Zaproszenie do składania wniosków - Wspólny unijny program sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW

Wspólny unijny program sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów

(2007/C 179/02)

(Dz.U.UE C z dnia 1 sierpnia 2007 r.)

1. KONTEKST

Komisja Europejska ogłasza zaproszenie do składania wniosków (nr ref. ECFIN/2007/A3-012) dotyczące przeprowadzenia sondaży w ramach wspólnego unijnego programu sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów (zatwierdzonego przez Komisję w dniu 12 lipca 2006 r. COM(2006)379) w 27 państwach członkowskich oraz w krajach kandydujących: Chorwacji, Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii i Turcji. Współpraca ta ma formę ramowej umowy o partnerstwie pomiędzy Komisją a wyspecjalizowanymi podmiotami na okres trzech lat.

Celem programu jest gromadzenie informacji na temat sytuacji gospodarczej w państwach członkowskich UE i krajach kandydujących, dzięki czemu możliwe będzie porównywanie ich cykli koniunkturalnych do celów sterowania Unią Gospodarczą i Walutową (UGW). Program stał się niezbędnym narzędziem nadzorowania gospodarki w UGW oraz realizacji ogólnych celów polityki gospodarczej.

2. CEL I SPECYFIKACJE DZIAŁAŃ

2.1 Cele

We wspólny unijny program zaangażowane są wyspecjalizowane podmioty/instytuty przeprowadzające badania opinii na zasadzie współfinansowania. Komisja pragnie zawrzeć umowy z odpowiednio wykwalifikowanymi podmiotami i instytutami w celu przeprowadzenia jednego lub więcej spośród następujących sondaży w ciągu najbliższych trzech lat:

- sondaży dotyczących sektora inwestycji

- sondaży dotyczących sektora budowlanego

- sondaży dotyczących sektora handlu detalicznego

- sondaży dotyczących sektora usług

- sondaży dotyczących sektora przemysłowego

- sondaży wśród konsumentów

- sondaży ad hoc dotyczących aktualnych kwestii gospodarczych. Sondaże ad hoc są z definicji przeprowadzane nieregularnie i niezależnie od sondaży miesięcznych (choć z użyciem tych samych prób jak w przypadku sondaży miesięcznych) w celu uzyskania informacji na temat określonych kwestii polityki gospodarczej.

Sondaże kierowane są do kadry zarządzającej w sektorze przemysłowym, inwestycji, budowlanym, handlu detalicznego i usług oraz do konsumentów.

2.2 Specyfikacje techniczne

2.2.1 Harmonogram sondaży i przekazywania wyników

Poniższa tabela zawiera ogólną charakterystykę sondaży objętych niniejszym zaproszeniem do składania wniosków:

Nazwa sondażu Liczba rodzajów działalności/klasy wielkości Liczba wartości zbiorczych Liczba pytań zadawanych w miesiącu Liczba pytań zadawanych w kwartale
Przemysł 40/- 16 7 9
Inwestycje 6/6 2 2 pytania w marcu/kwietniu

4 pytania w październiku/listopadzie

Budownictwo 3/- 2 5 1
Handel detaliczny 7/- 2 6 -
Usługi 18/- 1 6 1
Konsumenci 24 kategorie szczegółowe 1 14 (w tym 2 pytania nieobowiązkowe) 3

- Sondaże miesięczne muszą być przeprowadzane w ciągu pierwszych dwóch tygodni każdego miesiąca, a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4-6 dni robocze przed końcem miesiąca, zgodnie z harmonogramem dołączonym do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji.

- Sondaże kwartalne muszą być przeprowadzane w ciągu pierwszych dwóch tygodni pierwszego miesiąca każdego kwartału (styczeń, kwiecień, lipiec i październik), a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4-6 dni robocze przed końcem odpowiednio stycznia, kwietnia, lipca i października, zgodnie z harmonogramem dołączonym do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji.

- Sondaże półroczne dotyczące planów inwestycyjnych muszą być przeprowadzane w marcu/kwietniu oraz październiku/listopadzie, a wyniki muszą być przekazywane Komisji za pośrednictwem poczty elektronicznej na co najmniej 4-6 dni robocze przed końcem odpowiednio maja i grudnia, zgodnie z harmonogramem dołączonym do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji.

- W przypadku sondaży ad hoc beneficjent musi zobowiązać się do przestrzegania szczegółowego harmonogramu danego sondażu.

Szczegółowy opis działania (Załącznik nr I do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji) można pobrać z następującej strony internetowej:

http://ec.europa.eu/economy_finance/tenders/2007/call2007_14en.htm

2.2.2 Metodologia i kwestionariusze

Szczegóły dotyczące metodologii, kwestionariuszy oraz międzynarodowych wytycznych dotyczących przeprowadzania sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów można znaleźć w podręczniku dla uczestników wspólnego unijnego programu sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów, dostępnym na stronie:

http://ec.europa.eu/economy_finance/indicators/business_consumer_surveys/userguide_en.pdf

3. PRZEPISY ADMINISTRACYJNE I CZAS TRWANIA

3.1 Przepisy administracyjne

Podmiot lub instytut zostanie wybrany na maksymalny okres trzech lat. Komisja pragnie ustanowić długotrwałą współpracę z wybranymi wnioskodawcami. W tym celu strony zawrą trzyletnią ramową umowę o partnerstwie. Na podstawie tej ramowej umowy o partnerstwie, określającej wspólne cele i charakter planowanych działań, strony mogą zawrzeć trzy szczegółowe roczne umowy w sprawie przyznania dotacji. Pierwsza z tych szczegółowych umów w sprawie przyznania dotacji będzie dotyczyć okresu od maja 2008 r. do kwietnia 2009 r.

3.2 Czas trwania

Sondaże będą realizowane w okresie od 1 maja do 30 kwietnia, z wyjątkiem sondażu dotyczącego sektora inwestycji, które potrwa do 31 maja. Działanie nie może przekroczyć okresu 12 miesięcy (13 miesięcy w przypadku sondażu dotyczącego sektora inwestycji).

4. RAMY FINANSOWE

4.1 Źródła finansowania wspólnotowego

Wybrane operacje będą finansowane z pozycji budżetu 01 02 02 - koordynacja i nadzór unii gospodarczej i walutowej.

4.2 Szacowany całkowity budżet Wspólnoty związany z niniejszym zaproszeniem

- Całkowity roczny budżet przeznaczony na przeprowadzenie sondaży w okresie od maja 2008 r. do kwietnia 2009 r. wynosi 5 mln EUR (pięć milionów euro).

- Kwoty przyznawane w kolejnych dwóch latach mogą wzrosnąć o ok. 3 %, w zależności od dostępności środków w budżecie.

4.3 Wielkość procentowa dofinansowania wspólnotowego

Udział Komisji we wspólnym finansowaniu nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta w związku z każdym sondażem. Komisja każdorazowo określa wielkość procentową dofinansowania poszczególnych badań.

4.4 Finansowanie działania przez beneficjenta i poniesione koszty kwalifikowalne

Beneficjent będzie musiał przedstawić szczegółowy budżet dla pierwszego roku zawierający szacunkowe koszty i finansowanie działania, wyrażone w euro. Na prośbę Komisji przedstawia się szczegółowy budżet odpowiednio dla drugiego i trzeciego roku obowiązywania ramowej umowy o partnerstwie.

Wnioskowaną kwotę dofinansowania Komisji należy zaokrąglić w górę do dziesięciu. Budżet będzie włączony do szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji w postaci załącznika, a Komisja może wykorzystywać kwoty podane w budżecie do celów kontrolnych.

Koszty kwalifikowalne mogą być ponoszone wyłącznie po podpisaniu przez wszystkie strony szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji, z wyjątkiem szczególnych przypadków; jednak w żadnych okolicznościach nie mogą być ponoszone przed złożeniem wniosku o dotację. Wkłady rzeczowe nie są uznawane za koszty kwalifikowalne.

4.5 Ustalenia dotyczące płatności

We wrześniu beneficjent może złożyć wniosek o wstępne finansowanie w wysokości nieprzekraczającej 40 % maksymalnej kwoty dotacji. Wniosek o dokonanie płatności pozostałej kwoty, wraz z końcowym sprawozdaniem finansowym oraz szczegółowym zestawieniem kosztów, należy złożyć w ciągu dwóch miesięcy po dacie zakończenia działania (por. szczegółowe informacje podane w art. 5 i 6 szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji).

Podstawą do złożenia wniosku o wstępne finansowanie bądź dokonanie płatności pozostałej kwoty jest terminowe przekazanie danych uzyskanych w wyniku przeprowadzenia sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów.

Za koszty kwalifikowalne są uznawane wyłącznie te koszty, które można zidentyfikować i odtworzyć w systemie ewidencji kosztów beneficjenta.

4.6 Podwykonawstwo

- W przypadku, jeśli 50 % lub więcej zadań przedstawionych we wniosku ma być wykonanych przez podwykonawcę, podwykonawca musi dostarczyć wszelkie dokumenty niezbędne do całościowej oceny złożonego wniosku pod kątem kryteriów wykluczenia, selekcji i przyznawania dotacji (por. pkt 5, 6 i 7 poniżej). Oznacza to, że podwykonawca ma obowiązek udowodnić, że spełnia kryteria wykluczenia, selekcji i przyznawania dotacji stosownie do zadań, które ma wykonać.

- Wnioskodawca udziela zamówień oferentom proponującym najlepszy stosunek ceny do jakości, unikając jednocześnie możliwego konfliktu interesów. W przypadku, jeśli wartość podzleconych usług przekracza 60 tys. EUR, wnioskodawca, którego wniosek zostanie zaakceptowany, ma obowiązek udokumentować że wybrany podwykonawca oferował najlepszy stosunek ceny do jakości.

4.7 Wspólne wnioski

W przypadku wspólnych wniosków należy wyszczególnić zadania i wkład finansowy wszystkich współwnioskodawców. Wszyscy współwnioskodawcy muszą dostarczyć dokumenty niezbędne do całościowej oceny wniosku pod kątem kryteriów wykluczenia, selekcji i przyznawania dotacji (por. pkt 5, 6 i 7 poniżej), stosownie do zadań, które ma wykonać dany współwnioskodawca.

Jeden ze współwnioskodawców przejmuje rolę koordynatora, który:

- przyjmie ogólną odpowiedzialność za współpracę z Komisją;

- będzie monitorować działania współwnioskodawcy/-ów;

- zapewni ogólną spójność oraz terminowe przekazywanie wyników sondaży;

- dopilnuje podpisania umowy i dostarczy Komisji umowę podpisaną przez wszystkich współwnioskodawców (możliwość wyznaczenia prokurenta);

- będzie przyjmować dotacje od Komisji i dokonywać płatności na rzecz współwnioskodawców;

- zbierze dokumenty na poparcie wydatków poniesionych przez każdego współwnioskodawcę oraz złoży je wszystkie jednocześnie.

5. KRYTERIA KWALIFIKUJĄCE

5.1 Status prawny wnioskodawców

Zaproszenie do składania wniosków jest otwarte dla podmiotów i instytutów (osób prawnych) posiadających status prawny w jednym z państw członkowskich UE, Chorwacji, Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii lub Turcji. Wnioskodawcy muszą wykazać, że mają status osoby prawnej oraz przedstawić wymaganą dokumentację, używając do tego celu standardowego formularza przeznaczonego dla osób prawnych.

5.2 Podstawy wykluczenia

Wnioski o przyznanie dotacji nie będą rozpatrywane, jeśli wnioskodawca znajduje się w jednej z poniższych sytuacji(1):

a) podlega postępowaniu upadłościowemu lub likwidacyjnemu, zarządowi sądowemu, prowadzi postępowanie układowe z wierzycielami, zawiesił działalność gospodarczą, podlega postępowaniu sądowemu dotyczącemu tych kwestii, bądź też znajduje się w podobnej sytuacji wynikającej z porównywalnej procedury przewidzianej w ustawodawstwie krajowym lub regulacjach;

b) został skazany za przestępstwo dotyczące etyki zawodowej prawomocnym wyrokiem (res iudicata);

c) dopuścił się poważnego przewinienia zawodowego stwierdzonego za pomocą wszelkich środków, jakie instytucja zamawiająca może uzasadnić;

d) nie wypełnił zobowiązań dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie społeczne lub zapłacenia podatków zgodnie z przepisami prawa kraju, w którym ma siedzibę lub kraju, w którym umowa ma być wykonywana;

e) wydany został w stosunku do niego prawomocny wyrok (res iudicata) skazujący za oszustwo, korupcję, udział w organizacji przestępczej lub jakiekolwiek inne działanie niezgodne z prawem szkodzące finansowym interesom Wspólnot;

f) w następstwie innej procedury udzielania zamówień publicznych lub procedury przyznawania dotacji finansowanej z budżetu Wspólnoty uznano, że rażąco naruszył umowę poprzez niewypełnienie zobowiązań umownych;

g) znajduje się w sytuacji konfliktu interesów;

h) jest winny złożenia fałszywych informacji lub nie złożył informacji, które są wymagane w ramach programu.

Wnioskodawcy muszą zaświadczyć, że nie dotyczy ich żadna z okoliczności wymienionych w powyższym punkcie 5.2, używając do tego celu standardowego formularza oświadczenia dotyczącego kwalifikacji.

5.3 Kary administracyjne i finansowe

1. Bez uszczerbku dla przewidzianej w umowie możliwości zastosowania kar, kandydaci lub oferenci i wykonawcy, którzy są winni złożenia fałszywych oświadczeń lub w przypadku których dowiedziono poważnych uchybień w zakresie spełniania przez nich zobowiązań umownych w ramach wcześniejszej procedury udzielania zamówień, są wyłączani ze wszystkich umów i dotacji z budżetu Wspólnoty na okres maksymalnie dwóch lat od dnia, kiedy stwierdzone zostało naruszenie, potwierdzone w postępowaniu kontradyktoryjnym z wykonawcą. Okres ten może być przedłużony do trzech lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego naruszenia.

Na oferentów lub kandydatów, którzy zostali uznani za winnych złożenia fałszywych oświadczeń, nakłada się również kary pieniężne w wysokości od 2 % do 10 % całkowitej wartości udzielanego zamówienia.

Na wykonawców, w przypadku których stwierdzono poważne niedopełnienie zobowiązań umownych, nakłada się kary pieniężne w wysokości od 2 % do 10 % całkowitej wartości danego zamówienia. Sankcja może zostać powiększona do wymiaru od 4 % do 20 % w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego naruszenia.

2. W przypadkach, o których mowa w pkt 5.2 lit. a), c) oraz d), kandydaci lub oferenci są wyłączani ze wszystkich zamówień i dotacji na okres maksymalnie dwóch lat od dnia, kiedy stwierdzone zostało naruszenie, potwierdzone w postępowaniu kontradyktoryjnym z wykonawcą.

W przypadkach, o których mowa w pkt 5.2 lit. b) oraz e), kandydaci lub oferenci są wyłączani ze wszystkich zamówień i dotacji na okres co najmniej jednego roku a maksymalnie czterech lat od dnia notyfikacji orzeczenia sądu.

Okres ten może zostać przedłużony do pięciu lat w przypadku kolejnego naruszenia mającego miejsce w ciągu pięciu lat od dnia popełnienia pierwszego naruszenia lub od pierwszego orzeczenia sądu.

3. Przypadki, o których mowa w pkt 5.2. lit. e), są następujące:

a) przypadki oszustwa, o których mowa w art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich, ustanowionej aktem Rady z dnia 26 lipca 1995 r.;

b) przypadki korupcji, o których mowa w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji funkcjonariuszy Wspólnot Europejskich i funkcjonariuszy państw członkowskich Unii Europejskiej, ustanowionej aktem Rady z dnia 26 maja 1997 r.;

c) przypadki udziału w organizacji przestępczej określone w art. 2 ust. 1 wspólnego działania 98/733- /WSiSW Rady(2);

d) przypadki prania brudnych pieniędzy określone w art. 1 dyrektywy Rady 91/308/EWG(3).

6. KRYTERIA SELEKCJI

Wnioskodawcy muszą posiadać stałe i wystarczające źródła finansowania niezbędne do utrzymania swojej działalności przez cały okres realizacji działania. Muszą też posiadać kompetencje zawodowe i kwalifikacje wymagane do wykonania wnioskowanego działania lub programu pracy.

6.1 Zdolność finansowa wnioskodawców

Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność finansową niezbędną do realizacji proponowanego działania oraz mają obowiązek dostarczyć zestawienia bilansowe oraz rachunki zysków i strat za ostatnie dwa lata budżetowe, za które rachunki zostały zamknięte. Przepis ten nie ma zastosowania do organów publicznych i organizacji międzynarodowych.

6.2 Zdolność operacyjna wnioskodawców

Wnioskodawcy muszą posiadać zdolność operacyjną niezbędną do realizacji proponowanego działania oraz powinni przedstawić odpowiednią dokumentację potwierdzającą posiadanie takiej zdolności.

Zdolność wnioskodawców będzie oceniana na podstawie poniższych kryteriów:

- co najmniej trzyletnie, udowodnione doświadczenie w opracowywaniu i przeprowadzaniu sondaży,

- udowodnione doświadczenie w ocenianiu wyników sondaży i rozwiązywaniu kwestii metodologicznych (próby, kwestionariusze i harmonogramy),

- umiejętność stosowania metodologii wspólnego unijnego programu sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów oraz międzynarodowych wytycznych dotyczących przeprowadzania sondaży wśród przedsiębiorstw i konsumentów, opracowanych wspólnie przez Komisję Europejską i OECD (por. pkt 2.2.2), jak również instrukcji Komisji: przestrzeganie terminów składania miesięcznych sprawozdań, wprowadzanie wymaganych przez służby Komisji usprawnień i zmian w programie badań, zgodnie z ustaleniami ze spotkań koordynacyjnych z przedstawicielami współpracujących podmiotów/instytutów.

7. KRYTERIA PRZYZNAWANIA DOTACJI

Umowy będą zawierane z zakwalifikowanymi kandydatami na podstawie poniższych kryteriów:

- wiedza i doświadczenie kandydata w zakresie, o którym mowa w pkt 6.2;

- wiedza i doświadczenie kandydata w zakresie opracowywania wskaźników w oparciu o wyniki sondaży oraz w zakresie wykorzystywania wyników sondaży do celów analizy i badań cyklicznych i ekonomicznych, w tym analizy poszczególnych sektorów;

- skuteczność proponowanej metodologii sondażu, w tym dobór próby, wielkość próby, wskaźnik zasięgu sondażu, odsetek udzielonych odpowiedzi, itp.;

- poziom kompetencji i wiedzy kandydata w zakresie specyfiki sondażu w danym sektorze i kraju, w którym kandydat zamierza przeprowadzić sondaż (sondaże);

- wydajność organizacji pracy kandydata pod kątem elastyczności, infrastruktury, wykwalifikowanego personelu i urządzeń koniecznych do wykonania prac, przedstawienia wyników, udziału w opracowaniu sondaży w ramach wspólnego unijnego programu i współpracy z Komisją.

8. PROCEDURY PRAKTYCZNE

8.1 Sporządzanie i składanie wniosków

Wnioski muszą zawierać wypełniony i podpisany standardowy formularz wniosku o dotację oraz wszystkie dokumenty pomocnicze wymienione w formularzu. Wnioskodawcy mogą składać wnioski dotyczące kilku sondaży i krajów, jednakże dla każdego kraju należy składać oddzielne wnioski.

Wnioski winny składać się z trzech części:

- części administracyjnej

- części technicznej

- części finansowej

Komisja udostępnia poniższe formularze standardowe:

- standardowy formularz wniosku o dotację;

- standardowe oświadczenie budżetowe zawierające szacunkowe wyliczenie kosztów i plan finansowania badań;

- standardowy formularz identyfikacji finansowej;

- standardowy formularz dla osób prawnych;

- standardowy formularz o spełnianiu kryteriów kwalifikujących;

- standardowy formularz oświadczenia o zgodzie na podpisanie ramowej umowy o partnerstwie oraz szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji;

- standardowy formularz dotyczący podwykonawstwa;

- standardowy formularz opisu metodologii badania;

a także dokumentację dotyczącą kwestii finansowych związanych z dotacjami:

- notę aide-memoire do celów szacunkowego wyliczenia kosztów oraz sporządzenia oświadczenia finansowego;

- model ramowej umowy o partnerstwie;

- model szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji;

a) powyższe dokumenty można pobrać ze strony:

http://ec.europa.eu/economy_finance/tenders/2007/call2007_14en.htm

b) lub, jeśli powyższa opcja jest niedostępna, pisząc na adres Komisji:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affaires

Unit ECFIN-A-3 (Business surveys)

Call for proposals - ECFIN/2007/A3-012

BU-1 3/146

B-1049 Brussels

Faks (32-2) 296 36 50

E-mail ecfin-bcs-mail@ec.europa.eu

Należy pamiętać o dopisku: "Call for proposals - ECFIN/2007/A3-012"

Komisja zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian w powyższych dokumentach, wymaganych do celów realizacji wspólnego unijnego programu i/lub wynikających z ograniczeń w zarządzaniu budżetem.

Wnioski należy składać w jednym z oficjalnych języków Wspólnoty Europejskiej wraz z tłumaczeniem na język angielski, francuski lub niemiecki w stosownych przypadkach.

Wnioskodawca powinien dostarczyć jeden podpisany oryginał i trzy kopie wniosku, najlepiej niespięte. Ułatwi to przygotowanie pod kątem administracyjnym wszystkich niezbędnych kopii/dokumentów dla komisji selekcyjnej.

Wnioski należy przesyłać w zapieczętowanej kopercie umieszczonej w innej zapieczętowanej kopercie.

Zewnętrzną kopertę należy zaadresować na adres podany w pkt 8.3 poniżej.

Na wewnętrznej, zapieczętowanej kopercie zawierającej wniosek należy umieścić dopisek: "Call for Proposals - ECFIN/2007/A3-012, not to be opened by the internal mail department" ("Zaproszenie do składania wniosków - ECFIN/2007/A3-012, nie otwierać w biurze podawczym").

Komisja powiadamia kandydatów o otrzymaniu wniosków, odsyłając załączone do wniosku potwierdzenie odbioru.

8.2 Treść wniosków

8.2.1 Część administracyjna

Część administracyjna powinna zawierać następujące elementy:

- prawidłowo podpisany standardowy formularz wniosku o dotację;

- prawidłowo wypełniony i podpisany standardowy formularz dla osób prawnych oraz żądaną dokumentację pomocniczą, potwierdzającą status prawny podmiotu lub instytutu;

- prawidłowo wypełniony i podpisany standardowy formularz identyfikacji finansowej;

- należycie podpisany standardowy formularz oświadczenia o spełnianiu przez wnioskodawcę kryteriów kwalifikujących;

- prawidłowo podpisany standardowy formularz oświadczenia o gotowości do podpisania ramowej umowy o partnerstwie oraz szczegółowej umowy w sprawie przyznania dotacji w przypadku wyboru kandydata;

- schemat organizacyjny podmiotu lub instytutu, z uwzględnieniem nazwisk i stanowisk kadry zarządzającej oraz jednostki operacyjnej odpowiedzialnej za prowadzenie sondaży;

- należy załączyć dowód dobrej sytuacji finansowej: zestawienia bilansowe oraz rachunki zysków i strat za poprzednie dwa lata budżetowe, tj. za lata 2006 i 2005, za które rachunki zostały zamknięte.

8.2.2 Część techniczna

Część techniczna powinna zawierać następujące elementy:

- opis działalności podmiotu lub instytutu, pozwalający na ocenę kwalifikacji oraz zakresu i długości doświadczenia w obszarach, o których mowa w pkt 6.2. Oznacza to wyszczególnienie stosownych analiz, umów o świadczenie usług, prac konsultingowych, sondaży, publikacji lub innych poprzednio wykonywanych prac, ze wskazaniem nazwiska klienta oraz z zaznaczeniem, które z tych prac zostały wykonane dla Komisji Europejskiej. Należy załączyć najważniejsze badania i/lub wyniki;

- szczegółowy opis organizacji pracy w zakresie prowadzenia sondaży. Należy załączyć odpowiednią dokumentację dotyczącą infrastruktury, obiektów, zasobów i wykwalifikowanego personelu (krótkie CV osób najbardziej zaangażowanych w przeprowadzanie sondażu/sondaży) będących do dyspozycji wnioskodawcy;

- należycie wypełniony standardowy formularz/formularze, zawierające szczegółowy opis metodologii badania: metoda próbkowania, błąd z próby, docelowa liczebność próby, zasięg sondażu, docelowy odsetek udzielonych odpowiedzi itp.;

- należycie wypełniony standardowy formularz dotyczący podwykonawców biorących udział w działaniu, w tym szczegółowy opis podzlecanych zadań.

8.2.3 Część finansowa

Część finansowa powinna zawierać następujące elementy:

- dla każdego sondażu prawidłowo wypełnione, szczegółowe standardowe oświadczenie budżetowe (w euro), obejmujące okres 12 miesięcy, zawierające plan finansowy działania oraz wyszczególnienie całkowitych i jednostkowych kwalifikowalnych kosztów przeprowadzenia badania, wraz z kosztami podwykonawstwa.

- zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem VAT, jeśli dotyczy.

- dokument zaświadczający finansowy wkład innych organizacji (współfinansowanie), tam, jeśli dotyczy.

8.3 Adres i termin składania wniosków

Wnioskodawcy zainteresowani ubieganiem się o dotację proszeni są o składanie wniosków na adres Komisji Europejskiej.

Wnioski można składać:

a) listem poleconym lub za pośrednictwem prywatnej firmy kurierskiej z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż 10 października 2007 r. Za datę nadania uznaje się datę na stemplu pocztowym lub dowodzie nadania wystawionym przez firmę kurierską, na poniższy adres:

W przypadku przesyłki poleconej:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

For the attention of Mr Johan VERHAEVEN

Call for Proposals ref. ECFIN/2007/A3-012

Unit R2, Office BU1 - 3/13

B-1049 Brussels

W przypadku firmy kurierskiej:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

For the attention of Mr Johan VERHAEVEN

Call for Proposals ref. ECFIN/2007/A3-012

Unit R2, Office BU1 - 3/13

Avenue du Bourget, 1-3

B-1140 Brussels (Evere)

b) lub do centralnej służby pocztowej (central mail service) Komisji Europejskiej (osobiście lub za pośrednictwem upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, w tym prywatnej firmy kurierskiej), na adres:

European Commission

Directorate-General for Economic and Financial Affairs

For the attention of Mr Johan VERHAEVEN

Call for Proposals ref. ECFIN/2007/A3-012

Unit R2, Office BU1 - 3/13

Avenue du Bourget, 1-3

B-1140 Brussels (Evere)

nie później niż do dnia 10 października 2007 r. do godz. 16.00 (czasu brukselskiego). W tym przypadku dowodem na złożenie wniosku jest podpisane i opatrzone datą pokwitowanie wystawione przez urzędnika przyjmującego wniosek w powyższym departamencie.

CO SIĘ DZIEJE Z OTRZYMANYMI WNIOSKAMI?

Wszystkie wnioski zostaną sprawdzone pod kątem spełniania formalnych kryteriów kwalifikujących.

Zakwalifikowane wnioski zostaną ocenione zgodnie z powyższymi kryteriami przyznawania dotacji.

Proces selekcji wniosków będzie trwał od października do grudnia 2007 r. W tym celu powołana zostanie komisja selekcyjna podlegająca dyrektorowi generalnemu ds. gospodarczych i finansowych. Komisja będzie się składać z co najmniej trzech osób, reprezentujących co najmniej dwie różne specjalistyczne jednostki, niepodlegające wzajemnym zależnościom hierarchicznym oraz będzie posiadać własny sekretariat odpowiedzialny za kontakty z kandydatami, którzy pomyślnie przejdą proces selekcji. Kandydaci, których wnioski zostaną odrzucone, będą także powiadamiani indywidualnie.

10. UWAGA

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków nie stanowi zobowiązania umownego ze strony Komisji w stosunku do jakiegokolwiek podmiotu/instytutu składającego(-ej) wniosek w odpowiedzi na to zaproszenie. Wszelka korespondencja dotycząca niniejszego zaproszenia do składania wniosków winna mieć formę pisemną.

Wnioskodawcy powinni zwrócić uwagę na postanowienia umowne, które będą obowiązywały w przypadku przyznania dotacji.

W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot dane osobowe wnioskodawców mogą być przesyłane do wewnętrznych służb audytowych, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, zespołu ds. nieprawidłowości finansowych oraz Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

Dane podmiotów gospodarczych, których dotyczą sytuacje opisane w art. 93, 94, 96 ust. 1 lit. b) i 96 ust. 2 lit. a) rozporządzenia finansowego, mogą zostać umieszczone w centralnej bazie danych i przekazane do wyznaczonych członków Komisji, innych instytucji, agencji, władz i organów, o których mowa w art. 95 ust. 1 i 2 rozporządzenia finansowego. Dotyczy to również upoważnionych przedstawicieli, osób uprawnionych do podejmowania decyzji oraz posiadających kontrolę nad takimi podmiotami gospodarczymi. Zainteresowane strony mają prawo uzyskać informację o umieszczeniu ich danych w bazie danych; w tym celu należy złożyć odpowiednie podanie do księgowego Komisji.

______

(1) Zgodnie z art. 93 i 94 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich.

(2) Dz.U. L 351 z 29.12.1998, str. 1.

(3) Dz.U. L 166 z 28.6.1991, str. 77.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024