Utworzenie Muzeum Techniki i Przemysłu.

USTAWA
z dnia 18 lipca 1950 r.
o utworzeniu Muzeum Techniki i Przemysłu.

Art.  1.

Dla zobrazowania rozwoju techniki i przemysłu w Polsce tworzy się Muzeum Techniki i Przemysłu.

Art.  2.

Muzeum jest naukową placówką techniczną, której zadaniem jest: gromadzenie dokumentów i eksponatów dotyczących rozwoju techniki i przemysłu, oraz popularyzacja wiedzy technicznej i wiadomości z zakresu historii rozwoju narzędzi i sił wytwórczych.

Art.  3.
1.
Muzeum posiada osobowość prawną.
2.
Siedzibą muzeum jest m. st. Warszawa.
3.
Muzeum ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem "Muzeum Techniki i Przemysłu" w otoku.
Art.  4.

Zwierzchni nadzór nad muzeum sprawuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. W zakresie muzeologii Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego działa w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki.

Art.  5.

Muzeum stanowi jednostkę budżetu Państwa.

Art.  6.
1.
Muzeum ma zarząd i użytkowanie majątku nieruchomego, oddanego mu protokolarnie w imieniu Skarbu Państwa.
2.
Majątek ruchomy muzeum wyodrębnia się protokolarnie z ogólnego majątku Skarbu Państwa i przekazuje się muzeum na własność.
3.
Muzeum może nabywać majątek nieruchomy na własność Skarbu Państwa, zatrzymując go w swym użytkowaniu.
4.
Za zobowiązania zaciągnięte przez muzeum niezależnie od odpowiedzialności muzeum odpowiada Skarb Państwa do wysokości wartości majątku nieruchomego, użytkowanego i zarządzanego przez muzeum.
5.
Rozporządzenie Rady Ministrów określi szczegółowe zasady postępowania przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności Skarbu Państwa.
Art.  7.
1.
Organami muzeum są dyrekcja i rada naukowa.
2.
Członków dyrekcji oraz rady naukowej powołuje i odwołuje Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
Art.  8.
1.
Dyrekcja kieruje całokształtem prac muzeum i reprezentuje je na zewnątrz.
2.
Rada naukowa jest organem doradczym i opiniodawczym dyrekcji. Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zlecić radzie naukowej wykonywanie innych czynności.
Art.  9.

Szczegółową organizację i zakres działania muzeum określi statut, nadany przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki i ogłoszony w Monitorze Polskim.

Art.  10.
1.
Stosunek służbowy pracowników muzeum, z wyjątkiem zatrudnionych na mocy umowy o pracę, jest publiczno-prawny. Do tego stosunku stosuje się odpowiednie przepisy o państwowej służbie cywilnej.
2.
Pracownicy muzeum podlegają przepisom uposażeniowym dla pracowników państwowych. Do pracowników naukowych muzeum stosuje się w tym względzie przepisy, dotyczące państwowych pracowników nauki.
Art.  11.

Muzeum wolne jest od podatków i opłat państwowych oraz innych danin publicznych.

Art.  12.

Wykonanie ustawy porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Art.  13.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024