Rejestr szkód w środowisku.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 1 września 2016 r.
w sprawie rejestru szkód w środowisku 2

Na podstawie art. 26a ust. 7 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1789 oraz z 2015 r. poz. 277 i 1926) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, które są gromadzone w rejestrze bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku, zwanym dalej "rejestrem".
§  2.
W rejestrze gromadzi się:
1)
informacje o rodzaju bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w:
a)
gatunkach chronionych,
b)
chronionych siedliskach przyrodniczych,
c)
wodach,
d)
powierzchni ziemi;
2)
informację o charakterystyce bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku (opis sytuacji);
3)
informacje o miejscu wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku:
a)
adres (województwo, powiat, gmina, miejscowość, a także - o ile występuje - ulica i numer porządkowy),
b)
identyfikator działek ewidencyjnych,
c)
współrzędne miejsca lub wykaz współrzędnych punktów załamania granicy obszaru wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku, w obowiązującym państwowym układzie odniesień przestrzennych, o ile są dostępne,
d)
inne niż wskazane w lit. a-c informacje pozwalające na ustalenie miejsca wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku;
4)
informacje wskazujące, czy władającym powierzchnią ziemi, na której występuje bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub szkoda w środowisku, jest:
a)
osoba fizyczna,
b)
podmiot korzystający ze środowiska,
c)
jednostka samorządu terytorialnego, ze wskazaniem organu, który ją reprezentuje w sprawach gospodarowania nieruchomościami,
d)
Skarb Państwa, ze wskazaniem organu, który go reprezentuje w sprawach gospodarowania nieruchomościami;
5)
datę, przedział czasowy lub inne informacje pozwalające na określenie czasu wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku;
6)
datę wykrycia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku;
7)
opis przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych, a w przypadku bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w powierzchni ziemi - opis remediacji, z podaniem sposobu jej przeprowadzenia zgodnie z art. 101q ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 672, 831, 903 i 1250), oraz osiągniętych w ich wyniku efektów ekologicznych;
8)
w przypadku bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w gatunkach chronionych - nazwy gatunków chronionych;
9)
w przypadku bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w chronionych siedliskach przyrodniczych - nazwy chronionych siedlisk przyrodniczych;
10)
w przypadku bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w wodach:
a)
informację, czy bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub szkoda w środowisku dotyczy wód podziemnych czy powierzchniowych,
b)
informację, czy znacząca negatywna zmiana lub zmiany w przypadku wystąpienia szkody w środowisku dotyczą:
potencjału ekologicznego wód powierzchniowych,
stanu ekologicznego wód powierzchniowych,
stanu chemicznego wód powierzchniowych lub podziemnych,
stanu ilościowego wód podziemnych,
c)
nazwy substancji stanowiących lub mogących stanowić zanieczyszczenie, o ile znacząca negatywna zmiana lub zmiany dotyczą stanu chemicznego wód powierzchniowych lub podziemnych;
11)
w przypadku bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku w powierzchni ziemi:
a)
nazwy substancji powodujących ryzyko, które zostały zawarte w zgłoszeniu lub dla których potwierdzono przekroczenie dopuszczalnych zawartości w glebie lub w ziemi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 101a ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
b)
przedział zawartości w glebie lub ziemi substancji powodujących ryzyko, dla których potwierdzono przekroczenie dopuszczalnych zawartości, wynikający z badań zanieczyszczenia nimi gleby i ziemi, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, z uwzględnieniem przedziału głębokości, w którym dokonano badania zanieczyszczenia gleby lub ziemi, ze wskazaniem odpowiednio grupy i podgrupy gruntów, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 101a ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, lub wodoprzepuszczalności gleby i ziemi, określonej wartością współczynnika filtracji w m/s,
c)
informację o powierzchni zanieczyszczonej substancjami powodującymi ryzyko;
12)
imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania albo adres siedziby zgłaszającego bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub szkodę w środowisku;
13)
informacje o obowiązanym do wykonania działań zapobiegawczych lub naprawczych:
a)
w przypadku podmiotu korzystającego ze środowiska, którego działalność była przyczyną bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku, o ile został on zidentyfikowany:
imię i nazwisko albo nazwę,
adres zamieszkania albo adres siedziby,
określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
b)
w przypadku władającego powierzchnią ziemi, gdy jest on obowiązany do solidarnego z podmiotem korzystającym ze środowiska podjęcia działań:
imię i nazwisko albo nazwę,
adres zamieszkania albo adres siedziby,
c)
w przypadku organu ochrony środowiska - nazwę tego organu;
14)
informacje wskazujące, czy podmiotem obowiązanym do prowadzenia działań zapobiegawczych lub naprawczych jest:
a)
podmiot korzystający ze środowiska,
b)
podmiot korzystający ze środowiska solidarnie z władającym powierzchnią ziemi,
c)
organ ochrony środowiska;
15)
informacje na temat postępowań administracyjnych:
a)
wskazanie daty wszczęcia postępowania administracyjnego,
b)
wskazanie daty wydania decyzji, w tym decyzji wydanej przez organ odwoławczy, jej znaku, podstawy prawnej, nazwy organu wydającego decyzję oraz skan tej decyzji,
c)
informacje o odwołaniach od decyzji wskazujące:
imię i nazwisko lub nazwę adres zamieszkania albo adres siedziby odwołującego się,
nazwę organu, do którego wniesiono odwołanie,
przyczyny odwołania;
16)
informacje na temat orzeczeń sądowych, w szczególności datę i sygnaturę akt wyroku sądu administracyjnego wraz z przytoczeniem sentencji wyroku;
17)
informacje o statusie postępowania i o statusie działań zapobiegawczych i naprawczych:
a)
postępowanie administracyjne w toku,
b)
zakończone postępowanie administracyjne,
c)
postępowanie sądowoadministracyjne w toku,
d)
zakończone postępowanie sądowoadministracyjne,
e)
postępowanie egzekucyjne w toku,
f)
prowadzone działania zapobiegawcze lub naprawcze,
g)
zakończone działania zapobiegawcze lub naprawcze;
18)
informacje o finansowaniu działań zapobiegawczych lub naprawczych, o ile pozostają w posiadaniu organu ochrony środowiska:
a)
wskazujące źródła finansowania kosztów działań zapobiegawczych lub naprawczych,
b)
o bezpośrednim pokryciu kosztów przez obowiązanego do ich ponoszenia,
c)
o pełnym albo częściowym odzyskaniu kosztów od obowiązanego do ich ponoszenia w wyniku postępowania egzekucyjnego,
d)
o pełnym albo częściowym odzyskaniu kosztów ze środków zabezpieczenia finansowego podmiotu korzystającego ze środowiska,
e)
o przyczynie nieodzyskania całości albo części kosztów.
§  3.
W rejestrze nie gromadzi się informacji z postępowania administracyjnego dotyczącego bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku, jeżeli decyzją ostateczną:
1)
orzeczono o umorzeniu tego postępowania albo
2)
odmówiono uzgodnienia warunków przeprowadzenia działań naprawczych w trybie art. 13 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie z uwagi na brak stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku lub szkody w środowisku

- a na decyzję tę nie została wniesiona skarga do sądu administracyjnego albo sąd administracyjny wydał postanowienie o odrzuceniu skargi lub orzekł prawomocnym wyrokiem o jej oddaleniu.

§  4.
Informacje, o których mowa w § 2 pkt 11 lit. a i b, wynikające z postępowań administracyjnych zakończonych wydaniem decyzji w okresie obowiązywania rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi (Dz. U. poz. 1359), wskazuje się zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 września 2016 r. 3
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1904 i 2095).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu (Dz. Urz. UE L 143 z 30.04.2004, str. 56; Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 15; Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114 i Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 66; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str. 357).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 lutego 2008 r. w sprawie rejestru bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku (Dz. U. poz. 233), które zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1101) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1398

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr szkód w środowisku.
Data aktu: 01/09/2016
Data ogłoszenia: 05/09/2016
Data wejścia w życie: 05/09/2016