Przepisy ogólne
Szkolenie
| Poz. | Rodzaj uprawnienia | Rodzaj pojazdu | |
| 1 | 2 | 3 | |
| 1 | A | motocykl o pojemności skokowej silnika przekraczającej 125 cm3, który może osiągnąć prędkość co najmniej 100 km/h | |
| 2 | A1 | motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW | |
| 3 | B | samochód osobowy o długości przekraczającej 3,5 m lub samochód osobowy przystosowany do rodzaju schorzenia osoby niepełnosprawnej posiadającej orzeczenie lekarskie z adnotacją, że może taki pojazd prowadzić | |
| 4 |
K A |
B1 | trójkołowy lub czterokołowy pojazd samochodowy o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg |
| 5 |
T E |
C | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 10 t i długości co najmniej 7 m, |
| 6 |
G O |
C1 | samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 4 t i nieprzekraczającej 7,5 t |
| 7 |
R I |
D | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 9 m |
| 8 | A | D1 | autobus przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, o długości nie mniejszej niż 5 m |
| 9 | B+E | pojazd, o którym mowa w art. 88 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1 t, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów przekracza 3,5 t | |
| 10 | C+E | zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 18 t i długości co najmniej 12 m złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 5 i przyczepy lub ciągnika siodłowego i naczepy | |
| 11 | C1+E | zespół pojazdów o długości co najmniej 8 m, złożony z samochodu ciężarowego określonego w poz. 6 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 2 t | |
| 12 | D+E | autobus określony w poz. 7 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
| 13 | D1+E | autobus określony w poz. 8 z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 1,25 t | |
| 14 | T | zespół pojazdów o długości co najmniej 7,5 m złożony z ciągnika rolniczego i przyczepy wieloosiowej innej niż lekka | |
| 15 | Pozwolenie | pojazd szynowy wieloczłonowy lub skład tramwajów co najmniej 2-wagonowy | |
- zgodnie z wymogami określonymi w programie, który stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
- zgodnie z wymogami określonymi w programie, który stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
- zgodnie z wymogami określonymi w programie, który stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.
Egzaminowanie
- realizowanej w sali egzaminacyjnej,
Uprawnienia
oraz zawiadamia o tym fakcie jednostkę wskazaną przez ministra właściwego do spraw transportu.
Przepisy przejściowe i końcowe
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych
Zezwolenie Nr ........................
na prowadzenie szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych
Format A5, układ pionowy
4 PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA KIEROWCÓW LUB MOTORNICZYCH
Postanowienia wstępne
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA INSTRUKTORÓW
Postanowienia wstępne
- "P" - jeżeli wynik jest pozytywny,
- "N" - jeżeli wynik jest negatywny,
- "X" - jeżeli osoba nie przystąpiła do egzaminu.
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
Tabela 1
| Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
| teoretycznych | praktycznych | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Psychologia | 20 | - |
| 2 | Metodyka nauczania | 70 | - |
| 3 | Prawo o ruchu drogowym | 30 | - |
| 4 | Technika kierowania i obsługa pojazdu | 20 | - |
| 5 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 16 | - |
| 6 | Zasady prowadzenia ośrodka szkolenia | 12 | - |
| 7 | Praktyka pedagogiczna | 4 | 25*) |
| 8 | Razem | 172 | 25*) |
*) Należy uwzględnić dodatkowo odpowiednią do zakresu nauczania słuchacza kursu liczbę godzin zajęć określoną w tabeli 2.
Tabela 2
| Poz. | Zakres objęty nauczaniem | Liczba godzin zajęć*) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | kat. A, A1 lub B1 | 3 |
| 2 | kat. B, C, Cl, T, B+E, C1+E lub D1+E | 7 |
| 3 | kat. C+E lub D+E | 8 |
| 4 | kat. D1 lub pozwolenie | 10 |
| 5 | kat. D | 13 |
*) Podane wartości odnoszą się do każdej kategorii prawa jazdy oddzielnie.
PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW
Postanowienia wstępne
- "P" - jeżeli wynik jest pozytywny,
- "N" - jeżeli wynik jest negatywny,
- "X" - jeżeli osoba nie przystąpiła do egzaminu.
Charakterystyka absolwenta kursu
Plan nauczania
Tabela 1
| Poz. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć | |
| teoretycznych | praktycznych | ||
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Psychologia | 20 | - |
| 2 | Dydaktyka | 20 | - |
| 3 | Prawo o ruchu drogowym | 30 | - |
| 4 | Technika kierowania i obsługa pojazdu | 20 | - |
| 5 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 16 | - |
| 6 | Zadania egzaminatora | 42 | - |
| 7 | Praktyka pedagogiczna | 4 | litera b), c), d), g) i h) - 6 litera e), f), i), j) - 4*) |
| 8 | Razem | 152 | 10**) |
*) W tematach określonych tymi literami należy uwzględnić dodatkowo 1 godzinę dla każdej kategorii prawa jazdy, jeżeli osoba jest szkolona w zakresie większym niż jedna kategoria lub pozwolenie.
**) Uwzględniając szkolenie tylko w zakresie jednej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia.
Tabela 2
| Poz. | Słuchacz kursu - prowadzący | Liczba pozytywnych ocen |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Egzamin teoretyczny | 1 |
| 2 | l część egzaminu praktycznego | 1 w każdej kategorii objętej nauczaniem |
| 3 | II część egzaminu praktycznego | 1 w każdej kategorii objętej nauczaniem |
5 INSTRUKCJA PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW PAŃSTWOWYCH
Postanowienia wstępne
Warunki i tryb przeprowadzania egzaminów
- stosując zasady określone w ust. 5 pkt 1.
Zasady przeprowadzania egzaminów teoretycznych
Tabela 1
| Poz. | Kategoria prawa jazdy | Zakres pytań w teście zasadniczym | Zakres pytań w teście specjalistycznym | Dopuszczalna liczba błędów w teście zasadniczym | Dopuszczalna liczba błędów w teście specjalistycznym | Łączna dopuszczalna liczba błędów | Czas trwania egzaminu (min) |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 1 | B lub B1 | 1-18 | - | 2 | - | 2 | 25 |
| 2 | A, A1 lub T | 1-12 | 1-6 | - | - | 2 | 25 |
| 3 | C, Cl, D lub D1 | - | 1-18 | - | 2 | 2 | 25 |
Zasady przeprowadzania egzaminu praktycznego
Tabela 2
| Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategorie prawa jazdy |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca | wszystkie |
| 2 | Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem - wyjazd przodem lub wjazd przodem - wyjazd tyłem) | B, B1, C, Cl, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem - wyjazd przodem) | B, B1, C, Cl, D, Dl |
| 6 | Zawracanie | B, B1, C, C1 |
| 7 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | A, A1, B, B1, C, Cl, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
| 8 | Slalom (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami) | A, A1 |
Tabela 2A
| Poz. | Nr zestawu | Pozycja zadania w tabeli 2 | Kategoria |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | 1 | 3, 4 - wjazd tyłem | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 2 | 2 | 3, 5 | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 3 | 3 | 4 - wjazd przodem, 6 | B, B1, C, C1 |
| 4 | 4 | 4 - wjazd przodem, 7 | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 5 | 5 | 5, 7 | B, B1, C, C1, D, D1 |
| 6 | 6 | 4 - wjazd tyłem, 6 | B, B1, C, C1 |
Tabela 3
| Poz. | Poz. zadania z tabeli 2 | Kryteria |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | 1 |
- dla kategorii A, A1 - podparcie motocykla na podpórce, zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, |
| - dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E: | ||
|
- sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku), | ||
|
- od dnia 1 lipca 2002 r. sprzęganie oraz rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy), | ||
|
- dla kategorii D, D+E, D1, D1+E - sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia, | ||
|
- właściwe ustawienie lusterek, fotela, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), | ||
| - upewnienie się o możliwości jazdy, | ||
| - płynne ruszenie | ||
| 2 | 2 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 zał. nr 5 do instrukcji, |
|
- dla kategorii B, B1, C, Cl, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu, | ||
| - dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E: | ||
| - płynna jazda do przodu pasem ruchu, | ||
|
- cofanie po łuku, z możliwością zatrzymania i ponowienia jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 min, | ||
|
- nienajeżdżanie na linie ograniczające pas (pachołki lub tyczki), | ||
|
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa w odległości nie większej niż 0,4 m od linii zatrzymania | ||
| 3 | 3,4 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 zał. nr 5 do instrukcji, |
|
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, | ||
| - w czasie wykonania zadania: | ||
| - możliwa jedna korekta toru jazdy, | ||
|
- pojazd nie może wyjechać poza określony obszar wjazdu oraz naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), | ||
| - pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska | ||
| 4 | 5 |
- pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 1 zał. nr 5 do instrukcji, |
|
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, | ||
| - w czasie wykonywania zadania: | ||
| - możliwa jedna korekta toru jazdy, | ||
|
- pojazd nie może naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki) oraz najechać na krawężnik, | ||
| - pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska | ||
| 5 | 6 |
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, |
| - sposób zawracania: | ||
| - nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy, | ||
| - nienajeżdżanie na krawężniki | ||
| 6 | 7 | przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć |
| 7 | 8 |
- 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, |
| - upewnianie się o możliwości skręcenia |
Tabela 4
| Poz. | Zadania egzaminacyjne |
| 1 | 2 |
| 1 | Przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca |
| 2 | Jazda do przodu i tyłu po prostej i łuku |
| 3 | Dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek oraz przejazd |
| 4 | Dojazd do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne |
| 5 | Przejazd wagonem wieloczłonowym lub składem co najmniej 2-wagonowym |
| 6 | Jazda awaryjna jednym wagonem lub przy wykorzystaniu jednej z grup silników |
| 7 | Przejazd przez myjnię wagonów |
| 8 | Wjazd na stanowisko postojowe |
Tabela 5
| Poz. | Poz. zadania z tabeli nr 4 | Kryteria |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | 1 | - właściwe ustawienie fotela i lusterek, |
| - sprawdzenie: | ||
| - połączenia wagonów, | ||
|
- działania hamulców, pantografu, przetwornicy, piasecznic, oświetlenia wagonu, | ||
| - mechanizmu otwierania i zamykania drzwi wagonów, | ||
| - upewnienie się o możliwości jazdy, | ||
| - płynne ruszenie | ||
| 2 | 2 | płynna jazda do przodu i tyłu, zatrzymanie wagonu w określonych miejscach |
| 3 | 3 |
- zatrzymanie wagonu przed zwrotnicą w odległości nie mniejszej niż 0,5 m, |
|
- właściwe ustawienie zwrotnicy i odpowiedni najazd na iglicę zwrotnicy | ||
| 4 | 4 |
- dojazd do stojącego wagonu na odległość nie większą niż 0,1 m, |
| - właściwe połączenie wagonów | ||
| 5 | 5,6 | - płynna jazda, przejazd pod izolatorem sekcyjnym, |
| - właściwa kolejność wykonywania czynności umożliwiających: | ||
| - jazdę jednym sprawnym wagonem, | ||
| - przy wykorzystaniu jednej z grup silników | ||
| 6 | 7,8 |
- właściwe przygotowanie wagonu do przejazdu przez myjnię oraz utrzymanie odpowiedniej prędkości przejazdu przez nią, |
|
- zatrzymanie wagonu w odpowiednim miejscu na stanowisku postojowym oraz jego zabezpieczenie na okres postoju |
Tabela 6
| Poz. | Zadania egzaminacyjne |
| 1 | 2 |
| 1 | - wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
| 2 | - jazda drogami dwukierunkowymi jedno- i dwujezdniowymi: |
| - o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, | |
|
- posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
| 3 |
- jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu |
| 4 | - przejazd przez skrzyżowania: |
| - równorzędne (trzy i czterowlotowe), | |
|
- oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A7, B 20, D1 oraz w połączeniu z tabliczkami T6 a i c), | |
| - z sygnalizacją świetlną, | |
| - na których ruch odbywa się wokół wyspy, | |
| - dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*) | |
| 5 | - przejazd przez przejścia dla pieszych |
| 6 |
- przejazd przez torowisko tramwajowe**) i kolejowe*) oraz obok przystanku tramwajowego**) i autobusowego |
| 7 | - wykonanie manewrów: |
|
- wyprzedzania, omijania, wymijania (dla kategorii A, A1 przy prędkości co najmniej 50 km/h), | |
|
- zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, prawo, oraz zawracania, | |
| - od dnia 1 lipca 2002 r. hamowanie awaryjne |
*) Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy lub skrzyżowanie dwupoziomowe położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego.
**) Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.
Tabela 7
| Poz. | Rodzaj uprawnień | Czas trwania jazdy w ruchu drogowym [min] |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Prawo jazdy kategorii: A1, A, B1, B, B+E, T Cl, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E, D+E |
25 45 |
| 2 | Pozwolenie | 35 |
I. Lista osób zakwalifikowanych na egzamin w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C, D, T, B+E, C+E lub D +E
- umożliwiające sprawdzenie umiejętności wykonywania manewrów podstawowych.
I. Protokół egzaminacyjny z wyników egzaminów prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C, D, T, B+E, C+E lub D+E
WZÓR
Legitymacja instruktora
Rozmiar: 74 mm x 105 mm x 2.
Kolor tła: szary (strony - 4, 1), biały (strony - 2, 3).
Napisy w kolorze czarnym.
Strony: 4, 1, 2, 3.
WZÓR
Legitymacja egzaminatora
Rozmiar: 74 mm x 105 mm x 2.
Kolor tła: czarny - (strony 4, 1), biały - (strony 2, 3).
Kolor napisów: biały - (strona 1), czarny - (strony 2, 3).
Strony 4, 1, 2, 3.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2001.70.731 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Szkolenie, egzaminowanie i uzyskiwanie uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. |
| Data aktu: | 13/06/2001 |
| Data ogłoszenia: | 07/07/2001 |
| Data wejścia w życie: | 08/07/2001, 01/10/2001 |








