Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie.

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 13 kwietnia 2007 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie

(CON/2007/9)

(2007/C 86/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 kwietnia 2007 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 12 kwietnia 2007 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie(1) (zwanego dalej "projektowanym rozporządzeniem").

Kompetencja EBC do wydania opinii wynika z pierwszego akapitu art. 105 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Rada Prezesów wydała niniejszą opinię.

1. Uwagi ogólne

1.1 Celem projektowanego rozporządzenia jest ustanowienie podstawy prawnej dla gromadzenia, przekazywania oraz oceny kwartalnych danych o wolnych miejscach pracy we Wspólnocie(2). Dane dotyczące wolnych miejsc pracy, które wchodzą w skład podstawowych europejskich wskaźników gospodarczych (PEWG)(3), są niezbędne do śledzenia krótkookresowych zmian liczby wolnych miejsc pracy z podziałem na rodzaje działalności gospodarczej.

1.2 EBC z zadowoleniem przyjmuje projektowane rozporządzenie. Dostarczanie porównywalnych danych o wolnych miejscach pracy poszerza zakres informacji służących analizie i ocenie ryzyk dla stabilności cen w strefie euro, co ma znaczenie dla realizacji polityki pieniężnej Eurosystemu. Dane dotyczące wolnych miejsc pracy stanowią ponadto wiodący wskaźnik przy ustalaniu niektórych zmiennych opisujących rynek pracy, w szczególności takich jak zatrudnienie i bezrobocie. Dostępne obecnie dane zagregowane dla strefy euro, opierające się o dane dostarczane dobrowolnie Komisji Wspólnot Europejskich (Eurostatowi) przez krajowe organy statystyczne, ujawniają jednakże istotne zróżnicowanie w zakresie definicji serii krajowych używanych dla obliczenia serii dla strefy euro.

1.3 Z zastrzeżeniem uwag technicznych zawartych w drugiej części niniejszej opinii, EBC uważa iż obecna treść projektowanego rozporządzenia stanowi zrównoważony kompromis pomiędzy wymogami użytkowników danych a potrzebą uproszczenia przekazywanych sprawozdań statystycznych, co wzięto odpowiednio pod uwagę w celu zmniejszenia obciążeń związanych z dostarczaniem danych. EBC zdecydowanie popiera wprowadzenie projektowanego rozporządzenia, zachęcając jednocześnie Komisję i państwa członkowskie do potraktowania w sposób priorytetowy również kwestii terminowego przyjęcia niezbędnego rozporządzenia implementującego Komisji.

2. Uwagi techniczne

2.1 EBC podkreśla, iż ważnym elementem projektowanego rozporządzenia jest proponowany podział danych na poziomie sekcji w ramach wszystkich rodzajów działalności gospodarczej wskazanych we wspólnej statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnotach Europejskich (Nomenclature générale des activités économiquese dans les Communautés Européennes, NACE), w tym także w odniesieniu do sektora usług - rozwiązanie takie jest istotne zwłaszcza ze względu na rosnący procentowy udział usług w gospodarce. Ponadto, proponowany podział danych będzie miał również znaczenie dla wyjaśniania zachodzących zmian ogólnej liczby wolnych miejsc pracy. Należy jednocześnie uznać, iż kolejnymi ważnymi krokami umożliwiającymi poprawę jakości danych będą efektywne zebranie i późniejsza publikacja danych w zakresach podlegających analizom wykonalności przewidzianym przez projektowane rozporządzenie, w tym analizie wykonalności objęcia obowiązkiem sprawozdawczym podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników.

2.2 Kluczowe znacznie ma wreszcie dostępność odpowiednich zestawów danych retrospektywnych, a to ze względu na rolę jaką w pracach analitycznych odgrywa możliwość oceny zmian zachodzących w czasie w odniesieniu do liczby wolnych miejsc pracy. EBC rozumie jednak, iż dostarczanie pełnych zestawów danych retrospektywnych wiązałoby się z określonymi obciążeniami ponoszonymi przez podmioty składające sprawozdania - w związku z tym EBC akceptuje ograniczony obowiązek przekazywania danych określony w art. 6 projektowanego rozporządzenia, zachęcając przy tym do sporządzania szacunków dotyczących dłuższych okresów w przypadkach, w których jest to możliwe.

2.3 W odniesieniu do kwestii lepszej jakości danych niezbędnej dla osiągnięcia wiarygodnych agregatów statystycznych dla strefy euro, istotnym aspektem ogólnej oceny jakościowej w tym zakresie będzie zapewnienie wysokiego stopnia porównywalności danych krajowych używanych w celu obliczania agregatów dla strefy euro. Byłoby użyteczne, aby kryteria jakościowe jakie mają być zdefiniowane zgodnie z procedurami implementującymi wskazanymi w art. 7 projektowanego rozporządzenia obejmowały okresową ocenę skutków braku porównywalności pomiędzy określonymi elementami danych dostarczanych przez państwa członkowskie.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 13 kwietnia 2007 r.

Wiceprezes EBC

Lucas D. PAPADEMOS

______

(1) KOM(2007) 76 wersja ostateczna.

(2) Potrzeby EBC w zakresie gromadzenia kwartalnych danych o wolnych miejscach pracy w okresie 45 dni po zakończeniu kwartalnego okresu referencyjnego zostały określone w dokumencie "Wymogi statystyczne Europejskiego Banku Centralnego w zakresie ogólnej statystyki gospodarczej" (Statistical requirements of the European Central Bank in the field of general economic statistics) w sierpniu 2000 r. a następnie powtórzone w "Zrewidowanych wymogach w zakresie ogólnej statystyki gospodarczej" (Review of the requirements in the field of general economic statistics) w grudniu 2004 r.

(3) PEWG zostały zdefiniowane w wyniku "Planu działania w zakresie wymagań statystycznych dla unii gospodarczej i walutowej (UGW)" (Action Plan on Economic and Monetary Union (EMU) Statistical Requirements, zwanego dalej "Planem działania dla UGW"), przyjętego na wniosek Rady Ecofin przez Komisję (Eurostat) w ścisłej współpracy z EBC. Przyjęcie Planu działania dla UGW stanowiło reakcję na sprawozdanie Komitetu Monetarnego o wymogach informacyjnych w UGW, zaaprobowanego przez Radę Ecofin w dniu 18 stycznia 1999 r. Rada Ecofin otrzymała ostatni raport aktualizujący w tym zakresie w listopadzie 2006 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024