Pomoc państwa C 20/07 (ex NN 31/07) - Pickman
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 239/07)
(Dz.U.UE C z dnia 11 października 2007 r.)
Pismem z dnia 27 czerwca 2007 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. pomocy państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
Rue de la Loi/Wetstraat, 200
B-1049 Brussels
Fax nr: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom hiszpańskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
POSTĘPOWANIE
W liście zarejestrowanym w dniu 5 kwietnia 2006 r. Komisja otrzymała skargę konkurenta na rzekome udzielenie pomocy przedsiębiorstwu Pickman La Cartuja de Sevilla S.A. ("Pickman"). Komisja poprosiła o dodatkowe informacje w piśmie z dnia 12 kwietnia 2006 r. i 12 lutego 2007 r., na które władze hiszpańskie odpowiedziały pismami zarejestrowanymi w dniu 7 czerwca 2006 r., 30 sierpnia 2006 r. i 18 kwietnia 2007 r.
OPIS
"Pickman, La Cartuja de Sevilla, S.A." ("Pickman") to producent naczyń i porcelany, z siedzibą w Sewilli działający od 1841 r. Firma tradycyjnie koncentruje się na produkcji wysokiej klasy wyrobów rzemieślniczych oraz prowadzi ich sprzedaż detaliczną.
Niedawno rozszerzyła działalność wchodząc na nowe rynki, a mianowicie prezentów korporacyjnych i hotelarstwa. Pickman ma obecnie około 140 pracowników, a w 2005 r. obroty firmy wynosiły 4,28 mln EUR.
W kontekście procedury zawieszenia płatności, którą przedsiębiorstwo uruchomiło w dniu 29 grudnia 1997 r., dnia 11 kwietnia 2000 r. organ ds. ubezpieczenia społecznego umorzył 82 % należności Pickman, których wartość wyniosła 4,02 mln EUR (tzn. zrezygnowano z 3,297 mln EUR należności). Ponadto, w nawiązaniu do wyroku z dnia 28 listopada 2003 r. wydanego przez Tribunal Superior de Justicia de Andalucía, przedsiębiorstwo publiczne RUMASA S.A. udzieliło firmie Pickman pomocy finansowej w formie kredytu konsorcjalnego w wysokości 4,69 mln EUR. Po trzecie, aby wesprzeć pojawienie się nowego właściciela w grudniu 2003 r., dnia 2 marca 2004 r.
regionalny rząd Andaluzji (Junta de Andalucía) zgodził się udzielić dwóch pożyczek przedsiębiorstwu Pickman, o wartości odpowiednio 0,855 mln EUR i 1,013 mln EUR, w formie kredytów konsorcjalnych. Tego samego dnia Junta de Andalucía udzielił również firmie Pickman dwóch dotacji, o wartości 1,8 mln EUR i 0,793 mln EUR. Dnia 13 grudnia 2005 r. Junta de Andalucía zdecydował się udzielić przedsiębiorstwu Pickman gwarancji w wysokości 1,3 mln EUR, pokrywającej 80 % pożyczki o wartości 1,625 mln EUR, którą przedsiębiorstwo Pickman wynegocjowało z prywatnym bankiem.
OCENA
Komisja uznaje, że postępowanie przedsiębiorstwa RUMASA było analogiczne do hipotetycznego postępowania prywatnego inwestora w podobnych okolicznościach Komisja uważa w szczególności, że przedsiębiorstwo RUMASA usiłowało zminimalizować finansowy skutek wyroku wydanego przez Tribunal Superior de Justicia de Andalucía, który nakazywał mu ponowne przyjęcie do pracy pracowników zwolnionych przez poprzedniego właściciela przedsiębiorstwa Pickman oraz do spłacenia długów wobec organów ubezpieczenia społecznego i organów podatkowych. Dlatego Komisja stwierdza, że pomoc finansowa udzielona przez RUMASA nie stanowiła pomocy państwa.
Jeśli chodzi o pozostałe środki pomocy podlegające ocenie, Komisja uznaje, że stanowią one formę pomocy państwa. Nie wydają się one być zgodne z postępowaniem prywatnego kredytodawcy w normalnych warunkach rynkowych. Chociaż wydaje się, że spółka kwalifikuje się do pomocy zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji, na obecnym etapie Komisja uważa, że nie spełniono kryteriów pomocy zgodnej ze wspólnym rynkiem określonych w wytycznych.
PODSUMOWANIE
Z uwagi na wyżej wymienione wątpliwości Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust 2 traktatu WE.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.239.12 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa C 20/07 (ex NN 31/07) - Pickman - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 11/10/2007 |
| Data ogłoszenia: | 11/10/2007 |