Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej.

Opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej - COM(2007) 122 wersja ostateczna

(2007/C 134/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2007 r.)

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 286,

uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności jej art. 8,

uwzględniając dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(1),

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(2), w szczególności jego art. 41,

uwzględniając wniosek o wydanie opinii zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, otrzymany od Komisji w dniu 20 marca 2007 r.,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

WPROWADZENIE

Konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych

1. Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3) (dalej zwany "wnioskiem") został przesłany Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych ("EIOD") przez Komisję w celu przeprowadzenia konsultacji zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia nr 45/2001/WE. EIOD z zadowoleniem przyjmuje wzmiankę o niniejszej opinii w preambule rozporządzenia, którego dotyczy wniosek Komisji.

Znaczenie omawianego wniosku

2. Wniosek ma na celu spełnienie wymogu publikowania informacji na temat beneficjentów funduszy wspólnotowych, wprowadzonego do rozporządzenia finansowego rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006(4). W celu wprowadzenia w życie europejskiej inicjatywy na rzecz przejrzystości na mocy tego rozporządzenie wprowadzono art. 30 ust. 3 i art. 53b ust. 2 lit. d), które dotyczą corocznej publikacji ex post beneficjentów środków finansowych pochodzących z budżetu.

3. Rozporządzenie przewiduje ponadto, że niezbędne szczegóły zostaną określone we właściwych przepisach dotyczących odpowiednich sektorów (tj. w regulacjach sektorowych). W związku z powyższym, aby wywiązać się z tego zobowiązania, Rada uznaje za konieczne wprowadzenie zmian do rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, ponieważ zarówno Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG), jak i Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich są częścią budżetu Wspólnot Europejskich i służą finansowaniu wydatków w ramach wspólnego zarządzania przez państwa członkowskie i Wspólnotę. Z tego względu państwa członkowskie powinny zapewnić coroczną publikację ex post listy beneficjentów oraz kwot otrzymanych przez każdego beneficjenta w ramach tych funduszy.

ANALIZA WNIOSKU

4. EIOD faktycznie śledził rozwój wydarzeń prowadzących do przyjęcia zmian do rozporządzenia finansowego i w związku z tym wydał opinię z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie wniosków dotyczących zmiany rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich i zasad wykonania tego rozporządzenia(5).

5. We wspomnianej opinii EIOD poparł wprowadzenie zasady przejrzystości do prawodawstwa, z należytym poszanowaniem przepisów dyrektywy 95/46/WE i rozporządzenia (WE) nr 45/2001, ale stwierdził, że należy przestrzegać proaktywnego podejścia do praw podmiotów danych(6), ponieważ będą ujawniane dane osobowe. EIOD podkreślił, że proaktywne podejście mogłoby polegać na wcześniejszym informowaniu podmiotów danych, już w momencie gromadzenia danych osobowych, że dane te mogą zostać podane do wiadomości publicznej, oraz na zapewnieniu poszanowania prawa podmiotu danych do dostępu do jego danych oraz jego prawa do sprzeciwu.

6. Zdaniem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych zasada ta ma również zastosowanie do publikacji ex post listy beneficjentów (zob. art. 169 ust. 2 zasad wykonania). Dlatego też EIOD z zadowoleniem przyjmuje końcową część proponowanego art. 48 ust. 8 lit. b), w którym stwierdza się, że Komisja przyjmuje:"szczegółowe zasady dotyczące nałożonego na państwa członkowskie obowiązku publikowania informacji na temat beneficjentów ustanowionych w art. 44a, w tym aspekty związane z ochroną osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych".

7. Co więcej oczywistym jest, że zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Komisja powinna zasięgnąć opinii EIOD przed przyjęciem tych szczegółowych zasad.

8. Ponadto, w szerszym kontekście rozwijania proaktywnego podejścia do przejrzystości i przepisów rozporządzenia finansowego i zasad jego wykonania, EIOD pragnie zwrócić uwagę Rady na następujący aspekt: przy okazji zmiany zasad wykonania(7) rozporządzenia finansowego EIOD zaproponował wprowadzenie przepisu szczegółowego, który ułatwiłby stosowanie się do art. 12 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 w odniesieniu do potrzeby informowania podmiotów danych o przetwarzaniu ich danych osobowych przez instytucje i organy odpowiedzialne za audyt i kontrolę. EIOD zaproponował(8) zmianę, która pozwoliłaby sprostać konieczności informowania podmiotów danych o przetwarzaniu ich danych osobowych. Z uwagi na ogromną liczbę ewentualnych podmiotów danych niektóre zainteresowane instytucje i organy nie mogą wywiązać się z tego wymogu. W tym kontekście bardzo pomocne byłoby również proaktywne podejście. W tym przypadku instytucje i organy odpowiedzialne za audyt byłyby zwolnione z obowiązku informowania, jeśli podmiot danych już posiada takie informacje (art. 12 ust. 1 ostatni podpunkt akapitu pierwszego).

9. Parlament Europejski uwzględnił tę propozycję wprowadzając art. 43a w swej rezolucji legislacyjnej w sprawie zasad wykonania rozporządzenia finansowego, przyjętej w dniu 13 lutego 2007 r.(9); artykuł ten ma następujące brzmienie: "W przypadku każdego wezwania w kontekście zamówień, dotacji lub funduszy strukturalnych, potencjalni beneficjenci, kandydaci lub oferenci informowani są o tym, że w celu zabezpieczenia interesów finansowych Wspólnoty ich dane osobowe mogą być przekazywane służbom przeprowadzającym audyt wewnętrzny, Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu, zespołowi ds. nieprawidłowości finansowych i/lub Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, lub każdej innej właściwej instytucji lub organowi w zakresie audytu i kontroli". EIOD śledzi wyniki postępowania związanego z tym artykułem i zadowoleniem przyjąłby zaaprobowanie swego stanowiska przez Komisję.

10. Europejski Inspektor Ochrony Danych uważa, że przy okazji obecnej zmiany poza ogólnym określeniem zasad wykonania najbardziej stosowne byłoby włączenie do omawianego wniosku równoważnego przepisu dotyczącego beneficjentów.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 kwietnia 2007 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych

______

(1) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.

(2) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, str. 1.

(4) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1.

(5) Dostępne pod adresem:

http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/edps/lang/en/pid/45#2006

(6) Zob. art. 11-13 i art. 18 rozporządzenia (WE) nr 45/2001. Na temat pojęcia proaktywnego podejścia - zob. dokument pt. EDPS Background paper: public access to documents and data protection, z dnia 12 lipca 2005 r., dostępny pod adresem:

http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/edps/lang/en/pid/21#BackgroundP

(7) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (SEC(2006)0866).

(8) Wpiśmie przesłanym na ręce posła do Parlamentu Europejskiego sprawującego funkcję sprawozdawcy w przypadku tego tekstu.

(9) Dostępne pod adresem:

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2007-0027+0+DOC+XML+V0//PL

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024