Sposób prowadzenia rejestru zakładów wytwarzających pasze.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 1 marca 2007 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru zakładów wytwarzających pasze

Na podstawie art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach (Dz. U. Nr 144, poz. 1045) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia:
a)
rejestru zakładów wytwarzających lub wprowadzających do obrotu pasze, zwanego dalej "rejestrem zakładów", obejmującego zakłady:
które podlegają rejestracji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiającego wymagania dotyczące higieny pasz (Dz. Urz. UE L 35 z 08.02.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 183/2005",
zatwierdzone zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 183/2005,
które podlegają zatwierdzeniu, zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 999/2001",
b)
wykazu zakładów zatwierdzonych zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 183/2005,
c)
wykazu podmiotów wykonujących działalność podlegającą rejestracji, o których mowa w art. 31 ust. 1 lit. b rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 882/2004";
2)
zakres danych i informacji wpisywanych do rejestru zakładów oraz wykazów określonych w pkt 1 lit. b i c, które zostały uzyskane przez powiatowego lekarza weterynarii przy wykonywaniu urzędowej kontroli tych zakładów.
§  2.
Rejestr zakładów prowadzi się oddzielnie dla zakładów:
1)
które podlegają rejestracji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 183/2005, prowadzących działalność w zakresie określonym w:
a)
art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 183/2005,
b)
art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 183/2005;
2)
zatwierdzonych zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 183/2005;
3)
które podlegają zatwierdzeniu, zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 999/2001.
§  3.
1.
Rejestr zakładów jest prowadzony w formie pisemnej.
2.
Rejestr zakładów może być także prowadzony przy użyciu systemu informatycznego zapewniającego możliwość sporządzania wydruków.
3.
Wprowadzania danych i informacji dotyczących zakładów dokonuje się w sposób czytelny.
4.
Poprawienia błędów stwierdzonych we wpisach dokonuje się przez:
1)
skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, tak aby błędny wpis był czytelny;
2)
podpisanie dokonanej poprawki i umieszczenie daty jej dokonania.
5.
Jeżeli rejestr zakładów jest prowadzony przy użyciu systemu informatycznego, to program komputerowy zastosowany do jego prowadzenia powinien zapewniać wgląd do treści dokonywanych wpisów i przechowywanych danych, chroniąc je przed zniekształceniem i uniemożliwiając usuwanie dokonanych wpisów.
§  4.
Powiatowy lekarz weterynarii skreśla zakład z rejestru zakładów:
1)
w przypadku zakładów, które podlegają rejestracji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 183/2005 - w dniu, w którym decyzja o cofnięciu rejestracji zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności;
2)
w przypadku zakładów zatwierdzonych zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 183/2005 - w dniu, w którym decyzja o:
a)
cofnięciu zatwierdzenia zakładu, warunkowego zatwierdzenia zakładu albo przedłużenia warunkowego zatwierdzenia zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
b)
uchyleniu decyzji o zatwierdzeniu zakładu, warunkowym zatwierdzeniu zakładu albo przedłużeniu warunkowego zatwierdzenia zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
c)
stwierdzeniu nieważności decyzji o zatwierdzeniu zakładu, warunkowym zatwierdzeniu zakładu albo przedłużeniu warunkowego zatwierdzenia zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
d)
stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji o zatwierdzeniu zakładu, warunkowym zatwierdzeniu zakładu albo przedłużeniu warunkowego zatwierdzenia zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności;
3)
w przypadku zakładów, które podlegają zatwierdzeniu, zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 999/2001 - w dniu, w którym decyzja o:
a)
cofnięciu zatwierdzenia zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
b)
uchyleniu decyzji o zatwierdzeniu zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
c)
stwierdzeniu nieważności decyzji o zatwierdzeniu zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności,
d)
stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji o zatwierdzeniu zakładu stała się ostateczna, albo w dniu, w którym został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
§  5.
1.
Wykaz zakładów zatwierdzonych zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 183/2005 prowadzi się w sposób określony w rozporządzeniu nr 183/2005 w załączniku V w rozdziale I.
2.
Wykaz podmiotów wykonujących działalność podlegającą rejestracji, o których mowa w art. 31 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 882/2004, prowadzi się na podstawie danych i informacji zawartych w rejestrze zakładów.
§  6.
Zakres danych i informacji wpisywanych do rejestru zakładów jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  7.
Dane i informacje zawarte w dotychczasowej ewidencji i dokumentacji, prowadzonych przez organy Inspekcji Weterynaryjnej, są wykorzystywane do prowadzenia rejestru zakładów i wykazów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 131, poz. 915 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 244).

ZAŁĄCZNIK  1

ZAKRES DANYCH I INFORMACJI WPISYWANYCH DO REJESTRU ZAKŁADÓW

Do rejestru zakładów, oprócz informacji, o których mowa w art. 10 ust. 2-4 ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach, wpisuje się:

1) datę:

a) wpisu zakładu do rejestru zakładów,

b) rozpoczęcia działalności w zakładzie,

c) dokonania zmian w rejestracji albo zatwierdzeniu zakładów - w przypadkach, o których mowa w art. 16 rozporządzenia nr 183/2005,

d) rozpoczęcia działalności w zakresie dokonanym zmianą,

e) zaprzestania działalności w zakładzie i przyczynę jej zaprzestania;

2) informacje o zastosowaniu środków, o których mowa w art. 54 ust. 2 rozporządzenia nr 882/2004;

3) w przypadku zakładów, które podlegają rejestracji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 183/2005, prowadzących działalność określoną w art. 5 ust. 1 tego rozporządzenia:

a) numer umożliwiający identyfikację zakładu, poprzedzony kodem PL, składający się z 10 znaków alfanumerycznych, z których:

- pierwszy i drugi stanowią cyfry oznaczające symbol województwa, nadany województwom w sposób określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.),

- trzeci i czwarty stanowią cyfry oznaczające symbol powiatu nadany powiatom danego województwa w sposób określony w przepisach rozporządzenia, o którym mowa w tiret pierwszym,

- piąty - dziewiąty stanowią cyfry informujące o kolejności podejmowania działalności w danym powiecie,

- dziesiąty stanowi litera "p" będąca wyróżnikiem dla prowadzonej działalności w zakresie obrotu paszami lub wytwarzania pasz,

b) kod A określający podmioty wytwarzające i wprowadzające do obrotu dodatki paszowe, inne niż dodatki paszowe z kategorii:

- dodatków dietetycznych, z grupy: witamin, prowitamin i chemicznie dobrze zdefiniowanych substancji o podobnym działaniu, związków pierwiastków śladowych, aminokwasów, ich soli i podobnych produktów oraz mocznika i jego pochodnych,

- dodatków zootechnicznych, z grupy: substancji polepszających strawność, stabilizatorów flory jelitowej, substancji, które korzystnie wpływają na środowisko, oraz innych dodatków zootechnicznych,

- dodatków technologicznych, z grupy przeciwutleniaczy, dla których jest określona maksymalna zawartość w mieszankach paszowych pełnoporcjowych,

- dodatków sensorycznych, z grupy barwników: karotenoidy i ksantofile,

- kokcydiostatyków i histomonostatyków,

c) kod B określający podmioty wytwarzające i wprowadzające do obrotu premiksy zawierające dodatki paszowe z kategorii:

- dodatków sensorycznych, z grupy: barwników i substancji aromatyzujących,

- dodatków dietetycznych, z grupy: witamin, prowitamin i chemicznie dobrze zdefiniowanych substancji o podobnym działaniu, innych niż witaminy A lub D, związków pierwiastków śladowych, innych niż miedź lub selen, aminokwasów, ich soli i podobnych produktów oraz mocznika i jego pochodnych,

- dodatków zootechnicznych, z grupy: substancji polepszających strawność, stabilizatorów flory jelitowej oraz substancji, które korzystnie wpływają na środowisko,

- dodatków technologicznych, z grupy: konserwantów, przeciwutleniaczy, emulgatorów, stabilizatorów, zagęszczaczy, substancji żelujących, spoiwa, substancji służących do kontroli zanieczyszczenia radionuklidami, środków przeciwzbrylających, regulatorów kwasowości, dodatków do kiszonek oraz denaturatów,

d) kod C określający podmioty wytwarzające lub wprowadzające do obrotu mieszanki paszowe z udziałem premiksów określonych w lit. c,

e) kod D określający podmioty wytwarzające nieprzeznaczone do wprowadzania do obrotu mieszanki paszowe z udziałem premiksów zawierających dodatki paszowe określonych w lit. c,

f) kod E określający podmioty wytwarzające karmę dla zwierząt domowych,

g) kod F określający podmioty wytwarzające lub wprowadzające do obrotu materiały paszowe, z wyłączeniem materiałów paszowych:

- z grup: białka uzyskiwanego z mikroorganizmów należących do grupy bakterii, drożdży, glonów i grzybów, z wyłączeniem drożdży hodowanych na substancjach pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, produktów ubocznych uzyskiwanych w procesie wytwarzania aminokwasów w drodze fermentacji,

- określonych w rozporządzeniu nr 999/2001,

h) kod G określający podmioty zajmujące się transportem i przechowywaniem pasz oraz czynnościami z tym związanymi w miejscu ich produkcji lub w celu dostarczenia paszy z miejsca produkcji do zakładu,

i) kod H określający podmioty zajmujące się magazynowaniem pasz,

j) kod I określający podmioty wprowadzające do obrotu dodatki paszowe, o których mowa w lit. b, lub premiksy określone w lit. c,

k) kod J określający podmioty prowadzące działalność w zakresie produkcji środków spożywczych, w szczególności produktów mlecznych, browarnianych i alkoholowych, zajmujące się sprzedażą materiałów paszowych pozyskanych przy wytwarzaniu tych środków,

l) kod K określający podmioty prowadzące gospodarstwa, w których prowadzi się hodowlę lub chów zwierząt gospodarskich, włączając gospodarstwa rybne, w których nie miesza się pasz lub miesza się je bez dodatków paszowych,

m) kod L określający podmioty wytwarzające nieprzeznaczone do wprowadzania do obrotu mieszanki paszowe bez udziału dodatków paszowych lub premiksów zawierających dodatki paszowe, z wyłączeniem dodatków do kiszonek,

n) kod Ł określający podmioty wprowadzające do obrotu pasze, lecz ich niemagazynujące;

3a) w przypadku zakładów, które podlegają rejestracji, zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 183/2005, prowadzących działalność określoną w art. 5 ust. 2 tego rozporządzenia, numer umożliwiający identyfikację zakładu, poprzedzony kodem PL, składający się z 8 znaków alfanumerycznych, z których:

a) pierwszy i drugi stanowią cyfry oznaczające symbol województwa, nadany województwom w sposób określony w przepisach rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3 lit. a tiret pierwszym,

b) trzeci i czwarty stanowią cyfry oznaczające symbol powiatu nadany powiatom danego województwa w sposób określony w przepisach rozporządzenia, o którym mowa w pkt 3 lit. a tiret pierwszym,

c) piąty - siódmy stanowią cyfry informujące o kolejności podejmowania działalności w danym powiecie,

d) ósmy stanowi litera "p" będąca wyróżnikiem dla prowadzonej działalności w zakresie obrotu paszami lub wytwarzania pasz;

4) w przypadku zakładów zatwierdzonych zgodnie z art. 13 rozporządzenia nr 183/2005 - kod:

a) A określający podmioty wytwarzające lub wprowadzające do obrotu:

- dodatki paszowe z kategorii dodatków dietetycznych, z grupy: witamin, prowitamin i chemicznie dobrze zdefiniowanych substancji o podobnym działaniu, związków pierwiastków śladowych, aminokwasów, ich soli i podobnych produktów oraz mocznika i jego pochodnych,

- dodatki paszowe z kategorii dodatków zootechnicznych, z grupy: substancji polepszających strawność, stabilizatorów flory jelitowej, substancji, które korzystnie wpływają na środowisko, oraz innych dodatków zootechnicznych,

- dodatki paszowe z kategorii dodatków technologicznych, z grupy przeciwutleniaczy, dla których jest określona maksymalna zawartość w mieszankach paszowych pełnoporcjowych,

- dodatki paszowe z kategorii dodatków sensorycznych, z grupy barwników: karotenoidy i ksantofile,

- dodatki paszowe z kategorii kokcydiostatyków i histomonostatyków,

- materiały paszowe z grup: białka uzyskiwanego z mikroorganizmów należących do grupy bakterii, drożdży, glonów i grzybów, z wyłączeniem drożdży hodowanych na substancjach pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego oraz produktów ubocznych uzyskiwanych w procesie wytwarzania aminokwasów w drodze fermentacji,

b) B określający podmioty wytwarzające lub wprowadzające do obrotu premiksy zawierające dodatki paszowe z kategorii:

- dodatków zootechnicznych, z grupy innych dodatków zootechnicznych: stymulatory wzrostu,

- kokcydiostatyków i histomonostatyków,

- dodatków dietetycznych, z grupy: witamin, prowitamin i chemicznie dobrze zdefiniowanych substancji o podobnym działaniu takich jak witaminy A lub D oraz związków pierwiastków śladowych takich jak miedź lub selen,

c) C określający podmioty wytwarzające przeznaczone do wprowadzania do obrotu mieszanki paszowe z udziałem dodatków paszowych lub premiksów zawierających dodatki paszowe z kategorii:

- dodatków zootechnicznych, z grupy innych dodatków zootechnicznych: stymulatory wzrostu,

- kokcydiostatyków i histomonostatyków,

d) D określający podmioty wytwarzające nieprzeznaczone do wprowadzania do obrotu mieszanki paszowe z udziałem dodatków paszowych lub premiksów zawierających dodatki paszowe z kategorii:

- dodatków zootechnicznych, z grupy innych dodatków zootechnicznych: stymulatory wzrostu,

- kokcydiostatyków i histomonostatyków,

e) E określający podmioty wprowadzające do obrotu pasze, lecz ich niemagazynujące;

5) w przypadku zakładów, które podlegają zatwierdzeniu zgodnie z rozporządzeniem nr 999/2001 - numer umożliwiający identyfikację zakładu.

1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 lutego 2008 r. (Dz.U.08.30.182) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 marca 2008 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024