Uwagi Trybunału |
Podjęte działania |
Analiza Trybunału |
Odpowiedź Komisji |
Stosunki zewnętrzne i rozwój |
1. Monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE |
Jeżeli chodzi o kontrole ex ante, odnotowano uchybienia, takie jak niewystarczające monitorowanie i wspieranie organizacji odpowiedzialnych za wdrażanie projektów finansowanych ze środków UE. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22 i 8.35).
|
Opracowanie pakietu narzędzi zarządzania finansami dla organizacji wdrażających. |
Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 2. |
Zestaw narzędzi zarządzania finansami EuropeAid dla organizacji wdrażających zostanie ukończony i udostępniony w 2010 r. |
2. Płatności w ramach wsparcia budżetowego |
W przypadku kontroli ex ante odnotowano uchybienia w płatnościach w ramach wsparcia budżetowego: były to uchybienia w procedurach weryfikacji spełnienia warunków płatności. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.22).
|
Powszechna w całej Komisji świadomość potrzeby wprowadzenia bardziej usystematyzowanego i formalnego podejścia do oceny płatności w zakresie wsparcia budżetowego, w tym wzmocnienia roli weryfikacji prowadzonych przez personel zajmujący się finansami oraz umowami w procesie zatwierdzania płatności. |
Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 9. |
EuropeAid zajmie się tą kwestią w ramach rewizji wytycznych w sprawie wsparcia budżetu i przeglądzie procesu wzajemnej weryfikacji przy propozycjach działań (grupa ds. wsparcia jakości), które są zaplanowane na 2011 r. |
3. System kontroli zewnętrznych |
W zakresie wykorzystywania kontroli zewnętrznych, które stanowią jeden z najważniejszych komponentów ram kontroli wewnętrznej EuropeAid, Trybunał odnotował poprawę. Uznał jednakże, iż kontrole te zasadniczo pozostają częściowo skuteczne. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23 i 8.24).
|
Reformy metodyki kontroli wprowadzone od 2007 r., których uzupełnienie stanowi istotna zmiana metodyki w zakresie rocznego planu kontroli |
Zob. sprawozdanie dotyczące EFR, załącznik 4 wiersz 3. |
Komisja potwierdza, że osiągnięto znaczną poprawę w procesie planowania kontroli. |
4. Proces zarządzania ryzykiem |
Stwierdzono częściową skuteczność procesu zarządzania ryzykiem. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.23).
|
Dalsze starania mające na celu zwiększenie świadomości procesu zarządzania ryzykiem. |
Proces zarządzania ryzykiem został oceniony jako zasadniczo skuteczny. |
W 2009 r. całkowicie zmieniono metodologię zarządzania ryzykiem EuropeAid oraz uruchomiono dla wszystkich działów obowiązkowe szkolenia zwiększające świadomość w tym zakresie. |
5. Kontrole ex post |
Stwierdzono istotne niedociągnięcia w komponencie kontroli ex post systemów nadzoru i kontroli DG RELEX, służących zapewnieniu prawidłowości transakcji. (Ssprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.25).
|
Ścisłe monitorowanie realizacji rocznych planów kontroli ex post. |
Pomimo podjętych starań oraz poczynionych do tej pory postępów nadal nie wyeliminowano istotnych uchybień. |
DG RELEX podejmuje środki mające na celu zastosowanie się do wszystkich otrzymanych zaleceń dotyczących kontroli ex post. |
Rozszerzenie |
6. Jednostka audytu wewnętrznego |
Odnotowano, że wieloletni program pracy jednostki audytu wewnętrznego nie był w wystarczającym stopniu dopracowany. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27).
|
W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego opracowała wieloletni program działań. |
Trybunał uważa, że DG ELARG odniosła się to tej uwagi w sposób zadowalający. |
|
7. Kontrole ex post projektów zarządzanych centralnie |
Odnotowano, że DG ELARG nie posiadała strategii kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.27).
|
W 2009 r. DG ELARG opracowała strategię kontroli ex post w odniesieniu do projektów zarządzanych centralnie. |
Trybunał z zadowoleniem przyjął inicjatywę DG ELARG, ale nowa strategia zostanie zastosowana w praktyce dopiero w 2010 r. i dopiero wówczas będzie można określić jej skuteczność. |
Można obecnie zauważyć pierwsze pozytywne skutki wdrożenia nowej strategii. |
8. Potencjalne nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii |
Odnotowano, że nadal występowały zasadnicze uchybienia dotyczące potencjalnych nieprawidłowości w zarządzaniu funduszami Phare przez dwie agencje w Bułgarii. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.28).
|
W 2009 r., w następstwie działań naprawczych władz bułgarskich, DG ELARG odwołała zawieszenie płatności na rzecz Bułgarii. |
DG ELARG powinna w dalszym ciągu poświęcać szczególną uwagę monitorowaniu realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii. |
Realizacji funduszy poakcesyjnych w Bułgarii nadal należy poświęcać szczególną uwagę aż do zakończenia wszystkich programów. |
Pomoc humanitarna |
9. Jednostka audytu wewnętrznego |
W 2008 r. jednostka audytu wewnętrznego nie prowadziła jeszcze prac w pełnym wymiarze z uwagi na trwający proces przejmowania zadań od jednostki audytu wewnętrznego EuropeAid. (Sprawozdanie roczne za 2008 r., pkt 8.29).
|
W 2009 r. jednostka audytu wewnętrznego miała odpowiednie zasoby kadrowe i w pełni zrealizowała roczny program prac. |
Jednostka audytu wewnętrznego w DG ECHO funkcjonuje właściwie i umożliwia Dyrektorowi Generalnemu DG ECH uzyskać wystarczającą pewność." |
|