Pomiary morskich statków handlowych i wystawianie świadectw pomiarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI I GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 8 lutego 1960 r.
w sprawie pomiaru morskich statków handlowych i wystawiania świadectw pomiarowych.

Na podstawie art. 31 przepisów z dnia 17 maja 1927 r. o pomiarze morskich statków handlowych (Dz. U. z 1927 r. Nr 47, poz. 422 i z 1950 r. Nr 20, poz. 171) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu niniejszym powołane są artykuły bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć artykuły przepisów z dnia 17 maja 1927 r. o pomiarze morskich statków handlowych (Dz. U. z 1927 r. Nr 47, poz. 422 i z 1950 r. Nr 20, poz. 171).
§  2.
Pomiar statku ma na celu ustalenie pojemności statku brutto i netto oraz wymiarów rejestrowych statku.
§  3.
1. 1
Przy dokonywaniu pomiaru statku oraz przy znakowaniu statku związanym z pomiarem stosuje się "Międzynarodowe przepisy o pomierzaniu pojemności statków", zwane dalej "przepisami pomiarowymi", stanowiące załącznik do Konwencji o jednolitym sposobie pomierzania pojemności statków, sporządzonej w Oslo dnia 10 czerwca 1947 r. (Dz. U. z 1962 r. Nr 16, poz. 68), zwanej dalej "Konwencją".
2.
Podany w art. 5 sposób zwykły pomiaru jest równoznaczny z pomiarem wewnętrznym określonym w przepisach pomiarowych i wykonywany jest według prawidła pierwszego tych przepisów. Podany w art. 5 sposób skrócony pomiaru jest równoznaczny z pomiarem zewnętrznym określonym w przepisach pomiarowych i jest wykonywany według prawidła drugiego tych przepisów.
3.
Na żądanie właściciela, armatora lub kapitana statku organ pomiarowy dokona dodatkowego pomiaru i wystawi specjalne świadectwo pomiarowe według zasad pomiarowych ustalonych przez Zarządy Kanału Sueskiego i Panamskiego.
§  4.
1.
Pojemność brutto statków i urządzeń pływających o prostej budowie, nie służących do przewożenia ładunku lub pasażerów, a używanych w żegludze na morskich wodach wewnętrznych i terytorialnych, jak również statków rybackich o długości całkowitej nie przekraczającej 10 m należy ustalić na podstawie iloczynu trzech zasadniczych wymiarów statku, pomnożonego przez współczynnik pełnotliwości kadłuba.
2.
Organ pomiarowy ustala techniczne przepisy dotyczące wymierzania trzech zasadniczych wymiarów oraz wielkość współczynnika pełnotliwości kadłuba dla zasadniczych typów statków i urządzeń pływających.
§  5.
Zasady i sposób pomierzania statków specjalnej konstrukcji oraz statków bezpokładowych, do których nie mogą być zastosowane przepisy pomiarowe, określi instrukcja Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej.
§  6.
1.
Pomiaru statku dokonuje się w legalnych jednostkach miar ustalonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 1 lipca 1953 r. w sprawie prawnie obowiązujących jednostek miar (Dz. U. Nr 35, poz. 148).
2.
W świadectwie pomiarowym oraz protokole pomiarowym pojemność brutto i netto należy podawać w metrach sześciennych i angielskich tonach rejestrowych, stosując współczynnik przeliczeniowy i dokładność zgodnie z art. 6 przepisów pomiarowych.
§  7.
1.
Zasadniczymi narzędziami pomiarowymi do wykonywania pomiarów statków są:
1)
przymiary wstęgowe stalowe,
2)
przymiary rozsuwne,
3)
przymiary składane lub sprężynowe,
4)
kątomierze.
2.
Narzędzia pomiarowe używane do pomiarów statków wymagają uprzedniego uwierzytelnienia przez Główny Urząd Miar bądź właściwy miejscowo okręgowy urząd miar.
§  8.
1.
Z postępowania pomiarowego sporządza się protokół pomiarowy i wystawia świadectwo pomiarowe w trybie określonym w art. 21 i 22.
2. 2
W przypadkach wyjątkowych, gdy okoliczności spowodowane warunkami eksploatacji statku wymagają natychmiastowego wystawienia świadectwa pomiarowego, a statek posiada wiarygodne obce świadectwo pomiarowe wydane przez organy pomiarowe kraju, który nie jest stroną Konwencji, organ pomiarowy może na tej podstawie wystawić tymczasowe świadectwo pomiarowe, podlegające wycofaniu w terminie przez organ wyznaczonym.
3.
Organ pomiarowy obowiązany jest prowadzić dziennik pomiarowy według wzoru określonego w załączniku nr 1.
§  9.
Każdy pomierzany statek otrzymuje cechę pomiarową, która obejmuje numer dziennika pomiarowego i pojemność netto. Cechę pomiarową umieszcza się na statku w miejscu i w sposób podany w art. 5 przepisów pomiarowych.
§  10.
1.
Organ pomiarowy wystawia świadectwo pomiarowe w trzech egzemplarzach. Dwa egzemplarze otrzymuje właściciel, armator lub kapitan statku, a jeden egzemplarz przechowuje organ pomiarowy.
2.
Na żądanie właściciela, armatora lub kapitana statku organ pomiarowy może wystawić wyciąg ze świadectwa pomiarowego według wzoru określonego w załączniku nr 2.
§  11. 3
Ustanawia się następujące rodzaje świadectw pomiarowych:
1)
międzynarodowe świadectwa pomiarowe:
a)
dla statków pomierzanych sposobem pomiaru wewnętrznego, zgodnie z prawidłem I przepisów pomiarowych, wystawiane według wzoru A (załącznik nr 3), z tym że we wzorze tym:

- nad nagłówkiem dodaje się znak godła państwowego,

- zawarte w nagłówku wyrazy "Świadectwo Pomiarowe Tonnage Certificate" zastępuje się wyrazami "Międzynarodowe Świadectwo Pomiarowe w myśl Konwencji zawartej w Oslo dnia 10 czerwca 1947 r. International Tonnage Certificate in accordance with the Convention concluded in Oslo on the 10-th of June 1947",

- na dole strony pierwszej nad wyrazem "Dyrektor" dodaje się znak pieczęci okrągłej "pieczęćseal";

b)
dla statków pomierzanych sposobem pomiaru zewnętrznego, zgodnie z prawidłem II przepisów pomiarowych, wystawiane według wzoru B (załącznik nr 4), z tym że we wzorze tym:

- nad nagłówkiem dodaje się znak godła państwowego,

- zawarte w nagłówku wyrazy "Świadectwo Pomiarowe Tonnage Certificate" zastępuje się wyrazami "Międzynarodowe Świadectwo Pomiarowe w myśl Konwencji zawartej w Oslo dnia 10 czerwca 1947 r. International Tonnage Certificate in accordance with the Convention concluded in Oslo on the 10-th of June 1947",

- na dole strony pierwszej nad wyrazem "Dyrektor" dodaje się znak pieczęci okrągłej "pieczęćseal";

2)
świadectwo pomiarowe:
a)
dla statków pomierzanych zgodnie z § 4 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, wystawiane według wzoru C (załącznik nr 5);
b)
dla statków pomierzanych zgodnie z art. 4 przepisów pomiarowych, wystawiane przy pomiarze wewnętrznym według wzoru A (załącznik nr 3), a przy pomiarze zewnętrznym według wzoru B (załącznik nr 4), jeżeli statek należy do kraju, który nie jest stroną Konwencji;
3)
tymczasowe świadectwo pomiarowe - dla statków pomierzanych zgodnie z § 8 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, wystawiane według wzoru D (załącznik nr 6).
§  11a. 4
1.
Międzynarodowe świadectwo pomiarowe wydaje się:
1)
statkom polskim oraz
2)
statkom obcym należącym do kraju, który jest stroną Konwencji, na żądanie przedstawiciela tego kraju, dokonując o tym wzmianki w świadectwie.
2.
Międzynarodowe świadectwo pomiarowe można wydać w trybie określonym w ust. 1 pkt 2 również statkom budowanym w Polsce na zlecenie armatora mającego siedzibę w kraju, który jest stroną Konwencji. Świadectwo takie powinno zawierać wzmiankę, że zostało wydane na żądanie przedstawiciela kraju, do którego statek należy lub dla którego jest przeznaczony.
3.
W razie wydania świadectwa pomiarowego w trybie określonym w ust. 1 pkt 2, organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie przesłać poświadczony odpis świadectwa pomiarowego wraz z protokołem pomiarowym przedstawicielowi kraju, na którego żądanie świadectwo zostało wydane.
§  11b. 5
Międzynarodowe świadectwo pomiarowe wydane dla statku polskiego przez obce organy pomiarowe kraju, który jest stroną Konwencji, posiada taką samą moc jak międzynarodowe świadectwo pomiarowe wydane przez polski organ pomiarowy. Jednakże armator obowiązany jest po przybyciu statku do kraju dopełnić wszelkich formalności zmierzających do wymiany świadectwa wydanego za granicą na międzynarodowe świadectwo pomiarowe wydane przez polski organ pomiarowy.
§  11c. 6
W razie przejścia statku polskiego posiadającego międzynarodowe świadectwo pomiarowe pod banderę kraju, który nie jest stroną Konwencji, armator przekazujący statek obowiązany jest zwrócić międzynarodowe świadectwo pomiarowe polskiemu organowi pomiarowemu.
§  12.
Świadectwo pomiarowe wystawione według wzoru A i wzoru C pozostaje w mocy dopóty, dopóki statek, któremu zostało wydane, nie zostanie tak zmieniony, że nie będzie odpowiadał szczegółom dotyczącym pojemności lub opisu podanym w świadectwie pomiarowym. Jeśli zmiana taka nastąpiła, a statek został powtórnie zmierzony w dostatecznym zakresie, to świadectwo pomiarowe należy zmienić lub odnowić, zależnie od decyzji organu pomiarowego.
§  12a. 7
1.
Statek obcy posiadający międzynarodowe świadectwo pomiarowe może być w porcie polskim poddany pomiarowi kontrolnemu. Pomiar taki ogranicza się do stwierdzenia:
1)
że pojemność netto oznaczona na statku odpowiada pojemności netto uwidocznionej w świadectwie pomiarowym,
2)
że statek nie uległ zmianom określonym w § 12 rozporządzenia.
2.
Jeżeli wynik pomiaru kontrolnego wykaże rozbieżność między rzeczywistymi danymi stwierdzonymi na statku a danymi wpisanymi w świadectwie pomiarowym, organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym przedstawiciela kraju, do którego statek należy.
§  12b. 8
Jeżeli polski statek posiadający międzynarodowe świadectwo pomiarowe został poddany pomiarowi kontrolnemu w porcie kraju będącego stroną Konwencji i w wyniku tego pomiaru ujawnione zostały rozbieżności, o których mowa w § 12a ust. 2, zawiadomiony o nich polski organ pomiarowy obowiązany jest w możliwie najkrótszym terminie dokonać pomiaru statku w niezbędnym zakresie i w zależności od jego wyniku dokonać zmian w świadectwie lub wydać nowe świadectwo pomiarowe. Organ pomiarowy obowiązany jest natychmiast zawiadomić przedstawiciela kraju, w którym rozbieżność została zauważona, o sposobie rozstrzygnięcia sprawy.
§  13.
1.
Ważne świadectwa pomiarowe wystawiane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów zachowują moc na równi ze świadectwami wystawionymi na podstawie niniejszego rozporządzenia.
2.
Na żądanie właściciela, armatora lub kapitana statku organ pomiarowy powinien dokonać pomiaru statku i wystawić nowe świadectwo pomiarowe na podstawie niniejszego rozporządzenia również dla statku posiadającego ważne świadectwo pomiarowe wystawione na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów.
§  14. 9
1.
Pomiar kontrolny statku obcego posiadającego międzynarodowe świadectwo pomiarowe lub należącego do kraju pozostającego z Polską w porozumieniu co do wzajemnego uznawania dokumentów pomiarowych nie może powodować w żadnym przypadku kosztów lub przestoju statku.
2.
Nie pobiera się opłat pomiarowych za pomiar kontrolny statków nie wymienionych w ust. 1, jeżeli wynik takiego pomiaru okaże się zgodny z danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym.
§  15.
Traci moc rozporządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 24 listopada 1927 r. w sprawie wykonania przepisów z dnia 17 maja 1927 r. o pomiarze morskich statków handlowych (Dz. U. Nr 105, poz. 906 z późniejszymi zmianami).
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZAŁĄCZNIK Nr 2

ZAŁĄCZNIK Nr 3

ZAŁĄCZNIK Nr 4

ZAŁĄCZNIK Nr 5

ZAŁĄCZNIK Nr 6

1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
2 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
3 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
4 § 11a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
5 § 11b dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
6 § 11c dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
7 § 12a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
8 § 12b dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.
9 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 czerwca 1962 r. (Dz.U.62.35.161) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 czerwca 1962 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.15.87

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pomiary morskich statków handlowych i wystawianie świadectw pomiarowych.
Data aktu: 08/02/1960
Data ogłoszenia: 24/03/1960
Data wejścia w życie: 24/03/1960