(Sprawy połączone T-109/02, T-118/02, T-122/02, T-125/02, T-126/02, T-128/02, T-129/02, T-132/02 i T-136/02)(1)
(Konkurencja - Porozumienia, decyzje i uzgodnione praktyki - Rynek kalki - Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien - Czas trwania naruszenia - Waga naruszenia - Podwyższenie grzywny w celu odstraszenia - Okoliczności obciążające - Okoliczności łagodzące - Komunikat w sprawie współpracy)
(2007/C 96/65)
Język postępowania: hiszpański, niemiecki, angielski i francuski
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2007 r.)
Strony
Strona skarżąca w sprawie T-109/02: Bolloré SA (Puteaux, Francja) (przedstawiciele: adwokaci R. Saint-Esteben i H. Calvet)
Strona skarżąca w sprawie T-118/02: Arjo Wiggins Appleton Ltd (Basingstoke, Zjednoczone Królestwo) (przedstawiciele: adwokat F. Brunet, J. Temple Lang, solicitor, i J. Grierson, barrister)
Strona skarżąca w sprawie T-122/02: Mitsubishi HiTec Paper Bielefeld GmbH, dawniej Stora Carbonless Paper GmbH (Bielefeld, Niemcy) (przedstawiciele: adwokat I. van Bael i A. Kmiecik, solicitor)
Strona skarżąca w sprawie T-125/02: Papierfabrik August Koehler AG (Oberkirch, Niemcy) (przedstawiciele: adwokaci I. Brinker i S. Hirsbrunner)
Strona skarżąca w sprawie T-126/02: M-real Zanders GmbH, dawniej Zanders Feinpapiere AG (Bergisch Gladbach, Niemcy) (przedstawiciele: adwokaci J. Burrichter i M. Wirtz)
Strona skarżąca w sprawie T-128/02: Papeteries Mougeot SA (Laval-sur-Vologne, Francja) (przedstawiciele: początkowo G. Barsi, J. Baumgartner i J.-P. Hordies, następnie G. Barsi i J. Baumgartner, adwokaci)
Strona skarżąca w sprawie T-129/02: Torraspapel, SA (Barcelona, Hiszpania) (przedstawiciele: adwokaci O. Brouwer, F. Cantos i C. Schillemans)
Strona skarżąca w sprawie T-132/02: Distribuidora Vizcaína de Papeles, SL (Derio, Hiszpania) (przedstawiciele: adwokaci E. Pérez Medrano i I. Delgado González)
Strona skarżąca w sprawie T-136/02: Papelera Guipuzcoana de Zicuńaga, SA (Hernani, Hiszpania) (przedstawiciel: adwokat I. Quitana Aguirre)
Strona pozwana: Komisja Wspólnot Europejskich (przedstawiciele: w sprawach T-109/02 i T-128/02, W. Mölls i F. Castillo de la Torre, pełnomocnicy, wspierani przez adwokata N. Coutrelis, w sprawach T-118/02 i T-129/02, W. Mölls i A. Whelan, wspierani przez adwokata M. van der Woudego, w sprawie T-122/02, początkowo R. Wainwright i W. Mölls, następnie R. Wainwright i A. Whelan, pełnomocnicy, w sprawach T-125/02 i T-126/02, W. Mölls i F. Castillo de la Torre, wspierani przez adwokata H.-J. Freunda, w sprawach T-132/02 i T-136/02, W. Mölls i F. Castillo de la Torre, wspierani przez adwokatów J. Rivasa Andrésa i J. Gutiérreza Gisberta)
Interwenient popierający stronę skarżącą w sprawie T-118/02: Królestwo Belgii (przedstawiciele: A. Snoecx i M. Wimmer, pełnomocnicy)
Przedmiot sprawy
Skarga o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji 2004/337/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 81 traktatu WE i art. 53 porozumienia EOG (sprawa COMP/E-1/36.212 - Kalka) (Dz.U. 2004, L 115, str. 1), lub, tytułem żądania ewentualnego, obniżenie grzywny nałożonej w tej decyzji na skarżące.
Sentencja wyroku
1) W sprawie T-109/02 Bolloré przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
2) W sprawie T-118/02 Arjo Wiggins Appleton przeciwko Komisji:
– kwotę grzywny nałożonej na stronę skarżącą w art. 3 decyzji Komisji 2004/337/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 81 traktatu WE i art. 53 porozumienia EOG (sprawa COMP/E-1/36.212 - Kalka) ustala się na 141,75 miliona EUR;
– skarga zostaje oddalona w pozostałej części;
– strona skarżąca pokrywa dwie trzecie własnych kosztów i dwie trzecie kosztów poniesionych przez Komisję, a Komisja pokrywa jedną trzecią własnych kosztów i jedną trzecią kosztów poniesionych przez stronę skarżącą;
– interwenient zostaje obciążony własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez Komisję związanymi z interwencją.
3) W sprawie T-122/02 Mitsubishi HiTec Paper Bielefeld przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
4) W sprawie T-125/02 Papierfabrik August Koehler przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
5) W sprawie T-126/02 M-realZanders przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
6) W sprawie T-128/02 Papeteries Mougeot przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
7) W sprawie T-129/02 Torraspapel przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
8) W sprawie T-132/02 Distribuidora Vizcaína de Papeles przeciwko Komisji:
– skarga zostaje oddalona;
– strona skarżąca zostaje obciążona kosztami postępowania.
9) W sprawie T-136/02 Papelera Guipuzcoana de Zicuńaga przeciwko Komisji:
– kwotę grzywny nałożonej na stronę skarżącą w art. 3 decyzji Komisji 2004/337/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 81 traktatu WE i art. 53 porozumienia EOG (sprawa COMP/E-1/36.212 - Kalka) ustala się na 1,309 miliona EUR;
– skarga zostaje oddalona w pozostałej części;
– strona skarżąca pokrywa dwie trzecie własnych kosztów i dwie trzecie kosztów poniesionych przez Komisję, a Komisja pokrywa jedną trzecią własnych kosztów i jedną trzecią kosztów poniesionych przez stronę skarżącą.
______
(1) Dz.U. C 131 z 1.6.2002.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.96.31 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawy połączone T-109/02, T-118/02, T-122/02, T-125/02, T-126/02, T-128/02, T-129/02, T-132/02 i T-136/02: Bolloré i inni v. Komisja Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 26/04/2007 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2007 |