Szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposób ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 6 sierpnia 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposobu ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwane dalej "podmiotami wymienionymi w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", oraz sposób wykonywania tych zadań.
§  2.
Zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy obejmuje następujące zadania:
1)
informowanie i rozpowszechnianie informacji o Programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy finansowej w ramach Programu oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania tej pomocy;
2)
prowadzenie postępowań w sprawach o przyznanie pomocy finansowej w ramach Programu, w tym:
a)
przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o przyznanie pomocy,
b)
przeprowadzanie kontroli administracyjnych wniosków o przyznanie pomocy,
c)
dokonywanie wyboru operacji do finansowania,
d)
zawieranie umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc, informowanie o odmowie jej przyznania lub wydawanie decyzji w sprawie przyznania pomocy, rejestrowanie tych umów, informacji i decyzji;
3)
przechowywanie pozyskanych, zgromadzonych i opracowanych informacji i danych dotyczących wdrażania Programu, w ramach systemu monitorowania i oceny Programu;
4)
przechowywanie dokumentów związanych z wykonywaniem przez te podmioty zadań instytucji zarządzającej;
5)
udostępnianie lub przekazywanie agencji płatniczej lub Komisji Europejskiej dokumentów określonych w pkt 4.
§  3.
1.
Zadanie, o którym mowa w § 2 pkt 1, jest wykonywane zgodnie z opracowanymi i przyjętymi przez dany podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy planami, zawierającymi w szczególności wskazanie kategorii odbiorców informacji o Programie oraz zakres tych informacji i sposób ich rozpowszechniania i przekazywania.
2.
Informacje o Programie, w tym terminy składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje się do publicznej wiadomości, w szczególności umieszczając je na stronie internetowej danego podmiotu wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy.
§  4.
1.
Złożone wnioski o przyznanie pomocy są rejestrowane w formie papierowej i elektronicznej.
2.
Kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy są przeprowadzane w zakresie określonym w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 74), w przepisach ustawy, o której mowa w § 1, i przepisach wydanych na jej podstawie oraz zgodnie z tymi przepisami.
3.
Kontrola administracyjna polega w szczególności na sprawdzeniu, czy wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych.
4.
Wyboru operacji do finansowania dokonuje się zgodnie z warunkami przyznania pomocy finansowej w ramach Programu na podstawie przeprowadzonego postępowania w sprawie przyznania tej pomocy, obejmującego w szczególności kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy.
5.
Zawarte umowy, na podstawie których jest przyznawana pomoc finansowa w ramach Programu, informacje o odmowie przyznania pomocy, decyzje wydane w sprawie przyznania tej pomocy, złożone przez wnioskodawców wezwania do usunięcia naruszenia prawa oraz skargi wnioskodawców do sądu administracyjnego są rejestrowane w sposób określony w ust. 1.
§  5.
1.
Informacje i dane, o których mowa w § 2 pkt 3, są przechowywane w formie elektronicznej do dnia 31 grudnia 2020 r.
2.
Dokumenty, o których mowa w § 2 pkt 4, są przechowywane do dnia 31 grudnia 2020 r. Dokumenty te są udostępniane lub przekazywane agencji płatniczej lub Komisji Europejskiej, na ich żądanie, w zakresie i terminie przez nie określonych.
§  6.
1.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy, wykonując zadania instytucji zarządzającej, zapewniają:
1)
przejrzysty podział zadań i kompetencji na wszystkich poziomach ich struktury organizacyjnej, w tym przez określenie na piśmie obowiązków każdej osoby, której powierzono wykonywanie określonych czynności w ramach tych zadań;
2)
powierzenie wykonywania tych zadań osobom posiadającym kwalifikacje lub doświadczenie, które zapewnią ich prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie;
3)
właściwe warunki techniczne wykonywania tych zadań;
4) 1
bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.
2.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy wykonują zadania instytucji zarządzającej:
1)
przy pomocy wyodrębnionych w tym celu w ramach ich struktury organizacyjnej komórek organizacyjnych;
2)
zgodnie z przyjętymi przez dany podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy pisemnymi procedurami wdrażania Programu, zawierającymi w szczególności:
a)
tryb przyjmowania i rejestrowania wniosków o przyznanie pomocy,
b)
sposób przeprowadzania kontroli administracyjnej wniosków o przyznanie pomocy,
c)
tryb wydawania i rejestrowania decyzji w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach Programu oraz rozpatrywania odwołań od tych decyzji,
d)
tryb zawierania i rejestrowania umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc finansowa w ramach Programu, informowania o odmowie przyznania pomocy i rejestrowania tych informacji, przyjmowania i rozpatrywania złożonych przez wnioskodawców wezwań do usunięcia naruszenia prawa oraz przyjmowania i przekazywania do sądu administracyjnego skarg wnioskodawców,
e)
sposób przeprowadzania audytu wewnętrznego,
f)
tryb monitorowania Programu w zakresie wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy zadań instytucji zarządzającej,
g)
sposób przechowywania informacji, danych i dokumentów, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4.
§  7.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy przygotowują się do wykonywania zadań instytucji zarządzającej w zakresie określonym w § 2 przed przystąpieniem do ich wykonywania.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 131, poz. 915 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 244).

1 § 6 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 października 2008 r. (Dz.U.08.183.1137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2008 r.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.150.1067

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposób ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 06/08/2007
Data ogłoszenia: 20/08/2007
Data wejścia w życie: 20/08/2007