Konkluzje na temat perspektyw europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie z dnia 25 maja 2007 r. na temat perspektyw europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży

(2007/C 314/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2007 r.)

Rada i przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie,

MAJĄC NA UWADZE:

(1) postulat Rady(1), by w roku 2009 dokonać oceny ogólnych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży uzgodnionych w 2002 roku;

(2) pierwszą wymianę poglądów na temat perspektyw europejskiej polityki na rzecz młodzieży, która to wymiana poglądów miała miejsce na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury w dniu 16 lutego 2007 r. i została przeprowadzona na podstawie wspólnego dokumentu do dyskusji przygotowanego przez prezydencję niemiecką, portugalską i słoweńską oraz miała na celu ocenę ram współpracy;

(3) prace Biura Doradców ds. Polityki Europejskiej(2) przy Komisji Europejskiej, które kładą nacisk na znaczenie inwestycji w jakość życia, zdrowie, edukację, wchodzenie na rynek pracy i aktywne postawę obywatelską młodych ludzi;

(4) sprawozdanie okresowe Komisji Europejskiej na wiosenne posiedzenie Rady Europejskiej w 2007 r. zatytułowane "Ocena realiów społecznych"(3), podkreślające kwestię sprawiedliwości międzypokoleniowej w obliczu globalizacji i zmian demograficznych i torujące drogę otwartej debacie na temat zagadnień i wyzwań społecznych, które będą miały zasadniczy wpływ również na sytuację społeczną młodych ludzi w Europie;

(5) wniosek Rady(4) o promowanie usystematyzowanego dialogu z młodymi ludźmi w celu zwiększania, na wszystkich szczeblach, zaangażowania młodych ludzi i organizacji młodzieżowych w kształtowanie i realizację dotyczących ich strategii politycznych i propagowanie w ten sposób aktywnej postawy obywatelskiej;

(6) Europejski pakt na rzecz młodzieży, zatwierdzony na wiosennym posiedzeniu Rady Europejskiej w 2005 r., określający priorytetowe obszary działania, w których pożądane jest większe zaangażowanie młodych ludzi i wszystkich istotnych podmiotów związanych z polityką na rzecz młodzieży,

1. WSKAZUJĄ, że zgodnie z Europejskim paktem na rzecz młodzieży prowadzenie skutecznej i zrównoważonej polityki na rzecz młodzieży wymaga w odpowiednich obszarach polityki podejścia autentycznie międzysektorowego, do którego kształtowania i realizacji Rada pragnie wnieść zasadniczy wkład;

2. PONADTO WSKAZUJĄ, że w obliczu zmian demograficznych, które są zauważalne we wszystkich państwach członkowskich, i w których wyniku odsetek młodych ludzi w nadchodzących dekadach nadal będzie malał, rośnie potrzeba stworzenia międzysektorowej strategii umożliwiającej opracowanie sprawiedliwych wobec wszystkich pokoleń i zrównoważonych kierunków rozwoju polityki, przyczyniających się do równego rozkładu szans i koniecznych obciążeń pomiędzy wszystkie grupy wiekowe i umożliwiających młodym ludziom uzyskanie pewnego stopnia niezależności odpowiadającego ich wiekowi i potrzebom;

3. ZWRACAJĄ UWAGĘ, że otwarta metoda koordynacji i Europejski pakt na rzecz młodzieży są głównymi instrumentami prowadzenia polityki na rzecz młodzieży w Europie. W interesie skuteczności, spójności i widoczności działań należy rozwijać inicjatywy mające na celu przyszłą poprawę interakcji pomiędzy tymi instrumentami, a co za tym idzie wzajemne ich umacnianie. Należy unikać zwiększania wymogów dotyczących sprawozdawczości obowiązujących obecnie państwa członkowskie;

4. PODKREŚLAJĄ znaczenie programu "Młodzież w działaniu"(5) dla zwiększania europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży, znaczenie europejskich funduszy strukturalnych dla wdrażania Europejskiego paktu na rzecz młodzieży na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym oraz znaczenie otwartej metody koordynacji;

5. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ inicjatywy Komisji podkreślające rolę młodych kobiet i mężczyzn jako źródło przyszłej organizacji społeczeństwa Unii Europejskiej i jej państw członkowskich i popierają autentycznie międzysektorowe podejście do prowadzenia polityki na rzecz młodzieży, wzmacnianie usystematyzowanego dialogu z młodymi ludźmi oraz promowanie ich niezależności i aktywnej postawy obywatelskiej;

6. WYRAŻAJĄ chęć pomocy w przygotowywaniu, realizacji i kontynuacji takich inicjatyw, i dążą przy tym do pozyskania wsparcia ze strony Parlamentu Europejskiego, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz mają na uwadze rolę odpowiednich podmiotów na szczeblu regionalnym i lokalnym;

6a) ZAMIERZAJĄ - dzięki niniejszym konkluzjom - poprzez zestaw odpowiednich propozycji dotyczących perspektyw tematycznych i strukturalnych przyczynić się do dogłębnej dyskusji na temat perspektyw europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży oraz do oceny ram współpracy w 2009 r.;

7. UZNAJĄ w tym kontekście następujące kwestie za szczególnie istotne:

a) Jednym z celów europejskiej współpracy w zakresie polityki na rzecz młodzieży jest zajęcie się problemem jakości życia młodych ludzi w Europie za pomocą konkretnych instrumentów tej polityki, a także poprzez włączanie kwestii dotyczących młodzieży do powiązanych z nią obszarów polityki i lepszą międzysektorową koordynację działań z działaniami prowadzonymi w tych obszarach polityki. Taką współpracę można by zacieśnić, mając na uwadze następujące cele:

– poprawę integracji społecznej młodych ludzi, ułatwianie im osiągania niezależności i reagowanie tym samym na wyzwania demograficzne, w szczególności poprzez:

– zapewnienie wszystkim młodym ludziom możliwości zdobycia niezbędnych podstawowych umiejętności i kompetencji,

– ułatwienie przejścia z etapu kształcenia i szkolenia do etapu zatrudnienia,

– łączenie elastyczności, w tym zwiększoną mobilność, jakiej wymaga się od młodych ludzi, z bezpieczeństwem ("model elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego"),

– wspieranie potencjału przedsiębiorczego młodych ludzi oraz

– w razie konieczności, propagowanie strategii działania oferujących młodym ludziom drugą szansę i umożliwiających powrót na drogę budowy kapitału ludzkiego na przyszłość;

– poprawę warunków życia w społeczeństwach wielokulturowych poprzez rozwijanie umiejętności międzykulturowych młodych ludzi;

– propagowanie poszanowania praw człowieka i wartości, takich jak tolerancja, wzajemny szacunek, różnorodność, równość i solidarność oraz zwalczanie wszelkich form dyskryminacji;

– poprawę jakości życia młodzieży, w tym umożliwienie jej prowadzenia zdrowego trybu życia;

– promowanie aktywności kulturalnej i twórczej młodych ludzi;

– udzielanie młodym ludziom wsparcia przez umożliwienie im lepszego godzenia życia zawodowego, rodzinnego i prywatnego, tak aby mogli, jeśli tego chcą, założyć rodziny i w pełni uczestniczyć w szkoleniu i kształceniu lub jednoczesne rozpoczęcie życia zawodowego;

– poprawę warunków społeczno-ekonomicznych, w jakich żyją młodzi ludzie z gorzej rozwiniętych terenów miejskich i wiejskich.

b) Doniosłe znaczenie ma rozwijanie polityki na rzecz młodzieży w sposób międzysektorowy i na zasadzie ścisłej współpracy z młodymi ludźmi, osobami aktywnymi w obszarach związanych z młodzieżą oraz z organizacjami młodzieżowymi. Wśród innych propozycji, które mają być opracowane, należy wykorzystać istniejące instrumenty usystematyzowanego dialogu - takie jak spotkania młodzieży organizowane przez prezydencję i Europejski Tydzień Młodzieży - by dać okazję nieformalnych spotkań, w tym także z przedstawicielami Rady, Komisji i Parlamentu Europejskiego odpowiedzialnymi za powiązane obszary polityki. Należy zadbać o to, by przedstawiciele młodzieży od samego początku byli włączani w organizację i działanie takich forów, ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi będących w niekorzystnej sytuacji społecznej, kulturowej czy ekonomicznej.

Należy opracować propozycje dotyczące wzmożonej współpracy międzysektorowej w ramach Rady i jej organów, obejmującej kwestie dotyczące młodzieży.

c) Regularne europejskie sprawozdanie na temat młodzieży dotyczące sytuacji młodych ludzi w Europie mogłoby pomóc w analizie problemów młodych ludzi i jakości ich życia oraz w zwróceniu na nie uwagi, a także w rozwijaniu strategii politycznych na rzecz młodzieży w Europie. Młodzi ludzie powinni aktywnie uczestniczyć w opracowywaniu sprawozdań w ramach wspomnianego usystematyzowanego dialogu. Sprawozdania należy postrzegać jako wyraźną zachętę do rozpoczęcia dyskusji zgodnie z ich priorytetami tematycznymi.

Aby uniknąć nakładania na państwa członkowskie obowiązku sporządzania dodatkowych sprawozdań, należy je opracowywać przede wszystkim z wykorzystaniem informacji zebranych w toku działań sprawozdawczych przy zastosowaniu otwartej metody koordynacji, ewentualnie z uwzględnieniem odpowiednich danych i uporządkowanych przykładów sprawdzonych rozwiązań pochodzących z państw członkowskich, od organizacji młodzieżowych i z dziedziny badań naukowych.

d) Aby poprawić ciągłość, spójność i widoczność działań na rzecz młodzieży, należy optymalnie wykorzystywać możliwości współpracy między trzema prezydencjami na podstawie 18-miesięcznych programów działań. Zgodnie z regulaminem wewnętrznym Rady(6) obejmowałoby to podejmowaną w odpowiednim czasie współpracę z trzema krajami przejmującymi kolejno prezydencję i z Komisją, tak by dzięki planowi zatwierdzonemu przez Radę priorytety tematyczne były jasno określone na kolejne trzy lata.

Prezydencje powinny w szczególności zwracać uwagę na łączenie ze sobą poszczególnych działań podejmowanych w ramach usystematyzowanego dialogu z młodymi ludźmi oraz na zapewnienie możliwości reagowania na kwestie podniesione w dyskusji z młodymi ludźmi.

e) Należy stworzyć transgraniczne ramy ułatwiające wymianę sprawdzonych rozwiązań pomiędzy lokalnymi i regionalnymi podmiotami związanymi z polityką na rzecz młodzieży, ze szczególnym naciskiem na "kształcenie partnerskie" w zakresie lokalnej realizacji strategii dotyczących Europejskiego paktu na rzecz młodzieży. Wnioski z tej wymiany powinny być łatwo dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron oraz powinny być systematycznie oceniane i wykorzystywane w praktyce - również jako część wkładu wnoszonego przez ministrów ds. młodzieży w realizację celów strategii lizbońskiej.

Wymianę tę należy wspierać wytycznymi w zakresie planowania, organizacji i oceny. Należy rozważyć opracowanie systemu nagród, tak aby zwracać uwagę na przykłady wyjątkowo udanej realizacji strategii lokalnych i zwiększać poziom wiedzy na temat działań prowadzonych na rzecz młodzieży na szczeblu europejskim.

______

(1) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie wychodzenia naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego paktu na rzecz młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa (Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 5).

(2)http://ec.europa.eu/dgs/policy_advisers/publications/index_en.htm

(3) COM(2007) 63 wersja ostateczna.

(4) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie realizacji wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania wśród młodych ludzi aktywnego obywatelstwa europejskiego (Dz.U. C 297 z 7.12.2006, str. 6).

(5) Dz.U. L 327 z 24.11.2006, str. 30.

(6) Dz.U. L 285 z 16.10.2006, str. 47.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024