Obowiązek użyteczności publicznej(2007/C 205/04)
(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2007 r.)
Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92/EWG z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych(1) rząd Finlandii (Ministerstwo Transportu i Łączności) podjął decyzję o nałożeniu obowiązku użyteczności publicznej dotyczącego regularnych przewozów lotniczych na trasie Mikkeli-Helsinki. Obowiązek użyteczności publicznej dotyczy regularnych połączeń lotniczych na trasie Mikkeli-Helsinki w okresie od 1 października 2007 r. do 30 września 2010 r., z wyłączeniem następujących okresów: od 20 czerwca do 15 sierpnia 2008 r., od 19 czerwca do 15 sierpnia 2009 r. oraz od 18 czerwca do 15 sierpnia 2010 r. Obowiązek użyteczności publicznej wchodzi w życie po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Ustala się następujące zasady i warunki realizacji obowiązku użyteczności publicznej na trasie Mikkeli-Helsinki:
Minimalna liczba lotów
Obowiązek użyteczności publicznej dotyczy połączeń lotniczych na trasie Mikkeli-Helsinki, które mogą być realizowane albo w postaci lotu mającego swój początek w Mikkeli, albo jako część innej trasy, przy czym lot z Mikkeli do Helsinek musi być bezpośredni. Lot powrotny należy zaplanować w późnych godzinach wieczornych.
Rozkład lotów
W dni od poniedziałku do piątku poranne odloty z Mikkeli muszą odbywać się odpowiednio wcześnie, aby na lotnisku Helsinki-Vantaa lądować w czasie umożliwiającym kontynuowanie podróży na głównych trasach międzynarodowych, natomiast wieczorem odloty do Mikkeli muszą odbywać się odpowiednio późno, aby podróżni przybywających z głównych tras międzynarodowych mogli na nie zdążyć.
Liczba miejsc
Statek powietrzny musi odpowiadać zapotrzebowaniu pod względem liczby dostępnych miejsc siedzących i musi posiadać kabinę ciśnieniową. Średnie miesięczne obłożenie nie może przekraczać 80 %.
Statek powietrzny musi umożliwiać przewóz normalnej ilości bagażu.
Ceny i sprzedaż biletów
Ceny biletów muszą być konkurencyjne względem cen na innych trasach krajowych.
Przewoźnik musi podpisać porozumienie o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych dotyczące trasy, której dotyczy obowiązek użyteczności publicznej, z co najmniej jednym przewoźnikiem wykonującym przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa.
Przewoźnik musi posiadać międzynarodowy system rezerwacji i sprzedaży biletów działający w Finlandii oraz porozumienie o wzajemnym honorowaniu dokumentów przewozowych IATA z możliwością kalkulacji cen połączeń przesiadkowych i nadawania bagażu na całą trasę. Informacje na temat cen biletów i rozkładów lotów muszą być dostępne w międzynarodowym systemie rezerwacji i sprzedaży biletów.
Przewoźnik musi posiadać umowę o współpracy w zakresie kalkulacji cen połączeń przesiadkowych z co najmniej jednym podmiotem wykonującym zagraniczne przewozy lotnicze z lotniska Helsinki-Vantaa.
Sprzedaż biletów musi być prowadzona w oparciu o co najmniej jeden komputerowy system rezerwacji miejsc.
Ciągłość usług
Wykonywanie przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie w sposób niezgodny z wyżej wymienionym obowiązkiem użyteczności publicznej może pociągać za sobą sankcje administracyjne i karne.
Przewoźnik zamierzający zakończyć wykonywanie regularnych przewozów lotniczych na przedmiotowej trasie zobowiązany jest powiadomić o tym fińskie władze lotnictwa cywilnego co najmniej sześć miesięcy przed zakończeniem wykonywania przewozów.
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Przewoźnik musi zapewnić należyte uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych.
______
(1) Dz.U. L 240 z 24.9.1992, str. 8.