organizacji wdrażających. | Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 2. | Zestaw narzędzi zarządzania finansami EuropeAid dla organizacji wdrażających zostanie ukończony i udostępniony w 2010 r. | ||||
| 2. Płatności w ramach wsparcia budżetowego | |||||||
|
W przypadku kontroli ex ante odnotowano uchybienia w płatnościach w ramach wsparcia budżetowego: były to uchybienia w procedurach weryfikacji spełnienia warunków płatności. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22). |
Powszechna w całej Komisji świadomość potrzeby wprowadzenia bardziej usystematyzowanego i formalnego podejścia do oceny płatności w zakresie wsparcia budżetowego, w tym wzmocnienia roli weryfikacji prowadzonych przez personel zajmujący się finansami oraz umowami w procesie zatwierdzania płatności. | Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 9. | EuropeAid zajmie się tą kwestią w ramach rewizji wytycznych w sprawie wsparcia budżetu i przeglądzie procesu wzajemnej weryfikacji przy propozycjach działań (grupa ds. wsparcia jakości), które są zaplanowane na 2011 r. | ||||
| 3. System kontroli zewnętrznych | |||||||
|
W zakresie wykorzystywania kontroli zewnętrznych, które stanowią jeden z najważniejszych komponentów ram kontroli wewnętrznej EuropeAid, Trybunał odnotował poprawę. Uznał jednakże, iż kontrole te zasadniczo pozostają częściowo skuteczne. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23 i 8.24). |
Reformy metodyki kontroli wprowadzone od 2007 r., których uzupełnienie stanowi istotna zmiana metodyki w zakresie rocznego planu kontroli | Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 3. | Komisja potwierdza, że osiągnięto znaczną poprawę w procesie planowania kontroli. | ||||
| 4. Proces zarządzania ryzykiem | |||||||
|
Stwierdzono częściową skuteczność procesu zarządzania ryzykiem. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23). |
Dalsze starania mające na celu zwiększenie świadomości procesu zarządzania ryzykiem. | Proces zarządzania ryzykiem został oceniony jako zasadniczo skuteczny. | W 2009 r. całkowicie zmieniono metodologię zarządzania ryzykiem EuropeAid oraz uruchomiono dla wszystkich działów obowiązkowe szkolenia zwiększające świadomość w tym zakresie. | ||||
| 5. Kontrole ex post | |||||||
|
Stwierdzono istotne niedociągnięcia w komponencie kontroli ex post systemów nadzoru i kontroli DG RELEX, służących zapewnieniu prawidłowości transakcji. (Ssprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.25). |
Ścisłe monitorowanie realizacji rocznych planów kontroli ex post. | Pomimo podjętych starań oraz poczynionych do tej pory postępów nadal nie wyeliminowano istotnych uchybień. | DG RELEX podejmuje środki mające na celu zastosowanie się do wszystkich otrzymanych zaleceń dotyczących kontroli ex post. | ||||
| Rozszerzenie | |||||||
| 6. Jednostka audytu wewnętrznego | |||||||
|
Odnotowano, że wieloletni program pracy jednostki audytu wewnętrznego nie był w wystarczającym stopniu dopracowany. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27). |
W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego opracowała wieloletni program działań. | Trybunał uważa, że DG ELARG odniosła się to tej uwagi w sposób zadowalający. | |||||
| 7. Kontrole ex post projektów zarządzanych centralnie | |||||||
|
Odnotowano, że DG ELARG nie posiadała strategii kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27). |
W 2009 r. DG ELARG opracowała strategię kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. | Trybunał z zadowoleniem przyjął inicjatywę DG ELARG, ale nowa strategia zostanie zastosowana w praktyce dopiero w 2010 r. i dopiero wówczas będzie można określić jej skuteczność. | Można obecnie zauważyć pierwsze pozytywne skutki wdrożenia nowej strategii. | ||||
| 8. Potencjalne nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii | |||||||
|
Odnotowano, że nadal występowały zasadnicze uchybienia dotyczące potencjalnych nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.28). |
W 2009 r., w następstwie działań naprawczych władz bułgarskich, DG ELARG odwołała zawieszenie płatności na rzecz Bułgarii. | DG ELARG powinna w dalszym ciągu poświęcać szczególną uwagę monitorowaniu realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii. | Realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii nadal należy poświęcać szczególną uwagę aż do zakończenia wszystkich programów. | ||||
| Pomoc humanitarna | |||||||
| 9. Jednostka audytu wewnętrznego | |||||||
|
W 2008 r. jednostka audytu wewnętrznego nie prowadziła jeszcze prac w pełnym wymiarze z uwagi na trwający proces przejmowania zadań od jednostki audytu wewnętrznego EuropeAid. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.29). |
W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego miała odpowiednie zasoby kadrowe i w pełni zrealizowała roczny program prac. | Jednostka audytu wewnętrznego w DG ECHO funkcjonuje właściwie i umożliwia Dyrektorowi Generalnemu DG ECH uzyskać wystarczającą pewność." | |||||
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2010.334.18 |
| Rodzaj: | Sprostowanie |
| Tytuł: | Sprostowanie do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego wykonania budżetu za rok budżetowy 2009 wraz z odpowiedziami instytucji. |
| Data aktu: | 10/12/2010 |
| Data ogłoszenia: | 10/12/2010 |