Pomoc państwa - Niemcy - Pomoc państwa C 26/07 (ex NN 28/07) - NERES - Port lotniczy Dortmund - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIEMCY

Pomoc państwa C 26/07 (ex NN 28/07) - NERES - Port lotniczy Dortmund

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 217/09)

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2007 r.)

Pismem z dnia 10 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Federalną Niemiec o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wymienionego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Energy and Transport

Directorate A

B-1049 Brussels

Nr faksu (32-2) 296 41 04

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom niemieckim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURA:

Po otrzymaniu w dniu 27 listopada 2006 r. skargi dotyczącej pomocy państwa związanej z przygotowanym przez port lotniczy Dortmund i uruchomionym dnia 1 lipca 2004 r. programem NERES (New and Existing Routes Expansion Scheme), Komisja Europejska pismem z dnia 1 grudnia 2006 r. zażądała wyjaśnień od władz niemieckich. Odpowiednie informacje zostały przekazane pocztą w dniu 13 kwietnia 2007 r.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Skarga dotyczy uruchomionego przez port lotniczy Dortmund programu pomocowego NERES.

Program NERES ma wspierać uruchamianie nowych połączeń lotniczych oraz rozbudowę (zwiększenie częstotliwości) połączeń istniejących.

Realizację programu rozpoczęto dnia 1 lipca 2004 r. i będzie on realizowany do dnia 30 czerwca 2009 r. Przewoźnicy lotniczy mogą składać wnioski pomocowe dla każdego nowego połączenia, a także dla wszystkich obsługiwanych już połączeń. Wnioski te muszą zostać złożone w okresie między 1 lipca 2004 r. a 30 czerwca 2009 r. Przewoźnicy lotniczy, którzy spełniają wymogi programu NERES, mogą skorzystać z następujących trzech udogodnień:

– Program NERES przewiduje jednolitą opłatę z tytułu użytkowania portu lotniczego, znacznie niższą od opłat określonych w standardowym cenniku. Opłata ta jest zróżnicowana w zależności od liczby miejsc w statku powietrznym. Ponadto program NERES przewiduje minimalną opłatę od statku powietrznego w wysokości 200 EUR.

– Za uruchomienie nowego połączenia port lotniczy przyznaje wkład marketingowy, który jest wnoszony za każdego odlatującego pasażera. Wysokość tego wkładu jest uzależniona od liczby nowych połączeń oraz od liczby oferowanych miejsc. Począwszy od trzech połączeń i zdolności przewozowej wynoszącej co najmniej 100.000 miejsc rocznie przyznawany jest wkład marketingowy w wysokości 0,30 EUR. Wkład ten ulega zwiększeniu do 1,00 EUR w przypadku pięciu połączeń i zdolności przewozowej wynoszącej 225.000 miejsc rocznie.

– Program NERES przewiduje ponadto dodatkową obniżkę jednolitej opłaty z tytułu użytkowania portu lotniczego, uzależnioną od liczby pasażerów w ciągu roku. Odpowiednia zmiana programu weszła w życie dopiero z dniem 1 lipca 2005 r. Począwszy od 500.000 pasażerów rocznie opłata jest obniżana o 1,00 EUR. Maksymalna redukcja wynosi 3,00 EUR przy liczbie pasażerów przekraczającej 2.000.000 rocznie. Jednak również z uwzględnieniem tych dodatkowych obniżek opłata lotniskowa musi wynosić co najmniej 5,00 EUR za każdego odlatującego pasażera. Spółka Flughafen Dortmund GmbH jako operator portu lotniczego Dortmund poniosła w roku 2001 stratę operacyjną. Poniesiona strata była najwyższa w roku 2004, kiedy wyniosła 28 mln EUR; w tym samym roku uruchomiono program NERES. Od tego czasu straty nieco się zmniejszyły i w roku 2006 wyniosły 21 mln EUR. Prognozy na lata 2007-2011 zakładają stopniowe zmniejszenie rocznej straty do 14 mln EUR w roku 2011.

Straty spółki Flughafen Dortmund GmbH były pokrywane przez spółkę Stadtwerke Dortmund AG na podstawie umowy zawartej między tymi dwiema spółkami (kontrolowanymi przez miasto Dortmund). Również w najbliższych latach straty te mają być pokrywane w ten sposób.

OCENA ŚRODKA

Istnienie pomocy

Władze niemieckie są zdania, że program NERES nie stanowi pomocy państwa dla tanich linii lotniczych, ponieważ program ten jest otwarty dla wszystkich przewoźników lotniczych, którzy uruchamiają nowe połączenia lub zwiększają częstotliwość połączeń oferowanych już z portu lotniczego Dortmund. Republika Federalna Niemiec uważa więc, że jest to środek ogólny i powołuje się na decyzję w sprawie NN 109/98, Manchester Airport, w której Komisja stwierdziła, co następuje:

"Udzielanie przewoźnikom lotniczym rabatów na opłaty za lądowanie samolotów jest normalną praktyką handlową, którą porty lotnicze stosują jako zachętę do uruchomienia nowych połączeń i przyciągnięcia nowych klientów. Jeżeli zarządzającym portem lotniczym jest podmiot prawa publicznego, przychody, z których zrezygnowano przyznając rabaty na opłaty lotniskowe, należy traktować jako środki publiczne; w związku z tym nasuwa się pytanie, czy tego rodzaju środki pomocowe należy uznać za środki w rozumieniu art. 87. Jeżeli rabat lub system rabatów służy preferencyjnemu traktowaniu określonego przedsiębiorstwa, wówczas może mieć zastosowanie art. 87. [...]

Artykuł 87 nie ma jednak zastosowania, jeżeli rabaty te ze względu na swoją konstrukcję mogą być uważane za środki przejściowe, które nie prowadzą do dyskryminacji między użytkownikami infrastruktury portu lotniczego."

Wstępna analiza Komisji wykazała, że program NERES nie stanowi środka ogólnego w rozumieniu decyzji w sprawie Manchester Airport, w przypadku którego kontrola pomocy państwa nie byłaby możliwa. Uzasadnienie tej opinii jest następujące:

– Program NERES rozróżnia między przewoźnikami lotniczymi, którzy prowadzili już działalność w porcie lotniczym przed uruchomieniem programu i nadal uiszczają opłaty zgodnie z cennikiem, a tanimi liniami lotniczymi, które rozpoczęły działalność w porcie lotniczym Dortmund dopiero po uruchomieniu programu NERES.

– Ponadto program sam w sobie jest dyskryminujący, ponieważ faworyzuje on spółkę easyJet, która dzięki dodatkowym obniżkom opłaty lotniskowej (element nr 3 programu NERES) uzyskuje największe rabaty, gdyż odnotowuje ona zdecydowanie największą liczbę pasażerów w porcie lotniczym Dortmund.

– Program NERES nie jest ograniczony w czasie; spółka Flughafen Dortmund GmbH poinformowała mianowicie Komisję, że od roku 2009 zamierza ona włączyć elementy programu do nowego cennika.

– Ponadto w odróżnieniu od sytuacji w sprawie Manchester Airport spółka Flughafen Dortmund GmbH wydaje się udzielać rabatów mimo ciągłego odnotowywania strat.

W związku z powyższym Komisja doszła do wstępnego wniosku, iż program NERES stanowi pomoc państwa dla tanich przewoźników lotniczych. Jeśli chodzi o stosunki między spółkami Stadtwerke Dortmund AG i Flughafen Dortmund GmbH wstępna analiza wykazała, że pokrywanie strat oznacza dla tej ostatniej korzyść przyznaną przez państwo, którą w związku z tym należy uznać za pomoc państwa na rzecz spółki Flughafen Dortmund GmbH.

Zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem

W związku z faktem, iż program NERES został uruchomiony po tym jak Komisja podjęła ostateczną decyzję w sprawie Charleroi, ale przed wejściem w życie wytycznych Komisji z 2005 r. dotyczących pomocy państwa dla regionalnych portów lotniczych, zgodność programu NERES ze wspólnym rynkiem musi zostać oceniona na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu WE i zinterpretowana zgodnie z decyzją w sprawie Charleroi.

Na obecnym etapie postępowania wyjaśniającego Komisja - z niżej wymienionych powodów - wątpi w spełnienie warunków określonych w decyzji w sprawie Charleroi:

Program NERES prowadzi z następujących powodów do dyskryminującego traktowania:

– opłaty lotniskowe uiszczane przez tanich przewoźników lotniczych wydają się nie wystarczać do pokrycia kosztów operacyjnych spółki Flughafen Dortmund GmbH związanych ze świadczeniem usług portu lotniczego;

– przychody z komercyjnych usług dla pasażerów wydają się być niewystarczające do pokrycia strat;

– zachęty nie są ograniczone czasowo, ani nie zmniejszają się z upływem czasu;

– nie ma związku między wkładem marketingowym a rzeczywistymi kosztami reklamy;

– dodatkowe rabaty (element nr 3 programu NERES) przynoszą korzyści wyłącznie przedsiębiorstwom o utrwalonej pozycji, a tym samym nie są w żaden sposób powiązane z ewentualnymi kosztami rozpoczęcia działalności.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od jej beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024