Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) w Wiedniu.

OGŁOSZENIE O NABORZE NA STANOWISKO DYREKTORA

AGENCJI PRAW PODSTAWOWYCH UNII EUROPEJSKIEJ (FRA) W WIEDNIU

(2007/C 74 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2007 r.)

1. Ogólny opis zadań i funkcji Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA)

Rada Unii Europejskiej na wniosek Komisji Europejskiej i po konsultacji z Parlamentem Europejskim przyjęła rozporządzenie (WE) nr 168/2007(1) z dnia 15 lutego 2007 r. ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA).

Celem agencji jest dostarczanie pomocy i wiedzy fachowej w zakresie praw podstawowych odpowiednim instytucjom, organom, biurom i agencjom Wspólnoty oraz jej państw członkowskich przy wdrażaniu przez nie prawa wspólnotowego, w celu zagwarantowania pełnego przestrzegania praw podstawowych podczas podejmowania przez nie środków lub określania kierunków działań w dziedzinach należących do ich kompetencji.

Agencja będzie się zajmować zagadnieniami dotyczącymi praw podstawowych w Unii Europejskiej i państwach członkowskich, istotnymi dla wprowadzania w życie prawa wspólnotowego.

Wykonując swoje zadania, agencja będzie odwoływać się do praw podstawowych określonych w art. 6 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej. Do głównych zadań agencji należy:

a) gromadzenie, analiza i udostępnianie obiektywnych, rzetelnych i porównywalnych informacji i danych;

b) formułowanie wniosków i opinii na tematy szczegółowe;

c) publikacja rocznego sprawozdania na tematy dotyczące praw podstawowych, które objęte są zakresem działalności agencji, sprawozdania rocznego ze swojej działalności i sprawozdań tematycznych;

d) opracowywanie strategii komunikacyjnej i propagowanie dialogu ze społeczeństwem obywatelskim w celu zwiększenia świadomości opinii publicznej w zakresie praw podstawowych oraz aktywnego przekazywania informacji o pracach agencji.

Rada na wniosek Komisji oraz po konsultacji z Parlamentem Europejskim przyjmie wieloletnie ramy prac agencji, które określi tematyczne dziedziny działalności agencji (muszą one obejmować zwalczanie rasizmu, ksenofobii i podobnych form nietolerancji).

2. Opis obowiązków i zakresu odpowiedzialności dyrektora wykonawczego

Na czele agencji stoi dyrektor, który jest prawnym przedstawicielem FRA. Dyrektor wykonuje swoje zadania w sposób niezależny, a za podejmowane działania odpowiada przed zarządem.

Do obowiązków dyrektora będzie należało:

a) wykonywanie zadań wymienionych w art. 4 rozporządzenia ustanawiającego FRA, a w szczególności przygotowywanie i publikacja dokumentów sporządzonych zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a), b), c), d), e), f), g) oraz h) rozporządzenia przy współpracy z Komitetem Naukowym;

b) przygotowywanie i wykonywanie rocznego programu prac agencji;

c) wszelkie kwestie dotyczące pracowników, a w szczególności wykonywanie w stosunku do pracowników uprawnień określonych w art. 23 ust. 2 rozporządzenia ustanawiającego FRA;

d) sprawy związane z bieżącą administracją;

e) wykonywanie budżetu agencji zgodnie z art. 20 rozporządzenia ustanawiającego FRA;

f) wdrożenie skutecznych procedur monitorowania i oceny wyników działalności agencji w stosunku do jej celów, zgodnie z uznanymi standardami zawodowymi. Dyrektor corocznie składa zarządowi sprawozdanie z wyników systemu monitorowania;

g) współpraca z krajowymi urzędnikami łącznikowymi;

h) współpraca ze społeczeństwem obywatelskim, w tym koordynacja prac platformy praw podstawowych zgodnie z art. 10 rozporządzenia ustanawiającego FRA;

i) informowanie opinii publicznej o wszelkich kwestiach związanych z misją FRA;

j) pełnienie obowiązków intendenta zgodnie z art. 33-42 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/ 2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2);

k) podejmowanie innych działań niezbędnych do zapewnienia funkcjonowania agencji zgodnie z jej aktem podstawowym.

W dowolnym momencie dyrektor może zostać wezwany przez Parlament Europejski lub Radę do uczestnictwa w posiedzeniu, którego tematem są sprawy związane z działalnością agencji.

W celu uzyskania dalszych szczegółowych informacji kandydatów odsyła się do przepisów rozporządzenia 168/2007; zakłada się, że kandydaci znają jego treść.

3. Wymogi zatrudnienia/profil i kryteria

a) Kryteria wyboru

Dyrektor zostanie mianowany na podstawie osobistych osiągnięć, dogłębnej wiedzy w dziedzinie praw podstawowych oraz umiejętności w zakresie administracji i zarządzania. Dlatego też kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu selekcji na podstawie poniższych kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania podań. Od kandydatów wymaga się:

– dyplomu ukończenia studiów wyższych, uprawniającego do podjęcia studiów doktoranckich,

– minimum 15 lat doświadczenia zawodowego liczonych od chwili ukończenia studiów wyższych na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje, w sektorze publicznym lub prywatnym,

– kandydaci powinni również wykazać, że ze wspomnianych powyżej 15 lat doświadczenia, co najmniej:

– 5 lat przypada na dziedziny związane z działalnością agencji,

– 5 lat przypada na wyższe stanowisko kierownicze w dużych organizacjach,

– obywatelstwa państwa członkowskiego Unii Europejskiej,

– biegłej znajomości co najmniej jednego języka urzędowego Unii Europejskiej i zadowalającej znajomości innego języka urzędowego.

b) Kryteria oceny

Kandydaci wybrani na podstawie powyższych kryteriów zostaną następnie ocenieni według następujących kryteriów:

– udokumentowana dogłębna wiedza i doświadczenie w kwestiach przestrzegania i wspierania praw podstawowych na szczeblu krajowym lub międzynarodowym,

– udokumentowana znajomość instytucji UE, ich funkcjonowania i wzajemnej współpracy oraz polityki UE,

– udokumentowana dobra znajomość prawodawstwa UE i polityki w dziedzinach związanych z ochroną i wspieraniem praw podstawowych,

– doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji krajowej lub międzynarodowej oraz zobowiązanie do równego traktowania bez względu na płeć, rasę czy pochodzenie etniczne, religię czy przekonania, niepełnosprawność, wiek czy orientację seksualną,

– zdolność do kierowania zespołem w europejskich warunkach wielokulturowości i wielojęzyczności i motywowania go,

– doświadczenie w zarządzaniu międzynarodową działalnością i w nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów,

– zdolność do zarządzania dużą agencją zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania wewnętrznego,

– doświadczenie we współpracy z władzami państw członkowskich, organizacjami międzynarodowymi, uniwersytetami i ośrodkami badawczymi oraz ze społeczeństwem obywatelskim,

– doświadczenie w zarządzaniu finansami i budżetem,

– doskonałe zdolności w zakresie komunikacji ustnej, pisemnej oraz interpersonalnej,

– zdolność do prowadzenia dialogu ze społeczeństwem i do współpracy z zainteresowanymi stronami (władzami europejskimi, międzynarodowymi, krajowymi i lokalnymi, organizacjami międzynarodowymi itp.).

Atutem będzie również znajomość urzędowego języka UE innego niż dwa wymagane zgodnie z kryteriami formalnymi.

4. Warunki ogólne

Kandydaci muszą:

– posiadać pełnię praw obywatelskich,

– mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej lub zastępczej zgodnie z przepisami prawa swojego kraju,

– przed mianowaniem zwycięski kandydat zostanie poddany badaniom medycznym zgodnie z wymogiem zawartym w art. 12 ust. 2 lit. d) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.

5. Niezależność i oświadczenie o braku konfliktu interesów

Dyrektor będzie miał obowiązek złożenia oświadczenia, w którym podejmie zobowiązanie do działania w interesie publicznym i w sposób niezależny, a także oświadczenia w sprawie jakichkolwiek interesów, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność. W podaniu kandydaci muszą potwierdzić swoją gotowość do złożenia takich oświadczeń.

6. Procedura selekcji i naboru

Dyrektor zostanie mianowany przez zarząd FRA zgodnie z procedurą współpracy opisaną szczegółowo w art. 15 rozporządzenia ustanawiającego FRA.

Zgodnie z tą procedurą na potrzeby procedury preselekcji powołana zostanie komisja kwalifikacyjna. Komisja zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną kandydatów o profilu najpełniej odpowiadającym wymaganiom, wybranych na podstawie ich osiągnięć ważnych z punktu widzenia oferowanego stanowiska według kryteriów określonych powyżej.

Kandydaci zakwalifikowani przez komisję kwalifikacyjną zostaną zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym Komisji ds. Mianowania (CCA). Kandydaci zakwalifikowani przez Komitet do następnego etapu odbędą następnie rozmowę z komisarzem odpowiedzialnym za prawa podstawowe i z komisarzem odpowiedzialnym za pracowników i administrację.

Komisja zatwierdzi listę zwycięskich kandydatów. Miejsce na liście nie gwarantuje zatrudnienia. Informuje się kandydatów, że od momentu zatwierdzenia listy przez Komisję będzie ona ogólnodostępna. Komisja przekaże listę zarządowi agencji, Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej.

Kandydaci z listy zostaną poproszeni o skontaktowanie się z kompetentnymi organami Rady i z komisjami Parlamentu Europejskiego oraz o udzielenie odpowiedzi na skierowane do nich pytania. Zarząd mianuje następnie dyrektora, biorąc pod uwagę opinię i preferencje Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej.

7. Ważne informacje dla kandydatów

Przypomina się kandydatom, że prace komisji kwalifikacyjnej są tajne. Zabronione jest podejmowanie przez kandydatów bezpośredniego bądź pośredniego kontaktu z komisją kwalifikacyjną oraz proszenie o podjęcie takiego kontaktu w ich imieniu.

Wszelkie pytania i prośby o informacje lub dokumentację związane z procesem selekcji należy kierować na adres podany poniżej.

Na powyższy adres należy również bezzwłocznie zgłosić na piśmie każdą zmianę adresu, z podaniem stanowiska, o które kandydat się ubiega.

8. Warunki zatrudnienia

Oczekuje się, że kandydat obejmie stanowisko na końcu lata/wczesną jesienią 2007 r.

Dyrektor zostanie zatrudniony na okres pięciu lat. Okres ten może zostać jednokrotnie przedłużony nie dłużej niż na trzy lata na podstawie oceny Komisji. Dyrektor może zostać zwolniony przez zarząd przed upływem okresu zatrudnienia na wniosek jednej trzeciej członków zarządu lub Komisji Europejskiej.

Miejscem zatrudnienia jest Wiedeń, gdzie znajduje się agencja.

Grupa zaszeregowania odpowiadająca stanowisku, którego dotyczy niniejsze ogłoszenie o naborze, to AD 14. Umowa o pracę na tym stanowisku to umowa na czas określony zgodnie z art. 2 lit. a) Warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich.

Dyrektor podlega zasadom i przepisom stosowanym wobec urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich. Dalsze informacje można znaleźć na następującej stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/civil_service/docs/toc100_en.pdf

9. Równość szans

Instytucje i inne organy UE stosują politykę równych szans i przy przyjmowaniu podań nie stosują zróżnicowania ze względu na płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religię lub przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

10. Składanie podań

Aby podanie zostało rozpatrzone, należy przestać w nim list motywacyjny i szczegółowy życiorys (najlepiej sporządzony w formacie europejskim)(3).

Na obecnym etapie nie należy załączać dokumentów uzupełniających (np. poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp.). Należy je przedłożyć na życzenie na późniejszym etapie procedury.

Podania, najlepiej w języku angielskim, francuskim lub niemieckim, należy nadsyłać do dnia 30 kwietnia 2007 r. na jeden z poniższych adresów.

Pocztą elektroniczną (liczy się data wysłania wiadomości):

JLS-DIR-FRA@ec.europa.eu

Listem poleconym (liczy się data na stemplu pocztowym):

Komisja Europejska

"Justice, Freedom and Security" Directorate General

Directorate A, Unit A3

B-1049 Brussels

11. Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych. Odnosi się to głównie do poufności i bezpieczeństwa tych danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1).

______

(1) Dz.U. L 53 z 22.2.2007, str. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72.

(3) Europejski format życiorysu można pobrać ze strony internetowej http://europass.cedefop.europa.eu/htm/index.htm

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024