Środki podejmowane w związku z wystąpieniem u dzikich ptaków wysoce zjadliwej grypy ptaków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 21 marca 2008 r.
w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem u dzikich ptaków wysoce zjadliwej grypy ptaków2)

Na podstawie art. 48a ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa środki podejmowane w związku z wystąpieniem u dzikich ptaków wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtyp H5, w którego przypadku podejrzewa się lub potwierdzono typ neuraminidazy N1.
§  2.
Jeżeli stwierdzono u dzikich ptaków wysoce zjadliwą grypę ptaków wywołaną wirusem grypy A podtyp H5, co do którego podejrzewa się lub potwierdzono typ neuraminidazy N1, powiatowy lekarz weterynarii określa:
1)
obszar kontroli o promieniu co najmniej 3 km wokół miejsca jej stwierdzenia,
2)
obszar monitorowania o promieniu co najmniej 10 km wokół miejsca jej stwierdzenia

- uwzględniając czynniki geograficzne, limnologiczne, administracyjne, ekologiczne, epidemiologiczne i techniczne.

§  3.
Główny Lekarz Weterynarii:
1)
niezwłocznie informuje Komisję Europejską oraz inne niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskie Unii Europejskiej o określeniu i zniesieniu obszarów kontroli i monitorowania;
2)
podaje do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu informacje o określeniu i zniesieniu obszarów kontroli i monitorowania oraz o środkach podjętych na tych obszarach;
3)
wykonuje zadania lub czynności określone w art. 16 decyzji Komisji 2006/563/WE z dnia 11 sierpnia 2006 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie i uchylającej decyzję 2006/115/WE (Dz. Urz. UE L 222 z 15.08.2006, str. 11, z późn. zm.), zwanej dalej "decyzją 2006/563/WE".
§  4.
W przypadku podejrzenia wystąpienia lub stwierdzenia wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 u dzikich ptaków na obszarach zapowietrzonym lub zagrożonym, określonych w związku z wystąpieniem grypy ptaków u drobiu lub innych ptaków, powiatowy lekarz weterynarii:
1)
określa obszar kontroli i obszar monitorowania zgodnie z § 2;
2)
przeprowadza analizę ryzyka w celu ustalenia, czy promień obszarów kontroli i monitorowania nie wymaga zwiększenia tak, aby obszary te pokryły się z obszarami zapowietrzonym i zagrożonym.
§  5.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii może zrezygnować z określenia obszarów kontroli i monitorowania, jeżeli przeprowadzona przez niego analiza ryzyka doprowadziła do:
1)
wykluczenia występowania wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 na danym obszarze u drobiu, innych ptaków lub dzikich ptaków;
2)
stwierdzenia, że dzikie ptaki zakażone wirusem określonym w pkt 1 nie stwarzają zagrożenia przeniesienia tego wirusa na drób lub inne ptaki na danym obszarze.
2.
Analiza ryzyka, o której mowa w ust. 1, jest przeprowadzana z uwzględnieniem czynników geograficznych oraz ekologii gatunków ptaków zakażonych wirusem grypy A podtyp H5N1.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, powiatowy lekarz weterynarii przy udziale ornitologów, a jeżeli jest to konieczne - także właściwych organów innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, podejmuje działania, w ramach których ustala, czy dzikie ptaki zamieszkują dany obszar i czy migrują, aby stwierdzić obecność wirusa grypy A podtyp H5N1 u dzikich ptaków na innych obszarach.
§  6.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii może określić:
1)
granice obszaru kontroli w sposób inny niż określony w § 2 pkt 1, z tym że promień takiego obszaru powinien wynosić co najmniej 1 km wokół miejsca stwierdzenia wysoce zjadliwej grypy ptaków, lub
2)
obszar kontroli jako pas wzdłuż brzegów rzeki, jeziora lub morza o szerokości 1 km i długości co najmniej 3 km

- jeżeli w wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka, uwzględniającej co najmniej czynniki wymienione w § 2, stwierdził, że zagrożenie rozprzestrzeniania się tej choroby jest minimalne oraz drób lub inne ptaki nie mają kontaktu z dzikimi ptakami ze względu na istnienie naturalnych barier lub niewystępowanie siedlisk dzikich ptaków, stanowiących zagrożenie rozprzestrzeniania się wirusa grypy A podtyp H5N1.

2.
W przypadku określenia obszaru kontroli w sposób, o którym mowa w ust. 1, powiatowy lekarz weterynarii określa także kształt i wielkość obszaru monitorowania tak, aby wyodrębnić obszar kontroli od innych części terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na których nie występuje wysoce zjadliwa grypa ptaków.
§  7.
Na obszarze kontroli powiatowy lekarz weterynarii:
1)
przeprowadza niezwłocznie spis wszystkich gospodarstw komercyjnych i niekomercyjnych w rozumieniu przepisów dotyczących zwalczania grypy ptaków;
2)
nakazuje stosowanie środków bezpieczeństwa biologicznego określonych w decyzji Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiającej środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidującej system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka (Dz. Urz. UE L 274 z 20.10.2005, str. 105, z późn. zm.), w tym produktów biobójczych w rozumieniu przepisów o produktach biobójczych, przy wejściach i wjazdach do gospodarstwa, w którym są utrzymywane drób lub inne ptaki, oraz wyjściach i wyjazdach z tego gospodarstwa;
3)
prowadzi obserwację dzikich ptaków, w tym ptactwa wodnego, obejmującą w szczególności kontrolę:
a)
ptaków chorych lub padłych, we współpracy z myśliwymi i ornitologami, jeżeli jest to konieczne,
b)
zgłoszonych przypadków znalezienia martwych ptaków,
c)
usuwania martwych ptaków przez osoby przeszkolone w zakresie stosowania środków zapobiegających zakażeniu wirusem grypy A podtyp H5N1 oraz przeniesieniu tego wirusa na zwierzęta z gatunków wrażliwych - jeżeli jest to możliwe;
4)
podaje do wiadomości w środkach masowego przekazu informacje o środkach stosowanych na tym obszarze;
5)
przeprowadza okresowe kontrole wszystkich gospodarstw komercyjnych oraz wybranych gospodarstw niekomercyjnych, w pierwszej kolejności kontrolując gospodarstwa najbardziej narażone na rozprzestrzenianie się wysoce zjadliwej grypy ptaków, obejmujące:
a)
badanie kliniczne drobiu lub innych ptaków, a jeżeli jest to konieczne - pobieranie próbek do badań laboratoryjnych od drobiu lub innych ptaków, w szczególności od kaczek i gęsi, które były utrzymywane na otwartej przestrzeni przed stwierdzeniem wysoce zjadliwej grypy ptaków u dzikich ptaków,
b)
ocenę stosowanych środków bezpieczeństwa biologicznego, o których mowa w pkt 2;
6)
prowadzi dokumentację dotyczącą kontroli, o których mowa w pkt 5, i sporządza protokół tych kontroli zawierający dokonane ustalenia;
7)
zakazuje:
a)
wyprowadzania z gospodarstw drobiu lub innych ptaków,
b)
przemieszczania drobiu lub innych ptaków na obszarze kontroli, z wyłączeniem transportu drogami lub koleją bez rozładunku lub zatrzymywania się,
c)
wysyłania do innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich produktów ubocznych pozyskanych z drobiu, innych ptaków lub dzikich ptaków łownych pochodzących z obszaru kontroli,
d)
wysyłania jaj wylęgowych zebranych w gospodarstwach znajdujących się w dniu zbioru na obszarze kontroli,
e)
wysyłania świeżego mięsa drobiowego, mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie, surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych pozyskanych z drobiu lub dzikich ptaków łownych pochodzących z obszaru kontroli,
f)
przemieszczania lub rozrzucania nawozów naturalnych w rozumieniu przepisów o nawozach i nawożeniu, zwanych dalej "nawozami naturalnymi", pochodzących z gospodarstw, w których są utrzymywane drób lub inne ptaki, znajdujących się na obszarze kontroli, z wyłączeniem przemieszczania w celu przetworzenia w sposób określony w przepisach rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. WE L 273 z 10.10.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 37, str. 92, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1774/2002",
g)
organizowania targów, wystaw, pokazów lub konkursów, gdzie są gromadzone drób lub inne ptaki,
h)
bez jego zgody organizowania polowań na dzikie ptaki lub pozyskiwania ich w inny sposób ze środowiska,
i)
wypuszczania dzikich ptaków łownych utrzymywanych przez człowieka w celu odtworzenia zasobów ptactwa łownego.
§  8.
Powiatowy lekarz weterynarii może zastosować środki, o których mowa w § 7 pkt 2-4, w tych częściach obszaru zapowietrzonego i zagrożonego, które nie pokrywają się z obszarami kontroli i monitorowania, jeżeli w wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka stwierdził, że istnieje zagrożenie przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków na drób lub inne ptaki.
§  9.
Na obszarze monitorowania powiatowy lekarz weterynarii:
1)
stosuje środki, o których mowa w § 7 pkt 1-4 oraz pkt 7 lit. g-i;
2)
zakazuje przemieszczania drobiu lub innych ptaków poza obszar monitorowania przez 15 dni od dnia jego określenia.
§  10.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii znosi środki, o których mowa w § 7-9, w przypadku, gdy typ neuraminidazy wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków:
1)
różni się od typu N1 lub
2)
jest typem neuraminidazy wirusa grypy ptaków o niskiej zjadliwości.
2.
W przypadku stwierdzenia wystąpienia u dzikich ptaków wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 powiatowy lekarz weterynarii stosuje środki, o których mowa w § 7-9, co najmniej przez:
1)
21 dni na obszarze kontroli,
2)
30 dni na obszarze monitorowania

- licząc od dnia pobrania od dzikich ptaków, u których stwierdzono obecność tego wirusa, próbek do badań laboratoryjnych oraz biorąc pod uwagę czynniki geograficzne, limnologiczne, administracyjne, ekologiczne i epizootyczne mające wpływ na zwalczanie tej choroby.

§  11.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii, mimo wystąpienia kolejnych przypadków wysoce zjadliwej grypy ptaków u dzikich ptaków, może w przypadku stwierdzenia, w wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka i przy uwzględnieniu czynników wymienionych w § 2, że zagrożenie rozprzestrzeniania się tej choroby jest minimalne, zawiesić stosowanie środków, o których mowa w:
1)
§ 7 pkt 7 lit. a-g, na obszarze kontroli,
2)
§ 7 pkt 7 lit. g-i oraz § 9 pkt 2, na obszarze monitorowania

- jeżeli upłynęło co najmniej 21 dni od dnia określenia obszarów kontroli i monitorowania oraz nie stwierdzono u drobiu lub innych ptaków na tych obszarach podejrzenia wystąpienia lub wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków.

2.
W przypadku gdy obszary kontroli lub monitorowania pokrywają się z obszarem zapowietrzonym, który został zniesiony, powiatowy lekarz weterynarii, po przeprowadzeniu analizy ryzyka, w której wyniku stwierdził, że zagrożenie rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków jest minimalne, może zawiesić stosowanie na obszarze kontroli niektórych lub wszystkich środków określonych w § 7 pkt 1 oraz pkt 5-7.
§  12.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii może znieść dotychczasowe obszary kontroli i monitorowania, ustanawiając na dotychczasowym obszarze kontroli obszar monitorowania, jeżeli:
1)
w wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka i przy uwzględnieniu czynników wymienionych w § 2 stwierdził, że zagrożenie rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków jest minimalne;
2)
przeprowadził niezwłocznie spis wszystkich gospodarstw, w których znajdują się drób lub inne ptaki;
3)
przeprowadził co najmniej jedną kontrolę w każdym gospodarstwie, zgodnie z warunkami określonymi w § 7 pkt 5 i 6;
4)
w wyniku badań laboratoryjnych, o których mowa w § 7 pkt 5 lit. a, została wykluczona obecność wirusa grypy A podtyp H5N1.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, powiatowy lekarz weterynarii:
1)
może zmienić kształt oraz wielkość obszaru monitorowania, z tym że promień takiego obszaru powinien wynosić co najmniej 1 km, a gdy dotychczasowy obszar kontroli był wyznaczony jako pas - obszar ten powinien mieć szerokość 1 km, licząc od brzegów rzeki, jeziora lub morza, i długość co najmniej 3 km;
2)
stosuje środki, o których mowa w § 7 pkt 2-4 i pkt 7 lit. h oraz i, do upływu 30-dniowego okresu liczonego od dnia określenia obszarów kontroli i monitorowania zgodnie z § 2.
§  13.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii może wyrazić zgodę na wysyłkę:
1)
drobiu pochodzącego z obszaru kontroli do gospodarstw objętych kontrolą urzędową, znajdujących się na obszarach kontroli lub monitorowania;
2)
młodych niosek lub indyków przeznaczonych do produkcji mięsa pochodzących z obszaru kontroli do gospodarstw objętych kontrolą urzędową, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym drób pozostawia się w tym gospodarstwie przez 21 dni od dnia jego dostarczenia;
3)
drobiu pochodzącego z obszaru kontroli lub monitorowania, w celu natychmiastowego poddania ubojowi, do wyznaczonej przez niego rzeźni znajdującej się na obszarze kontroli lub monitorowania, a jeżeli jest to niemożliwe - do rzeźni przez niego wyznaczonej znajdującej się poza tymi obszarami;
4)
drobiu pochodzącego z obszaru monitorowania do gospodarstw objętych kontrolą urzędową, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
piskląt jednodniowych wyklutych z jaj zebranych w gospodarstwach znajdujących się w dniu zbioru:
a)
na obszarze kontroli do gospodarstw znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności poza obszarem kontroli,
b)
na obszarze monitorowania do gospodarstw objętych kontrolą urzędową, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
c)
poza obszarem kontroli lub monitorowania do innych gospodarstw, jeżeli w zakładzie wylęgu drobiu jaja wylęgowe oraz wyklute z nich pisklęta nie miały kontaktu z jajami wylęgowymi oraz pisklętami pochodzącymi ze stad drobiu znajdujących się na obszarze monitorowania.
2.
Jeżeli powiatowy lekarz weterynarii wyraził zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a:
1)
w trakcie transportu oraz w gospodarstwie przeznaczenia stosuje się środki bezpieczeństwa biologicznego;
2)
po przywiezieniu piskląt jednodniowych gospodarstwo przeznaczenia obejmuje się nadzorem urzędowym;
3)
w gospodarstwie przeznaczenia znajdującym się poza obszarami kontroli lub monitorowania przywiezione pisklęta pozostawia się przez 21 dni.
§  14.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii może wyrazić zgodę na wysyłkę:
1)
jaj wylęgowych pochodzących z gospodarstw znajdujących się w dniu zbioru na obszarze kontroli do:
a)
wyznaczonego przez niego zakładu wylęgu drobiu znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b)
zakładu wylęgu drobiu, jeżeli jaja wylęgowe zostały zebrane ze stad drobiu, w których przeprowadzono badania serologiczne na obecność wirusa grypy A podtyp H5N1, umożliwiające wykrycie tej choroby u 5 % zwierząt z prawdopodobieństwem wykrycia wynoszącym co najmniej 95 %, i uzyskano wynik ujemny,
c)
zakładu produkującego produkty jajeczne w sposób określony w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 14), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 853/2004", w załączniku III w sekcji X w rozdziale II, w celu ich przetworzenia w sposób określony w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319) w załączniku II w rozdziale XI lub
d)
w celu ich usunięcia;
2)
jaj wylęgowych lub jaj wolnych od czynników chorobotwórczych (SPF) pochodzących z gospodarstw znajdujących się w dniu zbioru na obszarze kontroli do wyznaczonych przez niego instytucji, instytutów lub ośrodków w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt (Dz. U. Nr 37, poz. 332 oraz z 2006 r. Nr 126, poz. 881).
2.
Jeżeli powiatowy lekarz weterynarii wyraził zgodę, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b:
1)
jaja wylęgowe i ich opakowania poddaje się odkażaniu oraz znakuje się w sposób umożliwiający identyfikację miejsca pochodzenia tych jaj;
2)
jaja wylęgowe transportuje się w środkach transportu zaplombowanych przez powiatowego lekarza weterynarii lub pod jego nadzorem;
3)
w wyznaczonym zakładzie wylęgu drobiu stosuje się środki bezpieczeństwa biologicznego określone przez powiatowego lekarza weterynarii właściwego dla miejsca położenia tego zakładu.
3.
W świadectwie zdrowia dołączanym do przesyłki jaj wylęgowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 2, wysyłanych do innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej umieszcza się informację, że przesyłka spełnia wymagania w zakresie zdrowia zwierząt określone w decyzji 2006/563/WE.
§  15.
Powiatowy lekarz weterynarii może wyrazić zgodę na wysyłkę z obszaru kontroli w celu umieszczenia na rynku:
1)
wewnątrzwspólnotowym lub państw trzecich:
a)
świeżego mięsa drobiowego, w tym mięsa pozyskanego z dzikich ptaków łownych utrzymywanych przez człowieka, które zostało:
wyprodukowane w sposób określony w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku II oraz w załączniku III w sekcji II i III,
poddane kontroli w sposób określony w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 206, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 75) w załączniku I w sekcji I-III oraz w sekcji IV w rozdziale V w części A w pkt 1 oraz w rozdziale VII,
b)
mięsa mielonego, przetworów mięsnych, mięsa odkostnionego mechanicznie i produktów mięsnych zawierających mięso, o którym mowa w lit. a, wyprodukowanych w sposób określony w rozporządzeniu nr 853/2004 w załączniku III w sekcji V i VI,
c)
produktów mięsnych, które zostały poddane przetworzeniu określonemu w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2006 r. w sprawie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego wyprodukowanych na obszarach podlegających ograniczeniom (Dz. U. Nr 71, poz. 492 oraz z 2007 r. Nr 102, poz. 705),
d)
świeżego mięsa, mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie lub mięsa z dzikich ptaków łownych utrzymywanych przez człowieka pozyskanego przed określeniem obszaru kontroli oraz surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych zawierających takie mięso, wyprodukowanych w zakładach znajdujących się na obszarze kontroli;
2)
Rzeczypospolitej Polskiej świeżego mięsa, mięsa mielonego, mięsa odkostnionego mechanicznie lub mięsa pozyskanego z dzikich ptaków łownych utrzymywanych przez człowieka pochodzących z obszaru kontroli oraz surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych zawierających takie mięso, jeżeli:
a)
zostało oznakowane znakiem jakości zdrowotnej określonym w § 3 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1 lit. c, lub znakiem krajowym, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającego środki przejściowe do celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 (Dz. Urz. UE L 338 z 22.12.2005, str. 83, z późn. zm.),
b)
pozyskiwanie, rozbiór, transport, przechowywanie lub przetwarzanie tego mięsa odbyło się w sposób zapewniający brak kontaktu z mięsem drobiowym przeznaczonym na rynek wewnątrzwspólnotowy lub państw trzecich.
§  16.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii może wyrazić zgodę na wysyłkę z obszaru kontroli:
1)
produktów ubocznych nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi pozyskanych od ptaków, które:
a)
spełniają warunki określone w rozporządzeniu nr 1774/2002 w załączniku V, w załączniku VII w rozdziale II w sekcji A, w rozdziale III w sekcji B, w rozdziale IV w sekcji A, w rozdziale VI w sekcji A i B, w rozdziale VII w sekcji A, w rozdziale VIII w sekcji A, w rozdziale IX w sekcji A i w rozdziale X w sekcji A oraz w załączniku VIII w rozdziale II w sekcji B, w rozdziale III w części II w sekcji A oraz w rozdziale VII w sekcji A w ust. 1 w lit. a lub
b)
są transportowane z zachowaniem środków bezpieczeństwa biologicznego:
do wyznaczonych przez niego zakładów zatwierdzonych zgodnie z art. 12-15 lub art. 17, lub art. 18 rozporządzenia nr 1774/2002 w celu zniszczenia, przetworzenia lub wykorzystania zapewniającego co najmniej unieszkodliwienie wirusa grypy A podtyp H5N1 lub
do podmiotów utrzymujących zwierzęta, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia nr 1774/2002, lub punktów odbioru takich zwierząt, zatwierdzonych zgodnie z art. 23 ust. 4 tego rozporządzenia, w celu przetworzenia na paszę, po dokonaniu obróbki, o której mowa w pkt 5 lit. a (ii) i (iii) załącznika IX do tego rozporządzenia, zapewniającej co najmniej unieszkodliwienie wirusa grypy A podtyp H5N1;
2)
do innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich Unii Europejskiej nieprzetworzonych piór lub części piór w sposób określony w rozporządzeniu nr 1774/2002 w załączniku VIII w rozdziale VIII w sekcji A w pkt 1 w lit. a, pozyskanych od drobiu lub dzikich ptaków łownych utrzymywanych przez człowieka;
3)
piór lub części piór wyprodukowanych z drobiu lub dzikich ptaków łownych utrzymywanych przez człowieka poddanych obróbce strumieniem pary lub przy zastosowaniu innej metody zapewniającej zniszczenie czynników chorobotwórczych.
2.
Do przesyłki produktów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, dołącza się dokument handlowy określony w:
1)
rozporządzeniu nr 1774/2002 w załączniku II w rozdziale X, potwierdzający, że produkty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zostały poddane obróbce strumieniem pary lub zastosowano inną metodę zapewniającą zniszczenie czynników chorobotwórczych, lub
2)
rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 października 2005 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy przewozie, wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubocznych produktów zwierzęcych oraz sposobu wykorzystywania tych produktów (Dz. U. Nr 217, poz. 1839).
3.
Dokumentu, o którym mowa w ust. 2, nie dołącza się do przetworzonych piór ozdobnych, przetworzonych piór przewożonych przez podróżujących do użytku prywatnego lub przesyłek przetworzonych piór wysyłanych do osób prywatnych w celach nieprzemysłowych.
§  17.
Powiatowy lekarz weterynarii może wyrazić zgodę na przemieszczanie lub rozrzucanie nawozów naturalnych pochodzących z gospodarstw znajdujących się na obszarze kontroli, jeżeli nawozy te pochodzą z tych części gospodarstwa:
1)
z których drób został przemieszczony zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1-3 lub
2)
w których drób lub dzikie ptaki łowne utrzymywane przez człowieka były utrzymywane w celu produkcji świeżego mięsa zgodnie z warunkami określonymi w § 15.
§  18.
1.
Powiatowy lekarz weterynarii wyraża zgodę w sprawach, o których mowa w § 13-17, jeżeli zastosowane środki bezpieczeństwa biologicznego oraz przeprowadzona analiza ryzyka wykażą, że transport drobiu lub innych ptaków, produktów pochodzenia zwierzęcego, ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi lub nawozów naturalnych nie spowoduje zagrożenia rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków.
2.
W przypadku wyrażenia zgody na wysyłkę produktów, przemieszczanie lub rozrzucanie nawozów naturalnych, o których mowa w ust. 1, produkty te i nawozy pozyskuje się, przetwarza, przechowuje i transportuje w sposób zapewniający brak kontaktu z produktami pochodzenia zwierzęcego spełniającymi wymagania w zakresie zdrowia zwierząt, przeznaczonymi na rynek wewnątrzwspólnotowy lub państw trzecich.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 2 kwietnia 2008 r.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Przepisy rozporządzenia wdrażają postanowienia decyzji Komisji 2006/563/WE z dnia 11 sierpnia 2006 r. dotyczącej niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N1 wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie i uchylającej decyzję 2006/115/WE (Dz. Urz. UE L 222 z 15.08.2006, str. 11, z późn. zm.).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289, z 2006 r. Nr 17, poz. 127, Nr 144, poz. 1045 i Nr 249, poz. 1830 oraz z 2007 r. Nr 133, poz. 920.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024